Announcement

Collapse
No announcement yet.

m50b25 ei vanos, vanokselliseksi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • T.K.
    Bimmer Rookie
    • Jul 2008
    • 112
    • Kajaani

    m50b25 ei vanos, vanokselliseksi

    Auto alunperin e36 325 m50b25 ei vanos, edelliset omistajat vaihtaneet vanoksellisen koneen, mutta ei sähköjä. Eli auto toimi ilman että vanoksen solenoidille tuli johtoa ollenkaa.

    Halusin saada tuon vanoksen myös toimimaan, hommasin foorumin kautta vanoksellisen -93 coupen: johtosarjan, boksin ja ilmamassa mittarin. osia vaihdettaessa kävi ilmi että myös nakutus tunnistimet puuttuu, mutta ne sain hommattua. Sitten ensimmäinen yritys, mutta ei lähde käymään. Kone pyörii ja aina noin 3 sek. välein ikään kuin yrittää sytyttää mutta lyö vasten ja pyöriminen lähes loppuu hetkellisesti.

    Sitten asiaa tutkittua löytyi vielä yksi eroavaisuus vanos /ei vanos sähköistä, eli ei vanoksessa on induktiivinen nokka akselin anturi ja vanoksellisessa hall-tyyppinen, Ostin uuden nokan anturin ja siihen siis tulee johto sarjasta virransyöttö, maa ja keskimmäisestä singaali 0-5v välilltä boksille ja tämä nyt oletettavasti toimii, koska yleismittarilla mitatessa konetta startatessa näkyy tuo 0 tai 5v riippuen onko imunokassa olevan tunnistin kiekkko missä asennossa. Mutta auto ei vain käynnisty tekee tuota silloin tällöin vastaan lyömistä riippumatta onko nokan tunnistin kiinni vai ei.

    Seuraavaksi kun autolle pääsen kokeilen vielä toista kammen anturaa, mutta epäilys on suuri että ei vaikuta koska paikallaan oleva toimi edellisen boksin ja johtojen kanssa. Mitä muita ehdotuksia vian selvitykseen? Ohjainlaite?
    e46 320i ex: e30 324td & e34 525i & e36 325i & e46 318iA & e90 316i & e38 750i

  • T.K.
    Bimmer Rookie
    • Jul 2008
    • 112
    • Kajaani

    #2
    Originally posted by StreetA
    Originally posted by T.K.
    Hei ostin sinulta vähän aikaa sitten vanoksellisen m50b25 boksin, johtosarja ja ilmamassamittarin.

    Linkin mukainen remontti ja ongelma tällä hetkellä:



    Kysymys siis kuuluukin että oletko aivan varma että boksi on ehjä, siis varmasti käynti kuntoisesta autosta purettu? Tai tuleeko sinulla mieleen mitään joka auttais tuohon linkin ongelmaan...
    Terve!

    On varmasti ehjät, ajelin tuolla autolla vielä loppukesästä ennen kuin sitä ruvettiin purkamaan.
    Ja käynti oli aivan tasaista ilman mitään häiriöitä.
    Äkkiseltään tulee mieleen että onko nokka ja kampuran antureiden johdot ristissä kun ei edes yritä tulille?

    -Tero.T
    Näin vastasi boksin myyjä joten, boksin pitäis olla ok. Nokan/kammen piuhat ei voi olla ristissä kun niissä eri liittimet ja johtojenkin värit täsmää autodatan kytkentäkaavioon.
    Last edited by T.K.; 11-12-2013, 15:29. Reason: lisäystä
    e46 320i ex: e30 324td & e34 525i & e36 325i & e46 318iA & e90 316i & e38 750i

    Comment

    • Kissvesala
      Moderator
      • Jun 2010
      • 3110
      • Liminka

      #3
      miten se ajonesto näissä olikaan? Pitikö vaihtaa vielä ews purkki ja virtalukko että pelittää yhteen?
      Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
      Kissvesala.fi
      Priva tai o443424479

      Comment

      • mazajns
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2007
        • 511
        • Joensuu

        #4
        vanos koneessa on erillainen triggeri pyörä kuin ei vanoksessa. Puuttuvat hampaat on eri kohdassa. Sytkän ajoitus on pielessä.

        Comment

        • T.K.
          Bimmer Rookie
          • Jul 2008
          • 112
          • Kajaani

          #5
          Originally posted by mazajns View Post
          vanos koneessa on erillainen triggeri pyörä kuin ei vanoksessa. Puuttuvat hampaat on eri kohdassa. Sytkän ajoitus on pielessä.
          Ok oireetkin viittaa kyllä juurikin tuohon, bensaa ja kipää tulee, mutta lyö vain vasten eikä käynnisty, noh hihnapyörää seuraavaksi metsästämään...
          e46 320i ex: e30 324td & e34 525i & e36 325i & e46 318iA & e90 316i & e38 750i

          Comment

          • T.K.
            Bimmer Rookie
            • Jul 2008
            • 112
            • Kajaani

            #6
            Noniin, eli hihnapyörä on 6kpl pultilla kiinni, pultit tasajaolla ja yhdessä välissä ohjuritappi. Netistä kuvahaulla löysin kuvia ja niitten perusteella näkyi, että ohjuritappi on kaksi pultin väliä eri kohdassa. Oikeaan väliin vain uusi reikä ohjuritapille, hihnapyörä kiinni eri asentoon ja autohan rupesi toimimaan

            Isot kiitokset mazajsn:lle oikeaan osuneesta vinkistä, ilman tuota tietoa olisi hetki jos toinen mennyt että ongelma ratkeaisi.

            Jatkokoksi neuvona niille jotka joskus ei vanos autoon vanos konetta on laittamassa tai toisinpäin, että erona moottorin ohjauksessa on:

            -vanos solenoidi
            -ecu
            -johtosarja
            -imm
            -nakutusanturit (ei vanos koneesta puuttuu)
            -nokka-akselin anturi (ei vanos induktiivinen ja vanos hall-anturi)
            -nokka-akselin tunnistinkiekko (ei vanos 1kpl nystyrä ja vanos puoliympyrä kiekko)
            -kampiakselin anturit samat, mutta hihnapyörä ajoitettu 1/3 kierrosta erikohtaa

            Tietenkin jos esim koko kone tulee vanoksellisesta ei vanos autoon, on siinä valmiiksi hihnapyörä oikein ja nokan kiekko oikea. Minulle oli näköjään se joka joskus on tuon moottorin vaihtanut, niin vaihtanut myös sen pyörän (ei vanos) malliseksi.

            Ja 2 litrasen siemens ohjauksella olevan anturithan ei sitten käy 2,5 litrasiin missä motronic, sekin tuli todistettua...
            Last edited by T.K.; 12-12-2013, 00:49. Reason: lisäystä
            e46 320i ex: e30 324td & e34 525i & e36 325i & e46 318iA & e90 316i & e38 750i

            Comment

            • mazajns
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2007
              • 511
              • Joensuu

              #7
              Hieno homma että lähti pelaamaan. Eipä ole tullut mieleen itselle kääntää pyörää eri asentoon. Omassa autossa on m50b25 ei vanos, ja vanoskoneen triggeri pyörä pienen paino eron takia.

              Jälkiasennus ruisku tosin että toiminnan kannalta ei väliä.

              Comment

              • T.K.
                Bimmer Rookie
                • Jul 2008
                • 112
                • Kajaani

                #8
                No niin autolla koe ajot ajettu ja tuntuu vetojakin olevan, semmoinen vika siinä vielä on että vedosta löysättäessä veto häviää ja menee moottorijarrunpuolelle pienellä viiveellä. Myös vapaalla kierrättäessä kun löysää kierrokset laskee vasta viiveellä ja humppaa hetken tyhjä käyntiä ennen kuin tasottuu. ???

                Kaasuläpän potikka toimii, jännitettä antaa 0.67-4.8v Vikakoodejakaan ei anna.

                Huomiolle pistin että tyhjäkäyntisäätömoottori on vanos/ei vanos koneissa eri varaosa numeroilla. Tietääkö kukaan mitä käytännön eroa näillä on. Kuvien perusteella ulkomuoto vähän erinlainen, mutta autodatan mukaan ohjaus singaali samanlainen.

                Vanos


                ei vanos
                e46 320i ex: e30 324td & e34 525i & e36 325i & e46 318iA & e90 316i & e38 750i

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11108
                  • Oulu

                  #9
                  Kuulostaa ihan täysin sen perinteisen imuvuodon oireilta. Ei iso vuoto, mutta vuoto kummiskin.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • T.K.
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2008
                    • 112
                    • Kajaani

                    #10
                    Originally posted by Pazi88 View Post
                    Kuulostaa ihan täysin sen perinteisen imuvuodon oireilta. Ei iso vuoto, mutta vuoto kummiskin.
                    Imuvuodon oireet tosiaan on, mutta imuvuotoa ei kyllä ole. Imusarja ja kaikki letkut on käytetty irti ja kaikki on ehjiä. Tuota viivettä kierrosten/vedon laskussa ei aiemmin vanoksettoman sähköillä ollut.

                    Voiko olla mahdollista että, vaikka samanlainen ohjaus lisäilmaventtiilille molemmissa versioissa tulee, olisi vanoksellisessa jotenkin ilmanvirtauskanava erinlainen. Esim. kierroksilla kokonaan kiinni ja näin ollen viivettä ei tule, ilman vanosta olevan venttiili jos taasen toimisi niin että jää auki kierroksilla. Tämä selittäisi käyttäytymisen, mutta en tiedä?

                    Toisaalta luulis vedon häviävän heti kun kaasun löysää, koska tapahtuu syötön katkaisu moottorijarrutuksen ajaksi, tämänhän se siis tekee nytkin, mutta tosiaan viiveellä.
                    e46 320i ex: e30 324td & e34 525i & e36 325i & e46 318iA & e90 316i & e38 750i

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16445
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by T.K. View Post

                      Toisaalta luulis vedon häviävän heti kun kaasun löysää, koska tapahtuu syötön katkaisu moottorijarrutuksen ajaksi, tämänhän se siis tekee nytkin, mutta tosiaan viiveellä.
                      Itsellä sama ominaisuus samassa vanos-koneessa, ei häiritse ajaessa muuta näkee kulutusmittarista että ei mene nollaan moottorijarrulla heti kun kaasun nostaa mutta viive on melko pieni.

                      Comment

                      • T.K.
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2008
                        • 112
                        • Kajaani

                        #12
                        Originally posted by jr66 View Post
                        Itsellä sama ominaisuus samassa vanos-koneessa, ei häiritse ajaessa muuta näkee kulutusmittarista että ei mene nollaan moottorijarrulla heti kun kaasun nostaa mutta viive on melko pieni.
                        Aivan, en ole kyllä näin isoa viivetä muissa ajamissani huomannut. Jotenkin tässä tuntuu että itse vetokin loppuu viiveellä. Periaatteessahan tuon pitäs saada jostain sekä ylinmääräistä ilmaa ja bensaa, koska vetää vielä kaasun löysäämisen jälkeenkin. Siksi epäilenkin tuota lisäilmaventtiilin erovaisuutta, varsinainen syötön katkaisun viivehän ei ajossa pitäis nuin tuntua...
                        e46 320i ex: e30 324td & e34 525i & e36 325i & e46 318iA & e90 316i & e38 750i

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11108
                          • Oulu

                          #13
                          Joo se pikku viive kaasua nostettaessa on ihan ominaisuus. Sama myös m52:ssa ja uudemmissa.

                          Mutta tyhjäkäynnin humppaus viittais imuvuotoon. Voi se vuotaa muualtakin kuin letkuista, esim. kannen ja imusarjan välisistä tiivisteistä ja suuttimien tiivisteistä.

                          Voihan siinä toki olla että noiden tyhjäkäyntiventtiilien läpi virtaa eri määrä ilmaa samalla ohjauksen arvolla. Moottorinohjaus osaa ohjata sitä mallia joka ei oo paikallaan ja siksi se joutuu joka kerta hakemaan kierrokset kohdalleen.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • T.K.
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2008
                            • 112
                            • Kajaani

                            #14
                            Originally posted by Pazi88 View Post
                            Voihan siinä toki olla että noiden tyhjäkäyntiventtiilien läpi virtaa eri määrä ilmaa samalla ohjauksen arvolla. Moottorinohjaus osaa ohjata sitä mallia joka ei oo paikallaan ja siksi se joutuu joka kerta hakemaan kierrokset kohdalleen.
                            Tätä minä nyt tosiaan epäilen, saattas selventyä jos olis molemmat mallit vierekkäin ja vertailis ilmakanavia.
                            e46 320i ex: e30 324td & e34 525i & e36 325i & e46 318iA & e90 316i & e38 750i

                            Comment

                            • T.K.
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2008
                              • 112
                              • Kajaani

                              #15
                              Tyhjäkäynnin humppaaminen loppui kun autolla ajoi sekalaista ajoa vajaan 100km nyt tyhjäkäynti todella tasaista.

                              Viive kaasun nostosta vedon lppumiseen on vieläkin, onko sitten vain ominaisuus niin en tiedä. Jotenkin pitkältä tuo tuntuu... Tuntuu jopa niin että kun reippaammin kiihdyttää ei meinaa isompi vaihde mennä heti päälle kun kierrokset laskee viiveellä.
                              e46 320i ex: e30 324td & e34 525i & e36 325i & e46 318iA & e90 316i & e38 750i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎