Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 outo ujellus kylmänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kihe
    Bimmer Rookie
    • Sep 2011
    • 174
    • Joensuu

    E36 outo ujellus kylmänä

    Heti 1. viestiä pukkaa ongelmien parissa.

    Auto E36, 1997, 320IA, 250t mittarissa.

    Olisiko jollain antaa vinkkiä, mistä mahtaa outo ujellus kun kylmänä vähän matkaa ajelee? Rullat ja hihnat vaihdettu just (Gatesin), samoin vesipumppu. Öljyseparaattori jo viime talvena, ja perän öljyt vaihdettu kanssa 5tkm sitten (ja sitä ennen 60tkm välein). Perässä ei tuntus olevan välyksiä kun ylös nosteltu. Ääntä ei saa aikaiseksi kun paikallaan ottaa kierroksia.

    Ja videolle sain myös ääntä napattua mukaan.


    Kiitoksia vinkeistä!
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Vaihteistosta tulee. Öljyt ja filtterin vois vaihtaa, kun ei muutakaan voi suuremmin purkamatta. Auttaa tai sitten ei, riippuu onko päässyt vähiin tai filsussa likaa.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • kihe
      Bimmer Rookie
      • Sep 2011
      • 174
      • Joensuu

      #3
      Originally posted by Cell View Post
      Vaihteistosta tulee. Öljyt ja filtterin vois vaihtaa, kun ei muutakaan voi suuremmin purkamatta. Auttaa tai sitten ei, riippuu onko päässyt vähiin tai filsussa likaa.
      Kiitti vinkistä, tomaatin öljyt (Valvoline MaxLife ATF) ja filtteri vaihdettu -08 185tkm kohdalla viimeksi, sitä ennen tuskin koskaan.

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Siinä tapauksessa öljymäärän tarkistus lienee riittävä, sen filsun voi jättää vaihtamatta ja siten öljypohjan avaamatta kun ei se tossa ajassa miksikään mene.

        On muuten rullattu kilsoja aika huolella kolmeen vuoteen

        edit: kannattaa kuitenkin tutkia jos kuitenkin sais selvää mistä se ääni tulee, nettiarvaukset videon perusteella ei koskaan oo 100%
        Last edited by Cell; 28-09-2011, 14:03.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • kihe
          Bimmer Rookie
          • Sep 2011
          • 174
          • Joensuu

          #5
          Jeps, kilsoja on tullut ja tulee toivottavasti lisää, saisi auto kanssa kulkea ilman suurempaa ulinaa

          Ongelman ydin olisi tarkoitus selvitellä, hankala vaan kun ei ulise kun nosturille pääsee.
          Voiko perän poskilaakerit vingahdella pahemmin ajoittain (ja muutoin niin pienesti ettei erotu), vai olisiko ulinaa sitten koko ajan? Vasemman puolen takarengas kun oli pelkällä tunkilla ilmassa (N-asennossa) niin aivan kun pientä ääntä olisi sieltä suunnalta päästänyt kun rengasta pyörittelin.

          ATF öljyä lisäilty nyt ensihätään, meni n. 1l, joten vajausta oli kyllä. Vähän tummalta kyllä näytti. Pitänee laittaa vaihtoon öljyt ja filtteri lähiaikoina joka tapauksessa. Peräöjyt tsekattu samalla, kirkasta oli ja riittävästi.

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #6
            Vinkuuko jos laitat hiutale asennolla vaikka 4:sen päälle ennenkuin lähdet ja sitten sillä kiihdytät?

            Comment

            • kihe
              Bimmer Rookie
              • Sep 2011
              • 174
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by Bmw Master View Post
              Vinkuuko jos laitat hiutale asennolla vaikka 4:sen päälle ennenkuin lähdet ja sitten sillä kiihdytät?
              Jep, sama ulina ilmeni taas aamulla jonkin aikaa * ja 4 -asennossa myös. Ääni (ensin sireenimäistä ulinaa) saattaa jäädä aivan vaimeana jonnekin taustalle kun oikein koittaa tarkasti kuunnella, ikäänkuin n.1000 pulua pulputtaisi samaan aikaan Aivan kuin joku laakeri päästelisi ääniä, mutta lähdettä hankala paikallistaa, tutkimukset jatkuvat...

              Comment

              • Ziggis
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2008
                • 454
                • Melbourne (Mellilä)

                #8
                saattaa olla myös laatikos tarvikesuodatin... ainakin 540 oireili samalla lailla kylmänä... ei vissii oike kylmät öljyt virtaa tarpeeksi... villi veikkaus:think
                Ex. e39 540i -97
                Ex. 3.6 M5 -90 supercharger
                Ex. e36 325iA -92
                Ex. e34 540iA -94
                Ex. e30 325 2.7 eta -86
                Ex. e34 540iA -93 touring
                Ex. e32 730i -89

                Tällä mennään

                Comment

                • kihe
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2011
                  • 174
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by Ziggis View Post
                  saattaa olla myös laatikos tarvikesuodatin... ainakin 540 oireili samalla lailla kylmänä... ei vissii oike kylmät öljyt virtaa tarpeeksi... villi veikkaus:think
                  Marmorilta viimeksi haettu, taidan hakea nytkin.

                  Pitihän se ottaa uutta ulinaa taas biteiksi talteen aamulla *4 ajolla, alkaa kyllä kuva vaihteistopuolen vammasta vahvistumaan.
                  Enjoy the videos and music you love, upload original content, and share it all with friends, family, and the world on YouTube.


                  Ensi viikolla öljyt ja suodatin vaihtoon. Kuulostellaan sen jälkeen taas..

                  Comment

                  • kihe
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2011
                    • 174
                    • Joensuu

                    #10
                    Öljyt ja filtteri vaihdettu, sama meno jatkuu, hemmetti. Pitää kyllä vielä käydä läpi kaikki jarrusylinteritkin, jos joku niistä jumittaa. Nostelin renkaitakin ylös, mutta siinä ei jumeja tuntunut kylmänä + jarrun painelujen kera.
                    Uudet männät ja tiivistesetit tulikin jo hankittua aikaisemmin kaikkiin sylinterihin kun yhdessä oli jo aiemmin jumia (elvytettu vain tuolloin). Nyt vaikuttaisi olevan oikea aika noiden osien vaihtoon äänen lähteen rajaamiseksi. Automaattiaskia kun ei "turhan takia" viitsisi remonttiin pistää, ainakin kun vielä toimii moitteetta (knock knock).

                    Comment

                    • kihe
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2011
                      • 174
                      • Joensuu

                      #11
                      Ja perimmäinen syy tähän pahimpaan ääniongelmaan löytyi loppujen lopuksi kardaanin tukilaakerista, joka ei ollut kuin alle 6kk vanha SWAG-merkkinen Germanysta. Itse osa päälle päin ehjän näköinen, mutta paksut vaseliinit tms. pursuilleet ainakin vähän ulos. Nyt otin sitten tilalle marmorilta orkkisosan, eipä vielä ole ainakaan ujeltanut.

                      Erikoista episodissa myös se, että at-pajan kaverit sanoivat autoa tutkittuaan ja nosteltuaan / ajeltuaan, että laatikosta ääni kyllä tulee.

                      Vielä jäi kyllä jotain muuta eri soundin ääntä: jotain pientä ääntelyä pyörän laakerista ja saattaa olla bonuksena myös perän pinion-laakerista jotain pientä, mutta ujellus hävinnyt ainakin toistaiseksi tukilaakerin vaihdolla.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎