Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hämärä vuoto ja kiehuminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lunde1
    Bimmer Rookie
    • Feb 2012
    • 28
    • Finland

    Hämärä vuoto ja kiehuminen

    Auto BMW 325i coupe 92 e36

    Elikkä mulla aikasemmin tiputti jäähdytysnesteet pihalle ja siihen vaihdettii kokonaan uus jäähdytin viime viikolla, ei tiputtanu enää, nyt tänään olin ajanu jonku aikaa ja jätin parkkiin nii huomasin että vuoti kaikki nesteet pihalle ja konepellin alla savus kunnolla, jäähdytysnesteen korkin alta ainaki tuli savua. Annoin jäähtyä ja lisäsin nesteitä ja ajoin toiseen paikkaan 4km nii taas vuoti kaikki pihalle ja savus kunnolla, ei puhaltanu lämmintä sisään enään.

    Miksi tekee tuota heti sen jälkeen kun jäähdytin vaihdettiin ja mikä voisi olla syypäänä?

    Koneen lämmöt kumminkaa ei noussu ikinä yli puolen välin...
  • |foder|
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 7002
    • Forssa

    #2
    Ilmaus mennyt perseelleen ja jäänyt ilmaa. Vesi kiehahtaa ja tekee painetta sen verran että puskee nesteet jostain välistä väkisin. :think
    Nyt:
    E82 135i -11

    Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

    Comment

    • TorQuel
      BTCF Member
      • Jan 2012
      • 1927
      • HKI / JKL / KHM

      #3
      Originally posted by |foder| View Post
      Ilmaus mennyt perseelleen ja jäänyt ilmaa. Vesi kiehahtaa ja tekee painetta sen verran että puskee nesteet jostain välistä väkisin. :think
      Itte lähtisin alkuun veikkaamaan kanssa samaa :think Itselle nääs kerran tuo ylimääränen oxygeeni systeemissä on kerran antanu samoja oireita.. Kannattaa nyt aluks ainakin kokeilla että minkälaista tavaraa se sieltä ilmausruuvista puskee..

      Voit ensin kokeilla ihan kylmällä koneella tyhjäkäynnillä ilmailla ja jos ei auta nin käytä lämpimäks niin että termari aukee ja tulee sieltäkin maholliset ilmat ruuvvin kautta pihalle.. Sillon on siis hyvä kun ruuvista puskee suurinpiirtein pelkkää vettä ilman kuplia..

      Eli ei muutakun Osaa numero 7 roplailemaan , jossei tämä auta nin keksitään jotai uutta
      Näitä ja muita, enimmäkseen näitä.

      Comment

      • Timse
        Bimmer Rookie
        • Feb 2011
        • 119
        • Savo

        #4
        En tiedä miten muilla tuntuu olevan ilmaus ongelmia. Itse kun M42 myllyyn vaihdoin termarin niin pidetiin vaan täyttöreikää auki ja kaadettiin aunetta ja annettiin käydä niin kauan, että koko syyläri oli lämmennyt tämän jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia. Tieäd sitten onko tämä miten plajon vaikemapaa 6 koneissa :think

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16371
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by Timse View Post
          En tiedä miten muilla tuntuu olevan ilmaus ongelmia. Itse kun M42 myllyyn vaihdoin termarin niin pidetiin vaan täyttöreikää auki ja kaadettiin aunetta ja annettiin käydä niin kauan, että koko syyläri oli lämmennyt tämän jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia. Tieäd sitten onko tämä miten plajon vaikemapaa 6 koneissa :think
          Ei ole, tosin keulan saa tunkata ylös niin helpottaa, kai. Tutun 328i ilmattiin huomattavan nestevajauksen jälkeen helposti, pari kertaa puristin letkusta mutta eipä tuossa isoja kikkoja tarvittu, termarin aukeamisen jälk. tuli lämppäristä tyhjäk. niin kuumaa että kättä ei kärsinyt pitää ritilän edessä. Tämäkin kone piti olla ilmattu paisarin vaihdon jälkeen...

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            #6
            Siis johan ekasta viestistä voi kertoa mikä meni pieleen, eli lisäsi nesteitä ilman ilmausta, E36:ssa ei nestettä mene koneeseen yhtään lisää ilman ilmaruuvin aukaisua ja jos nestepinta moottorissa on riittävän alhainen ei sitä sinne mene kone käynnissäkään vesipumpun pyöriessä ilmassa. Ilmaruuvin kun ottaa pois ja täyttää syyläria niin kauan kuin koneeseen vettä menee ei kyllä pitäisi olla mitään ongelmaa saada nestettä koneeseen, ikinä ei itse ole tarvinnut sen enempää nostaa keulaa, puristella letkua tai muutakaan kikkailua harrastaa ilmatessa. Ja moottori käytännössä ilmaa itse itsensä sen jälkeen kun koneeseen saa sen verran vettä että vesipumppu alkaa sitä kierrättämään, ilmaruuvia tarvitsee vain silloin kun nestepinta on päässyt niin alas että vesipumppu ei nestettä saa liikkeelle.

            Unohtakaa suosiolla ne pilipali pelleilyt ilmauksen kanssa, BMW:n service manualista löytyy kyllä ilmausohje eikä se edellytä muuta kuin sen ilmaruuvin irroituksen tyhjää järjestelmää täytettässä.

            Comment

            • lunde1
              Bimmer Rookie
              • Feb 2012
              • 28
              • Finland

              #7
              Nyt se on tehnyt niin että pari kertaa oon ajanu lämmöt noussu vaan puoleen väliin, mut nyt välillä konee lämmöt nousee yli puolen välin aika nopeeta ja oon si sammuttanu auton.. onkohan se toi ilmaus juttu nyt sit?

              Comment

              • penari
                BTCF Member
                • Nov 2004
                • 595
                • Vihanti

                #8
                on...
                F01 730d semivoll
                e30 325 turbo m-tech2

                Comment

                • lunde1
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2012
                  • 28
                  • Finland

                  #9
                  koitettiin ny antaa käydä ja pitää jäähdytinkorkkia auki ja antaa pursuta yli ja si lisäillä aina vettä ja si koitettii avata kokonaan ilmausruuvi ja antaa käydä nii et puhaltaa sieltä savua, nytky ajelee ja antaa puhaltimen olla 3 kohassa ei mitään mutku lyö 2 kohtaan niin koneenlämmöt nousi heti, ei ilmeisesti edes puhalla kakkosella.. ja ku ajeli tolla et 3 kohassa puhallin ja antokierroksia puhalsi lämpösempää ilmaa ku normi ajossa tai tyhjäkäynnillä.. mikähän täs nyt viel olis?

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16371
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by lunde1 View Post
                    mikähän täs nyt viel olis?
                    Ilmaa...

                    Comment

                    • JTMD
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2006
                      • 834
                      • Helsinki

                      #11


                      on ilmoja pidelly
                      -10 e93 325i
                      -04 e46 320i
                      -92 e31 850i 6speed
                      -92 e30 325 cab
                      -93 e36 M3
                      -91 e36 325

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by lunde1 View Post
                        koitettiin ny antaa käydä ja pitää jäähdytinkorkkia auki ja antaa pursuta yli ja si lisäillä aina vettä ja si koitettii avata kokonaan ilmausruuvi ja antaa käydä nii et puhaltaa sieltä savua, nytky ajelee ja antaa puhaltimen olla 3 kohassa ei mitään mutku lyö 2 kohtaan niin koneenlämmöt nousi heti, ei ilmeisesti edes puhalla kakkosella.. ja ku ajeli tolla et 3 kohassa puhallin ja antokierroksia puhalsi lämpösempää ilmaa ku normi ajossa tai tyhjäkäynnillä.. mikähän täs nyt viel olis?
                        Väärin ilmattu, eli vesipumppu työntää kokoajan nestettä ulospäin moottorista ja termostaatin ollessa alavesiletkussa kiinni kone tyhjenee nesteestä jos ilmaruuvi on auki ja kone käynnissä. Eli kun ilmaruuvista tuli savua moottorissa oleva vähä vesi kiehui.

                        Eli ilmaruuvi täysin auki pistät koneeseen niin paljon vettä kuin sitä menee ja ilmaa tulee pois, se on sen jälkeen ilmattu. Sen jälkeen voit pistää korkin kiinni ja auton käyntiin jolloin järjestelmään tulee painetta ja avata ilmaruuvia aavistuksen jolloin järjestelmässä vielä mahdollisesti oleva ilma pääsee pois - tosin tämä on vain varmistus ilmauksen onnistumiseksi, vähäinen järjestelmässä oleva ilma poistuu myös syyläristä paisuntasäiliöön johtävän ilmanpoistoaukon kautta eli tärkeintä on tuossa ensimmäisessä ilmauksessa on vain saada systeemi suurinpiirtein täyteen nestettä.

                        Ja kertomani ilmausohje ei ole foorumilta kerättyä mutua vaan se löytyy sellaisenaan BMW:n service manualista, eikä sen mukaan ilmattuna ilmaukseen mene aikaa minuuttia kauempaa eikä ainakaan itsellä ole ikinä mitään ongelmia ilmauksen kanssa esiintynyt.
                        Last edited by naukkis; 06-05-2012, 18:10.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎