Announcement

Collapse
No announcement yet.

m3 e36 vaihteisto ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ville69
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 91
    • helsinki

    m3 e36 vaihteisto ongelma

    Onkohan vm. -94 m3 mallissa kuinka kestävä vaihdelaatikko, sillä omassani on ruvennut kuulumaan ykkösvaihteella vähän kovemmin kiihdyttäessä samanlainen ääni kun kuuluu peruuttaessa? Muuten laatikko toimiii aivan kuten pitääkin, mutta mistä mahtaa johtua em. vika? Meneekö laatikko vaihtoon vai olenko tyhmä ja en tiedä jotain?

    Toinen kysymys: Johtuuko lämpömittarin toimimattomuus moottorin lämpötila-anturista? Onko mahdollisesti hankittavissa muualta kuin merkkiliikkeestä?
    Last edited by ville69; 15-12-2004, 13:35.
  • ville69
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 91
    • helsinki

    #2
    tietääkö kukaan asiasta?????

    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #3
      No, arvauksen puolellehan tämä menee, mutta jonkin laakerihan siellä voi ääntää. Kuuluuko sitä ääntä muilla vaihteilla?

      Yleensä samalla akselilla on kaksi vaihdetta, esim. 3 ja 5 vaihde samalla akselilla, 2 ja 4 vaihde yhdellä jne.

      Tarkista ainakin öljytilanne, onko sitä riittävästi. Ja minkä väriset öljyt on. Öljynvaihtoakin voisi harkita.

      Se mittarin toimimattomuus voi johtua siitä anturista, ja yleensä johtuukin. Muita syitä ovat (yleensä) huono liitos (hapettunut, likainen), liitin irti, johto poikki tms. juttuja. Tai jopa kosketushäiriö mittaristossa ("kylmäjuotos", ...).

      Timo

      Comment

      • ville69
        Bimmer Rookie
        • Nov 2004
        • 91
        • helsinki

        #4
        ei kuulu muilla vaihteilla ku ykkösellä. aika mystistä? kaikki muut vaihteet toimii ihan hyvin ja ykkönen myös kytkeytyy hyvin. ainoastaan se ääni. sen anturin varmaan löytää varaosaliikkeestä alehintaan pittäkin ruveta katselemaan uusia öljyjä perään ja lootaan. onko hyviä ideoita merkistä?

        Comment

        • kessu325
          Bimmer Rookie
          • Jun 2004
          • 31
          • Oulu

          #5
          tuolta löytyy boschin lämpötila anturoita. http://www.vpv-motorracing.com/index.htm

          Comment

          • ville69
            Bimmer Rookie
            • Nov 2004
            • 91
            • helsinki

            #6
            juu niinpä näkyy, mutta mistä tiedän mikä noista sopisi em. autoon?

            Comment

            • tihuovin
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1422
              • Oulu

              #7
              Tuolta voi katsella öljyjä: http://fi.servicebooking.net/castrol...il.asp?lang=fi

              Muista että lukkoperään lukkoperä öljyt. Ei-lukolliseen perään käy molemmat laadut (lukollinen ja ei-lukollinen öljy).

              Ainakin vanhemmissa motronic koneissa, lämpötilamittarin anturi oli ns. "abiko" liittimillä, eli siinä ei ollut muovista kaksinapaista liitinrunkoa, kuten esim. tuon linkkisivun (http://www.vpv-motorracing.com/index.htm) anturissa (BOSCH 0 280 130 026 veden lämpöanturi). Siinä tuon näköinen on on motronic ECU:n lämpötila-anturi.

              Mutta, jos katsot oman moottorisi antureita, niissä on yleensä Boschin osanumero stanssattuna, joko metalliin tai muoviin (kuten "Bosch" stanssi tuossa esimerkkianturissa.

              Timo

              Comment

              • ville69
                Bimmer Rookie
                • Nov 2004
                • 91
                • helsinki

                #8
                Missä mahtaa olla vm. -94 m3 bmw:n lämpötila-anturi? Vaikuttaako toimimattomuus auton toimintaan?

                Comment

                • tihuovin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1422
                  • Oulu

                  #9
                  Lämpötila-antureita on moottorissa yleensä useampiakin, mutta mittariston lämpötila-anturi ei vaikuta moottorin toimintaan, toki se saattaa sekoittaa/haitata esim. huoltoilmaisimen toimintaa tms., mutta ei moottorin.

                  Jos moottorinohjausboxin (esim. Motronic) lämpötila-anturi on viallinen, se varmasti vaikuttaa moottorin toimintaan. Lisäksi jo vanhemmissa motronic koneissa oli myös "lämpöaikakytkin", joka myös on eräänlainen lämpötila-anturi ja ohjaa kylmäkäynnistysventtiilin toimintaa. Myös imuilmanlämpötila-antureita on joissain malleissa ja niidenkin viallisuus vaikuttaa moottoriin.

                  Selvensikö tilannetta?

                  Timo

                  Comment

                  • ville69
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2004
                    • 91
                    • helsinki

                    #10
                    jep kiitos. searchilla löysin muutaman jutun em. aiheesta, mutta toisessa sanotaan em. anturin olevan se ruskea ja toisessa taas sininen. Niitähän on koneen etupäässä kaksi vierekkäin, mutta kumpi niistä on oikeasti se oikea?

                    Comment

                    • eeki
                      BTCF Member
                      • Jul 2003
                      • 1966
                      • HKI

                      #11
                      Originally posted by ville69
                      Onkohan vm. -94 m3 mallissa kuinka kestävä vaihdelaatikko, sillä omassani on ruvennut kuulumaan ykkösvaihteella vähän kovemmin kiihdyttäessä samanlainen ääni kun kuuluu peruuttaessa? Muuten laatikko toimiii aivan kuten pitääkin, mutta mistä mahtaa johtua em. vika? Meneekö laatikko vaihtoon vai olenko tyhmä ja en tiedä jotain?
                      Hieman mennään arvaillen täälläkin, mutta eikös tuo kuulostaisi ennemminkin hammaskosketukselta kuin laakerilta? Eli joko ykkösen ratas tai se härveli joka on kiinni ulostuloakselissa ja kytkeytyy ykkösrattaaseen ja kytkee näin vedon. Joku palanen irti, "härveli" ja ratas toisiinsa nähden väljiä..?

                      Mikä ihme tuon "härvelin" nimi muuten on?

                      Eräs leasing-passatti piti varmaankin aika samantapaista ääntä ykkösellä, se kesti ainakin 20tkm muuttumatta pahemmaksi.
                      Last edited by eeki; 20-12-2004, 12:30.
                      Ducati 998 -02 //

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎