Morjesta.
Tänään tuossa maanantaituskissani lähdin ajelemaan kohti työpaikkaa, niin auto aloitti oudon temppuilun. Heti startissa en huomannut mitään, vaan ehdin ajella puolenkymmentä kilometriä ja huomasin, että automaattilaatikon varoitusvalo on syttynyt palamaan. No, eipä siinä mitään, kun oli tehnyt tämän joskus aiemminkin, ajattelin, että ajelen työpaikan pihaan kun ei mitään suurempia vaaranmerkkejä ilmennyt.
Parkkipaikalla sammutin auton ja odotin, että varoitusvalo nollaantuu. Sitten starttasin uudestaan ja huomasin, että kierrokset ryntäävät hieman normaalia korkeammalle (noin 1500 rpm) ja pikkuhiljaa asettuvat noin 1000 paikkeille tai hieman ylemmäs. Normaalisti siis 600 tyhjäkäynnillä.
No, testailin siinä sitten pari kertaa starttailla ja joka kerta edetään aikalailla saman kaavan mukaan. Kierrokset normaalia korkeammalle ja jos antaa hyrskyttää tyhjäkäyntiä about minuutin, laatikon valo syttyy ja kierrokset laskevat normaalille tasolle. Saman saa aikaan myös jos heti startin jälkeen laittaa vaihteen silmään. Kävin ajamassa pienen rauhallisen lenkin varoitusvalo päällä ja auto tuntuisi muuten toimivan ihan ok. Laatikko vaihtaa ilman suurempia paukkeita ja kolinoita, muttei tosiaan anna kolmosta suuremmalle vaihtaa varoitusvalon palaessa.
Laatikkoon vaihdettu öljyt vajaa tuhat kilometriä sitten ja toiminut tähän saakka paremmin kuin ennen vaihtoa.
Sivistyneitä arvauksia vian aiheuttajasta kaivataan.. Joku anturi? Vai laatikko antautumassa? Tampereen Leinolassa asustelen, olisiko lähellä vikakoodin lukumahdollisuutta? Lisäkysymyksiä voi esittää myös jos en osannut ilmaista vikaa riittävän tarkasti.
Perhanan maanantait
Lisäys: Semmonen vielä muistui mieleen, että kun laitoin vaihteen N-asentoon ja polkaisin hieman kaasua, niin että kiekat kävi jossain about 2000-3000 paikkeilla, niin kierrokset tippuivat sieltä nopeasti alas ja kone sammui. Kokeilin tätäkin pari kertaa, niin tulos oli aina sama. Kone joko sammui tai kävi aivan rajoilla, että sammuuko vai ei. Viittaisiko tämä oire siihen, että vika on kuitenkin koneen, eikä laatikon puolella?
Mainittakoon vielä, etten ole mikään hirmuinen taikuri autojen kanssa, joten rautalankaa saa käyttää syy-seuraussuhteita selitettäessä.
Lisäys: Auto siis vuosimallia -92, ilman vanosta eli ilmeisestikin M50B20 kone jos oikein olen tässä googlaillessa ymmärtänyt.
Tänään tuossa maanantaituskissani lähdin ajelemaan kohti työpaikkaa, niin auto aloitti oudon temppuilun. Heti startissa en huomannut mitään, vaan ehdin ajella puolenkymmentä kilometriä ja huomasin, että automaattilaatikon varoitusvalo on syttynyt palamaan. No, eipä siinä mitään, kun oli tehnyt tämän joskus aiemminkin, ajattelin, että ajelen työpaikan pihaan kun ei mitään suurempia vaaranmerkkejä ilmennyt.
Parkkipaikalla sammutin auton ja odotin, että varoitusvalo nollaantuu. Sitten starttasin uudestaan ja huomasin, että kierrokset ryntäävät hieman normaalia korkeammalle (noin 1500 rpm) ja pikkuhiljaa asettuvat noin 1000 paikkeille tai hieman ylemmäs. Normaalisti siis 600 tyhjäkäynnillä.
No, testailin siinä sitten pari kertaa starttailla ja joka kerta edetään aikalailla saman kaavan mukaan. Kierrokset normaalia korkeammalle ja jos antaa hyrskyttää tyhjäkäyntiä about minuutin, laatikon valo syttyy ja kierrokset laskevat normaalille tasolle. Saman saa aikaan myös jos heti startin jälkeen laittaa vaihteen silmään. Kävin ajamassa pienen rauhallisen lenkin varoitusvalo päällä ja auto tuntuisi muuten toimivan ihan ok. Laatikko vaihtaa ilman suurempia paukkeita ja kolinoita, muttei tosiaan anna kolmosta suuremmalle vaihtaa varoitusvalon palaessa.
Laatikkoon vaihdettu öljyt vajaa tuhat kilometriä sitten ja toiminut tähän saakka paremmin kuin ennen vaihtoa.
Sivistyneitä arvauksia vian aiheuttajasta kaivataan.. Joku anturi? Vai laatikko antautumassa? Tampereen Leinolassa asustelen, olisiko lähellä vikakoodin lukumahdollisuutta? Lisäkysymyksiä voi esittää myös jos en osannut ilmaista vikaa riittävän tarkasti.
Perhanan maanantait
Lisäys: Semmonen vielä muistui mieleen, että kun laitoin vaihteen N-asentoon ja polkaisin hieman kaasua, niin että kiekat kävi jossain about 2000-3000 paikkeilla, niin kierrokset tippuivat sieltä nopeasti alas ja kone sammui. Kokeilin tätäkin pari kertaa, niin tulos oli aina sama. Kone joko sammui tai kävi aivan rajoilla, että sammuuko vai ei. Viittaisiko tämä oire siihen, että vika on kuitenkin koneen, eikä laatikon puolella?
Mainittakoon vielä, etten ole mikään hirmuinen taikuri autojen kanssa, joten rautalankaa saa käyttää syy-seuraussuhteita selitettäessä.
Lisäys: Auto siis vuosimallia -92, ilman vanosta eli ilmeisestikin M50B20 kone jos oikein olen tässä googlaillessa ymmärtänyt.
Comment