Announcement

Collapse
No announcement yet.

318 -> m52b28 swappi. Järkeä vai ei?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pepemon
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 244
    • Rauma

    318 -> m52b28 swappi. Järkeä vai ei?

    Varmasti jo moisia tehty, mutta onko mahdollista saada toimimaan ilman aftermarket moottorinohjausta?

    Eli saako e39 528 automaatista moottorin toimimaan e36 korissa, ellei muuta niin siten että jättää sekä auton oman ecun käyttöön, että moottorille omansa (tekniikanluovuttaja-autosta).

    Miten Vanos ja ajonesto, tuottavatko ylitsepääsemättömän paljon tuskaa?
    Leimaaminen ei pelota, eli OBD:n ym. toimivuus ei kiinnosta, kunhan auton muuten vain saa toimimaan.

    Jos ei 2.8 swappi ole järkevä niin pellin alle tulee jotain aivan muuta. Rouvan käyttöautossa vain riittäisi tuokin motti, ja sellainen olisi jo valmiina.
    Last edited by pepemon; 19-12-2013, 02:08.
  • Skarpa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2007
    • 3406
    • Kotka

    #2
    Originally posted by pepemon View Post
    Varmasti jo moisia tehty, mutta onko mahdollista saada toimimaan ilman aftermarket moottorinohjausta?

    Eli saako e39 528 automaatista moottorin toimimaan e36 korissa, ellei muuta niin siten että jättää sekä auton oman ecun käyttöön, että moottorille omansa (tekniikanluovuttaja-autosta).

    Miten Vanos ja ajonesto, tuottavatko ylitsepääsemättömän paljon tuskaa?
    Leimaaminen ei pelota, eli OBD:n ym. toimivuus ei kiinnosta, kunhan auton muuten vain saa toimimaan.

    Jos ei 2.8 swappi ole järkevä niin pellin alle tulee jotain aivan muuta. Rouvan käyttöautossa vain riittäisi tuokin motti, ja sellainen olisi jo valmiina.
    Ajoneston monimutkaisuus riippuu siitä, onko moottori M52B28 sinkkuvanos, vai M52B28tu tuplavanos. Sen näkee, kun katsoo moottorin etupäätä. Sinkkuvanoksessa venakopan etupäässä on epäsymmetrinen kyhmy:



    M52B28tu:ssa on leveä symmetrinen kyhmy ja imusarja on erilainen:


    Moottorit on aika paljolti erilaiset. Sinkkuvanos on lähempää sukua M50:lle ja tuplavanos taas M54:lle. Sinkkuvanoksen ajoneston ei pitäisi olla mikään ongelma. Tuplavanosversion ajonesto on huomattavasti monimutkaisempi. Sekin on kyllä tiettävästi ohitettavissa. Tarkempaa ohjetta siihen en tosin osaa antaa.

    Aftermarket-moottorinohjauksella molemmat saa pelaamaan, mutta tuplavanos vaatii moottoriohjauksen, joka osaa säätää vanoksia portaattomasti.

    EDIT: Ja auton omaa ecua ei oo mitään tarvetta jättää paikalleen. Ajonesto on moottorinohjauksen ominaisuus, joten kun heivaat vanhan moottorin ja moottorinohjauksen pois, pääset sen ajonestoista eroon. Jäljelle jää vain vaiva saada uusi moottori ja moottorinohjaus ajonestoineen paikalleen.
    Last edited by Skarpa; 19-12-2013, 09:24.
    BMW E30 - Hitsaamisen iloa

    E30 Armo "330i"

    Comment

    • pepemon
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2003
      • 244
      • Rauma

      #3
      Eikö muka tarvi E36 omaa ecua jättää käyttämään kaikkia muita sähköjä. Jotenkin tuntuu uskomattoman helpolta että (varsinkaan eri korin automaatin) toisen tekniikan ecun saisi järkevästi ohjaamaan koko auton sähköjä.

      Miten koneen korvat, sopiiko 528:n koneen korvat, ja miten tuo 1.8 mopomallin laatikko, sopiiko se tuohon "isolohkoon"?

      Anteeksi kyselyikä, tuli vain niin hyvä tekniikka tarjolle että pitää pohtia uudelleen vaihtoehtoja.

      Toiset vaihtoehdot ovat kaikki vähän työläämpiä, eikä haluaisi suin päin alkaa toisen merkkistä tekniikkaa tuohon swappaamaan jos pienellä vaivalla saa tollasen kompromissi-moottorinkin swapattua.

      Comment

      • Haatainen
        BTCF Member
        • Jul 2009
        • 1451
        • Tampere

        #4
        Ecu ei käytä auton sähköjä. Se ohjaa moottoria.

        Se vaikeus tulee sitten siitä, mitenkä saat ajonestolle sieltä väylästä oikeita viestejä (tarvii olla oikeat komponentit oikealla lailla synkassa samassa väylässä)
        Alla:
        E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
        E24 635Csi -84 Polaris metallic

        Ennenkin on ollut autoja

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11108
          • Oulu

          #5
          Originally posted by pepemon View Post
          Eikö muka tarvi E36 omaa ecua jättää käyttämään kaikkia muita sähköjä. Jotenkin tuntuu uskomattoman helpolta että (varsinkaan eri korin automaatin) toisen tekniikan ecun saisi järkevästi ohjaamaan koko auton sähköjä.

          Miten koneen korvat, sopiiko 528:n koneen korvat, ja miten tuo 1.8 mopomallin laatikko, sopiiko se tuohon "isolohkoon"?

          Anteeksi kyselyikä, tuli vain niin hyvä tekniikka tarjolle että pitää pohtia uudelleen vaihtoehtoja.

          Toiset vaihtoehdot ovat kaikki vähän työläämpiä, eikä haluaisi suin päin alkaa toisen merkkistä tekniikkaa tuohon swappaamaan jos pienellä vaivalla saa tollasen kompromissi-moottorinkin swapattua.
          Kato ku yksi syy miksi näitä bemareita niin paljon harrastetaan on se, että nämä on suunniteltu fiksummin mitä muun merkkiset

          Se kone kyllä menee sinne konehuoneeseen bolt-on kun vaan on m5x koneen korvakot jotka on tarkotettu e36 malliin. Moottorinohjausboksi on tosiaan kiinni suoraan moottorin johtosarjassa ja kun koneen ottaa johtosarjoineen ja bokseineen luovuttajasta, niin ei pitäs olla ongelmaa. Se koneen johtosarjan korin johtosarjaan menevä liitin voi tulla ongelmaksi, koska kone on e39:stä. Liitin on ulkoisesti sama, mutta johtojen järjestys voi olla eri. Toki sähkökaavioita seuraamalla onnistuu tarvitava mulkkaus (löytyy FAQ osiosta esim.)

          Se että luovuttaja-auto on automaatti voi olla myös ongelma. Säähän voit vaan jättää sen automaatin ohjausboksin ja liittimen autoon päin kytkemättä. Mutta ongelma voi olla, että moottorinohjaus ei "näe" laatikon boksia ja en tiedä mitä siitä seuraa. Voi olla vikakoodi (ei haittaa). Tai voi olla että ei edes koko kone käynnisty. Koodaamalla saa toki tämän ohitettua.

          Sitten viimesenä on tosiaan ajoneston ongelma. Sen voi ohittaa muokkaamalla moottorinohjausboksin ohjelmaa. Onnistuu, mutta tekijä/ohjeet on kiven alla johtuen homman kyseenalaisuudesta. Toinen vaihtoehto on ews emulaattorit, joita saa ebaystä. En tiedä tarkkaa toimintaa, mutta käsitykseni mukaan kytketään moottorinohjausboksilta ews:lle (ajoneston boksi) meneviin puihoihin ja laite käyttäytyy kuten siellä olisi vielä ajoneston kamat paikallaan. Kolmas vaihtoehto (paras) on sitten viritellä ajoneston boksit avainsirut yms. luovuttajasta kohdeautoon. Ei mahdoton homma, mutta vaatii melko tarkkaa sähkökaavioiden selausta ja johtojen irrottelua luovuttajasta.

          1.8:n loota voi passata isompaan koneeseen, mutta järkeä ei ole, kun ei se siellä kauaa kestä. Eikä myöskään perä. Käytännössä sun pitää hommata koko 328/325/323 e36:n voimansiirto, että saat kestävän. Ja lisäksi eteen jarrut 320-328 jarrut ja taakse levylliset kynkät + 328 jarrut.

          Tässä palataankin sitten varsinaiseen kysymykseen. Ei ole järkeä. Homman ja hankittavien osien määrä on erittäin suuri ja kummiskin alkuperäisiä 328:ja saa kohtuulliseen hintaan. Huomattavasti järkevämpää on myydä se pikkukoineinen ja ostaa isommalla oleva. Mutta jos haluat harrastaa ja hommata kaikki tarvittavat kamat (kalliimpaa, mitä vaihto), niin mikäs siinä.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • Tonton
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 9101
            • Raisio

            #6
            Myymällä molemmat auto/t+tekniikan ja ostamalla valmiin 328 jos vielä laskee itselle muutaman satasen palkkaa tosta tekniikan swappaamisesta ja osien etsinnästä.
            Ottaen vielä huomioon senkin että paljonko rahaa palaa uusittaviin osiin puslat/jarrun osat/kytkin.
            Kun kerran on irrallaan niin kannattaako vanhoja sinne laitella.
            Niin koko swapissa ei olekkaan enään mitään järkeä.

            Ei taida mikään m4x koneen laatikko sopia m5x:iin
            sigpic
            M-B Vito -22
            Transit Custom -18
            Yamaha vx ho cruiser -22
            Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
            [email protected]

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎