Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Käsijarru vikaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemarituristi
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2010
    • 238
    • Helsinki

    E36 Käsijarru vikaa

    Moi!

    Eli E36 325 käsijarrut ovat jollain tavalla jumissa, pitää kauheaa kitinää vaikka käsijarru ei päällä. Kitinää saa jotakuinkin hiljentymään, kun nostaa käsijarrua tiettyyn asentoon, hieman ylös.

    Koitin irroitella jarrulevyä, mutta ei millään tahtonut lähteä, vaikka säätöpyörästä sääti käsijarrun täysin auki. Mikähän siellä sitten jumittaa vastaan? Ilmeisestikkin joskus kasattu väärin. Täytyykö nytten takoa täysin uusi jarrulevy paskaksi? Neuvot aika vähissä koska levy ei lähde ollenkaan vaikka säätö on löysällä.
  • däädää
    Bimmer Fanatic
    • May 2010
    • 756
    • Tornio

    #2
    Originally posted by Bemarituristi View Post
    Moi!

    Eli E36 325 käsijarrut ovat jollain tavalla jumissa, pitää kauheaa kitinää vaikka käsijarru ei päällä. Kitinää saa jotakuinkin hiljentymään, kun nostaa käsijarrua tiettyyn asentoon, hieman ylös.

    Koitin irroitella jarrulevyä, mutta ei millään tahtonut lähteä, vaikka säätöpyörästä sääti käsijarrun täysin auki. Mikähän siellä sitten jumittaa vastaan? Ilmeisestikkin joskus kasattu väärin. Täytyykö nytten takoa täysin uusi jarrulevy paskaksi? Neuvot aika vähissä koska levy ei lähde ollenkaan vaikka säätö on löysällä.
    Ei siinä oo levyllä käsijarru.. Aukase se rumpuki ja kato mitä syöny

    Comment

    • Bemarituristi
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2010
      • 238
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by däädää View Post
      Ei siinä oo levyllä käsijarru.. Aukase se rumpuki ja kato mitä syöny
      siis onhan siinä se käsijarru siinä jarrulevyssä, jolloin tulee jarrulevy saada irti. Sehän on siinä levyn sisäpinnalla rummussa se kässäri. Auki sitä tässä yritetäänkin mutta ei lähde irti jostain syystä, vaikka kässäri säädetty väljäksi

      Comment

      • Rytinä
        Bimmer Rookie
        • Jul 2006
        • 138
        • Kylmäoja/Joensuu

        #4
        Repii vaan vaan varovasti sen levyn pois tai naputtelee kevyesti sitä. Sieltä se tulee ennennin tai myöhemmin, saattaa ne kengät lähtee juuri multineen
        Ford Fiesta '15
        Bmw E46 320i touring '03
        Suzuki SJ410 '83
        Suzuki GSX-R 1216 Turbo '92

        Comment

        • esa`pentula
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2009
          • 1390
          • Tampere

          #5
          Satulan carrieri pitää ottaa pois ja kuusiokolo levystä, sen jälkeen pitäisi lähteä (varmaan olet jo ottanut nämä). Kengät syö usein kynnyksen itselleen, kuten yleensäkin rumpujarruissa. Silloin levyn irroittaminen on vaikeaa, vaikka säätääkin palat löysälle. Vähän voimaa ja nitkuttelua, käsijarrukengät/pidikkeet voivat kyllä kärsiä jos on ison kynnyksen syönyt. Uudet palat ja korjaussarja, niin kelpaa repiä pois. Jos aijot käyttää vanhan levyn vielä, niin kannattaa rälläkällä hioa se kynnys pois, jolloin et riko uusia paloja paikalleen laittaessa.

          Comment

          • Jylyppy
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2010
            • 487
            • kuusamo

            #6
            Vaijeritki voi olla jumissa, jolloin se käsijarru jää päälle ja hirttää levyä kiinni. Lekaalekaa moskaa moskaa vasaraa vasaraa vaan niin irtoaa se. Ja kopistelee aluksi vaan siihe "rumpuun" eikä suoriltaan hakkaa levyä pois päin, ni ei tuu niin paljo vahinkoa osille.
            Honda accord 2.4 -08
            Suzuki gsx-r 1000 -03

            Comment

            • Bemarituristi
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2010
              • 238
              • Helsinki

              #7
              Juu, kyllä jonkunverran on tullut tehtyä näitäkin remppoja mutta kyseessä oli kaverin auto, joten en kovin väkevin ottein sitä viitsinyt hakata. Olosuhteet myöskin olivat iltapimeällä tunkilla ulkona

              Mutta täytyy koittaa vielä uudemman kerran saada sitä levyä hakattua irti.
              Tosiaan käsijarrukengät ovat pureutuneet aika kovasti, kyllä sitä koitettiin repiä.
              Käsijarruvaijerit voisi kyllä katsoa ettei ole jumissa, mutta sekin tunkilla vähän hankalampaa.

              Comment

              • däädää
                Bimmer Fanatic
                • May 2010
                • 756
                • Tornio

                #8
                Originally posted by Bemarituristi View Post
                siis onhan siinä se käsijarru siinä jarrulevyssä, jolloin tulee jarrulevy saada irti. Sehän on siinä levyn sisäpinnalla rummussa se kässäri. Auki sitä tässä yritetäänkin mutta ei lähde irti jostain syystä, vaikka kässäri säädetty väljäksi
                Joo näin on.. Pikku känässä tuli kirjoteltua

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16453
                  • Asikkala

                  #9
                  Originally posted by Bemarituristi View Post
                  Juu, kyllä jonkunverran on tullut tehtyä näitäkin remppoja mutta kyseessä oli kaverin auto, joten en kovin väkevin ottein sitä viitsinyt hakata. Olosuhteet myöskin olivat iltapimeällä tunkilla ulkona

                  Mutta täytyy koittaa vielä uudemman kerran saada sitä levyä hakattua irti.
                  Tosiaan käsijarrukengät ovat pureutuneet aika kovasti, kyllä sitä koitettiin repiä.
                  Käsijarruvaijerit voisi kyllä katsoa ettei ole jumissa, mutta sekin tunkilla vähän hankalampaa.
                  Kai sulla sentään pukit on alla ?

                  Comment

                  • Bemarituristi
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2010
                    • 238
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by jr66 View Post
                    Kai sulla sentään pukit on alla ?
                    ainahan ne on syytä olla alla.

                    Comment

                    • Janzki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 4947
                      • Lohja

                      #11
                      Älkää ny ainakaan siihen levyn jarrupintaan lekaa antako..Ei meinaan paljon tarvihe lekasta että vääntyy, tai kuten yksi harjoittelija teki = halkaisee koko levyn..
                      Jos se ei ala irtoamaan, käännä ne kässärikenkien tapit auki takapuolelta, kengät saa enemmän varaa liikkua ja pitäisi jo tuossa vaiheessa suht kivuttomasti ulos tulla.
                      Sähköposti.
                      IG: janzki_

                      Comment

                      • Bemarituristi
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2010
                        • 238
                        • Helsinki

                        #12
                        tänään availtiin ja toinen puoli saatiin kondikseenkin. Mutta toisella puolella jarrukilven reiät jarrukengän tapeille on kuluneet liian isoiksi, ja siitä johtuikin kilinä ja vinkuminen, kun ne tapit olivat katkenneet rummun sisään.

                        Eli jarrukilven vaihto ilmeisestikkin vaatii pulttipyssyä sekä prässiä, koska tuota napaa ei taida saada irti ilman laakereiden vaihtoa?

                        Comment

                        • Janzki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 4947
                          • Lohja

                          #13
                          Originally posted by Bemarituristi View Post
                          tänään availtiin ja toinen puoli saatiin kondikseenkin. Mutta toisella puolella jarrukilven reiät jarrukengän tapeille on kuluneet liian isoiksi, ja siitä johtuikin kilinä ja vinkuminen, kun ne tapit olivat katkenneet rummun sisään.

                          Eli jarrukilven vaihto ilmeisestikkin vaatii pulttipyssyä sekä prässiä, koska tuota napaa ei taida saada irti ilman laakereiden vaihtoa?
                          Laita sinne taakse sellaiset korjauslätkät toisen valmistajan ajoneuvosta..Ei tarvitse alkaa turhaa laakerisavottaan.
                          Sähköposti.
                          IG: janzki_

                          Comment

                          • Bemarituristi
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2010
                            • 238
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by Janzki View Post
                            Laita sinne taakse sellaiset korjauslätkät toisen valmistajan ajoneuvosta..Ei tarvitse alkaa turhaa laakerisavottaan.
                            VITTU! ei tullut kyllä mieleenkään. olisihan sellaisen voinut itsekkin kenties saada tehtyä. Pellin palanen, johon duunaa oikeanlaisen reiän. KIITOS vinkistä todella!

                            löytyykö sellaisia kenties valmiita? Mistä, ja millä nimellä

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11112
                              • Oulu

                              #15
                              Voi sinne laittaa uuden kilvenkin ilman laakerin irrotusta. Leikkaa vaan sopivaan kohtaan viillon ja vääntelee sen pois. Uusi tilalle samalla tavalla. Mut eiköhän ne varaosaliikkeessä osaa myydä emmosen setin jossa ois sopivat vastakappaleet, kun meet kyseleen.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎