Announcement

Collapse
No announcement yet.

s50b32 viritys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemupoika
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2009
    • 215
    • finland

    s50b32 viritys

    Elikkäs autona e36 m3 3.2 ja pientä piristystä ajattelin siihen saada. Tällä hetkellä 3" putkisto vapaammin virtaavalla katilla ja vaimentajilla. Onkohan siitä paljonkin apua vakioon verrattuna jos huipputehoa ajatellaan? Mites tuo imupuoli, jos vapaavirtaus suodatinta laittelee vaikka alkuperäsen tilalle koteloon, eikä mitään kartio suodatinta vai onko haittaa enemmän? Ja hyvällä ohjelmoinnillakin nyt vähän saa tietysti kanssa potkua varmasti. Ja V-power bensan käyttö onko siitä apua millään lailla tuossa? Näistä varmaan puhuttu, mutta kysäsempä nyt mitä mieltä porukka on.
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11108
    • Oulu

    #2
    Kannattaa huoltaa se ihan ensimmäiseksi, eikä haaveilla mistään suodattimista yms. Ei käsittääkseni tarvi iso vika olla, niin tehot tippuu huomattavasti vakiosta. Esim. uutta maffia ja lamdaa (uusia orkkiksia), vanos remppaa ja uutta kiertokangen laakeria. Lukaseppa vaikka tuo läpi, niin on juttua ko. koneen remppaamisesta: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=232794

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • IKa
      BTCF Member
      • Apr 2007
      • 877
      • Klaukkala

      #3
      Siitä tosiaan lähdetään liikkeelle, että ensin varmistetaan koneen terveys kaikilta osiltaan. Seuraava steppi voisi olla bensapaineen lievä nosto lisäämällä toinen bensapumppu (joka on muutenkin välttämättömyys rata-ajossa pitävillä renkailla) ja kunnollisen vapaavirtaussuodattimen asentaminen lämpöeristettyyn koteloon, johon tuodaan reilun kokoisella ilmaputkella raitista ilmaa esim. sumarin aukon kautta. Seuraavaksi sitten kisakatti ja vapaammin virtaava putkisto, korkeampipuristeiset männät, aftermarket moottorinohjaus laajakaista lambdalla, isommat suuttimet, kireämmät nokka-akselit, kevyemmät/ kovemmat jousilautaset, venttiilijouset, venttiilit, jne. Kunnes ahdetaan ja/tai vaihdetaan koko moottori

      Itse sain max. väännön nousemaan sentään karvan auki 380Nm lukemiin, mutta max. tehot olivat vielä siinäkin vaiheessa -3hp tehtaan ilmoittamasta, kun mentiin vielä vakiomoottoriohjauksella: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=111

      Sitten kun koneeseen laitettiin Autronicin moottoriohjaus ja isommat suuttimet, päästin 335hp lukemiin, josta kunnon säädöillä oltaisiin voitu päästä vielä hieman suurempiin lukemiin, mutta itseltäni se homma jäi kesken (vanos ongelmia, bensansaanti ongelmia ja nakutusta, joista seurauksena hajonnut moottori). Nyt tallissa odottaa asennusta S54B32.
      G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

      Comment

      • Adky
        Bimmer Fanatic
        • May 2013
        • 250
        • Turku

        #4
        Eikö toi bensapumpun lisääminen ole vähän turhaa jos kyseessä on kuiteskin käyttis, kun helposti välttyy tyhjän haukkaamiselta siltä että huolehtii tankin olevan ainakin puolillaan. Eri asia sit tietysti jos aletaan rakentamaan time attackeria tai muuten vaan halutaan kaikki mahdollinen ylimääräinen paino pois.

        Comment

        • Vauhtivaunu
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 2714
          • P-Karjala

          #5
          Originally posted by Adky View Post
          Eikö toi bensapumpun lisääminen ole vähän turhaa jos kyseessä on kuiteskin käyttis, kun helposti välttyy tyhjän haukkaamiselta siltä että huolehtii tankin olevan ainakin puolillaan. Eri asia sit tietysti jos aletaan rakentamaan time attackeria tai muuten vaan halutaan kaikki mahdollinen ylimääräinen paino pois.

          3.2:sessa on 5bar paineensäädin joka vie pumpulta voimat. Toinen pumppu on osittainen ratkaisu ongelmaan mutta huomattavasti parempi on vaihtaa paineensäädin esim. M50-koneesta eli 3.5 bar säätimeksi ja samalla laittaa isommat suuttimet (sekä aftermarket-ohjaus tai uudelleenohjelmoida vanha)

          En ole missään vakioautossa törmännyt vastaavaan, mutta M3:n 3.2 koneessa on 5 bar paineensäädin. Ilmeisesti on haluttu käyttää niitä suuttimia mitä on ns. "hyllyssä" ja paineella nostettu suuttimien tuotto tehojen vaatimalle tasolle. Ainut vika em. "patenttiratkaisussa" on ettei kaikki bensapumput pysty tuottamaan tarvittavaa polttoainemäärää korotetulla paineella. Kaikkien pumppujen tuotto tippuu voimakkaasti paineen kasvaessa.

          Oma mielikuva BMW:n alimitoitetuista suuttimista ja polttoaine-laitteiseta on vain vahvistunut tässä ajan saatossa. Jos haluaa virittää, on ensimmäisenä vaihdettava suuttimet ja hyvin äkkiä bensapumppu ja -linjat.
          sigpic


          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

          Comment

          • Adky
            Bimmer Fanatic
            • May 2013
            • 250
            • Turku

            #6
            En tiennytkään tuollaisesta "viasta". Kyllähän sen pumpun joutuu melko nopeaa aina vaihtamaan jos haluaa vähänkään enemmän potkua.

            Comment

            • Vauhtivaunu
              BTCF Member
              • Jun 2008
              • 2714
              • P-Karjala

              #7
              Originally posted by Adky View Post
              En tiennytkään tuollaisesta "viasta". Kyllähän sen pumpun joutuu melko nopeaa aina vaihtamaan jos haluaa vähänkään enemmän potkua.
              En tiennyt minäkään ennenkuin otettiin paineensäädin irti kaverin autosta. Siinä on kyljessä "5bar" :think

              Ps. Ennen paineensäätimen irroitusta mitattiin paine useammalla mittarilla jotka tuomittiin rikkinäisiksi kun viisari meni viiteen...
              sigpic


              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

              Comment

              • QUASIMODO
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 2542
                • Pirkkala

                #8
                Tulevaisuutta silmällä pitäen...Löytyykö Pirkanmaalta ammattitaitoista huoltoa M-moottoreille?
                Mitä vakio 3.2 E36:sta on penkitetty?
                sigpic

                Comment

                • JJT
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6694
                  • .......

                  #9
                  Originally posted by QUASIMODO View Post
                  Mitä vakio 3.2 E36:sta on penkitetty?
                  Huonoilla suuttimilla? ja venttiilinvälykset mitä sattuu, 299hp 347Nm.
                  Pitäis ens kesänä koittaa uudelleen, uusilla suuttimilla ja maffilla jne.
                  Myyn:
                  M10/20/52 E30-E36 osia

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    5bar paineita on kyllä useammassakin, ei se ole mitenkään harvinainen uudemmissa vaikka 90-luvulla vielä oli. Ei vie pumpulta mitään voimia eikä haittaa muutakaan, oikeita pumppuja on tietysti syytä käyttää kaikissa autoissa paineista riippumatta. Jos tuotosta ei ole ongelmaa (kuten noilla +20hp virityksillä ei ole), en ymmärrä mitä tuolla saavuttaa muuta kuin rahanmenoa? Uusi säädin, suuttimet ja ohjelman muuttaminen toimivaksi maksaa kuitenkin.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Vauhtivaunu
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 2714
                      • P-Karjala

                      #11
                      Originally posted by Cell View Post
                      5bar paineita on kyllä useammassakin, ei se ole mitenkään harvinainen uudemmissa vaikka 90-luvulla vielä oli.
                      Niin, onhan suorasuihkutusmoottoreissa painetta useampi kymmenen bar mutta nyt puhutaan imusarjaan suihkuttavasta järjestelmästä jossa polttoaine kiertää. "returnless"-järjestelmissä on myös kovempia paineita.

                      Originally posted by Cell View Post
                      Ei vie pumpulta mitään voimia eikä haittaa muutakaan, oikeita pumppuja on tietysti syytä käyttää kaikissa autoissa paineista riippumatta.
                      Jos pumppua ei ole suunniteltu 5bar järjestelmäpaineelle niin aika arpomista on pumpun kesto. Tuototkin on syytä mitata jos käyttää sellaisia paineita jolle pumppu ei ole tarkoitettu.

                      Aika paljon käytetään "M"-koneista otettuja läppärunkoja muissa moottoreissa ja aika paljon tehdään moottorinvaihtoja jossa laitetaan 3.2L kone koriin jossa sellaista ei ole ollut. Siinä vaiheessa kun osia vaihtaa on syytä selvittää että bensapumppu pystyy 5bar paineella tuottamaan moottorin tarvitseman polttoainemäärän. Tai vaihtaa paineensäätimen sopivammaksi.
                      sigpic


                      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎