Announcement

Collapse
No announcement yet.

Etupenkin "kippaus" ei toimi - e36 coupe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Damien83
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 527
    • Seinäjoki

    Etupenkin "kippaus" ei toimi - e36 coupe

    Kirjoitan nyt tälläisen pienen "know-hown/how-to", jos tästä olisi vaikka jollekin apua. Kuvia ei valitettavasti ole, kun en niitä "tajunnut" ottaa.
    Ennen työn aloittamista IRROTA AKUN NAVAT, varsinkin mikäli autossasi on airbag-järjestelmä äläkä käytä virtoja päällä ennenkuin kaikki irrottamasi osat ovat jälleen kiinnitetty! Muuten voit joutua nollaamaan airbagin varoitusvalon merkkiliikkeessä, ja järjestelmä ei sitäpaitsi toimi jos varoitusvalo palaa! Suosittelen vielä odottamaan n.30min ennen työn aloitusta.

    Omassa bemussa (316 -94 coupe) oli jo sitä ostaessani sellainen ongelma, että apukuskin penkki ei kipannut penkin sivussa olevista kahvoista. Penkkin sai kyllä kaatumaan, kun kädellä etsi penkin alta avausvivun eli tämä viittasi siihen että selkänojassa kulkeva vaijeri on poikki. Teorian vahvisti se että selkänojan sivussa olevat kahvat olivat erittäin löysät.

    Penkin irrotus:
    Ennen penkin irrotusta kannattaa turvavyön kiristin "de-aktivoida", ettei kiristin paukahda. Paukahtanut turvavyön kiristin on käyttökelvoton ja ainoa järkevä huoltotoimenpide on ostaa uusi. "De-aktivointi" on yksinkertainen toimenpide, mutta kannattaa tehdä huolellisesti. Parhaiten tuon vaijerin vapauttaminen onnistuu siis penkkien ETUPUOLELTA (kuskinpenkissä oikea etukulma, apukuskinpenkissä taas vasen) kardaanitunnelin vierestä. Käännä mustaa muoviklipsua 90astetta ja nosta varovasti ylöspäin (ÄLÄ VEDÄ ITSEESI PÄIN). Kun muoviklipsu vapautuu urastaan, voit irrottaa vaijerin päästään ja järjestelmä on "de-aktivoitu" Tässä vielä selvennykseksi ohje ja kuvia lontoon murteella: http://www.logun.org/manualseat.htm

    Tämän jälkeen voit ruuvata istuimen pultit ja mutterit irti(2 mutteria edessä. 2 pulttia takana). Ennenkuin nostat istuimen paikaltaan, muista irrottaa kaikki sähköjohdot penkin alta (penkinlämmitys,airbag-tunnistin,sähkösäädöt).


    Penkin purku:
    Vetäise niskatuki irti ja irrota sen alta peitelevy(lähtee kangottamalla). Peitelevyn alta löytyy kaksi torx:ia jotka kannattaa irrottaa. Verhoilua kannattaa lähteä purkamaan penkin alaosasta irrottamalla ensin neljä niittiä molemmin puolin selkänojaa. Tämänjälkeen verhoiluun kiinnitetty muovilista on helppo kangottaa pienellä ruuvimeisselillä pois urastaan kiertäen koko selkänojan. Tämä saattaa kuulostaa vaativalta, mutta verhoilu on erittäin helppo saada takaisin paikalleen joten sinun ei tarvitse olla verhoilija...pelkkä maalaisjärki riittää Tämän jälkeen "sisälmykset" raottuvat etupuolelta tarvittavan paljon eikä verhoilua ole järkevää repiä penkistä kokonaan irti! Sisältä paljastuu "kippausmekanismi" jonka kannen avaamalla näet todennäköisesti syynkin, miksi mekanismi ei toimi. Vaijeri on todennäköisesti katkennut yläpäästä ja pieni "ässänmuotoinen" kiinnike on karkuteillä.

    Vaijerin vaihto:
    Tästä eteenpäin jokainen voi soveltaa parhaaksi katsomaansa tekniikkaa. Joko haet uuden kalliin vaijerin tai kähvellät "sopivan" esim. maastopyörästä niinkuin minä tein. Käyttämässäni vaijerissa sattui olemaan sopiva pää joka sopi suoraan kiinnikkeeseen penkin alaosassa. Käytin siis kuitenkin alkuperäisen vaijerin kuoret ja polkupyörästä pelkän vaijerin. Yläpään kiinnityksen hoidin "modifoidulla" sokerinpalalla. Poistin sokerinpalan päältä muovit ja katkaisin sen vielä keskeltä. Pujotin vaijerin tästä "sokerinpalasta" läpi, jonkajälkeen kuljetin sen yläkiinnikkeen läpi, josta taas läpi sokerinpalan. Tästä muodostui silmukka, joka oli kätevä säätää ja oikean kireyden löydyttyä lukitsin vaijerit kiristämällä "sokerinpalassa" olevan ruuvin. Varmistin liitoksen vielä kolvaamalla "sokerinpalan" täyteen tinaa ettei penkkiä tarvitse montaa kertaa avata. Ainut nyrkkisääntöhän tässä oikeastaan on että ylemmän liitoksen on oltava tarpeeksi pieni, että se mahtuu liikkumaan sille tarkoitetun "kotelon" sisällä.

    Kasaus tapahtuu (yllätys) päinvastaisessa järjestyksessä. Tässä ohjeessa on monta puutetta ja sitä saa minun puolestani vapaasti korjata.
    Last edited by Damien83; 17-01-2005, 16:17.
  • hanzu12
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 112

    #2
    Mitä hyötyä tosta turvavyön kiristimestä on kun mulla se on irti eikä tapahdu mitään vaikka siitä vetää. Joku vaan napsuu tuolla turvavyön lukossa.

    Comment

    • eeki
      BTCF Member
      • Jul 2003
      • 1966
      • HKI

      #3
      Siis tuo kiristin on ilmeisesti se, joka kolaritilanteessa kiristää vyön tiukalle? Jos se ei toimi, kannattaisi varmaan selvittää miksi. Ei sillä että sen toimintaa kannattaisi kenenkään kokeilla, noiden sivujen mukaan se lukittaa vyön paikalleen ja jos se vyö on kelautuneena sisään, sitä ei ota kukaan sieltä ulos vaan pitää ostaa uusi.
      Ducati 998 -02 //

      Comment

      • hanzu12
        Bimmer Rookie
        • Jan 2005
        • 112

        #4
        Siis kyllä se vyö menee lukkoon kun siitä nykäsee nopeaa. Mutta miten se vaijeri voi sen vyön kiristää kun se menee siihe lukkoon johka se vyö painetaan.

        Pistetään nyt tähän topiciin.
        Eli kun laitaa ovet lukkoon niin ne pomppaa aina pois lukosta ekalla kerralla. Sitten kun vääntää heti uudestaan lukkoon niin ne jää. Eli ei saa ovia lukkoon ekalla kerralla vaan joutuu kääntää avaamesta ainakin 2 kertaa että ne jää lukkoon.
        Auto. e36 Coupe vm.92
        Niin ja sama vika on ympäri vuoden et lukot ei oo ainakaan jääs.
        Last edited by hanzu12; 28-01-2005, 17:13.

        Comment

        • put7kapu
          Newbiemmer
          • Oct 2006
          • 3

          #5
          Sama vika

          Katsastus mies puuttui penkin toimimattomuuteen (v***** nihilisti) . Löytyykö tuota vaijeria kaupasta valmiina ? Kuinka pitkä tuo vaijeri on ?

          Comment

          • ^alexi^
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2009
            • 258
            • Kemi

            #6
            Originally posted by hanzu12 View Post
            Mitä hyötyä tosta turvavyön kiristimestä on kun mulla se on irti eikä tapahdu mitään vaikka siitä vetää. Joku vaan napsuu tuolla turvavyön lukossa.
            En nyt ole ihan varma mitä tarkotat mutta jos on semmoinen musta kela penkin alla lattia pellissä niin sen on tarkotus laskea ja nostaa turvavyön korkeutta kun liikut penkkis kans eteen tai taakse.

            Comment

            • Risto113
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 1204
              • GrassLake

              #7
              Originally posted by ^alexi^ View Post
              En nyt ole ihan varma mitä tarkotat mutta jos on semmoinen musta kela penkin alla lattia pellissä niin sen on tarkotus laskea ja nostaa turvavyön korkeutta kun liikut penkkis kans eteen tai taakse.
              Tuskin tarkoittaa, on vain 500- sarjassa, e34 eteenpäin.

              (ainakaan omissa kolmosissa ei ole ollut)

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16442
                • Asikkala

                #8
                Originally posted by put7kapu View Post
                Katsastus mies puuttui penkin toimimattomuuteen (v***** nihilisti) . Löytyykö tuota vaijeria kaupasta valmiina ? Kuinka pitkä tuo vaijeri on ?
                Osa 12, valmistus lopetettu: http://www.suxess.fi/hmrtrading/inde...&iCategory=160
                Kannattaa kysyä merkkiliikkeestä, voi olla vanhaa varastoa mutta löisin vetoa että ei löydy

                Comment

                • Myxi
                  BTCF Member
                  • Dec 2012
                  • 3
                  • Pohjois-pohjanmaa

                  #9
                  Originally posted by Damien83 View Post
                  Vaijerin vaihto:
                  Tästä eteenpäin jokainen voi soveltaa parhaaksi katsomaansa tekniikkaa. Joko haet uuden kalliin vaijerin tai kähvellät "sopivan" esim. maastopyörästä niinkuin minä tein.

                  Hieno How-to, tästä oli iloa. Itse katselin hetken Ebay tarjontaa ja totesin ettei kuluineen 70€ vaijeri kiinnosta. Siispä kauppaan, ja mukaan vaijeri https://www.karkkainen.com/verkkokau...-vaihdevaijeri ja nippa https://www.karkkainen.com/verkkokau...rin-paatynippa. Vaijerin toinen pää sopi suoraan penkin alempaan päähän ja nippa mahtui ylhäällä kotelon sisään, eikä maksanut kuin alle vitosen
                  G30 545e
                  F11 530xd
                  E36 328i Cab
                  Ex. E61 530xd
                  Ex. E90 320xd

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎