Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrut ääntää! kihinää ja kalkatusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juujapuu
    Newbiemmer
    • May 2013
    • 8
    • suomi

    Jarrut ääntää! kihinää ja kalkatusta

    Eli ongelma kuskin puolella takana on sellainen, että pienikin töyssy kun on, niin kuuluu renkaanluonta "KLAK" ääni.. ihan kuin siellä olisi joku irti mikä kilahtaa jarrusatulan seutuvilla.. tai itseasiassa olikin, käsijarrukengät olivat pitkin vittua, ja otin ne sieltä pois. Tämän jälkeen "hankaus ääni" loppui takaanta vasemmalta, mutta edelleen töyssyissä kilahtaa jokin takana.. voiko siellä jarrupalat kilahdella ?

    Toinen ongelma mikä ilmeni tänään kun vaihdoin uudet renkaat ja vanteet, niin edestä kuskinpuolelta kuuluu kauheaa "räpätys kilinää" mikä voimistuu mitä kovempaa ajaa.. ennenkuin kukaan sanoo mitään että rengas ottaisi johonkin kiinne, niin ei ota. Mikä helvetti siellä nyt alkoi yht äkkiä pitämään ääntä kun renkaat vaihdoin..

    Lisätään tähän nyt vielä, että kuskinpuolella takana jarru välillä "paukahtaa" kun jarruttaa.. mistä tälläinenkin johtuu ?
    Last edited by juujapuu; 27-05-2013, 22:20. Reason: paukahtelu
  • Miikkuks
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 309
    • Jyväskylä

    #2
    Kilahtelut loppuu sillä, kun asennat uudet jarrupalat. Jarrupalat kilahtelee mukavasti töyssyissä, kun niistä on ne klipsut ruostuneet katki, mitkä tulee jarrusatulan sisään. Toinen vaihtoehto on se, että nämä puuttuu/löysällä http://static.schmiedmann.dk/Product..._30463_big.jpg

    Muista äänistä en osaa sanoa... Ilmaa jarrunesteet vaikka ensin.
    Last edited by Miikkuks; 27-05-2013, 23:27.
    E39 528i M sport

    Comment

    • Joutti
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2008
      • 305
      • Ummeljoki

      #3
      "Räpätykset ja kilinät" johtunevat liian pitkistä pyöränpulteista.
      E36 M3 & E39 530d

      Comment

      • Kylli-Täti
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2012
        • 499
        • Tampere

        #4
        Kalina johtuu tosta klipsistä, josta kuva jo postattiinkin. Itellä nääs ollu sama onkelma. Paukahduksesta en osaa sanoo mitään.

        Comment

        • juujapuu
          Newbiemmer
          • May 2013
          • 8
          • suomi

          #5
          Itseasiassa en ole verrannut vanhoja pultteja uusiin vanteiden mukana tulleisiin, mutta on se kumma että muissa pyörissä ei ongelmaa kuin edessä vasemmalla tämä nopeudenmukaan voimistuva ääni mikä mystisesti alkoi renkaiden vaihdon jälkeen.. ja tietysti takana töyssyissä kuuluva kilaus.. jarrusatulan otin auki ja kuulostaa siltä kun heiluttelisi sitä kädessä ja palat kilkattelee..

          Miten voi olla mahdollista, että ostin uudet nuo kiinnikkeet eli "asennus sarjan" motonetistä, mutta nämä motonetin uudet kiinnikkeet ovat aivan liian pitkät vanhoihin verrattuna.. ei mitään mahdollisuutta saada kiinne.. ??

          Comment

          • Miikkuks
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2010
            • 309
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by juujapuu View Post
            Itseasiassa en ole verrannut vanhoja pultteja uusiin vanteiden mukana tulleisiin, mutta on se kumma että muissa pyörissä ei ongelmaa kuin edessä vasemmalla tämä nopeudenmukaan voimistuva ääni mikä mystisesti alkoi renkaiden vaihdon jälkeen.. ja tietysti takana töyssyissä kuuluva kilaus.. jarrusatulan otin auki ja kuulostaa siltä kun heiluttelisi sitä kädessä ja palat kilkattelee..

            Miten voi olla mahdollista, että ostin uudet nuo kiinnikkeet eli "asennus sarjan" motonetistä, mutta nämä motonetin uudet kiinnikkeet ovat aivan liian pitkät vanhoihin verrattuna.. ei mitään mahdollisuutta saada kiinne.. ??
            Ei mitään uutta, että motonetistä saa väärää osaa mukaansa. Kannattaa melkein mennä vanha osa kädessä paikalle, jos halaa uuden vastaavan osan.

            Otitko jarrupalat irti satulasta, miltä näytti? Oliko ne pienet klipsut vielä kiinni jarrupalan pohjassa mitkä tulee sinne satulan sisään?
            E39 528i M sport

            Comment

            • `samuli
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2012
              • 335
              • Siilinjärvi

              #7
              Itselläni jarrupalat olivat päistään lonksuneet muutaman millin väljäksi eli aina kun palat purivat levyyn kiinni jarruttaessa ne liikkuivat satulassa muutaman millin liikaa ylös ja alas pitäen kovaa kolkatusta.
              E91 325d M-Sport

              Comment

              • Playpig
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2006
                • 888
                • Iisalmi

                #8
                Mistäs johtuu, että takana kuuluu koko ajan pien kihinä, mutta kun jarrua painaa hieman niin kihinä lakkaa? Viime syksynä vaihdettu katsastukseen kaikki levyt, palat ja käsijarrun hilppeet yms.
                Nyt: E39 530DA Touring -98

                ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                Comment

                • Kylli-Täti
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2012
                  • 499
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Playpig View Post
                  Mistäs johtuu, että takana kuuluu koko ajan pien kihinä, mutta kun jarrua painaa hieman niin kihinä lakkaa? Viime syksynä vaihdettu katsastukseen kaikki levyt, palat ja käsijarrun hilppeet yms.
                  Kihinä? Tarkasta se metalliklipsi (tai et se löytyy sieltä ees).

                  Comment

                  • Playpig
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 888
                    • Iisalmi

                    #10
                    Originally posted by Hevonen View Post
                    Kihinä? Tarkasta se metalliklipsi (tai et se löytyy sieltä ees).
                    Niin. Sellainen vähän laahaava tai vinkuva ääni joka lakkaa kun jarrupoljinta painaa jonkin matkaa.

                    Pitääpä tarkistaa. Ainakin ne sinne takasin laitoin syksyllä.
                    Oisko ne syytä ollut vaihtaa uusiin sillon aiemmin jo?
                    Nyt: E39 530DA Touring -98

                    ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎