Announcement

Collapse
No announcement yet.

320i automaattiaskissa jotain häikkää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonimies
    Bimmer Rookie
    • Jan 2013
    • 48
    • Vääksy

    320i automaattiaskissa jotain häikkää

    Eli vaihteistossa on ilmeisesti jokin vika, kun silloin tällöin kierrokset ryntäävät rauhallisissa kiihdytyksissä 2-3 vaihteen välissä ja 3-4 vaihteen välissä. 1-2 vaihtuu aina hyvin. Reippaammissa kiihdytyksissä ryntäystä ei tapahdu, eli käytännössä mitä rauhallisemmin kiihdyttää, sitä enemmän ryntää. Välillä saattaa taas toimia hyvinkin, eli kaikki vaihtuu pehmeästi. Liikkeellelähdöt ja vaihteen siirto P:ltä D:lle/R:lle onnistuu aina pehmeästi. Ei sytytä tuota vaihteistovian merkkivaloa, tai mitään muutakaan. Vika on ollut mulla jo kohta vuoden muuttumattomana, mutta alkaa nyt olemaan mitta täysi tuosta rimpuilusta.

    Voiko huonot öljyt tai liian vähäinen öljymäärä olla syynä, vai onko tässä nyt oletettavasti viimeinen ehtollinen menossa?

    Toinen kysymys noista öljynvaihdoista, niin tuleeko vaihteisto käyttää lämpöiseksi jo niillä vanhoilla öljyillä, sammuttaa auto, lorottaa ne ulos ja uudet sisään, käynnistää auto+vaihde päälle ja lisäten öljyä niin kauan kuin menee ja antaa auton käydä vaihde silmässä ja lisätä hetken kuluttua vielä maximiin? Lämpiääkö öljy yhtään jos vaihteisto on P asennossa, vai pitääkö koko vaihdon ajan olla jokin vaihde silmässä?

    En löytänyt suoranaisesti mistään täältä foorumilta juuri samanlaisia oireita. Muutama samantyyppinen löytyi, mutta niihin liittyi myös vaihteiston häiriövalot ja vaihteiden epälooginen vaihtelukin.
    Last edited by Jonimies; 12-12-2013, 22:01.
    320IA Touring //M-sport 2003
  • joni_wt
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 3627
    • Yka

    #2
    Originally posted by Jonimies View Post
    Eli vaihteistossa on ilmeisesti jokin vika, kun silloin tällöin kierrokset ryntäävät rauhallisissa kiihdytyksissä 2-3 vaihteen välissä ja 3-4 vaihteen välissä. 1-2 vaihtuu aina hyvin. Reippaammissa kiihdytyksissä ryntäystä ei tapahdu, eli käytännössä mitä rauhallisemmin kiihdyttää, sitä enemmän ryntää. Välillä saattaa taas toimia hyvinkin, eli kaikki vaihtuu pehmeästi. Liikkeellelähdöt ja vaihteen siirto P:ltä D:lle/R:lle onnistuu aina pehmeästi. Ei sytytä tuota vaihteistovian merkkivaloa, tai mitään muutakaan. Vika on ollut mulla jo kohta vuoden muuttumattomana, mutta alkaa nyt olemaan mitta täysi tuosta rimpuilusta.

    Voiko huonot öljyt tai liian vähäinen öljymäärä olla syynä, vai onko tässä nyt oletettavasti viimeinen ehtollinen menossa?

    Toinen kysymys noista öljynvaihdoista, niin tuleeko vaihteisto käyttää lämpöiseksi jo niillä vanhoilla öljyillä, sammuttaa auto, lorottaa ne ulos ja uudet sisään, käynnistää auto+vaihde päälle ja lisäten öljyä niin kauan kuin menee ja antaa auton käydä vaihde silmässä ja lisätä hetken kuluttua vielä maximiin? Lämpiääkö öljy yhtään jos vaihteisto on P asennossa, vai pitääkö koko vaihdon ajan olla jokin vaihde silmässä?

    En löytänyt suoranaisesti mistään täältä foorumilta juuri samanlaisia oireita. Muutama samantyyppinen löytyi, mutta niihin liittyi myös vaihteiston häiriövalot ja vaihteiden epälooginen vaihtelukin.
    Tarkista ensimmäisenä onko öljyä tarpeeksi, jos ei ole niin katso mistä katoaa ja sitten öljyt vaihtoon.

    Alkaa kyllä lyömään "tyhjää" jos on öljyä kadonnut johonkin.

    Täyttäessä riittää että auto on käynnissä ja P:llä, kun täynnä niin käy käyttämässä vaihteita eteen ja taakse + sitte tarkistus.
    e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

    Comment

    • esa`pentula
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2009
      • 1390
      • Tampere

      #3
      Askina taitaa toimia ZF 5HP18. Toimiiko aski paremmin kylmänä? Tai tapahtuuko tätä ryntöä kylmänä vähemmän?

      Nopeasti kiihdyttäessähän öljynpaineet kasvavat suuremmiksi, jolloin ohivuotoa kuluneissa männissä on vähemmän. Saman asian ajaa kylmät öljyt kun ovat jäykemmät. Yksi syy voisi siis olla, että vulkanoidut männät/männänrenkaat ovat kuluneet liikaa, jolloin ohivuotoa tulee turhan paljon. Toki vika voi olla venttiilikoneistossakin jos karoissa on liikaa töhnää, jolloin tarvitaan enemmän painetta niiden liikuttamiseen.

      Tähän avuksi tottakai ensimmäiseksi öljymäärän tarkistus. Tämän jälkeen itse nostaisin hieman öljynpaineita (se käy helposti 5hp18, eikä tarvitse irroittaa venttiilikoneistoakaan) ja kokeilisin oliko sillä vaikutusta. Jos ei, niin venttiilikoneisto käteen ja sitä tarkastamaan. Samalla voi tarkastaa pysyykö pakoissa paine, kun venttiilikoneisto on pois tieltä.

      Comment

      • Jonimies
        Bimmer Rookie
        • Jan 2013
        • 48
        • Vääksy

        #4
        Mitä öljyä tuohon askiin pitäisi ostaa? Voisin nyt tässä joulun alla jopa vaihtaa ne kokonaan ja miten muuten se paineiden nosto onnistuu? Jos olen oikein käsittänyt, niin ilmeisesti se "öljypohja" irti ja sieltä alta löytyy joku vipu tms?

        Ja siitä ryntäilystä, niin ehkä harvemmin kylmänä ryntäilee. Ihmettelen vain, kun välillä saattaa olla kokonaisia päivä, ettei ryntäilyä tapahdu edes lämpöisillä öljyillä. Luulisi tuommoisen fyysisen kulumisen aiheuttaman ryntäilyn olevan säännöllistä. Välillä vaihtuu pitkänkin ajon jälkeen kaikki pykälät hienosti, mutta välillä saattaa taas alkaa ryntäilemään yhtäkkiä ihan lyhyenkin ajon jälkeen.

        Kiitos vastauksista.
        Last edited by Jonimies; 19-12-2013, 17:03.
        320IA Touring //M-sport 2003

        Comment

        • atte.o
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2009
          • 894
          • haukipudas

          #5
          Öljynsuodatin voi kanssa imeä ''sihdin'' välistä aiheuttaen kyseistä ongelmaa.
          E61 M-sport

          Comment

          • Jonimies
            Bimmer Rookie
            • Jan 2013
            • 48
            • Vääksy

            #6
            Saako noita öljynsuodattimia ja öljyjä motonetistä? Jotain vaihteistoöljyjä siellä näytti olevan. Mistä nämä helpoiten saisi?
            320IA Touring //M-sport 2003

            Comment

            • esa`pentula
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2009
              • 1390
              • Tampere

              #7
              Öljyä saa ainakin Motonetistä, suodatinta kannattaa kysyä. Suodattimet ja tiivisteet olen itse aina tilannut JN-Tradingilta.



              Tuossa tiedot öljyistä ja vaihdosta.

              Johonkin topiciin joskus kirjoitin ohjeet paineiden nostamiselle, venakoneistossa on askin taaksepäin osoittava muovinen iso torx-ruuvi jota käännetään kiinnipäin kierros tai max 2.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎