Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 etupään iskarien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mibbsteri
    Newbiemmer
    • Sep 2013
    • 7
    • oulu

    e36 etupään iskarien vaihto

    Terve en haulla löytänyt täältä aiheesta ja kiirekkin olisi niin päätin uuden threadin pistää pystyyn.

    Elikkäs tän illan aikana pitäis etuiskarit vaihtaa ku katsastus kuumottelee jo maanantaina, tunkkasin auton ilmaan ja poistin renkaan mutta sitten iskikin tenkkapoo kun aloin jousipuristimia mallailemaan paikoilleen ja päätin tulla kysäisemään tarkemmat ohjeet täältä miten pelkkä iskarien vaihto tapahtuu?

    eli jos saisin pikaisia vinkkejä esim. työjärjestyksen niin olisin enemmän kuin kiitollinen !
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16328
    • Leppävirta

    #2
    Sinun tule irroittaa koko tolppa irti sekä yläpäästä ja alapäästä. Pura sitten irtaallaan.

    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • Mibbsteri
      Newbiemmer
      • Sep 2013
      • 7
      • oulu

      #3
      ahaa

      ahaa elikkäs puristimia ei tarvitse laittaa kuin vasta sitten ku iskari on irti ?

      vielä kysyn että menee oikein eli onko väliä iroittaako ylä vai alapään ensin ?

      ps. jännäkakka housussa ku kaikki pelottelee sillä jousella

      Comment

      • Spiddu
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 3565
        • Nla

        #4
        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=50773

        tuosta ohje.
        BMW E90 330dA 2007
        BMW F30 330e 2017

        Ex list. e36 318is, e36 325iA, e34 540iA,
        e36 325i, e36 318ti, e36 328i, e36 328i, e87 120d, e70 3.0d, F21 125da

        Comment

        • O-Peksi
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2007
          • 2775
          • Joensuu

          #5
          Tunkkaa molemmat puolet yhtäaikaa ylös, ettei kallistuksenvakaaja kampea vastaan. Sit iskarista koiranluu ja jarruletku yms. irti, sit vaikka alapää ja lopuks konehuoneen puolelta kolme M8-mutteria. Sen jälkeen onkin tolppa kädessä ja pääset virittelemään jousipuristimia.
          ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

          Comment

          • Mibbsteri
            Newbiemmer
            • Sep 2013
            • 7
            • oulu

            #6
            jes !

            nonnih nyt alko lyyti kirjottaan ! kiitoksia kaikille vastanneille ...

            irrotin just alapään ja yläpään pultit mutta parru tuntuu olevan aika jämäkästi paikoillaa ? eli varmaan syytä tunkata toinenki puoli ?

            Comment

            • Haju69
              Administrator
              • Nov 2005
              • 16328
              • Leppävirta

              #7
              Originally posted by Mibbsteri View Post
              nonnih nyt alko lyyti kirjottaan ! kiitoksia kaikille vastanneille ...

              irrotin just alapään ja yläpään pultit mutta parru tuntuu olevan aika jämäkästi paikoillaa ? eli varmaan syytä tunkata toinenki puoli ?
              Katso tuo spiddun laittama linkki.
              LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
              E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
              B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

              Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
              Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
              Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

              Comment

              • Mibbsteri
                Newbiemmer
                • Sep 2013
                • 7
                • oulu

                #8
                kädetön...

                täytyy kyllä nyt sanoo että alkaa tupakkia menee tuossa kirotessa...

                elikkäs katoin noi linkit ja pääsin jotenkuten jyvälle mut tuossa ylemmässä räjäytyskuvassa on tuolla iskarin alhaalla noi 3 reikää missä kahdessa reunimmaisessa on pultit mutta mulla on tossa keskimmäisessäki joku ihmeen tilipitappi joka on joku metallipötykkä ja se pitää iskaria vielä kiinnni eli miten ihmeessä mä ton koko roskan irrotan tuosta ?

                tiiän että itkette siellä ku en älyä mutta tää on remonteista pahin tähän mennessä....

                Comment

                • Haju69
                  Administrator
                  • Nov 2005
                  • 16328
                  • Leppävirta

                  #9
                  Siitä ylemmästä kuvasta katsottuna onko nyt 2kpl pultteja nro 3, sekä 1kpl nro 5 irroitettu? Ja yläpään 3kpl nro 12 muttereita auki?

                  Sitten pitäisi olla enää abs anturin johto tolpassa mahdollisesti kiinni. Se irti ja kyllä se tolppa pitäisi tulla sieltä. Saattaa joutua hieman esim siitä välistä mistä pultti 5 irtosi niin joutua jollain vänkäraudalla kääntämään jos ei ole aikoihin irroitettu.
                  Last edited by Haju69; 27-09-2013, 20:36.
                  LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                  E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                  B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                  Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                  Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                  Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                  Comment

                  • Mibbsteri
                    Newbiemmer
                    • Sep 2013
                    • 7
                    • oulu

                    #10
                    Originally posted by Haju69 View Post
                    Siitä ylemmästä kuvasta katsottuna onko nyt 2kpl pultteja nro 3, sekä 1kpl nro 5 irroitettu? Ja yläpään 3kpl nro 12 muttereita auki?
                    kyllä nro 3,nro 5 ja konehuoneen pultit on irti, ainut mistä iskari on kiinni edelleen on noiden nro 3 välissä oleva tappi eli tuossa keskimmäisessä reiässä.

                    koitin mittailla ja tutkia lampun kans et mikä vittu se oikein on mutta tuloksetta.

                    Comment

                    • Haju69
                      Administrator
                      • Nov 2005
                      • 16328
                      • Leppävirta

                      #11
                      Originally posted by Mibbsteri View Post
                      kyllä nro 3,nro 5 ja konehuoneen pultit on irti, ainut mistä iskari on kiinni edelleen on noiden nro 3 välissä oleva tappi eli tuossa keskimmäisessä reiässä.

                      koitin mittailla ja tutkia lampun kans et mikä vittu se oikein on mutta tuloksetta.
                      Eiköhän se ollut vain sellainen kohdistus kolo/tappi juttu. Ei sen tolpan kiinni pitäisi siinä olla. Vänkärautaa ja kitkuttelee jarrulevyä edestakas ylösalas.
                      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                      Comment

                      • Mibbsteri
                        Newbiemmer
                        • Sep 2013
                        • 7
                        • oulu

                        #12
                        eli väkivaltaa peliin o/

                        Originally posted by Haju69 View Post
                        Eiköhän se ollut vain sellainen kohdistus kolo/tappi juttu. Ei sen tolpan kiinni pitäisi siinä olla. Vänkärautaa ja kitkuttelee jarrulevyä edestakas ylösalas.
                        jees elikkäs nyt lähen tonne talliin viimestä kertaa tälle illalle ja toivotaan että on joku kohdistus tappi :P

                        kiitoksia kaikille vielä ja ilmoittelen onnistaako ja jos ei onnistu niin kuulette musta vielä !

                        Comment

                        • Mibbsteri
                          Newbiemmer
                          • Sep 2013
                          • 7
                          • oulu

                          #13
                          jes !

                          halko ja vasara ratkaisi kaiken eli turhaan sievistelin ... oli niin ruosteessa ja paskassa noi osat ku vilkuilin jälkikäteen.

                          nyt on molemmat puolet irrotettu ja huomenna onki sit takasin laitto ku oma ruuvipenkki irtisano ittensä äsköttäin ni huomenna sit pulttipyssyllä auki päät ja paikollee !

                          Comment

                          • j-a
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2005
                            • 1522
                            • PohojosPohojammaa

                            #14
                            Itselläkin on ensimmäinen iskaritolpan irroitus vielä tuoreessa muistissa ja juurikin samasta paikasta meinasi kanittaa. Eli se kohdistustappi oli juuttunut kiinni enkä aluksi meinannut uskaltaa mitään väkivaltaisempaa ratkaisua.

                            Parhaiten se lähti itsellä siten, että otti hylsysarjasta jatkovarren, laittoi sen sinne kohdistustapin tuntumaan iskarin ja navan väliin ja nakutteli vähän vasaralla sitä jatkovartta sinne väliin. Irtosi loppujenlopuksi melko helposti.

                            Itselläkin tuo homma tosiaan meinasi jänskättää kun ei ollut ennen tehnyt, nyt onnistuu tolpanvaihto jo varttitunnissa, ja onnistuihan tuo takakelkan purku, vahvistus ja puslituskin. Tekemällä oppii, ikämieskin. Varsinkin kun täältä saa nopeasti hyviä neuvoja. Vaikka itse yritän kaikennäköisiä DIY-artikkeleita lukea ennen kuin mihinkään hankkeeseen ryhdyn, niin silti joskus iskee tenkkapoo, ja esimerkiksi tuossa omassa takakelkkaprojektissa auttoi äärettömän paljon kun täältä foorumilta sain neuvoja Donilta, Janne1974:ltä, Vinki:ltä ja jr66:lta. On hienoa kun on osaajia jotka ovat halukkaita auttamaan.
                            Last edited by j-a; 28-09-2013, 08:56.
                            Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                            Ylimääräisenä tarjolla:

                            E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                            F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎