Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Touring Ajettavuusongelma. Kommentteja, pliis..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jokinen74
    Bimmer Rookie
    • May 2011
    • 59
    • Kuhmoinen

    E36 Touring Ajettavuusongelma. Kommentteja, pliis..

    Tulipa käytettyä E36(325TDs) toukka pyöriensuuntauksessa, kun takarenkaista hukkui pinta kesän aikana turhan nopeasti. Ennen suuntausta auto kulki vakaasti ja oli todella mukava ajettava, ainoa ongelma oli tuo takanakkien liiallinen kuluminen ja aavistuksenomainen puoltaminen oikealle. Suuntauksessa löysivät edestä kuskinpuolelta väljän alapallonivelen ja raidetangon aksiaalinivelen, jotka vaihdoin ennen suuntausta uusiin, siis koko alatukivarren ja raidetangon.

    Nyt kun suuntaus on tehty, muuttui auto miltei mahdottomaksi ajaa. Auto "seilaa" koko ajan, hyvä että kaista riittää pikitiellä ja soratiellä auto on vielä kaameampi ajettava, ei meinaa koko tie riittää, vaihtaa suuntaa vallankin, kun tullaan kovalta soralta pehmeälle tai toisin päin. Kaikista kamalin oli eilen, kun ajoin kotiin kaatosateessa ja auto nousi vesiliirtoon. Auto ikäänkuin tahtoi kääntyä kaistalla poikittain, oli muuten muutamaan kertaan ratin kehä käsiä täynnä...

    Renkaina on tällä hetkellä Continentalin kitkat kokoa 205/50-17, ja rengaspaineet edessä 2.4 ja takana 2.7. Ennen suuntausta paineet ja renkaat samat. Mistähän moiset ongelmat voisivat johtua, meniköhän suuntaus pieleen? Pudotin nyt kokeeksi rengaspaineita hiukan alemmas, nähtäväksi jää, kumpaan suuntaan ajettavuus muuttui...
    Last edited by Jokinen74; 15-11-2011, 20:08.
    BMW 530d -01
  • Jokinen74
    Bimmer Rookie
    • May 2011
    • 59
    • Kuhmoinen

    #2
    Tuli sit kokeiltua eri rengaspaineiden vaikutusta ajettavuuteen, ja ominaisuudet paranivatkin jonkin verran, kun laski paineita hieman.

    Eilen kattelin sit rankaita tarkemmin, kun mittariin on suuntauksen jälkeen kertynyt n. 1500km ja kotiuduttiin lomareissulta. Hämmästys oli suuri, kun huomasin takarenkaiden sisäreunojen olevan ovat jo täysin nahkakaljut ja kuskinpuolelta on kudokset jo näkyvissä ja osittain poikki... Ulkoreunalla kuviota on jäljellä vielä 3-4mm

    Ei tainnut mennä ihan nappiin tuo suuntaus, renkaat kun olivat melkein uudet suuntaukseen viedessä... Täytyypi lähteä tänään käymään kyseisessä huoltoliikkeessä hieman kyselemässä, et mitäs nyt tehdään...

    Että semmosta sit tälläkertaa.....
    BMW 530d -01

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16418
      • Asikkala

      #3
      Originally posted by Jokinen74 View Post
      meniköhän suuntaus pieleen?
      No mitä siinä lapussa lukee ?

      Comment

      • Jokinen74
        Bimmer Rookie
        • May 2011
        • 59
        • Kuhmoinen

        #4
        Sehän siinä ihme onkin, kun lapun mukaan kaikki kulmat on ok, paitsi oikealla takana aurausta ihan pikkasen liian vähän, kun loppui kuulemma säätövarat. Camberkulmat on justiinsa kohdillaan takanakin, mutta silti renkaat silmin nähden vinossa.. Käytin eilen tuolla liikkeessä ja olivat kaverit ihmeissään, eivät tosin muistaneet suoraan, kuka siellä oli kulmat säätänyt. Heti kuitenkin tuumasivat cambereiden olevan täysin päin v****a... Ennen säätöä renkaissa oli pintaa n. 7mm, ja nyt on jo kudokset poikki sisäreunasta ja ulkoreunassa pintaa jäljellä n. 4mm...

        Maanantaina olisi uusi suuntausaika, eiköhän silloin selviä missä vika...
        BMW 530d -01

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by Jokinen74 View Post
          Sehän siinä ihme onkin, kun lapun mukaan kaikki kulmat on ok, paitsi oikealla takana aurausta ihan pikkasen liian vähän, kun loppui kuulemma säätövarat. Camberkulmat on justiinsa kohdillaan takanakin, mutta silti renkaat silmin nähden vinossa.. Käytin eilen tuolla liikkeessä ja olivat kaverit ihmeissään, eivät tosin muistaneet suoraan, kuka siellä oli kulmat säätänyt. Heti kuitenkin tuumasivat cambereiden olevan täysin päin v****a... Ennen säätöä renkaissa oli pintaa n. 7mm, ja nyt on jo kudokset poikki sisäreunasta ja ulkoreunassa pintaa jäljellä n. 4mm...

          Maanantaina olisi uusi suuntausaika, eiköhän silloin selviä missä vika...
          kaikki kulmat ok? Mitä se tarkoittaa(missäpäin toleranssialuetta ne kulmat nyt ovat?)? Eli mitä siellä nyt on takacamber?

          Comment

          • Jokinen74
            Bimmer Rookie
            • May 2011
            • 59
            • Kuhmoinen

            #6
            Takacamber oli vasemmalla takana -1,54ast. ja auraus 1,8mm ja oikealla camber -1,28ast ja auraus 0,7mm. Sanoivat silloin, että oikealta puolelta loppui säätövarat kesken. Oikealla selkeästi liian pieni camber ja auraus.

            Tänään käytin siellä uudestaan ja kaveri sääti aurauksen kohdalleen, eikä kuulemma ollut säätövara läheskään loppu. Camberit se sääti pienemmäksi säätövarojen puitteissa, jonkin verran ohjearvoja pienemmäksi nyt vasemmalla -1,32ast ja oikealla -1,16ast (Ohjearvo -1,45ast - -2,15ast auto on m-sport alustalla) ja molemmat auraukset 2,5mm. Saapi nähdä nyt loppuiko renkaiden kuluminen.

            Voisiko tuollaiset heitot aurauksessa vaikuttaa noin paljon ajettavuuteen ja renkaiden kulumiseen? Entä onko tuo camber nyt aivan liian pieni, ja mihin se mahtaa vaikuttaa ja miten? Ihmetyttää vaan, kun toinen huoltomies väittää kirkkain silmin säätövarojen olevan loppu ja taas toinen sanoo että olisi ollut säätöä jäljellä vaikka kuinka paljon...
            Last edited by Jokinen74; 24-10-2011, 17:02.
            BMW 530d -01

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Oiskohan säätölaitteita kiinnittäessä käynyt joku moka eikä kulmat olleet lähelläkään sitä mitä lapussa luki.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Jokinen74
                Bimmer Rookie
                • May 2011
                • 59
                • Kuhmoinen

                #8
                Kyllä ne lukemat tänään aloitettaessa oli likipitäen samat kuin viime säädön jälkeen lapun mukaan. En tosin ollut ihan alusta asti katsomassa mitä siellä tekivät...
                BMW 530d -01

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16418
                  • Asikkala

                  #9
                  Originally posted by Jokinen74 View Post
                  Takacamber oli vasemmalla takana -1,54ast. ja auraus 1,8mm ja oikealla camber -1,28ast ja auraus 0,7mm. Sanoivat silloin, että oikealta puolelta loppui säätövarat kesken. Oikealla selkeästi liian pieni camber ja auraus.

                  Tänään käytin siellä uudestaan ja kaveri sääti aurauksen kohdalleen, eikä kuulemma ollut säätövara läheskään loppu. Camberit se sääti pienemmäksi säätövarojen puitteissa, jonkin verran ohjearvoja pienemmäksi nyt vasemmalla -1,32ast ja oikealla -1,16ast (Ohjearvo -1,45ast - -2,15ast auto on m-sport alustalla) ja molemmat auraukset 2,5mm. Saapi nähdä nyt loppuiko renkaiden kuluminen.

                  Voisiko tuollaiset heitot aurauksessa vaikuttaa noin paljon ajettavuuteen ja renkaiden kulumiseen? Entä onko tuo camber nyt aivan liian pieni, ja mihin se mahtaa vaikuttaa ja miten? Ihmetyttää vaan, kun toinen huoltomies väittää kirkkain silmin säätövarojen olevan loppu ja taas toinen sanoo että olisi ollut säätöä jäljellä vaikka kuinka paljon...
                  Molemmat auraukset 2,5 mm. Etu ja taka toivottavasti, eikä o ja v ?
                  O. selkeästi liian pieni auraus alussa ja nyt on vielä pienempi ??

                  Comment

                  • Jokinen74
                    Bimmer Rookie
                    • May 2011
                    • 59
                    • Kuhmoinen

                    #10
                    Nuo auraukset on 2,5mm oikea ja vasen, kokonaisauraus takana nyt 4,9mm(ohjearvo 3,8-6,3mm) ja edessä 4,5mm(ohjearvo 2,1-5,5mm)

                    Kokonaisauraus takana oli ennen ekaa säätöä 13,2mm ja ekan säädön jälkeen 3,5mm. Tuosta liian isosta aurauksesta johtuen takarenkaat olivat kuluneet hieman liian nopeasti, mutta ekan säädön jälkeen aurauksen ollessa liian pieni, ne suorastaan suli alle...
                    BMW 530d -01

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Kyllä se kuluminen on pienintä kun auraus on 0, mutta ajettavuus kärsii. Muutenkaan tommonen millin heitto suuntaan tai toiseen ei vielä ihmeempiä tunnu. Onkos puslat kurkattu läpi, etenkin takapäästä kynkän etupusla? Jos ne kulmat on olleet ekan säädön jälkeen oikeasti nuo mainitut, ei renkaat todellakaan sula alle. Jossain on löysää.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Jokinen74
                        Bimmer Rookie
                        • May 2011
                        • 59
                        • Kuhmoinen

                        #12
                        Kaikki taka-akseliston puslat vaihdettu n. vuoden verran aiemmin kuin auto tuli minulle. Yhtään väljää tuo huoltomies ei mistään löytänyt, tiedä sitten...

                        Voihan se olla että olivat unohtaneet ekan säädön jälkeen jotain löysälle jasen takia kulmat aivan jotain muuta kuin piti, kun kuului säätöjen välisenä aikana pientä kolkatusta takapäästä, etenkin nimismiehen kiharoissa, ja se hävisi nyt toisen säädön jälkeen. Yrittävät kenties luistaa renkaiden korvausvelvollisuudestaan. Alunperin lupasi kyllä korvata renkaat jos syy löytyy säädöistä... Mistä muustakaan tuo kuluminen voisi enää johtua, kun kesärenkaat kului hiukan liian nopeasti, mutta kuitenkin tasaisesti 13.2mm:n aurauksilla...
                        Last edited by Jokinen74; 25-10-2011, 14:15.
                        BMW 530d -01

                        Comment

                        • Jokinen74
                          Bimmer Rookie
                          • May 2011
                          • 59
                          • Kuhmoinen

                          #13
                          No niin. Nyt ovat jo kolmeen kertaan säätäneet rengaskulmat, camberit vedetty niin pienelle, kuin säätövaroja löytyi ja aurausta on nyt n. 4mm puolellaan koneen mukaan, ja aina vaan syö sisäreunat takarenkaista. Äsken mittailin rullamitan ja viivaimen avulla ja sen mukaan renkaat on n. 3-4mm puoleltaa harituksella, samoin otin linjalangalla suunnan takapyörien ulkoreunasta, niin ampuu puolellaan n. tuuman verran eturenkaiden ulkopuolelle ja raidevälissä ei noin isoa eroa kyllä ole. Nyt talvirenkaat olleet alla viimeisimmän suuntauksen jälkeen alle 1000km ja sisäreunoista hukkunut jo yli 1½mm, ja jäljellä olleet nastat on kokonaan kadonneet...

                          Vahvasti rupean epäilemään tuon suuntauskoneen olevan pahasti vialla.. Keskiviikolle sain ajan varattua toiseen liikkeeseen tarkistusmittaukseen, silloin saapi tarkempia lukemia...

                          Edit: Niin, ja löysää ei edelleenkään löydy mistään. Nytkin korjaaja yritti hakemalla hakea syytä renkaiden kulumiselle, mutta kun ei, kaikki puslat timmissä kunnossa... Rupee pikkuhiljaa ketuttamaan, kun kahdet renkaat jo menneet ketuiksi heidän säätöjen jälkeen. Ei näillä talvirenkaillakaan enää mitään tee, muuten niillä olisi vielä talven tai pari ajellut.
                          Last edited by Jokinen74; 08-11-2011, 15:44.
                          BMW 530d -01

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16418
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by Jokinen74 View Post
                            No niin. Nyt ovat jo kolmeen kertaan säätäneet rengaskulmat, camberit vedetty niin pienelle, kuin säätövaroja löytyi ja aurausta on nyt n. 4mm puolellaan koneen mukaan, ja aina vaan syö sisäreunat takarenkaista. Äsken mittailin rullamitan ja viivaimen avulla ja sen mukaan renkaat on n. 3-4mm puoleltaa harituksella, samoin otin linjalangalla suunnan takapyörien ulkoreunasta, niin ampuu puolellaan n. tuuman verran eturenkaiden ulkopuolelle ja raidevälissä ei noin isoa eroa kyllä ole. Nyt talvirenkaat olleet alla viimeisimmän suuntauksen jälkeen alle 1000km ja sisäreunoista hukkunut jo yli 1½mm, ja jäljellä olleet nastat on kokonaan kadonneet...

                            Vahvasti rupean epäilemään tuon suuntauskoneen olevan pahasti vialla.. Keskiviikolle sain ajan varattua toiseen liikkeeseen tarkistusmittaukseen, silloin saapi tarkempia lukemia...

                            Edit: Niin, ja löysää ei edelleenkään löydy mistään. Nytkin korjaaja yritti hakemalla hakea syytä renkaiden kulumiselle, mutta kun ei, kaikki puslat timmissä kunnossa... Rupee pikkuhiljaa ketuttamaan, kun kahdet renkaat jo menneet ketuiksi heidän säätöjen jälkeen. Ei näillä talvirenkaillakaan enää mitään tee, muuten niillä olisi vielä talven tai pari ajellut.
                            "n. 3-4mm puoleltaa harituksella"

                            Varmasti vaeltaa jos tämä pitää paikkansa.

                            Comment

                            • Jokinen74
                              Bimmer Rookie
                              • May 2011
                              • 59
                              • Kuhmoinen

                              #15
                              Originally posted by jr66 View Post
                              "n. 3-4mm puoleltaa harituksella"

                              Varmasti vaeltaa jos tämä pitää paikkansa.
                              Näin ainakin rullamitan ja laudan pätkän kanssa mitattuna, ihmettelen suuresti, kuinka kone voi näyttää renkaiden olevan kuitenkin 4mm aurauksella...
                              BMW 530d -01

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎