Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 rättikaton kalibrointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    E36 rättikaton kalibrointi

    En löytänyt täältä vielä ohjetta, niin laitetaan ylös jos jollekkin sattuisi olemaan apua (ei sitä tosin kukaan löydä kuitenkaan)
    Katto voi vaatia kalibrointia esim. akun oltua riittävän kauan irti.
    Tämä ohje toimii ainakin täysin sähköiselle katolle.

    -Ota auton työkalusarjasta 4mm kuusiokolo veivi.
    -Mene autoon ja nykäise takapenkin alla kuskinpuolella olevasta "hätäkahvasta". Tämä irrottaa kattoa käyttävät moottorit.
    -Kampea katon sisäetureunan verhouksesta peitelevy irti.
    -Peitelevyn alla on paikka kuusiokoloavaimelle.
    -Veivi paikalleen ja pyöritystä myötäpäivään (katon etureuna täysin auki).
    -Irrota veivi
    -Nosta katon takareuna käsin auki.
    -Avaa kattokotelon kansi.
    -Taittele katto koteloon ja kansi päälle.
    -Saadaksesi takakontin auki, paina kattokotelon kantta kiinni (moottorit irrotettuna kattokotelo ei voi lukittua) kunnes keskuslukko avaa takakontin lukon. Avaa takakontti.
    -Irrota kuskin puolelta kontin verhous.
    -Verhoilun alla vasemmalla on kattokotelon kannen moottori ja selkänojan puolella katon moottori. Napsauta moottorit paikalleen.
    -Laita takakontti kiinni.
    -Mene autoon, paina katon nappulaa "katto päälle-asentoon" ja pidä painettuna.
    -Käännä virta-avain asentoon 1 katon nappula edelleen pohjassa.
    -N.10 sekunnin kuluttua moottori vetää kattokotelon kannen kiinni, avaa kotelon ja ajaa katon paikalleen.
    -Laita kontin verhoilut paikalleen.

    Katto on nyt kalibroitu.

    E: Ennen kalibrointia kannattaa varmistaa että katon moottorin kiinnitysruuvit on kiinni. 4kpl torx-kantaisia kattokotelossa.
    Last edited by JJT; 21-05-2013, 00:01.
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia
  • bmw323it
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1827
    • N/A

    #2
    Originally posted by JJT View Post
    -Mene autoon, paina katon nappulaa "katto päälle-asentoon" ja pidä painettuna.
    -Käännä virta-avain asentoon 1 katon nappula edelleen pohjassa.
    -N.10 sekunnin kuluttua moottori vetää kattokotelon kannen kiinni, avaa kotelon ja ajaa katon paikalleen.

    Katto on nyt kalibroitu.
    Mulla on riittää ihan vain nämä stepit kalibrointiin. Loput stepit toimii kun katto tarvitsee avata manuaalisesti.
    Nyt:
    BMW 530e (g30)
    BMW 335i (e90)
    BMW 323iC (e36)
    BMW 850i (e31)
    Golf GTE
    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      #3
      Nämä löytyy käyttöohjekirjasta, sekä lukuisista ohjeista joita on tämäkin foorumi pullollaan. Suosittelen lukemaan tämän viestiketjun, löytyy aika paljon hyödyllistä tietoa E36:n katosta. Alla vielä ne kaksi PDFää jolla pärjää E36 cabrion katon kanssa loppuelämänsä:

      http://www.moskopp.com/download/tutorials-howtos
      http://www.unofficialbmw.com/e36/ext...ble_adjust.pdf
      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • JJT
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6694
        • .......

        #4
        Joo kyllä nuo pdf:t on tiedossa, minäkin aika usein ne olen tänne linkittänyt.
        Tämän voi kyllä poistaa jos on turha.
        Myyn:
        M10/20/52 E30-E36 osia

        Comment

        • MalisMake
          Bimmer Rookie
          • Jun 2005
          • 121
          • Kajaani

          #5
          Täyssähkökaton kalibrointi

          Juu elikkä luukun moottori piti vaihtaa ja kalibrointi sujuu ongelmitta alussa, mutta katto tulee siihen vaiheeseen että ikkunan pitäisi nousta ylös niin liikkuu hieman ylöspäin ja kalibrointi jää kesken. Mikähän mahtaa olla vikana. Koittanu läräillä topiikit läpi vaan ei satu ongelmaa vastaan.

          Kuvaa asennosta mihin jumii.

          Vika oli etumoottorin rajatieto(mikä lukitsee katon tuulilasin karmiin). Eli ei ollut etummainen moottori mennyt rajalle asti! Jos jollain muulla täyskaton kans vastaavaa
          Attached Files
          Last edited by MalisMake; 20-09-2013, 09:17.
          sigpic
          E39 528 toukka, E36 328 muoviamme, E30 323 "PikkuBee"

          Comment

          • bmw323it
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1827
            • N/A

            #6
            Originally posted by MalisMake View Post
            Juu elikkä luukun moottori piti vaihtaa ja kalibrointi sujuu ongelmitta alussa, mutta katto tulee siihen vaiheeseen että ikkunan pitäisi nousta ylös niin liikkuu hieman ylöspäin ja kalibrointi jää kesken. Mikähän mahtaa olla vikana. Koittanu läräillä topiikit läpi vaan ei satu ongelmaa vastaan.

            Kuvaa asennosta mihin jumii.
            Voisiko olla että hattuhylly ei ole noussut riittävän ylös ja homma jää sen takia kesken? Ottaako hattuhyllyn sarana kiinni niihin kumityynyihin, eli onko ylimmässä mahdollisessa asennossa?

            Jatkaako se tuosta kohdasta ohi, jos toinen henkilö a) nostaa hattuhyllyä samalla vähän pystynpään, tai b) auttaa katon takareunasta ylöspäin?

            Jos a - kyllä, niin veikkaan että olisko se uusi moottori tullut asennettua säätöjensä puitteissa liian taakse? Kokeile siirtää eteenpäin? Tai kaasujouset finaalissa?
            Jos b - niin kait ne tension strapit oli lopussa, tosin kai se katto olisi vähän ylemmäs noussut.

            Just ihmettelin samantyyppistä pulmaa omastani ja postasin vinkit threadiin : http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=276051

            Jos hattuhylly ei nouse rajoitinkumeihin asti, niin vika on 1) kaasujousissa jos sen saa käsin nostettua rajoittimiin asti, mutta 2) jos ei mene iisisti rajoittimiin edes käsin, niin moottori on väärässä kohdassa.
            Last edited by bmw323it; 31-05-2013, 23:27.
            Nyt:
            BMW 530e (g30)
            BMW 335i (e90)
            BMW 323iC (e36)
            BMW 850i (e31)
            Golf GTE
            ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

            Comment

            • Mc_Ozo
              Bimmer Rookie
              • Oct 2004
              • 143
              • Mikkeli

              #7
              Originally posted by MalisMake View Post
              Juu elikkä luukun moottori piti vaihtaa ja kalibrointi sujuu ongelmitta alussa, mutta katto tulee siihen vaiheeseen että ikkunan pitäisi nousta ylös niin liikkuu hieman ylöspäin ja kalibrointi jää kesken. Mikähän mahtaa olla vikana. Koittanu läräillä topiikit läpi vaan ei satu ongelmaa vastaan.

              Kuvaa asennosta mihin jumii.
              Avita kattoa kädellä (kuule mikrokytkimen naksahdus) niin pitäs alkaa taas liikkumaan. Mulla katto repsahtaa vähän takasin päin, ni mikrokytkin ei luulee et haluun sulkee katon.
              From zero to hero

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎