Kirjoitan nyt tälläisen pienen "know-hown/how-to", jos tästä olisi vaikka jollekin apua. Kuvia ei valitettavasti ole, kun en niitä "tajunnut" ottaa.
Ennen työn aloittamista IRROTA AKUN NAVAT, varsinkin mikäli autossasi on airbag-järjestelmä äläkä käytä virtoja päällä ennenkuin kaikki irrottamasi osat ovat jälleen kiinnitetty! Muuten voit joutua nollaamaan airbagin varoitusvalon merkkiliikkeessä, ja järjestelmä ei sitäpaitsi toimi jos varoitusvalo palaa! Suosittelen vielä odottamaan n.30min ennen työn aloitusta.
Omassa bemussa (316 -94 coupe) oli jo sitä ostaessani sellainen ongelma, että apukuskin penkki ei kipannut penkin sivussa olevista kahvoista. Penkkin sai kyllä kaatumaan, kun kädellä etsi penkin alta avausvivun eli tämä viittasi siihen että selkänojassa kulkeva vaijeri on poikki. Teorian vahvisti se että selkänojan sivussa olevat kahvat olivat erittäin löysät.
Penkin irrotus:
Ennen penkin irrotusta kannattaa turvavyön kiristin "de-aktivoida", ettei kiristin paukahda. Paukahtanut turvavyön kiristin on käyttökelvoton ja ainoa järkevä huoltotoimenpide on ostaa uusi. "De-aktivointi" on yksinkertainen toimenpide, mutta kannattaa tehdä huolellisesti. Parhaiten tuon vaijerin vapauttaminen onnistuu siis penkkien ETUPUOLELTA (kuskinpenkissä oikea etukulma, apukuskinpenkissä taas vasen) kardaanitunnelin vierestä. Käännä mustaa muoviklipsua 90astetta ja nosta varovasti ylöspäin (ÄLÄ VEDÄ ITSEESI PÄIN). Kun muoviklipsu vapautuu urastaan, voit irrottaa vaijerin päästään ja järjestelmä on "de-aktivoitu" Tässä vielä selvennykseksi ohje ja kuvia lontoon murteella: http://www.logun.org/manualseat.htm
Tämän jälkeen voit ruuvata istuimen pultit ja mutterit irti(2 mutteria edessä. 2 pulttia takana). Ennenkuin nostat istuimen paikaltaan, muista irrottaa kaikki sähköjohdot penkin alta (penkinlämmitys,airbag-tunnistin,sähkösäädöt).
Penkin purku:
Vetäise niskatuki irti ja irrota sen alta peitelevy(lähtee kangottamalla). Peitelevyn alta löytyy kaksi torx:ia jotka kannattaa irrottaa. Verhoilua kannattaa lähteä purkamaan penkin alaosasta irrottamalla ensin neljä niittiä molemmin puolin selkänojaa. Tämänjälkeen verhoiluun kiinnitetty muovilista on helppo kangottaa pienellä ruuvimeisselillä pois urastaan kiertäen koko selkänojan. Tämä saattaa kuulostaa vaativalta, mutta verhoilu on erittäin helppo saada takaisin paikalleen joten sinun ei tarvitse olla verhoilija...pelkkä maalaisjärki riittää Tämän jälkeen "sisälmykset" raottuvat etupuolelta tarvittavan paljon eikä verhoilua ole järkevää repiä penkistä kokonaan irti! Sisältä paljastuu "kippausmekanismi" jonka kannen avaamalla näet todennäköisesti syynkin, miksi mekanismi ei toimi. Vaijeri on todennäköisesti katkennut yläpäästä ja pieni "ässänmuotoinen" kiinnike on karkuteillä.
Vaijerin vaihto:
Tästä eteenpäin jokainen voi soveltaa parhaaksi katsomaansa tekniikkaa. Joko haet uuden kalliin vaijerin tai kähvellät "sopivan" esim. maastopyörästä niinkuin minä tein. Käyttämässäni vaijerissa sattui olemaan sopiva pää joka sopi suoraan kiinnikkeeseen penkin alaosassa. Käytin siis kuitenkin alkuperäisen vaijerin kuoret ja polkupyörästä pelkän vaijerin. Yläpään kiinnityksen hoidin "modifoidulla" sokerinpalalla. Poistin sokerinpalan päältä muovit ja katkaisin sen vielä keskeltä. Pujotin vaijerin tästä "sokerinpalasta" läpi, jonkajälkeen kuljetin sen yläkiinnikkeen läpi, josta taas läpi sokerinpalan. Tästä muodostui silmukka, joka oli kätevä säätää ja oikean kireyden löydyttyä lukitsin vaijerit kiristämällä "sokerinpalassa" olevan ruuvin. Varmistin liitoksen vielä kolvaamalla "sokerinpalan" täyteen tinaa ettei penkkiä tarvitse montaa kertaa avata. Ainut nyrkkisääntöhän tässä oikeastaan on että ylemmän liitoksen on oltava tarpeeksi pieni, että se mahtuu liikkumaan sille tarkoitetun "kotelon" sisällä.
Kasaus tapahtuu (yllätys) päinvastaisessa järjestyksessä. Tässä ohjeessa on monta puutetta ja sitä saa minun puolestani vapaasti korjata.
Ennen työn aloittamista IRROTA AKUN NAVAT, varsinkin mikäli autossasi on airbag-järjestelmä äläkä käytä virtoja päällä ennenkuin kaikki irrottamasi osat ovat jälleen kiinnitetty! Muuten voit joutua nollaamaan airbagin varoitusvalon merkkiliikkeessä, ja järjestelmä ei sitäpaitsi toimi jos varoitusvalo palaa! Suosittelen vielä odottamaan n.30min ennen työn aloitusta.
Omassa bemussa (316 -94 coupe) oli jo sitä ostaessani sellainen ongelma, että apukuskin penkki ei kipannut penkin sivussa olevista kahvoista. Penkkin sai kyllä kaatumaan, kun kädellä etsi penkin alta avausvivun eli tämä viittasi siihen että selkänojassa kulkeva vaijeri on poikki. Teorian vahvisti se että selkänojan sivussa olevat kahvat olivat erittäin löysät.
Penkin irrotus:
Ennen penkin irrotusta kannattaa turvavyön kiristin "de-aktivoida", ettei kiristin paukahda. Paukahtanut turvavyön kiristin on käyttökelvoton ja ainoa järkevä huoltotoimenpide on ostaa uusi. "De-aktivointi" on yksinkertainen toimenpide, mutta kannattaa tehdä huolellisesti. Parhaiten tuon vaijerin vapauttaminen onnistuu siis penkkien ETUPUOLELTA (kuskinpenkissä oikea etukulma, apukuskinpenkissä taas vasen) kardaanitunnelin vierestä. Käännä mustaa muoviklipsua 90astetta ja nosta varovasti ylöspäin (ÄLÄ VEDÄ ITSEESI PÄIN). Kun muoviklipsu vapautuu urastaan, voit irrottaa vaijerin päästään ja järjestelmä on "de-aktivoitu" Tässä vielä selvennykseksi ohje ja kuvia lontoon murteella: http://www.logun.org/manualseat.htm
Tämän jälkeen voit ruuvata istuimen pultit ja mutterit irti(2 mutteria edessä. 2 pulttia takana). Ennenkuin nostat istuimen paikaltaan, muista irrottaa kaikki sähköjohdot penkin alta (penkinlämmitys,airbag-tunnistin,sähkösäädöt).
Penkin purku:
Vetäise niskatuki irti ja irrota sen alta peitelevy(lähtee kangottamalla). Peitelevyn alta löytyy kaksi torx:ia jotka kannattaa irrottaa. Verhoilua kannattaa lähteä purkamaan penkin alaosasta irrottamalla ensin neljä niittiä molemmin puolin selkänojaa. Tämänjälkeen verhoiluun kiinnitetty muovilista on helppo kangottaa pienellä ruuvimeisselillä pois urastaan kiertäen koko selkänojan. Tämä saattaa kuulostaa vaativalta, mutta verhoilu on erittäin helppo saada takaisin paikalleen joten sinun ei tarvitse olla verhoilija...pelkkä maalaisjärki riittää Tämän jälkeen "sisälmykset" raottuvat etupuolelta tarvittavan paljon eikä verhoilua ole järkevää repiä penkistä kokonaan irti! Sisältä paljastuu "kippausmekanismi" jonka kannen avaamalla näet todennäköisesti syynkin, miksi mekanismi ei toimi. Vaijeri on todennäköisesti katkennut yläpäästä ja pieni "ässänmuotoinen" kiinnike on karkuteillä.
Vaijerin vaihto:
Tästä eteenpäin jokainen voi soveltaa parhaaksi katsomaansa tekniikkaa. Joko haet uuden kalliin vaijerin tai kähvellät "sopivan" esim. maastopyörästä niinkuin minä tein. Käyttämässäni vaijerissa sattui olemaan sopiva pää joka sopi suoraan kiinnikkeeseen penkin alaosassa. Käytin siis kuitenkin alkuperäisen vaijerin kuoret ja polkupyörästä pelkän vaijerin. Yläpään kiinnityksen hoidin "modifoidulla" sokerinpalalla. Poistin sokerinpalan päältä muovit ja katkaisin sen vielä keskeltä. Pujotin vaijerin tästä "sokerinpalasta" läpi, jonkajälkeen kuljetin sen yläkiinnikkeen läpi, josta taas läpi sokerinpalan. Tästä muodostui silmukka, joka oli kätevä säätää ja oikean kireyden löydyttyä lukitsin vaijerit kiristämällä "sokerinpalassa" olevan ruuvin. Varmistin liitoksen vielä kolvaamalla "sokerinpalan" täyteen tinaa ettei penkkiä tarvitse montaa kertaa avata. Ainut nyrkkisääntöhän tässä oikeastaan on että ylemmän liitoksen on oltava tarpeeksi pieni, että se mahtuu liikkumaan sille tarkoitetun "kotelon" sisällä.
Kasaus tapahtuu (yllätys) päinvastaisessa järjestyksessä. Tässä ohjeessa on monta puutetta ja sitä saa minun puolestani vapaasti korjata.
Comment