Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatti rynkii paikallaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Amatööri
    Newbiemmer
    • Jun 2013
    • 3
    • Suomi

    Automaatti rynkii paikallaan

    E36 316i Compact -95 ajettu kohta 300 tuhatta. Laatikkoöljyt ja suodatin
    vaihdatettu noin 100 tuh sitten.
    Keväällä on alkanut toisinaan tekemään sellaista, että esim risteykseen pysähtyessä
    joko kevyesti "heijaa" tai jopa "rynkii" kun jarrulla pitää paikallaan.
    Jos siirtää pois vaihteelta, heijaaminen loppuu, eli laatikko lienee joka tapauksessa syy.
    Ei tee tätä jatkuvasti, mutta satunnaisesti.

    En ole vielä tarkistanut ropusta öljyn määrää.

    Mikähän voisi olla syy?
    Lähteekö pätkäbemu paaliin?
    Last edited by Amatööri; 25-06-2013, 14:39.
  • Mikkeri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2011
    • 805
    • Suomi

    #2
    Rynkii?

    Ettei se motti kuitenkin pätki tuossa tilanteessa, seisothan jarrun päällä ettei auto etene.

    Nouseeko vai laskeeko kierrokset rynkimisen aikana?
    TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
    TDS osaa.

    Comment

    • veltsu84
      BTCF Member
      • Jul 2006
      • 258
      • kajaani

      #3
      Mahtaa olla öljy vain vähissä.. itellä teki samaa kun laatikon irrotuksen jälkeen ei ollut tarpeeksi öljyä.

      Comment

      • Amatööri
        Newbiemmer
        • Jun 2013
        • 3
        • Suomi

        #4
        Jep - itsekin ensin ajattelin, kun vaimo (jonka autosta kyse) valitteli jotakin tuollaista,
        että kyse olisi tyhjäkäynnin epätasaisuudesta.
        Nyt olen muutaman kerran itsekin kokenut noi oireet.
        Sillä rynkimisellä tarkoitan, että auto oikein puskee jarrua vasten sykäyksittäin.
        Silloin jos heittää kepin D:ltä parkille, kone käy ihan tasaisesti normaalia tyhjäkäyntiä, mutta kun vaihtaa taas D:lle, sama vaiva jatkuu.
        Jos taas ajaa hetken, ei välttämättä seuraavassa pysähdyksessä oireile lainkaan.

        Tosiaan olen ajatellut tän johtuvan öljyn vajeesta tai öljynkierron muusta häiriintymisestä.
        Tänään vaan joku "bemarimies" sanoi, että laatikosta alkaa "kytkin loppumaan".
        No jaa - en ole automaattien sielunelämään kovin syventynyt, mutta on 30 vuoden aikana ollut autoja aika monenlaisia (eri automaatteja 4), niin mielellään kuuntelen merkin tuntevien ajatuksia.

        Comment

        • veltsu84
          BTCF Member
          • Jul 2006
          • 258
          • kajaani

          #5
          En toki ihan takuuseen mene tosta öljyn vähyydestä, mutta kannattaahan se tarkistaa. Mulla se teki niin kuin vaihde kävisi pois päältä ja menisi heti takaisin päälle. Eli sama kuin käyttäisit edestakasin D->P:lle. Eli ei ollu kuminauhamaista nytkettä.
          Edit: ja tämä siis 'nopean' jarrutuksen jälkeen.

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            #6
            m57 koneisissa e39 malleissa hajonneet koneen kannakketyynyt saavat aikaan sellaisen karsean tärinän että tunnustaa kuin auto pyrkisi liikkumaan vaikka kyse on enemmän tärinästä.

            Tuskinpa tässä tapuksessa silti on kyse siitä, mutta voisihan nekin katsoa.
            Olli.

            Comment

            • Janzki
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 4947
              • Lohja

              #7
              Kokeile hieman pitää korotettuja kierroksia jarrua vasten, vieläkö hyökkäilee? Jos ei niin antaisin äänen myös vähäisille öljyille, tai mekaaniselle vialle laatikon sisällä.
              Sähköposti.
              IG: janzki_

              Comment

              • Mikkeri
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2011
                • 805
                • Suomi

                #8
                Nouseeko tai laskeeko ne kierrokset "rynkimisen" aikana?
                TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                TDS osaa.

                Comment

                • Amatööri
                  Newbiemmer
                  • Jun 2013
                  • 3
                  • Suomi

                  #9
                  Originally posted by Mikkeri View Post
                  Nouseeko tai laskeeko ne kierrokset "rynkimisen" aikana?
                  Kyllä nousee, seilaa tyhjäkäynniltä ylöspäin. Mutta tosiaan kun vaihtaa parkille, tyhjäkäynti on normaali. Siksi ihmettelenkin.
                  Onko "tyhjäkäyntimoottorin", (tai mikä se nyt onkaan) ja laatikon välillä jotakin sähköistä keskustelua? Varmaan tosi tyhmä kysymys...
                  En ehdi vielä tutkimaan enempää, mutta kokeilen tuota kaasun antamista, mikäli
                  tilanne tulee, eli oire toistuu.

                  Tuossa Veltsun viestissä saattaa olla kyse vastaavasta hommasta, pitää kokeilla vaikuttaako äkäisempi pysähdys asiaan. Itselläni on pappamaisen
                  säästeliäs ajotyyli, vaimo taas nimenomaan ajaa stop and go meiningillä. Eihän siinä kännykkään puhuessa malta...
                  Last edited by Amatööri; 26-06-2013, 12:23.

                  Comment

                  • Mikkeri
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2011
                    • 805
                    • Suomi

                    #10
                    Jos kiekat nousee, ikäänkuin heittäisi "vapaalle", on vika lootassa.
                    TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                    TDS osaa.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎