Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 320 coupe röpeltää lämpimänä, tehot hukassa!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • suoppo
    Newbiemmer
    • Nov 2011
    • 9
    • helsinki

    e36 320 coupe röpeltää lämpimänä, tehot hukassa!

    Kyseessä siis e36 320 vuodelta 1992.

    Käytin hakua, mutta vastaavaa aihetta ei löytynyt eikä kunnollisia ratkaisuja vianetsintään.

    Vaihdettu motonetin sininen moottorin lämpötila-anturi, kaverin käytetty mutta "ehjä" boschin lambda, kampiakselin asentotunnistin, ilmansuodatin yms.
    Autossa uusi imuilman lämpötila-anturi takapenkillä, menee huomenna vaihtoon, onko sillä suurta vaikutusta seoksen säätelyyn?

    Mistä vikaa kannattaisi ensimmäisenä lähteä etsimään, kun kylmänä toimii moitteetta, mutta kun kone saa edes vähän lämpöä niin alkaa röpöttämään ja tehoja reilusti kadoksissa (schnitzeri, joten pitäisi olla vielä muutama polle enemmän kuin vakiossa), käy ilmeisesti rikkalla? Putkessa myös paukkuu välillä.

    Röpötys on pahinta kierrosaluella 2000-4500 rpm.

    Käy tyhjäkäyntiä ok, lambdan vaihdolla ei ollut suurta vaikutusta, autossa on ilmeisesti ilmaMASSAmittari eikä ilmaMÄÄRÄmittari vaikka vuosimallin mukaan se pitäisi olla se kiekollinen mutta löysin kannen alta vain piirilevyn joka näytti puhtaalta ja koskemattomalta.

    Kiitokset vastauksista, ja anteeksi jos viesti tuli väärään paikkaan.
    Ensimmäistä kertaa itse kirjoittamassa
  • BMWSaloon
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2008
    • 281

    #2
    Tarvike malli kampparin anturi? Se uusi siis....

    Comment

    • MikkoJII
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 1807
      • Lapua

      #3
      Puolat halki? :think
      E32 750i 11/89

      Comment

      • Spindre
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2012
        • 215
        • Kotka

        #4
        Mäkin syyttäisin tuota ykk.anturia.. Toki jos on vaihdettu, ja ei oo tarvike ni sit on paha sanoa. Mulla vaan e39toukka teki just tota samaa, ja korjaantu marmorilta haetulla kampiakselin asentotunnistimella.
        Nykyinen E39 540ia Glasiegrun Shadowline. KOLAROITUNA MYYNNISSÄ
        ex- 325ia E36 taxi
        Ex- E39 523ia toukka ''tumma KOKO auto''
        Ex- iso kasa kaikenlaisia kulkineita joita jotkut kutsuvat autoiksi.
        Ex- Aprilia RSV1000R Factory -08
        Ex-Sukisuki Gsxr-1100w -95
        Ex- Ktm Lc-4 660

        Comment

        • suoppo
          Newbiemmer
          • Nov 2011
          • 9
          • helsinki

          #5
          Kiitoksia, hyviä veikkauksia täytyy sanoa !

          Edellinen omistaja vaihtanut kampuran tunnistimen joten en voi mennä sanomaan onko vaihdettu tarvike vai alkuperäinen, laitoin viestiä sille, katsotaan vastaako.

          Jokatapauksessa, vikakoodit luettiin ja vikakoodeiksi tuli ilmamassamittari, kampiakselin asentotunnistin ja bensapumpun rele.

          Koodit nollattiin ja käytettiin autoa hetki, jonka jälkeen antoi viaksi vain bensapumpun releen, rele on nyt vaihdettu ja edelleen näyttää sille vikakoodia, mutta en usko sen vaikuttavan tähän.
          Voiko vikakoodit tulla siitä että imm:stä on otettu piuha irti muutamaan kertaan, ja koodeja ei olisi nollattu asentotunnistimen vaihdon jälkeen?

          Asentotunnistin menee jokatapauksessa vaihtoon ilmamassamittarin puhdistuksen jälkeen, katsotaan mitä tapahtuu.

          Kiitoksia avusta, lisää veikkauksia saa toki esittää!

          Oliko kenelläkään ollut niin että tekee tätä, mutta vain lämpimänä eikä ollenkaan kylmänä?
          Last edited by suoppo; 24-06-2012, 23:38. Reason: Pientä lisäystä

          Comment

          • Spindre
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2012
            • 215
            • Kotka

            #6
            Kyllähän ne pitäis nollata aina toimenpiteiden jälkeen... Joten ei nollattu vaihdon jälkeen---> siks kamppari hävis nyt.. ja se imm antaa sen vikakoodin ku se nypätään irti.. Joten sillekkin luonnollinen poistuma. Onko sen lämpösenä ''puutumisen'' jälkeen mitään käynnistys ongelmia tms? Jos tuolla tavalla pääsee soppaa läpi että putkessa paukuttelee ni sit tiedän ainakin yhen suunnan = katin vaihto edessä...
            Nykyinen E39 540ia Glasiegrun Shadowline. KOLAROITUNA MYYNNISSÄ
            ex- 325ia E36 taxi
            Ex- E39 523ia toukka ''tumma KOKO auto''
            Ex- iso kasa kaikenlaisia kulkineita joita jotkut kutsuvat autoiksi.
            Ex- Aprilia RSV1000R Factory -08
            Ex-Sukisuki Gsxr-1100w -95
            Ex- Ktm Lc-4 660

            Comment

            • suoppo
              Newbiemmer
              • Nov 2011
              • 9
              • helsinki

              #7
              Kiitoksia!

              Onneks ei joo ole vielä katsastus yli vuoteen edessä!

              Ei ole käynnistysongelmia puutumisen jälkeen muuten kuin jaskan startin puolesta joka ei pyöritä ekaan 5 yrittämään ollenkaan lämpimänä

              Siitä sitten myöhemmin.. Mutta ei tähän liittyen käynnistysongelmia, lähtee heti kun vaan kone pyörähtää.

              Tiistaina olisi tarkoitus vaihtaa alkuperäinen kampuran asentotunnistin.
              Tietääkö joku saako noita alkuperäis/oe-laadun osia jostain muualta halvemmalla kuin schmiedmannilta?

              Comment

              • MikkoJII
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 1807
                • Lapua

                #8
                Originally posted by suoppo View Post
                Kiitoksia!

                Onneks ei joo ole vielä katsastus yli vuoteen edessä!

                Ei ole käynnistysongelmia puutumisen jälkeen muuten kuin jaskan startin puolesta joka ei pyöritä ekaan 5 yrittämään ollenkaan lämpimänä

                Siitä sitten myöhemmin.. Mutta ei tähän liittyen käynnistysongelmia, lähtee heti kun vaan kone pyörähtää.

                Tiistaina olisi tarkoitus vaihtaa alkuperäinen kampuran asentotunnistin.
                Tietääkö joku saako noita alkuperäis/oe-laadun osia jostain muualta halvemmalla kuin schmiedmannilta?
                http://kl-varaosat.fi/ tuolta kannattaa kysyä aina, monesti saa halvemmalla.
                E32 750i 11/89

                Comment

                • Haju69
                  Administrator
                  • Nov 2005
                  • 16341
                  • Leppävirta

                  #9
                  Originally posted by MikkoJII View Post
                  http://kl-varaosat.fi/ tuolta kannattaa kysyä aina, monesti saa halvemmalla.
                  Ja soittamalla. Ei kyttäämällä nettisivuja ja sitten kiroamalla ettei löydy just sitä mitä etsii.
                  LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                  E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                  B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                  Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                  Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                  Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                  Comment

                  • Peksu_M20
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 2121
                    • Lahti

                    #10
                    Originally posted by suoppo View Post
                    Kyseessä siis e36 320 vuodelta 1992.

                    Käytin hakua, mutta vastaavaa aihetta ei löytynyt eikä kunnollisia ratkaisuja vianetsintään.

                    Vaihdettu motonetin sininen moottorin lämpötila-anturi, kaverin käytetty mutta "ehjä" boschin lambda, kampiakselin asentotunnistin, ilmansuodatin yms.
                    Autossa uusi imuilman lämpötila-anturi takapenkillä, menee huomenna vaihtoon, onko sillä suurta vaikutusta seoksen säätelyyn?

                    Mistä vikaa kannattaisi ensimmäisenä lähteä etsimään, kun kylmänä toimii moitteetta, mutta kun kone saa edes vähän lämpöä niin alkaa röpöttämään ja tehoja reilusti kadoksissa (schnitzeri, joten pitäisi olla vielä muutama polle enemmän kuin vakiossa), käy ilmeisesti rikkalla? Putkessa myös paukkuu välillä.

                    Röpötys on pahinta kierrosaluella 2000-4500 rpm.

                    Käy tyhjäkäyntiä ok, lambdan vaihdolla ei ollut suurta vaikutusta, autossa on ilmeisesti ilmaMASSAmittari eikä ilmaMÄÄRÄmittari vaikka vuosimallin mukaan se pitäisi olla se kiekollinen mutta löysin kannen alta vain piirilevyn joka näytti puhtaalta ja koskemattomalta.

                    Kiitokset vastauksista, ja anteeksi jos viesti tuli väärään paikkaan.
                    Ensimmäistä kertaa itse kirjoittamassa
                    Vastaavaa vikaa viimeksi selvittelin niin syynä oli nokka-akselin asentotunnistin. Myös vakavat imuvuodot saattavat luoda samanlaisen ongelman. Joten kannattaa tsekkailla sieltä imusarja alta ne kaikki letkut. Ovat yleensä noin vanhassa vehkeessä aika huonossa hapessa.

                    -Pekka
                    Mahtiala kustom - No connection
                    Bmw E21 320A -81 "330i"
                    Bmw e30 318is

                    Comment

                    • suoppo
                      Newbiemmer
                      • Nov 2011
                      • 9
                      • helsinki

                      #11
                      Originally posted by pekka_hirvonen View Post
                      Vastaavaa vikaa viimeksi selvittelin niin syynä oli nokka-akselin asentotunnistin. Myös vakavat imuvuodot saattavat luoda samanlaisen ongelman. Joten kannattaa tsekkailla sieltä imusarja alta ne kaikki letkut. Ovat yleensä noin vanhassa vehkeessä aika huonossa hapessa.

                      -Pekka

                      Vakavia imuvuotoja ei löytynyt starttispraylla suihkimalla, mutta imm jälkeinen paksu kumiletku oli ihan reijillä, aijemmin kyllä teipattu ja teippasin sen uudestaan ja käyn samalla hakemassa uuden sellaisen, kampiakselin asentotunnistimen kanssa. Elikkä siis myös nokka-akselin asentotunnistin voi aiheuttaa samanlaisia ongelmia, voikohan niitä mitata yleismittarilla ja mitä arvoja sieltä tulisi saada? :think
                      Last edited by suoppo; 25-06-2012, 19:34.

                      Comment

                      • Haju69
                        Administrator
                        • Nov 2005
                        • 16341
                        • Leppävirta

                        #12
                        Originally posted by suoppo View Post
                        Vakavia imuvuotoja ei löytynyt starttispraylla suihkimalla, mutta imm jälkeinen paksu kumiletku oli ihan reijillä, aijemmin kyllä teipattu ja teippasin sen uudestaan ja käyn samalla hakemassa uuden sellaisen kampiakselin asentotunnistimen kanssa. Elikkä siis myös nokka-akselin asentotunnistin voi aiheuttaa samanlaisia ongelmia, voikohan niitä mitata yleismittarilla jostain? :think
                        Osta uusi haitari putki. Äärimmäisen huono kohta säästää euroja on ostaa teippirulla. Saattas vikakin korjaantua uusimalla se kumiputki.
                        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                        Comment

                        • suoppo
                          Newbiemmer
                          • Nov 2011
                          • 9
                          • helsinki

                          #13
                          Originally posted by Haju69 View Post
                          Osta uusi haitari putki.
                          Nimenomaan, tarkoitin viestissäni että haen kampiakselin asentotunnistimen kanssa uuden haitariputken, ei kuitenkaan vuoda nyt joten luultavasti vika ei johdu siitä. Mutta kaikki on mahdollista.

                          Comment

                          • suoppo
                            Newbiemmer
                            • Nov 2011
                            • 9
                            • helsinki

                            #14
                            haitariletku vaihdettu, ilmamassamittari puhdistettu siihen tarkoitetulla ainella, imuvuodot tutkittu tarkasti ja huolellisesti sekä kampiakselin anturi mitattu, levossa 633 ohmia (navoista 1 ja 2) ja käynnissä 1500-1650 ohmin välillä kierroksista riippuen.
                            Autodatan mukaan vastusarvot tulisi olla 400-800 ohmin välillä, mutta missään ei kerrota että kuuluuko se olla sitten niin käynnissä vai levossa. Levossa 633 ohmia kuulostaa aika hyvältä jos skaala on 400-800 mutta 1500 on jo kaukana siitä.
                            Tietääkö tästä kukaan enempää?
                            Myös ilmamassamittarin piuhan irroituksen kuuluisi ilmeisesti vaikuttaa samalla tavalla kuin esim kaasuläpän asentotunnistimen piuhan irroitus, mutta käytännössä ei tapahdu mitään muuta kuin kierrokset hörähtää sekunniksi korkeammalle. Otin tänään videon itse viasta jos joku tunnistaisi tutuksi..
                            Yritän saada tänään tai huomenna youtubeen, editoin sitten tätä.
                            Kiitoksia avusta ja hyvistä vinkeistä!

                            Comment

                            • suoppo
                              Newbiemmer
                              • Nov 2011
                              • 9
                              • helsinki

                              #15
                              Originally posted by suoppo View Post
                              haitariletku vaihdettu, ilmamassamittari puhdistettu siihen tarkoitetulla ainella, imuvuodot tutkittu tarkasti ja huolellisesti sekä kampiakselin anturi mitattu, levossa 633 ohmia (navoista 1 ja 2) ja käynnissä 1500-1650 ohmin välillä kierroksista riippuen.
                              Autodatan mukaan vastusarvot tulisi olla 400-800 ohmin välillä, mutta missään ei kerrota että kuuluuko se olla sitten niin käynnissä vai levossa. Levossa 633 ohmia kuulostaa aika hyvältä jos skaala on 400-800 mutta 1500 on jo kaukana siitä.
                              Tietääkö tästä kukaan enempää?
                              Myös ilmamassamittarin piuhan irroituksen kuuluisi ilmeisesti vaikuttaa samalla tavalla kuin esim kaasuläpän asentotunnistimen piuhan irroitus, mutta käytännössä ei tapahdu mitään muuta kuin kierrokset hörähtää sekunniksi korkeammalle. Otin tänään videon itse viasta jos joku tunnistaisi tutuksi..
                              Yritän saada tänään tai huomenna youtubeen, editoin sitten tätä.
                              Kiitoksia avusta ja hyvistä vinkeistä!
                              Videosta ei saa mitään selvää joten ei apua.. Lämpötila-anturi vaihdettu mutta tänään huomasin ettei irrotus vaikuta mitään, tai ehkä jopa hiukan parantaa käyntiä, toimiiko vikaohjelma niin että jos yksi anturi kusee niin muuttuuko loputkin hyödyttömiksi niin että lämpötilan arvo esimerkiksi on jatkuvasti -30 jos anturi ei toimi? Tajusikohan tosta mitään.. :think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎