Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 325ia:n venttiilikoneisto/vanos pitää ilkeää ääntä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joba
    BTCF Member
    • Sep 2007
    • 556

    e36 325ia:n venttiilikoneisto/vanos pitää ilkeää ääntä

    Vaihdoin otsikon autoon kannentiivisteen. Laitoin auton nippuun jonka jälkeen käynnistin auton. Auto käy nätisti tyhjäkäyntiä, annoin auton lämmetä jonka jälkeen nostin kierrokset noin 2500rpm. Silloin venttilikoneisto/vanos rääkäisi. Sammutin auton välittömästi.
    Tarkistin jaon jossa ei ollut mitään vikaa. Mittasin koneen puristukset jotka olivat tasaisesti 13 bar:ia. Käynnistin auton taas kerran, annoin lämmetä ja nostin kierroksia noin 2500rpm jolloin se rääkäisi uudestaan. Sammutin, tarkistin jaon vieläkin jossa ei vieläkään ole vikaa.
    Sitten kokeilin käynnistää koneen vanoksen solenoidin liitin irti jolloin kone kävi nätisti, pystyi nostamaan kierroksia ilman mitään ääniä.

    Osaako joku sanoa mikä pitää kyseisen äänen? Voiko se johtua liian kireällä olevista imunokan nokkapyörän pulteista vai siitä että vanosyksikössä ei ole öljyä? Öljyä kuitenkin tuli aika reippaasti ulos siitä kun yläkertaa purettiin?
    Last edited by Joba; 16-01-2012, 02:28.

  • Doni
    Moderator
    • Sep 2004
    • 2841
    • Kyrsälä

    #2
    Olisiko niin että huomaat äänen vasta nyt kun sitä oikeasti kuuntelet? Kyseessä varmaan prefacelift vanos josta puuttuu faceliftissä lisätty jousilaatta. Tuollaisen vanoksen saa aivan hiljaseksi kiristämällä männän laakerointi ja lisäämällä jakopäähän kuvassa olevat osat.

    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

    Comment

    • Joba
      BTCF Member
      • Sep 2007
      • 556

      #3
      Joo, ton näköisistä osista luin että auttaisi mutta tämä ääni tuli vasta remontin jälkeen ja ääni on todella kova. Se kuuluu kierroksien ja teini-mallisen pakoputken äänen yli. Tänään tuli mieleen että kuuluuko sen vanoksen rattaan tulla pari senttiä ulospäin silloin kun se on irti? Ihmettelin kyseistä osaa ja se lurautti öljyt ulos siitä mihin se banjoliitin tulee ja ratas pompsahti vähän ulospain. Se kyllä meni takas sisään kun sitä vähän painoi.

      Comment

      • Doni
        Moderator
        • Sep 2004
        • 2841
        • Kyrsälä

        #4
        Kyllä sen rattaan kuuluu liikkua sisään ja ulos. Se on juuri se ratas joka säätää imunokkaa. Öljyt tuli ulos sen takia että rattaassa on kiinni mäntä jonka takana oli öljyä. Öljy menee sinne takaisin putkesta jonka jo kerran irroitit.

        Vanoksen ääni voi tosiaan olla niin kova että korviin sattuu Ei todellakaan kuulosta terveeltä, mutta silti toimii.
        Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

        Comment

        • Joba
          BTCF Member
          • Sep 2007
          • 556

          #5
          Kokeilin autoa ja se toimii kyllä hyvin vaikka ääni on julma. Onko tähän männän laakeroinnin kiristykseen ja noiden shimmien laittoon ohjeita? Täytyy tilata tuollaiset osat. Donille suuret kiitokset!

          Comment

          • Doni
            Moderator
            • Sep 2004
            • 2841
            • Kyrsälä

            #6
            Samalla sit myös männän tiivisteet.

            Tiivisteiden vaihto:


            Laakeroinnin kiristys:


            Facelift osien lisäys:


            Beisanilta kannattaa tilata tiivisteet. Tuota uutta holkkia ei tarvitse. Yhtä hyvin voi hioa sitä vanhaa matalemmaks jolloin laakeri kiristyy. Facelift-osat pitää tilata alkuperäisosina.
            Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎