Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 vetaritko täristää ja juristaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2318
    • Uusimaa

    E36 vetaritko täristää ja juristaa?

    Olen ihmetellyt kun aamulla motarille mentäessä alkaa 100km/h yläpuolella tuntumaan persuksissa ja koko korissa sellainen matala tärinä ja jurina. Tuntuu selkeästi että tulee auton takapäästä, eikä kyseessä ole ainakaan renkaat. Sama efekti nimittäin kuuluu kaikilla kokeilluilla rengaskombinaatioilla. Eikä muutenkaan ole luonteeltaan rengasperäistä. Efekti vaimenee huomattavasti kun on ajanut n.10km. Toisinaan jyrinä on huomattavasti kovempaa. Saattaa olla että kylmä keli pahentaa tilannetta?

    Autoon on juuri uusittu koko alusta kaikkine puslineen, laakereineen, pultteineen ja iskareineen. Samalla myös kardaanin nivelet on uusittu Kometilla Juvanmalmilla. Myös kardaanin tasapainotus tehtiin samalla. Oikeastaan koko alustassa ei ole muuta vanhaa kuin vetoakselit.

    Eli kysymys yksinkertainen: Voisiko jyrinän lähde olla vanhat vetoakselit? Eivät ole aivan ilmaisia, joten ei kokeilun vuoksi viitsisi niitä ostaa...
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • esa`pentula
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2009
    • 1390
    • Tampere

    #2
    Molemmat takalaakerit siis vaihdettu? Voisiko tulla perän pikkurattaista tai poskilaakereista?

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2318
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by esa`pentula View Post
      Molemmat takalaakerit siis vaihdettu? Voisiko tulla perän pikkurattaista tai poskilaakereista?
      Juu, molemmat laakerit vaihdettu. Perävaihdettakin olen miettinyt, mutta luulisi sen pysyvän sitten koko ajan samanlaisena? Tämä efekti kuitenkin miltei katoaa pienen lämmittelyn jälkeen. Ja ääni on pikemminkin sellainen jyrinää tai jyminää muistuttava. Todella matalataajuinen ja läpitunkeva, joka pahimmillaan tuntuu koko autoa jyristävänä. Kovasti itse epäilen vetareiden sisäpäitä... Sama ääni oli nimittäin jo ennen alustaremppaakin.
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • Janzki
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 4947
        • Lohja

        #4
        Kardaaniin uusittu myös tukilaakeri? Esijännitys sille tehty oikein?
        Sähköposti.
        IG: janzki_

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2318
          • Uusimaa

          #5
          Originally posted by Janzki View Post
          Kardaaniin uusittu myös tukilaakeri? Esijännitys sille tehty oikein?
          Tukilaakeri myös uusittu ja esijännitetty. Vanhaa osaa ei todellakaan jäänyt muuta kuin perävaihde ja vetarit.
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • esa`pentula
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2009
            • 1390
            • Tampere

            #6
            Mystistä on. Saatko kaverin auton alle (perä ylös ja auto pukeille) kuuntelemaan? Tai ota vetarit irti perästä ja anna kierroksia, sillähän se selviää tuleeko ääni vetareista vai perästä.

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2318
              • Uusimaa

              #7
              Noniin, tänään pistin uudet vetoakselit --> tulos: jyrinä ei kadonnut mihinkään Samalla tuli luiruteltua automaattiin myös uudet öljyt.

              Edelleenkin matalataajuinen, ehkä vähän aaltoileva jyrinä/jyminä tuntuu 100-120km/h nopeudessa. Jossain 140km/h tuntumassa sitä ei enää niinkään huomaa. Hemmetin häiritsevä ominaisuus, varsinkin kun kaikki on olevinaan uutta ja ehtaa. Jyrinä ei liity mitenkään kiihdyttämiseen, vaan on puhtaasti riippuvainen ainoastaan nopeudesta.

              Tällä hetkellä ainoa "koskematon" komponentti on perävaihde. Voiko siellä olla jotain, joka aiheuttaa tuollaista efektiä? Kardaani huollettiin Ko-metilla, mutta hieman jäi askarruttamaan kardaanin keskiliitos, jossa on ne boorit ja iso keskimutteri kiristystä varten. Se liitos on edelleenkin melko tiukka. Kuuluuko liitoksen olla herkästi liikkuva? Eli kuinka paljon sen keskimutterin kuuluu puristaa liitosta?
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • esa`pentula
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2009
                • 1390
                • Tampere

                #8
                Ai tämä on automaatti?! Ettei vain turbiini jyrisisi? Sehän lukittuu 90km/h jälkeen. Ei sen kardaanin keskimutterin ainakaan löysällä kuulu olla. Koititko pyörittää perää ilman vetareita tai kuunnella pukkien päällä kaverin kanssa, että mistä se jyrinä tulee, vai tuleeko kun kuorma ei ole renkaiden päällä?

                Comment

                • Mikkeri
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2011
                  • 805
                  • Suomi

                  #9
                  Koitas jyrinän ilmaantuessa vaihtaa vaihde pienemmälle, sillä saa ainakin ton turbiinin viallisuuden poissuljettua.

                  Missä kunnossa lootan takapään laakerointi oli? Onko noissa ZF lootissa hela vai rullalaakeri?
                  TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                  TDS osaa.

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2318
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by Mikkeri View Post
                    Koitas jyrinän ilmaantuessa vaihtaa vaihde pienemmälle, sillä saa ainakin ton turbiinin viallisuuden poissuljettua.

                    Missä kunnossa lootan takapään laakerointi oli? Onko noissa ZF lootissa hela vai rullalaakeri?
                    Itseasiassa hyvin samanlainen jyrinä oli myös entisessä 330xd e46:ssani, josta kaikki veikkasivat turbiinia. Siihenhän vaihdettiin sitten uusi turbiini, eikä vaikuttanut mihinkään. Tässä 328:ssakaan vika tuskin on turbiinissa. Nimittäin tuuppasin eilen motarilla 130km/h vauhdissa vaihteen N-asentoon ja annoin rullata vapaalla pitkän matkan. Jyrinä kuului myös N-asennossa rullatessa. Eli eikös voisi kuvitella että turbiini se ainakaan ole? Ja kuuluu myös käsin valittaessa 4- tai 3 -vaihde.

                    Ja mielenkiintoinen juttu on se, että muutaman kymmenen kilometrin motariajon jälkeen jyrinä vaimenee jonkin verran... tai sitten mies tottuu siihen?
                    BMW G30 530e X-Drive

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • esa`pentula
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2009
                      • 1390
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Mikkeri View Post
                      Koitas jyrinän ilmaantuessa vaihtaa vaihde pienemmälle, sillä saa ainakin ton turbiinin viallisuuden poissuljettua.

                      Missä kunnossa lootan takapään laakerointi oli? Onko noissa ZF lootissa hela vai rullalaakeri?
                      Rullalaakeri

                      Originally posted by JKK View Post
                      Itseasiassa hyvin samanlainen jyrinä oli myös entisessä 330xd e46:ssani, josta kaikki veikkasivat turbiinia. Siihenhän vaihdettiin sitten uusi turbiini, eikä vaikuttanut mihinkään. Tässä 328:ssakaan vika tuskin on turbiinissa. Nimittäin tuuppasin eilen motarilla 130km/h vauhdissa vaihteen N-asentoon ja annoin rullata vapaalla pitkän matkan. Jyrinä kuului myös N-asennossa rullatessa. Eli eikös voisi kuvitella että turbiini se ainakaan ole? Ja kuuluu myös käsin valittaessa 4- tai 3 -vaihde.

                      Ja mielenkiintoinen juttu on se, että muutaman kymmenen kilometrin motariajon jälkeen jyrinä vaimenee jonkin verran... tai sitten mies tottuu siihen?
                      Vaikea arvailla, kun ei tiedä enempää mitä kerrot. Koitappa sitä, että otat ne vetarit irti peränpäästä ja ajat sitä pukeilla/nosturilla, silloin voisi selvitä tuo perä. Tosin olisi selvinnyt varmaan tuolla, että vetarit ei ole paskana. Vaikka kardaani on juuri huollettu, niin myös asiantuntevat liikkeet tekevät virheitä, voihan se edelleen olla kardaanikin. Joko totut ääneen tai esim. perän öljyt notkistuvat, jolloin perä pyörii vaivattomammin, kun on litkummat nesteet. Paha näitä on arvailla.

                      Comment

                      • Mikkeri
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2011
                        • 805
                        • Suomi

                        #12
                        Vois kait se lootan ulostulon lakrukin siellä ääntää, tai päästää kardaanin hieman väärään asentoon jolloin täristää hieman.

                        Auto ylös ja pyörät pyörimään, ei siinä oikein muu auta.
                        TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                        TDS osaa.

                        Comment

                        • JKK
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2318
                          • Uusimaa

                          #13
                          Originally posted by Mikkeri View Post
                          Vois kait se lootan ulostulon lakrukin siellä ääntää, tai päästää kardaanin hieman väärään asentoon jolloin täristää hieman.

                          Auto ylös ja pyörät pyörimään, ei siinä oikein muu auta.
                          Juu näin se varmaan on tehtävä. Taas tänään ajellessa ensin jyrisi motarille tultaessa ja jyrinä selvästi vaimeni parinkymmenen kilomterin jälkeen.
                          BMW G30 530e X-Drive

                          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                          Comment

                          • blueorange
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2010
                            • 404
                            • suomi

                            #14
                            Se kardaanin keskimutterin kiristystiukkuus on muistaakseni 10nm eli aivan mitätön.käytännössä käsin kiristettävä.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎