Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW E36 M3 Käyntihäiriö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ozracing
    Newbiemmer
    • Apr 2012
    • 3
    • suomi

    BMW E36 M3 Käyntihäiriö

    Osaako kukaan auttaa tälläseen vikaan kierroksilla 0-3500rpm pätkii koko kierrosalueella käynti mutta siitä ylöspäin toimii. Eikä kulje niinku pitäis vedot hukassa.

    Kiinnostaisi tietää nimenomaan onko tohon vanoksen ohjaukseen jotain sähköisiä tunnistimia?
  • Jonem
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2008
    • 341
    • Salo

    #2
    Topicci oli jo aloitettu, niin kysellään tästä.

    Omassa m3:ssa (s50b30) on nyt hetken kiusannut käyntihäiriö joka ilmenee raskaana tyhjäkäyntinä ja tehojen puutteena. Silloin tällöin ilmennyt hitaasti kaasua nostamalla vanoksen selvää "puutumista" n 2500-3000rpm, eli vanos ei säädä nokka-akselia.
    Ilmamassamittarin johdon irroitus ei vaikuttanut käyntiin mitenkään, eli se pysyi huonona.

    Imuvuodot on karsittu vaihtamalla melkeimpä kaikki imupuolen letkut, tyhjäkäyntimoottori putsattu ja toiminta tarkastettu. Venttiilikopan tiivisteet vaihdettu. Näistä huolimatta viat jatkuvat.

    Vikakoodit (carsoft 6.5) luin ja DME antaa seuraavat vika koodit:

    12 Throttle position sensor or Lambda Sensor (M3.3.1)
    42 Speed Signal or Knock Sensor 2 (DME 1.7.x or 3.3.1)
    201 Lambda Regulation

    Nollasin vikakoodit eilen ja auto toimi hetken oikein hienosti ~70km, kunnes ongelmat palautuivat. Voiko näistä koodeista päätellä missä mahdollisesti vika on? Kiitoksia nyt jo avusta.

    -Jouni-
    Last edited by Jonem; 03-10-2012, 18:59.

    Comment

    • Harrison
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2004
      • 1529
      • Iisalmi

      #3
      Antaako samat vikakoodit uudestaan(kaikki kolme)?

      Ilmamäärämittari sekottaa aika hyvin pakkaa, jos se ei toimi oikein? Se kun ei anna koodia ennen ku pamahtaa kokonaan.
      Nollaa koodit tee samat pistoke testi uudestaan ja kerro tulos.



      ps: Carsoft antaa aika selkeesti noi koodit = se on tämä tai tämä
      Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
      Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
      Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella

      Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

      Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT

      EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i

      Comment

      • Jonem
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2008
        • 341
        • Salo

        #4
        Originally posted by Harrison View Post
        Antaako samat vikakoodit uudestaan(kaikki kolme)?

        Ilmamäärämittari sekottaa aika hyvin pakkaa, jos se ei toimi oikein? Se kun ei anna koodia ennen ku pamahtaa kokonaan.
        Nollaa koodit tee samat pistoke testi uudestaan ja kerro tulos.



        ps: Carsoft antaa aika selkeesti noi koodit = se on tämä tai tämä
        Tosiaan jäi kertomatta, että ensimmäisen nollauksen jälkeen ajoin sen 70km, jolloin vika uusiutui ja sain boksista edellämainitut koodit ulos. Pistotestissä nyt koodeja ei ole tullut ja vehkeet pelittää...?

        Sovittiin tutun harrastelijan kanssa, että jos vika uusiutuu, niin luetaan koodit kunnon vehkeillä, kun tuo carsoft antoi näinkin "selvät" koodit.

        Comment

        • Harrison
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2004
          • 1529
          • Iisalmi

          #5
          Originally posted by ozracing View Post
          Osaako kukaan auttaa tälläseen vikaan kierroksilla 0-3500rpm pätkii koko kierrosalueella käynti mutta siitä ylöspäin toimii. Eikä kulje niinku pitäis vedot hukassa.

          Kiinnostaisi tietää nimenomaan onko tohon vanoksen ohjaukseen jotain sähköisiä tunnistimia?
          Kumpis mummo sulla on? Helpottas vähä noiten tyyppivikojen miettimisessä, jos tietäs mallin. 3.0 vai 3.2? Onhan näissä, puola,vanos yms vikoja

          Tällä pidetään öljynpaine kohillaan vanoksessa:


          Tuossa on sitten solenoidin käskyttämään vanosta:


          Viisaammat lisätköön


          Originally posted by Jonem View Post
          Tosiaan jäi kertomatta, että ensimmäisen nollauksen jälkeen ajoin sen 70km, jolloin vika uusiutui ja sain boksista edellämainitut koodit ulos. Pistotestissä nyt koodeja ei ole tullut ja vehkeet pelittää...?

          Sovittiin tutun harrastelijan kanssa, että jos vika uusiutuu, niin luetaan koodit kunnon vehkeillä, kun tuo carsoft antoi näinkin "selvät" koodit.
          Eiköhän sitten rupee vähä ees selviämään vian suunta
          Last edited by Harrison; 07-10-2012, 17:44.
          Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
          Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
          Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella

          Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

          Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT

          EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i

          Comment

          • ozracing
            Newbiemmer
            • Apr 2012
            • 3
            • suomi

            #6
            Joo tosiaan eli S50B30 kolme litrasel koneella. lisätään nyt vielä että lambda anturit alkuperäiset vaihdettu, tulpat, puolat, ilmamäärämittari.

            Joskus autosta loppui akku ja sen jälkeen oottelin puolisen tuntia niin lähti käymään ja kävi normaalisti ja kulkupuolessa oli eroa kun yöllä ja päivällä mut toimi n. 10 min kunnes on siitä asti käyny taas huonosti...

            Comment

            • Jonem
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2008
              • 341
              • Salo

              #7
              Eli tänään luettiin DIS:llä koodit, kun alkoi taas vehkeet reistailemaan. Antoi vikakoodin 12 ja siitä bank 2 (4-6cyl) lamba- anturin häiriötä. Livedatalla kyseinen anturi toimi kyllä, mutta vastasi erittäin hitaasti ja jännite heitteli voimakkaasti suhteessa bank 1 tunnistimeen.
              Eli näillä tiedoilla eteenpäin. Toivottavasti vika olisi tuossa. Erikoista oli kuitenkin se, että vika ei uusiudu heti uudelleen.

              Comment

              • Harrison
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2004
                • 1529
                • Iisalmi

                #8
                Originally posted by ozracing View Post
                Joo tosiaan eli S50B30 kolme litrasel koneella. lisätään nyt vielä että lambda anturit alkuperäiset vaihdettu, tulpat, puolat, ilmamäärämittari.

                Joskus autosta loppui akku ja sen jälkeen oottelin puolisen tuntia niin lähti käymään ja kävi normaalisti ja kulkupuolessa oli eroa kun yöllä ja päivällä mut toimi n. 10 min kunnes on siitä asti käyny taas huonosti...
                Hmm.. Oisko ecu nollannu koodit tossa ajassa ja lähteny taas nollilta liikenteeseen, kun akku ollu nollissa.

                Ei hirveenä jää vaihtoehtoja kuin vanos puoli ja muut anturit, jos kerta muut uutta. Eikun koodin lukuun jonnekkin. En valitettavasti tohon osaa sanoo mitään.
                Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
                Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
                Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella

                Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

                Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT

                EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i

                Comment

                • Ässä
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 374
                  • Nokia

                  #9
                  Itsellä oli omassa M3:ssa vastaavanlaisia oireita (s50b30 koneella). Uusin lähes kaikki anturit, mutta syyksi paljastui lopulta vanosen ohjausboksi, jonka piirilevy oli kauttaaltaan hapettunut. Eli, kannattaisi varmaan tsekata myös tämä.

                  Vanoksen ohjausboksin vaihdon jälkeen kaikki tyhjäkäynti ym. pätkimiset ja puutumiset katosivat kerralla.
                  Porsche Cayman S
                  MB 200cdi W203

                  ex: BMW F36 420xd M-sport
                  ex: BMW e46 M3
                  ex: Nissan Micra 995cc "pikkulohko"
                  ex: Mercedes-Benz 220cdi -08 w204
                  ex: e36 M3 sedan
                  ex: e90 320d
                  ex: e30 320i (2.6) -87
                  ex: e39 520i -97

                  Comment

                  • Jonem
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2008
                    • 341
                    • Salo

                    #10
                    Originally posted by Ässä View Post
                    Itsellä oli omassa M3:ssa vastaavanlaisia oireita (s50b30 koneella). Uusin lähes kaikki anturit, mutta syyksi paljastui lopulta vanosen ohjausboksi, jonka piirilevy oli kauttaaltaan hapettunut. Eli, kannattaisi varmaan tsekata myös tämä.

                    Vanoksen ohjausboksin vaihdon jälkeen kaikki tyhjäkäynti ym. pätkimiset ja puutumiset katosivat kerralla.
                    Mitä tässä olen lueskellut, niin sullahan Ässä tuo vnc- boksi ei antanut mitään vikakoodia, muistanko oikein?

                    Comment

                    • Ässä
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2003
                      • 374
                      • Nokia

                      #11
                      Originally posted by Jonem View Post
                      Mitä tässä olen lueskellut, niin sullahan Ässä tuo vnc- boksi ei antanut mitään vikakoodia, muistanko oikein?
                      Joo, ei antanut mitään vikakoodeja vaikka yritettiin lukea ihan ammattilaitteilla.
                      Porsche Cayman S
                      MB 200cdi W203

                      ex: BMW F36 420xd M-sport
                      ex: BMW e46 M3
                      ex: Nissan Micra 995cc "pikkulohko"
                      ex: Mercedes-Benz 220cdi -08 w204
                      ex: e36 M3 sedan
                      ex: e90 320d
                      ex: e30 320i (2.6) -87
                      ex: e39 520i -97

                      Comment

                      • ozracing
                        Newbiemmer
                        • Apr 2012
                        • 3
                        • suomi

                        #12
                        Joo eli unohtikin vielä tosta listasta että on kokeiltu toisesta toimivasta koneesta moottorin ohjausyksikkö ja tuo vanoksen ohjausyksikkö eli siellä moottorin vasemmassa kulmassa molemmat eikä vaikutusta.

                        kylmällä koneella vielä pahempaa tuo pätkiminen eli pitää käytännössä käyttää autoa kunnes jäähdytysnesteen lämpötila on normaalissa lämpötilassa että kehtaa ees lähteä ajeleen

                        eli olisko saanu jonku sähköpiikin silloin ku akku loppu et joku anturi olis ryhtyny vaikka vähäks aikaa toimimaan.

                        eipä siin enää hirveesti vaihtoehtoja ole että itse veikkaisin et joku anturi vika (mutta mikähän anturi vois olla) tai vanokseen liittyvää

                        koneessa ei voi sisäisesti olla vikaa kun toimi täydellisesti sen jälkeen kun kerran akku loppu...

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by ozracing View Post
                          eli olisko saanu jonku sähköpiikin silloin ku akku loppu et joku anturi olis ryhtyny vaikka vähäks aikaa toimimaan.

                          eipä siin enää hirveesti vaihtoehtoja ole että itse veikkaisin et joku anturi vika (mutta mikähän anturi vois olla) tai vanokseen liittyvää

                          koneessa ei voi sisäisesti olla vikaa kun toimi täydellisesti sen jälkeen kun kerran akku loppu...
                          Onkos läppärunkovehkeessä ihan eka perustarkistus eli läppärunkojen synkronointi tsekattu? Adaptaatiot kun nollautuu kone voi käydä hyvin mutta heti kun palaa lambda-ohjaukseen sekoittaa seokset kun seoksenmuodostus on aivan eri pytyltä toiselle.

                          Comment

                          • Kaimu
                            BTCF Member
                            • Nov 2011
                            • 464
                            • Turun kupeessa

                            #14
                            Nostellaas vähän vanhaa.
                            Itsellä on myöskin vähän tällaista samanlaista havaittavissa kuin parilla edellämainitulla.
                            Eli 3.0 litran ämmä ja röpöttää/antaa misfireä tyhjäkäynniltä tuonne 3k nurkille, välillä voi olla että suuremmillekin kierroksille, riippuen kuun ja veden asennoista....
                            Kylmänä erittäin nykivä, tuntuu kuin yrittäisi moottorijarruttaa samalla kun painaa kaasua, mutta samalla sekunnilla lämpöjen tultua puoleenväliin, auto alkaa toimimaan juurikin kun pitää...
                            Lämpimänä saattaa silti olla vähän misfireä, mutta mitä näitä ämmiä kuullut, niin sellainen tietynlainen rosoisuus on lähes jokaisessa ollut :think
                            Kuitenkin nyt huomattu bensankulutuksenkin olevan litroja enemmän kuin aiemmin, eli pahemmaksi on mennyt.
                            Vedot löytyy kuitenkin nätisti ja vanos toimii, keski, ja ala-kierrosalueilla tuntuu olevan hämminkiä, ei antanut kuitenkaan vikakoodeja.
                            Tulpat vaihdettu, sekä vanoksen tiivisteet, puolat katsottu silmällisesti, kaikki muutenkin todella hyvässä kunnossa yleisesti, mutta tällaisessa 150k ajetussa on vielä paljon vaihtamattomia osia jäljellä...
                            Mistäs alkaisi etsimään vikaa?
                            Turun suunnille jollekin osaavalle kaverille voisi tuota tulla näyttämäänkin jollei muuten vikaa löydy :think
                            sigpic

                            E82 n55

                            Comment

                            • Kaimu
                              BTCF Member
                              • Nov 2011
                              • 464
                              • Turun kupeessa

                              #15
                              Itse itselleni jos auttaa jotakuta muuta joskus#
                              Nokan antureita putsailtu, molemmat lambdat uusittu, bensansuodatin uusittu, imuvuodot karsittu kokonaan pois.
                              Nykimistä ei oikeastaan enään ollenkaan kylmänä, mutta niinsanottu "Rough Idle" on vielä kylmänä sekä välillä lämpimälläkin moottorilla, pienehköä alavedon puutetta tuntuisi olevan välillä havaittavissa, mutta ei enää lähellekkään sitä mitä oli.
                              Uskon kyllä vieläkin että voisi olla parempi, joten veikkauksia, ennenkaikkea tietoa otetaan edelleen vastaan:think
                              sigpic

                              E82 n55

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎