Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 325i M50 -93 Hihnan vinkuminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MaCMopoboy
    Newbiemmer
    • Oct 2010
    • 5
    • Finland

    E36 325i M50 -93 Hihnan vinkuminen

    Kysytään nyt sitten täältä neuvoja, kun loppuu keinot jo itseltä kesken. Eli omistanut auton jo 4 vuotta ja hihnat on oikeastaan vinkunut aina. Tuossa kuukausi sitten vaihdoin moniurahihnan, ilmastoinnin hihnan, molemmat jousihihnakiristimet, kompuran muovisen hihnapyörän, epäkeskon ja vesipumpun muovisen hihnaohjauspyörän, mutta hihna vaan vinkuu ja vinkuu. Hihnan kireys on testattu monella tapaa löysyttämällä ja kiristämällä = ei mitään vaikutusta. Vikinä loppuu kuin seinään kun ruikkaa pari suihkausta monikäyttö-öljyä hihnaan niin on kuin uusi . Kylmällä koneella hihna vinkuu kuin vanha lada, mutta loppuu siis monikäyttö-öljyllä heti tai ei pidä myöskään ääntä, kun kone on lämmin. Hihnat ja pyörät on hankittu Schmiedmannilta ja hihnojen pituudet ovat täysin samat kuin entistenkin. Hihnakuvio on sama eli jatkuva uraa, en nyt muista oliko niitä 4 vai viisi uraa hinhnassa, mutta kuitenkin rupeaa suorastaan VITUTTAMAAN TUO JATKUVA KITINÄ. I-I-I-I-I-I-II-I--I-I!!1 ....

    Jos olisi jotain vikaa ollut asennuksessa ja tuo vikinä olisi ollut "vaarallista" jo aikasemmin niin kone olisi kyllä jo mennyt, mutta toimii moitteitta vuosia ainoastaan pitää hyväksyä(kö) ainaiset päänkääntymiset kun hihna vinkuu :(

    Ehdotuksia miten saisi loppumaan, muuta kuin kokeilemalla uutta moniurahihnaa??
  • O-Peksi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 2775
    • Joensuu

    #2
    Onko ohjaustehostin ja vesipumppu missä kunnossa? Vaikuttaako kitinään yhtään, jos jätät ylimmän ohjainrullan pois ja vaihdat tilalle lyhyemmän pultin? Oon ite jättäny järjestelmällisesti kaikista tuon ylärullan pois remontin yhteydessä, kun toimii normaalisti ilman sitäkin.

    Ootko vaihtanu kokonaan uuden kiristinlaitteen siihen, vai pelkän rullan? Joskus kuului sellanen kitskuttava ääni kiristimestä, kun se "pumppasi" tosi pientä liikettä.
    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

    Comment

    • Tonton
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 9101
      • Raisio

      #3
      Onko hihnan reitti varmasti oikea.
      Sen saa sinne parillakin eri tavalla niin että kaikki kuitenkin toimii.
      sigpic
      M-B Vito -22
      Transit Custom -18
      Yamaha vx ho cruiser -22
      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
      [email protected]

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8253
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        Originally posted by MaCMopoboy View Post
        Kysytään nyt sitten täältä neuvoja, kun loppuu keinot jo itseltä kesken. Eli omistanut auton jo 4 vuotta ja hihnat on oikeastaan vinkunut aina. Tuossa kuukausi sitten vaihdoin moniurahihnan, ilmastoinnin hihnan, molemmat jousihihnakiristimet, kompuran muovisen hihnapyörän, epäkeskon ja vesipumpun muovisen hihnaohjauspyörän, mutta hihna vaan vinkuu ja vinkuu. Hihnan kireys on testattu monella tapaa löysyttämällä ja kiristämällä = ei mitään vaikutusta. Vikinä loppuu kuin seinään kun ruikkaa pari suihkausta monikäyttö-öljyä hihnaan niin on kuin uusi . Kylmällä koneella hihna vinkuu kuin vanha lada, mutta loppuu siis monikäyttö-öljyllä heti tai ei pidä myöskään ääntä, kun kone on lämmin. Hihnat ja pyörät on hankittu Schmiedmannilta ja hihnojen pituudet ovat täysin samat kuin entistenkin. Hihnakuvio on sama eli jatkuva uraa, en nyt muista oliko niitä 4 vai viisi uraa hinhnassa, mutta kuitenkin rupeaa suorastaan VITUTTAMAAN TUO JATKUVA KITINÄ. I-I-I-I-I-I-II-I--I-I!!1 ....

        Jos olisi jotain vikaa ollut asennuksessa ja tuo vikinä olisi ollut "vaarallista" jo aikasemmin niin kone olisi kyllä jo mennyt, mutta toimii moitteitta vuosia ainoastaan pitää hyväksyä(kö) ainaiset päänkääntymiset kun hihna vinkuu :(

        Ehdotuksia miten saisi loppumaan, muuta kuin kokeilemalla uutta moniurahihnaa??
        helpoin virhe on vetää remmi ylemmän ohjurirullan yläpuolelta kun remmin kuuluu mennä alapuolelta.. kaikki toimii mutta kiristin ei kiristä tarpeeksi = kiljuu
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • Ivar
          Bimmer Rookie
          • Aug 2011
          • 45
          • Vantaa

          #5
          Onkos tämä nyt hieman samanlainen korjaus kuin, että jos jarrut vinkuu niin laitetaan öljyä väliin..

          Jos siellä on kaikki oikein asennettu eikä mikään kanita vastaan, (esim. laturin laakerit jumissa), niin kitkaahan siellä hihnan ja hihnapyörän välissä pitäis olla, ettei se luistais ja vinkuis.
          E36 328 Cabrio
          E39 530D

          Comment

          • MaCMopoboy
            Newbiemmer
            • Oct 2010
            • 5
            • Finland

            #6
            Originally posted by O-Peksi View Post
            Onko ohjaustehostin ja vesipumppu missä kunnossa? Vaikuttaako kitinään yhtään, jos jätät ylimmän ohjainrullan pois ja vaihdat tilalle lyhyemmän pultin? Oon ite jättäny järjestelmällisesti kaikista tuon ylärullan pois remontin yhteydessä, kun toimii normaalisti ilman sitäkin.

            Ootko vaihtanu kokonaan uuden kiristinlaitteen siihen, vai pelkän rullan? Joskus kuului sellanen kitskuttava ääni kiristimestä, kun se "pumppasi" tosi pientä liikettä.
            Molemmat kiristinstydeemit rullineen ovat uudet ja hihna menee varmasti oikein koska muuten hihna ei yksinkertaisesti riitä menemään yläohjurin päältä Meinaan että onko hihnoilla mitään materiaalieroja tms. Sitä ylärullan poistoa voisi ajatella jos ei vain löysytä liikaa hihnaa.. kyllähä se laturi pysyy kiinni hetken alemmallaakin pultilla jos kokeilis

            Tosiaan jousikiristin tekee "nykytävää liikettä" vinkuna siis kyllä paikallistuu laturi, ohjaust, yläkiristin akselille. Vesipumppu, laturi uudet. Ja katsottu ettei ole ns. Latausrasitusta hihnalla joka voi myös aiheuttaa vikinää. En oikeastaan voi kokeilla kuin tehostajan räpläämistä tai ylemmän ohjurin poistoa hetkeksi. Moniurahihnoja kokeiltu 3 eriä..
            Last edited by MaCMopoboy; 30-10-2013, 12:35. Reason: lisäys

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16368
              • Asikkala

              #7
              Katsos ettei kampiakselin hihnapyörä heitä aavistuksen, itsellä näin mutta ei ole iso heitto ja kiristin nykyttää hiukan.

              Comment

              • O-Peksi
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2007
                • 2775
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by MaCMopoboy View Post
                Molemmat kiristinstydeemit rullineen ovat uudet ja hihna menee varmasti oikein koska muuten hihna ei yksinkertaisesti riitä menemään yläohjurin päältä Meinaan että onko hihnoilla mitään materiaalieroja tms. Sitä ylärullan poistoa voisi ajatella jos ei vain löysytä liikaa hihnaa.. kyllähä se laturi pysyy kiinni hetken alemmallaakin pultilla jos kokeilis

                Tosiaan jousikiristin tekee "nykytävää liikettä" vinkuna siis kyllä paikallistuu laturi, ohjaust, yläkiristin akselille. Vesipumppu, laturi uudet. Ja katsottu ettei ole ns. Latausrasitusta hihnalla joka voi myös aiheuttaa vikinää. En oikeastaan voi kokeilla kuin tehostajan räpläämistä tai ylemmän ohjurin poistoa hetkeksi. Moniurahihnoja kokeiltu 3 eriä..
                Wot? Meneekö se siulla nyt siis just väärältä puolelta ylärullaa, eli yläkautta? Hihnan kuuluu AINA poikkeuksetta kulkea sileissä rullissa selkäänsä(=sileää puolta) pitkin ja uritettua pyörää pitkin urapuolellaan.
                ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                Comment

                • coupe320
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 417
                  • viikkoja tiellä

                  #9
                  tuossahan lukee ettei riitä menemään yläkautta, eli silloin tod näkösesti Se menee alta, eli oikein

                  Comment

                  • O-Peksi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2007
                    • 2775
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by coupe320 View Post
                    tuossahan lukee ettei riitä menemään yläkautta, eli silloin tod näkösesti Se menee alta, eli oikein
                    No voi olla tulkinnasta kiinni, mut ite kyllä ymmärrän tämän osuuden just päinvastoin: "ja hihna menee varmasti oikein koska muuten hihna ei yksinkertaisesti riitä menemään yläohjurin päältä".
                    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16368
                      • Asikkala

                      #11
                      Tuossa näkyy hihnan mutkat kun se on oikein laitettu, ei väliä kummanko mallinen kiristin: http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...mp_alternator/

                      Comment

                      • Jylyppy
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2010
                        • 487
                        • kuusamo

                        #12
                        Ja tuosta vielä toivottavasti selkeämpi kuva. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=262399
                        Honda accord 2.4 -08
                        Suzuki gsx-r 1000 -03

                        Comment

                        • MaCMopoboy
                          Newbiemmer
                          • Oct 2010
                          • 5
                          • Finland

                          #13
                          Kiitos kuvista. Hihna menee aivan oikein ja joss olisi ollut laitteita jumissa, laakereita mennyt nii hihna olisi poikennut aikoja sitten. Tosiaan hihna on vinkunu jo monta vuotta mutta mitään ei ole hajonnut kertaakaan. Veikkauksena on että hihnan urakitka kiristinpyörien ja ohjureiden välillä aiheuttaa kitkaa tai hihnan urat ei esim istu täydellisesti tehostimen metallisen hihnapyörän kanssa -> aiheuttaa epäsopivuuden takia kitinää... parissa hihnassa kun kokeillut löytynyt pakkaa hihnan urista (tarvikehihna) ja taas vanhasta ei löytynyt mitäänja oli puhdas 40 000 km jälkeenkin eli ei ollut ns paskaa urissa (luultavasti laadukaampi hihna) Ajattelin jos hakisi BMWn oman orkkishihnan että mitä sitten tapahtuis.. mutta kiitos jo tähän asti mielipiteistä ja neuvoista.

                          Comment

                          • jumbo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 6602
                            • Lappeenranta

                            #14
                            Omassa m52 moottorissa vinkuu hihna niin kylmänä kuin lämpimänäkin, kuulostaa lähinnä remmiahtimelta. Eli ei siis vingu samalla tavalla kuin luistaessa, vaan paljon miedommin(sisälle kuuluu hiljaa ajaessa vähän vastaava ääni kuin joissain stereoissa jos rca:t ottaa häiriötä esim. liian lähellä menevästä virtajohdosta).

                            Hihnalle jos suihkuttaa esim. silikonia niin hiljenee hetkeksi, voiko kuluneet hihnapyörät laturissa tai tehostajassa aiheuttaa tämän äänen? Vesipumppu, Kiristäjä ja rulla on uusittu, samoin hihna. Ja näillä ei ollut vaikutusta ääneen.
                            M550d

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16368
                              • Asikkala

                              #15
                              Originally posted by jumbo View Post
                              voiko kuluneet hihnapyörät laturissa tai tehostajassa aiheuttaa tämän äänen?
                              Tai kampiakselilla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎