91' E36 Kaikki jarrut laahaavat / jumittavat

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dayv
    Newbiemmer
    • May 2013
    • 6
    • Finland

    #1

    91' E36 Kaikki jarrut laahaavat / jumittavat

    - Jarrutehostimen vahdoin.
    - Jarrupääsylinterin vaihdoin.
    - Paloissa ja levyissä on pintaa.
    - Nesteet poljettu läpi, puhdasta tulee joka nipasta.

    Pienen ajon jälkeen (10m) jarrut laahaa pikkuhiljaa enemmän ja enemmän. Tai jarrut tyyliin linttautuu pohjaan itsestään jarrupolkimeen koskematta.

    ABS sulakkeet poistamalla pystyy ajamaan hieman pidemään, jarrut kuitenkin laahaa kokoajan. Jarrut ei kuitenkaan itsestään lyö pohjaan kun ABS valo palaa ja sulakkeet on pois.

    Alkaa ideat loppumaan kesken?

    Onko vika siis abs puolella sähköissä vai hydrauliikassa, vai....?

    Kiitoksia etukäteen jos osaisitte jakaa mielipiteitä.
  • esa`pentula
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2009
    • 1390
    • Tampere

    #2
    Liikkuuko satulat vaivatta? Eli jumittavatko männät. Pitäisi aika vaivatta puristua sisälle. Tämä tuli ensimmäisenä mieleen, kun kerta osiakin on jo vaihdeltu.

    Comment

    • Jylyppy
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2010
      • 487
      • kuusamo

      #3
      Jarruletkutkin voi aiheuttaa tuommosta laahausta.
      Honda accord 2.4 -08
      Suzuki gsx-r 1000 -03

      Comment

      • Janzki
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 4947
        • Lohja

        #4
        Ettei olisi abs pumpussa vikaa..Työntää syystä tai toisesta kokoajan painetta tms..Jarrujen toiminnan ei pitäisi olennaisesti muuttua kun pumppu on "hengetön".
        Sähköposti.
        IG: janzki_

        Comment

        • Dayv
          Newbiemmer
          • May 2013
          • 6
          • Finland

          #5


          Vaihe #10 mukaan sain pumpulle säpinää. Jarrupoljin meni aivan kivikovaksi eikä luultavasti palaudu ilman että päästän nesteitä ulos järjestelmästä? Onko pumpun tarkoituski toimia näin vai jumittaako siellä jotain?

          Lisäksi huomasin että kun tehostimen vaihdoin, piti jarruvalokytkimelle säätää lisää pituttaa jotta jarrupoljin yltää sitä painamaan. Eli jarrupoljin ei nouse niin ylös mitä ennen tehostimen vaihtoa.

          Voiko tuo osa mikä poljinta painaessa tehostinta työntää olla liian lyhyt tai jotain?

          http://realoem.com/bmw/showparts.do?...88&hg=34&fg=27
          #2 ja #3 välissä.

          Comment

          • Muurahainen
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #6
            Originally posted by Dayv View Post
            http://m3forum.net/m3forum/showthrea...=145202&page=2

            Vaihe #10 mukaan sain pumpulle säpinää. Jarrupoljin meni aivan kivikovaksi eikä luultavasti palaudu ilman että päästän nesteitä ulos järjestelmästä? Onko pumpun tarkoituski toimia näin vai jumittaako siellä jotain?

            Lisäksi huomasin että kun tehostimen vaihdoin, piti jarruvalokytkimelle säätää lisää pituttaa jotta jarrupoljin yltää sitä painamaan. Eli jarrupoljin ei nouse niin ylös mitä ennen tehostimen vaihtoa.

            Voiko tuo osa mikä poljinta painaessa tehostinta työntää olla liian lyhyt tai jotain?

            http://realoem.com/bmw/showparts.do?...88&hg=34&fg=27
            #2 ja #3 välissä.
            Siis poljin on hieman painetussa asennossa jo valmiiksi?

            En ole noita E36 jarruja pahemmin tutkaillut mutta voisiko olla että on jotenkin hieman valmiiksi päällä?
            Se selittäisi kaikkien jarrujen jumituksen jos piriin menee kokoajan painetta.

            Comment

            • Dayv
              Newbiemmer
              • May 2013
              • 6
              • Finland

              #7
              Kyllä, hieman liikaa painettuna. Tai ainakin siltä se näyttäisi kun sama jarruvalon kytkin ei ollut sellaisenaan sopivan pitunen paikalleen tehostimen vaihdon jälkeen. (poljin ei yllä noustessaan sitä painamaan)

              Jarrupoljin ei kyllä nouse vetämälläkään ylemmäs. Onko tuossa jarrutehostimessa säädettävä tuo varsi johon poljin tulee kiinni? Vanhasta koitin pyöritellä sitä mutta ei se ainakaan kierteillä ollut, tai lähtenyt etenemään suuntaan tai toiseen.

              Comment

              • Dayv
                Newbiemmer
                • May 2013
                • 6
                • Finland

                #8
                Nyt on poljin irti tuosta tehostimelle menevästä varresta.. Ei vaikuttanu mitään.

                Lisäksi otin irti:
                absilta kaikki 5 sulaketta,
                absin pumpulle menevän piuhan,
                tehostimelle menevän "pedal travel sensor" piuhan.

                Tällä pääsee eroon siitä että ABS ei polkase jarruja kokonaan jumiin parin metrin ajon jälkeen.
                Ainoastaan laahaa kaikki jarrut hitusen verran. (työnnät autoa sammuksissa ollessa niin ei liuvu vapaasti vaan kuulee että jarrut hiissaa vähän päällä)

                Nyt alkaa omat kädet olemaan jo toimettomat asian suhteen. Minnehhän tämän romun veisi tutkittavaksi.

                Comment

                • Dayv
                  Newbiemmer
                  • May 2013
                  • 6
                  • Finland

                  #9
                  Noniiiin elikkäs homma selvitetty.

                  Huollon jälkeen kun vanha tehostin vaihdettiin uuteen vanhan hajoamisen takia. Olivat huollossa laittaneen varmaan silmät kiinni pääsylinterin tehostimeen. Tehostin painoi kokoajan vähän pääsylinteriä sisäänpäin joka aiheutti sen että paluuventtiili on ollut kiinni ettei nesteet ole päässeet purkamaan paineita takaisin. Paine kertyi ja jarrut jumittui mutta ei sitten päässyt aukeamaan koska sylinterin mäntä oli kokoajan vähän painettuna..

                  Tämä isohko huoltamo Oulussa on kyllä meikäläisen toimesta ainakin boikotissa. Eivät muka ole huomannut, että ei oikein mene niinkuin pitäisi ja sylinteri pitää painamalla laittaa kiinni.

                  Vittu mitä touhua sanon minä.

                  Comment

                  • Muurahainen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Originally posted by Dayv View Post
                    Noniiiin elikkäs homma selvitetty.

                    Huollon jälkeen kun vanha tehostin vaihdettiin uuteen vanhan hajoamisen takia. Olivat huollossa laittaneen varmaan silmät kiinni pääsylinterin tehostimeen. Tehostin painoi kokoajan vähän pääsylinteriä sisäänpäin joka aiheutti sen että paluuventtiili on ollut kiinni ettei nesteet ole päässeet purkamaan paineita takaisin. Paine kertyi ja jarrut jumittui mutta ei sitten päässyt aukeamaan koska sylinterin mäntä oli kokoajan vähän painettuna..

                    Tämä isohko huoltamo Oulussa on kyllä meikäläisen toimesta ainakin boikotissa. Eivät muka ole huomannut, että ei oikein mene niinkuin pitäisi ja sylinteri pitää painamalla laittaa kiinni.

                    Vittu mitä touhua sanon minä.
                    Vähän tämän suuntaista epäilin tuossa että poljin on painettuna kokoajan.

                    Hyvä juttu että selvisi.

                    Comment

                    • BMW323
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2007
                      • 994
                      • kempele

                      #11
                      Originally posted by Dayv View Post

                      Tämä isohko huoltamo Oulussa on kyllä meikäläisen toimesta ainakin boikotissa. Eivät muka ole huomannut, että ei oikein mene niinkuin pitäisi ja sylinteri pitää painamalla laittaa kiinni.
                      saakos udella mikä paikka oli kyseessä? jos täällä et halua laittaa niin laita vaikka privalla
                      Nissan Stagea NM35 -01
                      2auto (siisti sivikki -00 jenkki malli.
                      harrastepohjalta E21 316

                      Comment

                      Working...
                      X