Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 325 7/92 takajousien vaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dr.merkwürdig-liebe
    Bimmer Rookie
    • Mar 2003
    • 60
    • Etelä

    e36 325 7/92 takajousien vaihto?

    eli ajattelin vaihtaa ajankuluksi iskarit ja jouset, mutta takajouset jäi paikalleen... :shock:

    millä helvetillä ne saa pois sieltä lautasten välistä, vai onko pakko irrottaa vetarit tai muuta?? kaikki ASIANTUNTEVAT vinkit ovat tervetulleita!
    325 endurance saloon
  • Rahu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 6463
    • Tuusula

    #2
    Lähtee kun painat jalalla jarrulevystä alaspäin ja samalla vedät sen sieltä välistä pois :!: Edellyttäen tietysti että sulla on iskarin alapää irti 8)
    BMW Service
    P.o4oo925441
    [email protected]
    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

    Comment

    • petteriu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 1164
      • Pori

      #3
      Jotain aiheesta, mutta kuinka paljon auttaa ???

      Petteri
      BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

      Comment

      • Dr.merkwürdig-liebe
        Bimmer Rookie
        • Mar 2003
        • 60
        • Etelä

        #4
        kiitos vastauksista, tässä vielä lisäkysymys(jos en uskalla hyppiä jarrulevyn päällä vaurioiden pelossa..?!)

        eli jos lähden irrottamaan sitä vetarin (ilmeisesti)sisempää päätä, niin mitä tulisi huomioida?? :?
        325 endurance saloon

        Comment

        • Customi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 1747
          • Kymenlaakso

          #5
          Sun ei tarvi irroittaa vetaria,jos meinaat vaan jousen vaihtaa! :!:
          Irroitat vain iskarin alapäästä ja teet vaikka jonkun rengasraudan tapaisen patentin ja hieman väännät jousta pois siitä tukin ympäriltä. Jopa riittävän isolla ruuvimeisselilläkin onnistut.
          Siis kaikessa yksinkertaisuudessaan: Auton takakulma ilmaan,pukki auton alle ettei satu mitään,iskarin alapää irti, ja kampeat jousen pois paikaltaan, uusi menee tilalle helposti jos se on matalampi, ja ei muuta kun iskarin alapultti kiinni ja auto alas.
          www.customworksfinland.com

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6463
            • Tuusula

            #6
            Vaihdoin itse kyseiset jouset 15 minuutissa renkaan irrotukset+kiinnitykset mukaan laskettuna :!:
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • bbr-racing
              Bimmer Rookie
              • Apr 2004
              • 53
              • Vihti

              #7
              En uskonut mutta tosiaan kun irrottaa renkaan ja sen jälkeen iskarin alapään. Toinen painaa rummusta/levystä voimalla alaspäin kun toinen kampeaa rengasraudalla vanhan jousen pois ja uusi raudalla vääntämällä takasin( voi mennä suoraakin).. tosiaan 15min keissi.
              -Taito korvaa puuttuvan tehon-

              Comment

              • kaze
                Bimmer Rookie
                • Jan 2007
                • 56

                #8
                Herätellääs vanhaa threadiä uudestaa..

                Elikkä onko joku kokeillut vaihtaa E36:n takajousia jousipuristimien avulla vai onko tila niin vähissä ettei puristimet mahdu?

                Toiselta puolelta on takajousesta pieni pätkä poikki ja pitäisi vaihtaa..

                Comment

                • petepii
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 280
                  • Joensuu

                  #9
                  mix niin helposta asiasta pittää tehä vaikeeta??

                  Comment

                  • j328
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 310
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by kaze View Post
                    Herätellääs vanhaa threadiä uudestaa..

                    Elikkä onko joku kokeillut vaihtaa E36:n takajousia jousipuristimien avulla vai onko tila niin vähissä ettei puristimet mahdu?

                    Toiselta puolelta on takajousesta pieni pätkä poikki ja pitäisi vaihtaa..

                    Itse tein kyseisen homman kuukausi sitten. Eli takaiskari irti ja samoin kallistuksen vakaaja. Lyhyt vääntörauta/sorkkarauta ja sillä kampeat jousta vähän alaspäin niin lähtee helposti irti. Uuden jousen puristin vähän kasaan ja sidoin rautalangalla nippuun sitten pujotin jousen paikoilleen.

                    Comment

                    • Leka
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 7701
                      • Vilppula

                      #11
                      Originally posted by petepii View Post
                      mix niin helposta asiasta pittää tehä vaikeeta??
                      Niinpä...
                      sigpic

                      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                      Comment

                      • kaze
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2007
                        • 56

                        #12
                        Originally posted by petepii View Post
                        mix niin helposta asiasta pittää tehä vaikeeta??
                        Lähinnä vaikuttaisi helpommalta puristaa jousi kasaan kuin alkaa vetaria irrottamaan, etenkin jos parkkipaikalla alkaisi vaihtaa..

                        Tiedä sitten, pitänee kokeilla kunhan kerkiää.

                        Comment

                        • tigu
                          BTCF Member
                          • May 2006
                          • 947
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Rahu View Post
                          Vaihdoin itse kyseiset jouset 15 minuutissa renkaan irrotukset+kiinnitykset mukaan laskettuna :!:
                          Kaverin e36:seen vaihto sujui 12 minuutissa..kellotettu
                          -e21 m50-

                          Comment

                          • Baijeristi
                            Newbiemmer
                            • Jan 2006
                            • 8

                            #14
                            takajousien vaihto

                            Kyllähän ne 60mm madalletut jouset paikalleen heittää, mutta kertokaapa tuunaajat millä perkeleellä tungette alkuperäiset paikalleen.? Iskarin alapää irti... Ei onnistu! Eli olisikohan jossain mahdollisesti myytävänä jonkin näköistä työkalua, jolla jousen survominen onnistuu?

                            Comment

                            • jonne
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2006
                              • 248
                              • Rusko

                              #15
                              Onnistuu alkuperäisen jousenkin kanssa

                              Originally posted by Baijeristi View Post
                              Kyllähän ne 60mm madalletut jouset paikalleen heittää, mutta kertokaapa tuunaajat millä perkeleellä tungette alkuperäiset paikalleen.? Iskarin alapää irti... Ei onnistu! Eli olisikohan jossain mahdollisesti myytävänä jonkin näköistä työkalua, jolla jousen survominen onnistuu?


                              Itse laitoin alkuperäisen jousen katkenneen tilalle 328i Touringissani ja se on varmasti vähintään yhtä jäykkä ja pitkä jousi kuin muissakin mailleissa.

                              Kampesin jatkovarrella(1/2-metrinen ison hylsysarjan vääntövarsi) koko ripustusta alaspäin ja uuden jousen asennus onnistui sormivoimin.

                              Kannattaa nostaa koko peräpää ylös, ettei tarvitse taistella vakaajatangon jännitystä vastaan ja iskarin alapultti tietenkin irti...
                              Mikä laulaen tulee, se tulee.

                              BMW E39 M5, vm. 2002

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎