Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takakelkan irroitus vastustaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • j-a
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2005
    • 1522
    • PohojosPohojammaa

    Takakelkan irroitus vastustaa

    Nyt on E36:sta kaikki tarpeellinen takakelkan tuntumasta purettu pois, ja kardaanin ja perän välisestä laipasta mutterit irti. Aloin tunkin kanssa pudottamaan koko apurunkoa irti ja löysäilin apurungon pultitkin pois. Ei tippunut...

    Nähdäkseni homma jumittaa tuohon kardaanin pultteihin. Eli:
    1) saako nuo pultit jotenkin laipasta irti?
    Vai
    2) saako tuon laipan jotenkin irti muuten nuljattua? Tuntuu että ei mitenkään päin mahdu kun ei taaksepäin jousta kun ne takakelkan etummaiset pinnapultit kinnaa
    Vai
    3) täytyykö koko putkisto ja kardaani irroitella että tuon takakelkan saa pudotettua?

    Tietäjille kiitokset jo etukäteen.
    Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

    Ylimääräisenä tarjolla:

    E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

    F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€
  • Doni
    Moderator
    • Sep 2004
    • 2841
    • Kyrsälä

    #2
    Ei irtoa jos kardaani on paikoillaan. Irroita perä apurungosta. Samalla kevenee taka-akselisto kummasti ja ei se perä ole kiinni kuin kolmella pultilla jos vetarit on jo irti.
    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

    Comment

    • janne1974
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 405
      • Kuopio

      #3
      kampeat vaan kardaania laatikkoon päin. tai lyöt vasaralla ne pultit pois.
      -Janne-

      F10 535iX sedan -11
      ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
      ex. E39 528i touring -99
      ex. E36 325ia coupe -93

      Comment

      • j-a
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2005
        • 1522
        • PohojosPohojammaa

        #4
        Kiitokset erittäin nopeista vastauksista Janne ja Doni. Tännehän olisi melkein kannattanut kyselyä naputella jo kun olin vielä auton alla.

        Sen verran tarkennusta vielä että vetareita en ole irroittanut, en ole ihan varma tarviikokaan, kun jumpan pääasiallinen tarkoitus on kuitenkin tuo kiinnityspisteiden vahvistus ja kelkan puslien vaihto. Saa nyt nähdä mihin asti projekti paisuu kunhan paremmin näkee mitä se on syönyt...

        Kokeilenpa siis ensin nakutella ne pultit pois, niin ei tarvitsisi perämurikkaa tai kardaania irroitella.
        Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

        Ylimääräisenä tarjolla:

        E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

        F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

        Comment

        • janne1974
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2006
          • 405
          • Kuopio

          #5
          Originally posted by j-a View Post
          Kiitokset erittäin nopeista vastauksista Janne ja Doni. Tännehän olisi melkein kannattanut kyselyä naputella jo kun olin vielä auton alla.

          Sen verran tarkennusta vielä että vetareita en ole irroittanut, en ole ihan varma tarviikokaan, kun jumpan pääasiallinen tarkoitus on kuitenkin tuo kiinnityspisteiden vahvistus ja kelkan puslien vaihto. Saa nyt nähdä mihin asti projekti paisuu kunhan paremmin näkee mitä se on syönyt...

          Kokeilenpa siis ensin nakutella ne pultit pois, niin ei tarvitsisi perämurikkaa tai kardaania irroitella.
          Koko taka-akseliston poistoon pitää irroittaa: kardaani perästä (kardaani liukuu moottoriin päin), apurungon kiinnitykset 4 kpl, iskarit alapäästä, jarrusatulat+jarruputket alatukivarresta ja abs anturit.

          Itse juuri tuon tehneenä. vaihdon kaikki mahdolliset puslat uretaanipusliin + m3 vahvikkeet.
          -Janne-

          F10 535iX sedan -11
          ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
          ex. E39 528i touring -99
          ex. E36 325ia coupe -93

          Comment

          • j-a
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2005
            • 1522
            • PohojosPohojammaa

            #6
            Originally posted by janne1974 View Post
            Koko taka-akseliston poistoon pitää irroittaa: kardaani perästä (kardaani liukuu moottoriin päin), apurungon kiinnitykset 4 kpl, iskarit alapäästä, jarrusatulat+jarruputket alatukivarresta ja abs anturit.

            Itse juuri tuon tehneenä. vaihdon kaikki mahdolliset puslat uretaanipusliin + m3 vahvikkeet.
            Jep, sama jumppa täälläkin on työn alla, powerflexit kaikkialle ja vahvikkeiden hitsaus. Kaikki nuo mainitsemasi on irroitettu, ja lisäksi vielä myös jouset ja iskarit kokonaan, kun samalla alle menee säädettävä alusta.

            Tuota kardaania en kyllä saanut liu'utettua mihinkään suuntaan, laippa kyllä heiluu irtaallaan pelkkien pulttuen varassa ja sitä koitin sieltä välistä kammetakin, mutta ei syntynyt rakoa niin paljoa että pultit olisivat peräytyneet irti asti peräpuolen laipasta. Mutta huomenna kum ehdin jatkamaan, niin kokeilen tosiaan nakutella niitä pultteja irti.

            Pitäisikö tuon kardaanin tosiaan liukua laatikkoon päin vaikka se välikannakekin on vielä kiinni? Näytti tosiaan että pitäisi koko putkisto irroittaa että saisi sen lämpösuojapellin irti ja pääsisi siihen tukilaakeriinkaan käsiksi.
            Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

            Ylimääräisenä tarjolla:

            E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

            F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

            Comment

            • janne1974
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2006
              • 405
              • Kuopio

              #7


              Tietääkseni liukuu tuosta kohdasta jossa kardaanin paksuus muuttuu (menee sisäkkäin). Omassa liukui melko helpostikkin. Tiedä sitten onko mallikohtaisia eroja tuon liukumisen suhteen? Pultitkinkardaanista lähti kun napautti vasaralla muutaman kerran, ne kannattaa sitten uusia..
              Toinen vaihtoehto on päästää perämurikka irti ja vetää taaksepäin sen verran että kardaani lähtee edestä pois.
              -Janne-

              F10 535iX sedan -11
              ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
              ex. E39 528i touring -99
              ex. E36 325ia coupe -93

              Comment

              • j-a
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2005
                • 1522
                • PohojosPohojammaa

                #8
                Nyt on takakelkka irti. Loppujenlopuksi vaati sen että laskin kelkkaa sen verran että sain etummaiset pinnapultit ruuvattua irti ja sitten vedin taakse niin että sai kardaanin irti. Ei se kardaani peräytynyt vaikka samannäköinen räjäytyskuva oli tälle kuin Jannen linkittämä. Ei myöskään lähteneet ne kardaanin pultit vasaralla jystämällä mihinkään. Liekkö liian pieni vasara vai hintelä pajoittaja?

                Saapa nähdä saako tuon vielä takas läjäänkin..
                Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                Ylimääräisenä tarjolla:

                E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                Comment

                • Vinki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 1048
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Kardaanin liukuliitos on kiristetty siinä ympärillä olevalla mutterilla. Laipan pultit ovat kiinteät. Helpoin tapa on avata perän kiinnityspultit ja liikuttaa perää sen verran taaksepäin, että kardaani irtoaa. Vetareita ei tarvitse avata.
                  F31 320i

                  e36 325tic

                  e30 330tic

                  Comment

                  • janne1974
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2006
                    • 405
                    • Kuopio

                    #10
                    Originally posted by Vinki View Post
                    Kardaanin liukuliitos on kiristetty siinä ympärillä olevalla mutterilla. Laipan pultit ovat kiinteät. Helpoin tapa on avata perän kiinnityspultit ja liikuttaa perää sen verran taaksepäin, että kardaani irtoaa. Vetareita ei tarvitse avata.
                    No ei kyllä ole kiinteät pultit.. siis se laippa jolla perä on kiinni kardaanissa. Missähän kohdassa kardaania on se liukuliitoksen lukitusmutteri?


                    osa nro 14 on perän kiinnitys pultti. kuvan mukaan kardaanin liuku on vain boorien varassa, en löytänyt lukitusta.
                    Last edited by janne1974; 13-08-2013, 19:39.
                    -Janne-

                    F10 535iX sedan -11
                    ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                    ex. E39 528i touring -99
                    ex. E36 325ia coupe -93

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16368
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by janne1974 View Post
                      No ei kyllä ole kiinteät pultit.. siis se laippa jolla perä on kiinni kardaanissa. Missähän kohdassa kardaania on se liukuliitoksen lukitusmutteri?


                      osa nro 14 on perän kiinnitys pultti. kuvan mukaan kardaanin liuku on vain boorien varassa, en löytänyt lukitusta.
                      Osa 7, klikkaa kameran kuvaa.

                      Comment

                      • j-a
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2005
                        • 1522
                        • PohojosPohojammaa

                        #12
                        Nyt on takakelkka takas paikallaan. Nyt kun on käyttänyt tuon palasina niin voi kenties antaa pari vinkkiä muillekin.

                        1. Helpoin tapa saada perä irti kardaanista ja takaisin siihen on löysätä perän pultteja takakelkasta sen verran. Pulteissa riittää jengaa peruuttaa sitä ainakin yli sentin ja se aika lailla riittää.

                        2. Napoja ei tarvitse purkaa tai edes jarrulaikkoja irrottaa takakelkan irrotukseen, kun käsijarruvaijerit irroittaa käsijarrun juuresta. Ne voi heilua mukana koko projektin ajan, kunhan ne muistaa sujauttaa paikalleen samalla kun takakelkkaa kiinnittelee.

                        3. Taka-alatukivarren ulomman puslan saa painettua pois 32mm hylsyllä jota vastassa on 46mm hylsy. 12mm ja 10mm kierretankoa sekä järeitä prikkoja kaveriksi. Uuden puslan saanee parhaiten paikalleen 33-35mm hylsyllä. Itsellä ei ollut ja meni monen tunnin turhaksi kikkailuksi.

                        4. Peräöljyt kannattaa täytellä ennen takakelkan nostoa, täyttöaukon proppu on todella vittumaisessa paikassa. Itse en täytellyt ennen kuin liian myöhäistä...
                        Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                        Ylimääräisenä tarjolla:

                        E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                        F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎