Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljylimamajoneesia aika reippaasti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kihe
    Bimmer Rookie
    • Sep 2011
    • 174
    • Joensuu

    Öljylimamajoneesia aika reippaasti

    Paljonkohan ja miten tiuhaan tuota kuuluisaa öljylimamajoneesia saa huohotinputkeen kertyä "normaalisti" vai mikä tässä mättää?

    Omaan 320i koneeseen (1997, ajeltu 283tkm) tuntuu kertyvän aika lailla: separaattori ja putket vaihdettu 2v sitten kun oli jäätynyt, öljyjä (Castrol Magnaa ja Edgeä) vaihdeltu sen jälkeen säännölisesti 15tkm välein ja välillä Forten kera putsailtu. Ei kovin paljoa edes pätkäajoa + lähes päivittäin 30km siivuja.
    Viikko sitten veti taas umpijäähän ja öljyt pihalle imusarjan kautta. Yläputki hoonattu + Forten kanssa öljyt vaihdettu, ensi viikolla ajattelin separaattorin taas vaihdella. Jo nyt parin päivän ajojen jälkeen huohotinputkessa taas majoneesia. Jossain vikaa vai koneen "ominaisuus"?

  • Tojopa
    BTCF Member
    • Mar 2004
    • 1592
    • Kuopio

    #2
    Tuo majoneesin muodostus on ainakin suuressa määrin käytetyn öljymerkin ominaisuus. Esim. TB:n öljyillä majoneesia ei muodostu M52/M54-koneissa.

    Comment

    • JJT
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6694
      • .......

      #3
      Jos yläputki ja separaattori on kunnossa, niin kannattaa katella se öljytikun putki johon separaattorilta tuleva letku menee. Siellä on aika pieni reikä josta öljyn pitäis valua tikun putkeen.
      Öljyn vaihtaminen Castrol magnatecistä TB diamondiin tosiaan vähensi jonkun verran tuota majoneesin kertymistä.
      Last edited by JJT; 26-01-2013, 10:55.
      Myyn:
      M10/20/52 E30-E36 osia

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #4
        Mites koneen lämmöt? Eli jos termari paskana ja kone ei lämpiä normaaliin lämpötilaan niin tuon majoneesin muodostus kasvaa räjähdysmäisesti.

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Niin eikä tuo 30km mikään mahdottoman pitkä lenkki ole, varsinkin kylmällä kelillä.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by Supa View Post
            Niin eikä tuo 30km mikään mahdottoman pitkä lenkki ole, varsinkin kylmällä kelillä.
            Itellä on työmatka jotain 7km eikä aina paljoa muuta ajoa tule, majoneesia muodostuu mutta ei niin paljon että mitään jäätyisi tai olisi mitään ongelmia. Tietysti jos kone on pahasti väljä ja huohottaa reilusti niin kosteutta pääsee reilummin öljytilaan mutta luulen yleisimmän vian reiluun majoneesin muodostukseen kuitenkin olevan että kansi ei ikinä lämpiä yli sadan asteen jolloin myöskään vesi ei pakkohyörysty öljyistä pois vaan jää öljyn sekaan muodostamaan vesi-öljyemulsioita joka riittävän vesipitoisena sitten jäätyy huohottimiin.

            Comment

            • Rytinä
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 138
              • Kylmäoja/Joensuu

              #7
              Itsellä sama auto ja oli sama vika. Vaihdoin huohottimen ja letkut+ eristin putket niin nyt ei ole enää jäätynyt ja tulee vähemmän majoneesia. Pääsee tuuli käymään suoraan tohon ylempään huohotin putkeen jos ei ole eristetty.
              Ford Fiesta '15
              Bmw E46 320i touring '03
              Suzuki SJ410 '83
              Suzuki GSX-R 1216 Turbo '92

              Comment

              • kihe
                Bimmer Rookie
                • Sep 2011
                • 174
                • Joensuu

                #8
                Termari toimii ihan ok, lämmöt nousee puoleen väliin n. 5 min. ajon jälkeen jos ollut tolpassa. Laitoin nyt itsekin eristeen ylempään putkeen, pitää seuraavassa öljynvaihdossa pistää Diamondit ja seurailla tilannetta.

                Pääseekö separaattoriin käsiksi järkevästi myös ilman imusarjan irrottamista? Aika ahtaalta vaikuttaa paikat näin alustavasti.

                Comment

                • JJT
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6694
                  • .......

                  #9
                  Originally posted by kihe View Post
                  Termari toimii ihan ok, lämmöt nousee puoleen väliin n. 5 min. ajon jälkeen jos ollut tolpassa. Laitoin nyt itsekin eristeen ylempään putkeen, pitää seuraavassa öljynvaihdossa pistää Diamondit ja seurailla tilannetta.

                  Pääseekö separaattoriin käsiksi järkevästi myös ilman imusarjan irrottamista? Aika ahtaalta vaikuttaa paikat näin alustavasti.
                  Pääsee, vaikka vähän ahdas väli onkin. Riippuu vähä lapasen koosta.
                  Myyn:
                  M10/20/52 E30-E36 osia

                  Comment

                  • kihe
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2011
                    • 174
                    • Joensuu

                    #10
                    Kiitos vinkeistä!

                    Tyydyin tässä vaiheessa putsaamaan separaattorin (vain 2v vanha) + hoonasin ja eristin molemmat putket. Laitoin kyllä uuden separaattorin tilaukseen jos jossain vaiheessa vaihtaa.

                    Homma sujui melko mallikkaasti n. 2,5h sisältäen purkutyöt, putsaukset/ kuivailut ja kasauksen.

                    Vinkiksi muille myös miten onnistuu tarvittaessa (omat aatokset), varmaan myös muissa postauksissa tullut ehkä esille:
                    - irrotetaan ilmanputsarin kotelo
                    - irrotetaan laturin ilmaputki
                    - irrotetaan ylähuohotinputki puristamalla karhennuksien kohdalta ja vetämällä (koneen päällä oleva suojamuovi kannattaa myös irrottaa niin helpottuu yläpään irrotus)
                    (+ irrotin myös ilmamäärämittariputken + kumisen kulmaputken, joka oli muuten hapertunut, joten se menee vaihtoon samalla) -> ei ehkä välttämätöntä irrottaa lainkaan
                    (+ irrotin myös öljytikun putken yhden M10-pultilla kiinnikkeen, jotta mahtui paremmin vetämään separaattorilta tulevan alaputken irti öljytikun juuresta, itse öljyputkea en irrottanut) -> ei ehkä välttämätön irrotella, jos käsi mahtuu muuten kumiletkuun kiinni.

                    - separaattorin irrottelu onnistui lenkkiavaimilla (3 kpl M10 pulttia) ja mahtui tulemaan imusarjan alta pois keulan kautta ainakin alaputken kanssa.

                    Puhdistelut kevyillä liuottimilla, jarrucleanerilla ja paineilmalla. Separaattoria en lähtenyt purkamaan, vaan kaatelin nesteitä sisään useamman kerran. Putkien eristeeksi sopivaa putkiliikkeestä hankittua putkieristettä.

                    Luulisi jonkin aikaa nyt pärjäävän ilman jäätymisiä.
                    Last edited by kihe; 30-01-2013, 18:17.

                    Comment

                    • e46touring
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1327
                      • Tornio

                      #11
                      Originally posted by JJT View Post
                      Jos yläputki ja separaattori on kunnossa, niin kannattaa katella se öljytikun putki johon separaattorilta tuleva letku menee. Siellä on aika pieni reikä josta öljyn pitäis valua tikun putkeen.
                      Sama havainto M54 öljytikun putkesta. OLI TOTAALISEN tukossa ruoste/kylmälima mössöä täynnä. Oli aikaa vievää puhdistaa uudenveroiseksi. ELI kannattanee tutkia jotta separaattorin öljynpaluuvirtaus toimisi
                      __________________________________________________ ____________
                      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        "Majoneesia" kertyy muuten koneeseen enemmän kun se käy rikkaalla tai ei lämpene, joten samalla kannattaa tsekata perus imuvuotokohteet ja miettiä toimiiko nokan asentoanturi.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • -mustis-
                          Newbiemmer
                          • Jan 2013
                          • 18
                          • Sastamala

                          #13
                          Originally posted by Supa View Post
                          Niin eikä tuo 30km mikään mahdottoman pitkä lenkki ole, varsinkin kylmällä kelillä.
                          Kyllä sillä matkalla ainakin kone lämpiää jos on lämmetäkseen, ja pitäisi isompien ylimääräisten kosteuksienkin poistua. Ei varsinaisesti liity kysymykseen mutta kerrotaan ny kumminkin.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎