Announcement

Collapse
No announcement yet.

E-36 mittarinpohjien vaihto.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Venom
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2002
    • 623
    • Vantaa

    E-36 mittarinpohjien vaihto.

    No niin.. Siis olen vaihtamassa E-36:een mittariston pohjia, pientä vinkkiä kaipaisin ennen kuin ruuvaan mittariston irti.. Miten helposti neulat lähtee irti? Entä onko mittariston "pleksi" siis suojalasi miten kiinni? ruuveilla vaiko liimalla? Lisäksi Airbag ratin irroituksesta, kannattaako akun - irroittaa? Onko vaara että jysähtää silmille kun alkaa rattia irroittelemaan?
  • Damien83
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 527
    • Seinäjoki

    #2
    Re: E-36 mittarinpohjien vaihto.

    Originally posted by Venom
    No niin.. Siis olen vaihtamassa E-36:een mittariston pohjia, pientä vinkkiä kaipaisin ennen kuin ruuvaan mittariston irti.. Miten helposti neulat lähtee irti? Entä onko mittariston "pleksi" siis suojalasi miten kiinni? ruuveilla vaiko liimalla? Lisäksi Airbag ratin irroituksesta, kannattaako akun - irroittaa? Onko vaara että jysähtää silmille kun alkaa rattia irroittelemaan?
    Mittariston pleksi on liimalla, eli Dremel-multi tms. on kätevä apuväline.
    Itselläni on ///M:n kolmipuolainen Airbag-ratti ja minun ei ainakaan tarvitse rattia irrottaa, jotta saisin mittariston ratin välistä mahtumaan(toki vaatii hieman keplottelua)

    Jos nyt päätät rattia irti alkaa repiä, niin ota akun napa väh. 10min ennen operaation alkua irti ja tutustu airbagillisen ratin irrotukseen käyttämällä hakua...

    E36:n neuloista en tiedä mitään, mutta muissa autoissa on suuri riski hajottaa neulojen kiinnitys noissa "taustapaperi-operaatioissa". Itse suosittelen että käyt ostamassa apteekista (jopa optikoilta saattaa löytyä) muovivartisen skalpellin eli sellaisen kidurgin leikkausveitsen, jolla sitten viillät hyvin ohuen viillon siihen taustaan neulanreiästä ulospäin jolloin saat ujutettu taustan paikalleen neulaa irrottamatta.

    Comment

    • tatu
      Bimmer Rookie
      • Mar 2004
      • 77
      • Tampere

      #3
      Ei siihen mitään dremeliä tarvita, kyllä se mittaristo aukeaa sieltä takakautta. Muistaakseni siellä on muutama ruuvi mitkä pitää avata ja sen jälkeen mittariston "kuoret" Ja pleksi irtoaa. Niitä neuloja ei taida rikkomatta mitään saada irti, enkä kyllä kehota niitä irrottamaankaan. Viilto vaan siihen taustaan mitä olet sinne liimaamassa.

      Sitten kun sulla on niissä uusissa taustoissa ne mittareiden viivat niin varmistu että tulevat aina samaan kohtaan kuin mittaristossa alkuperäisesti. Mittarivalo kun heijastuu sieltä takaa niin näyttää ikävältä jos ne on vaikka viivan paksuuden pielessä. Kirkas valo on hyvä apuväline sillä voi "katsoa läpi" että saa ne viivat kohdakkain.

      Ja kyllä se ratti varmaan kannattaa irroittaa joka tapauksessa. Laita pieni merkki siihen rattiin ja rattiakseliin niin saat takaisin samaan paikaan eikä tarvii ruveta arpomaan sitä suoraan. Kun ratti on irti niin mittariston yläreunasta ne ruuvit irti ja vedetään mittaristo ulos ja sen jälkeen piuhat irti. Ja samalla kun se mittaristo on irti niin kannattaa varmistaa että kaikki mittariston polttimot on ehjät!

      En kyllä tiedä onko koko touhussa mitään järkeä. Ne liimatut pahvilaput siellä mittaristossa vituttaa kuukauden jälkeen enemmän kun se alkuperäinen "pappa" mittaristo ikinä.

      Nimimerkki: "kerran asensin kaverin autoon"
      ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni!
      EI OLE bemaria!, ja tuskin tuleekaan...

      Comment

      • sspit
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2004
        • 357
        • Lappeenranta

        #4
        millaisia pohjia meinasitte laittaa?
        entä kuinka tuo ratti lähtee irt? kolmipuolanen //M ratti siis.
        BMW 325i

        Comment

        • tomaatti 325
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2004
          • 207
          • Heinola

          #5
          Originally posted by tatu

          Sitten kun sulla on niissä uusissa taustoissa ne mittareiden viivat niin varmistu että tulevat aina samaan kohtaan kuin mittaristossa alkuperäisesti. Mittarivalo kun heijastuu sieltä takaa niin näyttää ikävältä jos ne on vaikka viivan paksuuden pielessä. Kirkas valo on hyvä apuväline sillä voi "katsoa läpi" että saa ne viivat kohdakkain.

          En kyllä tiedä onko koko touhussa mitään järkeä. Ne liimatut pahvilaput siellä mittaristossa vituttaa kuukauden jälkeen enemmän kun se alkuperäinen "pappa" mittaristo ikinä.

          Nimimerkki: "kerran asensin kaverin autoon"
          Täsmälleen samaa mieltä tuosta vitutus asiasta. Kokemusta on Omaani en itse niitä laittanut enkä näiden kokemusten jälkeen ikinä laittaisi.

          Lisäisin vielä sen verran, että ei riitä ainoastaan, että ne viivat on kohdillaan vaan niiden numeroiden pitää kans sattua just eikä melkein. Puolen millin heittokin näkyy yllättävän hyvin. Se on kuin itikan nussiminen. Millin vinossa niin se on silmässä...

          Jos on joku systeemi millä ne vanhat pohjat otetaan kokonaan pois ja uudet tilalle niin se on eri asia. Noita päälle liimattavia pohjia en ikinä käyttäisi.
          325 A Coupe -93

          Comment

          • tatu
            Bimmer Rookie
            • Mar 2004
            • 77
            • Tampere

            #6
            Originally posted by sspit
            millaisia pohjia meinasitte laittaa?
            entä kuinka tuo ratti lähtee irt? kolmipuolanen //M ratti siis.
            Ratin keskiö irti, eli se mis on töötti. En muista oliko se ratin takaa kolmella ruuvilla vai ainoastaan painettu kiinni. Ratin kiinitys pultti irti, pieni merkki rattiiin ja rattiakseliin kohditusta varten ja vedät ratin irti, voi vaatia kädellä pienn napautusen ennekuin irtoaa
            ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni!
            EI OLE bemaria!, ja tuskin tuleekaan...

            Comment

            • huru-ukko
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 4052
              • Inkoo/Portimao

              #7
              ...ja vähän jälleen noista mittariston "tuunailuista&qu

              Muutamia vastauksia olet jo saanutkin,mutta vähän lisää näkemyksiä muutaman mittariston kokemuksella:

              - toi airbag-juttu on olennainen sikäli,että tuhnaamalla sellaisen ratin kanssa saapi airbag-valon loistamaan - ja maksaa palauttaa pimeäksi (hätäilin yhdessä ratinvaihtotouhussa ja sitten pitikin liimata punainen tarra-sydän valon päälle...)

              -kun saat mittariston käteesi,avaa takaa 3 torx'a(2mm? - pienin avain torx-nipussa) ensin
              -toiseksi väännät muoviset,mustat "kapsäkki"-vivut takaosan molemmista
              päistä keskeltä reunaa päin pystyyn(tämä jo samalla työntää koko etuplexin reunuksineen erilleen muusta mittaristosta(SIIS - ei tarvitse repiä plex'iä irti)
              -seuraavaksi haet esim. kaksi puhdasta veistä ja ujutat ne "symmetrisesti" kunkin neulan kannan alle ja molemmilta puolilta yhtäaikaa ulospäin kiertäen
              NOUSEE NEULA KANTOINEEN EHJÄNÄ pois(tämän olen tehnyt useita kertoja,kun heitin neulat takaisin tarkistamatta,että varsinainen mittarin
              messinkipiikki on laskeutunut TASAN nolla-kohtaan,jolloin neula näyttää
              oikea lukemaa...)
              -alkuperäinen pohja on kiinni myös liimalla(sitkeää kamaa,joka tarttuu useita irroituksia kestäen uudelleen...)
              -jos haluamasi pohja on kunnon tekele,on siinä myös kohdistuskolot,jotta
              ei tule "tupla-lukemia",jos jättäisit alkuperäisen pohjan paikalleen.
              -samalla olisi hyvä heittää myös kromiringit,josko sellaiset kiinnostaapi(ne ujutetaan plexi-osan rei'istä sisään ja pysyvät paikoillaan liimatipalla)
              -jos muutat myös kulutus-/tai "ämmässä" öljynlämpömittarin pohjan samalla,se mittari nousee suoraan ylös nostaen pois tapeiltaan....

              -kun uusi pinta on paikoillaan,sitten vain neulat oikeassa suunnassa suoraan ilman liimaa paikalleen painaen ja plexi takaisin päälle ynnä torx'it kiinni
              - siinä ei juuri puolta tuntia tuhraannu...
              - näkyy muuten noi mitaristot maksavan melkoisesti täällä Suomessa:
              pojan autoon oli sellainen ostatettu edellisellä omistajalla sähkökatkojen vuoksi(ja lopulta vielä ilman vaikutusta) - ja kuitin mukaan hinta oli 285€;
              mulla on nytkin ylimääräinen M3-mittaristo(0 km),josta maksoin Saksaan
              reippaan satkun verran...

              Onnea puuhasteluun...

              huru-ukko

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4582
                • Tampere

                #8
                Re: ...ja vähän jälleen noista mittariston "tuunailuist

                Originally posted by huru-ukko
                -seuraavaksi haet esim. kaksi puhdasta veistä ja ujutat ne "symmetrisesti" kunkin neulan kannan alle ja molemmilta puolilta yhtäaikaa ulospäin kiertäen
                NOUSEE NEULA KANTOINEEN EHJÄNÄ
                huru-ukko
                totta..
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • jamo1
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2003
                  • 90

                  #9
                  Ainakaa noissa kolmipuolasissa airbagittömissä ei kannata sitä rattia irrottaa ku mahtuu helposti muutenkin se mittaristo pois.

                  Comment

                  • Damien83
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 527
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Originally posted by jamo1
                    Ainakaa noissa kolmipuolasissa airbagittömissä ei kannata sitä rattia irrottaa ku mahtuu helposti muutenkin se mittaristo pois.
                    Samaa mieltä.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎