Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Cabrion katto ei avaudu - vinkki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw323it
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1827
    • N/A

    E36 Cabrion katto ei avaudu - vinkki

    Laitanpa tänne, siltä varalta että joku etsii ratkaisua.

    Ongelma: e36 cabrion automaattinen katto ei avaudu kokonaan, vikamoodeja esim:
    1. katon takareuna kolahtaa hattuhyllyyn kiinni keskeltä
    2. hattuhyllyn päät ottavat kiinni katon reunoihin, hattuhylly ei pääse avautumaan
    3. Katon takareuna ei nouse riittävän ylös, joten hattuhylly ei lähde nousemaan: joutuu käsin auttamaan eteenpäin.

    Ongelma #1:n ratkaisu:
    - ensimmäiseksi kannattaa vaihtaa ne hattuhyllyn kaasuiskarit, helppo ja halpa korjaus
    - jos tästäkään ei ole apua, niin tarkista ettei hattuhyllyn moottori ole siirtynyt paikoiltaan. Hattuhyllyn moottorin on takapaksin vasemmassa poskessa, se taempi moottori. Löysytä 4 kiinnityspulttia ja siirrä moottoria eteenpäin, kiristä pultit.

    Ongelma #2 ja #3 ratkaisu:
    - vika on molemmissa tapauksissa väsyneet tension strapit. Korjaus on joko vaihtaa nuo remmit, tai tehdä halpa mutta toimiva korjaus: http://forum.roadfly.com/threads/123...r-10-(long-ish)
    Nyt:
    BMW 530e (g30)
    BMW 335i (e90)
    BMW 323iC (e36)
    BMW 850i (e31)
    Golf GTE
    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1846
    • Lappeenranta, Finland

    #2
    Onkos se nyt sitten samoista strapeista kiinni, kun ongelmat ovat seuraavat. Puoliautomaattikatto siis kyseessä. Pieniä probleemia, mutta aina kuitenkin läsnä.

    - Käsin lukko auki
    - Tyrkkääpi katon etureunaa ylös
    - Sitten painaa kytkintä
    - Katon takareuna nousee ylös
    - Kotelon kansi aukeaa, mahtuu nousemaan ihan hyvin, eli katon takareunan pystyasento on ok. Tension straps ehkä sittenkin ok?
    - Problem 1: Katon takareuna rämähtää alas, mielestäni liian rajusti. Vanha hapertunut ikkunahan halkesi juuri tässä vaiheessa. Tension straps ehkä ei kuitenkaan ok?
    - Problem 2: Liike pysähtyy tähän. Jatkuu kun kädellä hiukan auttaa työntämällä katon etureunasta, ei tarvitse kuin ihan hiukan tuupata, niin operaatio jatkuu siististi loppuun asti.

    Katon ylös nosto sen sijaan menee alusta loppuun ihan omineen, ei tyssää mihinkään kohtaan. E30 velttoon kattoon tuli hommattua lituskaa kuminarua, mutta auto lähti ennen niiden virittelyä. Joten hyllystä olisi ottaa pikakorjausmateriaalia, jos on noista strapseista kiinni.

    Minkälainen operaatio on jos vaihtaisi originaalit strapsit? Minkälainen räpsäys katon takareunan tippuminen kuuluu olla? Juutuupin videoissa kaikissa kyllä jonkunlainen romahdus siinä tapahtuu. Vaikuttaako nämä strapsit takimmaisen kaaren liikkeeseen?

    Joku mikrokytkin ei ehkä kytke tuossa kohtaa, kun liike pysähtyy. Toisaalta, joku taas kytkee, kun kotelon luukku kerran aukeaa normaalisti... :think

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

    Comment

    • bmw323it
      BTCF Member
      • Mar 2008
      • 1827
      • N/A

      #3
      Problem #1: aika selkeä strappi-ongelma. Ehjällä strappilla tai kuminauhoilla takareuna laskeutuu melko pehmeästi.
      Problem #2: joku muu pulma. Ehkäpä mainitsemasi mikrokytkin?

      Strappien vaihtamiseen en ole löytänyt mitään ohjetta. Työmäärävinkit viittaavat siihen, että kyseessä on iso savotta, ilmeisesti useamman päivän juttu. Joku tällä foorumilla oli tehnyt homman, olisiko ollut mikkod, mutta en ole häneltäkään vielä lähtenyt vinkkejä kyselemään.

      Tämä kiinnostaisi itseäkin, joten jaetaan löydökset jos tietoa löytyy. Osathan tuohon ei paljon maksaisi.
      Nyt:
      BMW 530e (g30)
      BMW 335i (e90)
      BMW 323iC (e36)
      BMW 850i (e31)
      Golf GTE
      ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

      Comment

      • MarQu
        Moderator
        • Mar 2006
        • 5519
        • Vaasa

        #4
        Mun käsityksen mukaan nuo 1 & 2 johtuu nimenomaan strappien löystymisestä. Ei jaksa nostaa tuota etureunaa enää kuminauhalla ylös niin ei tajua alkaa vetämään kattoa alas koteloon. Se takaosa rysähtää alas ja etuosa pääsee samalla niin paljon alas että vaatii sen kädellä tuuppauksen. Itellä ollu kymmenkunta e36 avoa ja vain kahdessa toimi katto ihan moitteetta. Näissä kahdessa oli nuo strapit ihan käsinkin kokeiltaessa elastiset.

        Netistä löytyy ohjeita joissa on käytetty oem strappien tilalla mm polkupyörän sisäkumia. tietenkin oem on just eikä melkein. ite totesin että liian iso homma vaihtaa ne ja annoin olla.
        Last edited by MarQu; 19-01-2018, 10:17.
        sigpic

        Comment

        • 525iiäxä
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1846
          • Lappeenranta, Finland

          #5
          Originally posted by MarQu View Post
          Netistä löytyy ohjeita joissa on käytetty oem strappien tilalla mm polkupyörän sisäkumia. tietenkin oem on just eikä melkein. ite totesin että liian iso homma vaihtaa ne ja annoin olla.
          Tutkin kattoa, ajelin ees taas. Toimi vaihteeksi ihan omin voimin, joten sisäkumi- ja muut kuminaruviritelmät saavat tässä kohtaa olla. Melko pieni riesa ja jospa tuo melko uusi takaikkunakin kestäisi enemmän räpsähtelyä kuin entinen kovettunut muovikäikäle. Omat strapit on kyllä melko finaalissa, se tuli todettua.

          Huomasin, että jos sekvenssin pysäyttää siten, että katon takareuna on puolivälissä ylös/alas, niin se valuu itsekseen hissukseen alas. Mikä siellä antaa periksi? Hommeli jatkuu siitä kyllä kumpaankin suuntaan ihan normal, vaikka se onkin omineen vajonnut ihan eri asentoon.

          Ja oli hyvä katsella mekaniikkaa vähän "sillä silmällä". Paksumman työntötangon etupään pultti olikin melkolailla jo kiertynyt auki, ei ollut kierre enää kokonaan läpi vastakappaleesta.

          Volvo V70 2.4T -02
          E30 323i -84 (taas)

          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎