Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ratkaisu käsijarruongelmiin!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Takalo_kari
    BTCF Member
    • Mar 2007
    • 1359
    • tku

    #16
    Originally posted by hegel View Post
    pinnan ruoste oli tiedossa ja se että se ei pidä mitään. kaari oli kasvanut.

    yritin neuvoa e36:n omistajia tällaisessa erikoisessa ongelmassa mikä saattaa pelastaa hylkäykseltä katsastuksessa monen sellaisen tavallisen autoilijan jonka koko elämä ei pyöri oman auton ympärillä, ja teknistä osaamista ei ole... ja pelkkää vittuilua monelta foorumilaiselta... bmw-kuskit ovat täysiä kusipäitä, se on nyt todistettu.

    aina kun jarruremppaa tehdään niin kulutuspinnat putsataan ja liikkuvat rasvataan -tämän sanoo jo järkikin

    jos levyt / rummut ovat irti niin yleensä samalla sorvataan / hiotaan se kulumisen aiheuttama nystyräkin pois, tällöin takaisin asennus ja seuraavalla kerralla irroitus sujuu vaivattomammin.

    (rumpua saa jonkun aikaa irroitella jos rumpu on kulunut liki loppuun ja reunassa on suuri klunssi)
    Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
    -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
    Kiitos ajastasi? :think

    Comment

    • LordHamwich
      BTCF Member
      • Feb 2011
      • 436
      • Kuopio-Kuhmo

      #17
      1997 E39 523i Cosmosschwartz
      sigpic

      Gone with the wind:
      1994 VW Passat 2.0
      1995 E36 323i

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #18
        Eipä paljoa kannata sorvailla jarrulevyjä/rumpuja kun uudet saa jokusella kympillä.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • DDR
          Newbiemmer
          • Mar 2011
          • 24
          • Hämeenlinna

          #19
          Säätö?

          Onko kaikissa E36:sissa säätö "pultinreijästä" ruuvarilla rummun läpi? Kuvat 3 ja 4.



          Omasta -93 325:sta en löydä säätömutterikompleksia, vaikka kuinka fikkarilla tihrustaa ja levyjä pyörittää. Ei kai joissain ole jotain erilaista automaattisäätöö?

          Kysytään tyhmiä ennen kuin aletaan irrottaan jarrusylinterejä ja levyjä...

          Comment

          • Jampsu87
            BTCF Member
            • Oct 2007
            • 1334
            • Rovaniemi

            #20
            Originally posted by DDR View Post
            Onko kaikissa E36:sissa säätö "pultinreijästä" ruuvarilla rummun läpi? Kuvat 3 ja 4.



            Omasta -93 325:sta en löydä säätömutterikompleksia, vaikka kuinka fikkarilla tihrustaa ja levyjä pyörittää. Ei kai joissain ole jotain erilaista automaattisäätöö?

            Kysytään tyhmiä ennen kuin aletaan irrottaan jarrusylinterejä ja levyjä...
            On ne siellä kun lampulla katsot, rauhassa ja ajatuksen kanssa..
            E91 lci 330xd.

            Comment

            • DDR
              Newbiemmer
              • Mar 2011
              • 24
              • Hämeenlinna

              #21
              Otin levyt irti, johan alko löytyyn säätöruuvit. Sen verran oli jumissa, että ruuvarilla ei olisi säätynyt pultinreijästä (vaikka ovatkin ylellisesti messinkiä). Näköjään säätöjen "rattaat" nojaa kenkien jousiin, jotka pitää säädöt löysästi lukittuina. Nokkelaa.

              Kannatti samalla hioa kässärirumpuja ja vähän sipaista kengistäkin lasittumia. Aika paljon sai ruuvata kenkiä leveämmäksi, tuskin niitä oli säädetty kenkien vaihdon jälkeen (saattoivat olla alkuperäisetkin? Eihän ne teoriassa ainakaan nopeasti kulu. Poislukien Hanko - Rovaniemi kässäri päällä -ajelut...). Kulumaa levyissä/rummuissa ei paljoa ollut, ne on ainakin suhteellisen tuoreet. Kahvasta vaijerit kireälle ja nyt pitää.

              Comment

              • esa`pentula
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2009
                • 1390
                • Tampere

                #22
                muistithan säätää käppärin päästäkin? rummun säätö minimille, löysät pois käsijarrun päästä ja sitten vasta säädät rummun päästä kengät kohdalleen niin, että ottaa kiinni ja napsaus takaisin.

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16314
                  • Asikkala

                  #23
                  Originally posted by esa`pentula View Post
                  muistithan säätää käppärin päästäkin? rummun säätö minimille, löysät pois käsijarrun päästä ja sitten vasta säädät rummun päästä kengät kohdalleen niin, että ottaa kiinni ja napsaus takaisin.
                  Ensin rummun sisältä, sitten kahvasta.

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #24
                    Ensin kiristitys pois käppärin päästä niin ettei vedä vaijereita mutta ettei ole vaijerissa ole välystä.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #25
                      Originally posted by hegel View Post
                      Kulutin melkein kymmenen paria käsijarrunkenkiä
                      Takavetoisesta autosta? Ootko aloitteleva drifteri vai etkö muista löysätä jarrua lähtiessä?

                      Miten autoa pitää käyttää että seisontjarrun rumpuun tule olake tai se kuluu liian isoksi?

                      Minun autoni käsijarrukengät eivät kosketa koskaa liikkuvaa rumpua, en tiedä käyttävätkö ihmiset siviili BMW:n hallintaan/ohjaukseen seisontajarrua, mutta mielestäni se olisi kovin tyhmää.

                      Seisovan auton kytketty seisontajarru ei taas päivittäinkään käytettynä aiheuta merkittävää kulumaa, oikein käytettynä osia ei taatusti tarvitse vaihtaa kulumisen takia auton elinkaaren aikana.

                      Levyn muun kulumisen tai jarrukenkien vanhentumisen takia taas useinkin.
                      Olli.

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #26
                        Käsijarru kun on auki E30/E36/E46 levyllisestä taka-akselistosta, niin se kenkiä levittävä kiikku kannattaisi irrottaa, purkaa ja putsata. Usein niin ruosteessa ettei palaudu/vapaudu kunnolla. Hieman se teettää teräsharjan kanssa hommia mutta sen saa hyvinkin herkkätoimiseksi. Lopuksi jotain kuparia tai alumiinitahnaa osiin niin ei aivan välittömästi jämähdäkkään.

                        En ole muuten koskaan joutunut vaihtamaan seisontajarrun kenkiä loppuunkulumisen vuoksi. Kitkapinnan irtoilun ja murtumien takia kyllä.

                        Jarno
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎