Announcement

Collapse
No announcement yet.

323i M52B25 sammuu lämpimänä kesken ajon.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ELPPIZ
    BTCF Member
    • Jun 2013
    • 17
    • PKS

    323i M52B25 sammuu lämpimänä kesken ajon.

    Mulla on m52b25 koneisen 323i:n (-96, ajettu 161tkm) kanssa tullut eilen sellainen ongelma, että se sammuu yhtäkkiä kesken ajon tai paikaltaan. Ekan kerran sammui kaverin pihasta lähtemisen jälkeen kun auto oli aamun kylmäkäynnistyksen jälkeen jo lämminnyt kunnolla. Ei mitään ennakkovaroitusta, kaikki toimi hienosti kunnes äkkikuolema. Ooteltiin sit vähän aikaa ja taas startatessa lähti ekalla normaalisti ja kävi hetken ja sitten sammui taas. Odoteltiin taas vähän pitempään ja taas startatessa lähti hienosti ja ajettiin auto takaisin kaverin pihaan missä se taas sammui. Tämän jälkeen ei lähtenyt enää odottelun jälkeenkään, pyöritti kyllä.

    Tänään aamulla haettiin sitten autoa kaverilta pois, lähti taas kylmästä normaalisti käymään ja kaikki toimi hienosti kunnes puolessa matkassa kotiin kun kone ja koppi olivat jo lämmenneet kuoli taas aivan yllättäen lennosta. Sitten olikin jo sähkökin loppu eilisen starttiyritysten jälkeen.

    Onko asiantuntijoilla mitään ideoita missä voisi olla ongelma? Tosiaan kaikki toimii aivan normaalisti ja juuri niinkuin pitää, ei mitään varoitusvalojakaan pala, kunnes se vain kuolee.
    Last edited by ELPPIZ; 19-01-2014, 21:05.
    - ELPPIZ

    E90 335i 'internal M-sport' -07 Safirschwarz metallic
    Ex: E36 323i -96 Cosmosschwarz metallic
    Ex: E36 325i Coupe M-sport -92 custom dark purple/black/gold shiny thingy
    Ex: E36 320i Coupe -93 Calypsorot metallic


    Joskus kyselen vain tyhmiä, joskus vielä tyhmempiä...
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6693
    • .......

    #2
    Kampuran asennontunnistin?
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • BMW_Harrastaja
      BTCF Member
      • Dec 2012
      • 819
      • Oulu area

      #3
      Bensapumppu?
      BMW driver and owner since 2000.

      Comment

      • ELPPIZ
        BTCF Member
        • Jun 2013
        • 17
        • PKS

        #4
        Todettiin että bensapumppu pyörii ja tuottaa painetta, jakotukin "ilmausliittimestä" suihkuaa kun laittaa virrat päälle.

        Mittailtiin akkua -> startatessa jännite tippuu noin 9 volttiin, kone käynnissä latausjännitteet noin 14 volttia riippumatta kierrosluvusta. Sitä en tiedä kuinka paljon akku itsessään otti tästä jännitteestä latausta.

        Ihmeteltiin myös mikä konehuoneessa naksuttaa virtojen katkaisun jälkeen hetken aikaa riippumatta siitä kävikö kone vai ei, osaisiko joku tähän vastata?

        Tutkittiin myös kipinän saantia, kun kipinää tuli, lähti aina, jopa viidellä kävi hetken kun yksi puola ja tulppa oli kädessä -> pääteltiin että käynnittömyys johtuu kipinän puutteesta.

        Kun starttailtiin omalla akulla muutama kerta putkeen onnistumatta ja sen jälkeen kytkettiin toinen vanha mutta juuri ladattu akku rinnalle, lähti heti ja huomasi että startti pyöri selvästi pirteämmin -> voisiko tämä koko ongelma johtua vain huonosta akusta? Selittäisikö sen että eilisen tilttaamisen ja turhien starttausyritysten sekä lähes 24h ulkona seisonnan jälkeen akku olisi itsekseen elpynyt niin että tänä aamuna lähti kerralla käymään mutta muutaman kilometrin ajon jälkeen se olisi taas hyytynyt niin että kipinöinti lakkasi ja kone kuolee?

        Huomenna olisi tarkoitus hakea uusi akku ja kokeilla sillä kuinka homma alkaa toimia.

        Olisiko jollakulla Tampereen/Pirkkalan seudulla mahdollisuutta lukea vikakoodeja? Olisi hienoa jos tällainen tarkastus onnistuisi edullisesti. Autossa ei ole check controllia, ihan karvalakkimallin analogikello on.
        Last edited by ELPPIZ; 19-01-2014, 23:14.
        - ELPPIZ

        E90 335i 'internal M-sport' -07 Safirschwarz metallic
        Ex: E36 323i -96 Cosmosschwarz metallic
        Ex: E36 325i Coupe M-sport -92 custom dark purple/black/gold shiny thingy
        Ex: E36 320i Coupe -93 Calypsorot metallic


        Joskus kyselen vain tyhmiä, joskus vielä tyhmempiä...

        Comment

        • Mokoma
          BTCF Member
          • Jun 2009
          • 767
          • 013 - Koskenkorva

          #5
          Varmasti kannattaa ensiksi lukaista koodit kuten jo totesitkin. Jos bensapumppu pelaa niin kannattaa kääntyä tuon jo mainitun kampuran asentotunnistimen puoleen.

          Tulee tästä väistämättä mieleen oma tapaukseni vuodelta -09 kun tuo sigun 320i sammuili lennosta aina muutaman kilometrin välein ilman ennakkovaroitusta. Sammumisen jälkeen startilla pyöri iloisesti mutta ei luvannutkaan käyntiin. Mutta aina noin viiden minuutin seisomisen jälkeen lähti ja toimi täysin normaalisti. Ja sama toistui tosiaan muutaman kilsan välein. Osia vaihdeltiin ripakopallinen kun testeri ei päässyt autoon kiinni. Lopulta pitkän tuskailun jälkeen syyksi paljastui ilmamassamittarin ja imusarjan välinen haitariputki jossa oli kolmen sentin haava haitarin pohjalla, eli massiivinen imuvuoto. Uskomatonta kyllä auto ei oireillut imuvuodosta mitenkään, tyhjäkäynti, kulutus, päästöt ja moottorin vedot, kaikki OK. Auto tahtoi vain sammuilla kun sille päälle sattui.

          Että kannattaa imuvuodotkin tarkastaa vaikka oireet eivät siihen mitenkään viittaakkaan.
          BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

          Originally posted by kaol
          Ongelma: Kolmekutonen.

          Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

          Comment

          • ELPPIZ
            BTCF Member
            • Jun 2013
            • 17
            • PKS

            #6
            Originally posted by Mokoma View Post
            Että kannattaa imuvuodotkin tarkastaa vaikka oireet eivät siihen mitenkään viittaakkaan.
            Täytyy tarkistella, mutta voisiko tämä aiheuttaa sen että peräkkäisillä starttiyrityksillä omalla akulla ei lähtenyt ja sitten apuvirralla heti perään lähti iloisesti?
            - ELPPIZ

            E90 335i 'internal M-sport' -07 Safirschwarz metallic
            Ex: E36 323i -96 Cosmosschwarz metallic
            Ex: E36 325i Coupe M-sport -92 custom dark purple/black/gold shiny thingy
            Ex: E36 320i Coupe -93 Calypsorot metallic


            Joskus kyselen vain tyhmiä, joskus vielä tyhmempiä...

            Comment

            • Mokoma
              BTCF Member
              • Jun 2009
              • 767
              • 013 - Koskenkorva

              #7
              Originally posted by ELPPIZ View Post
              Täytyy tarkistella, mutta voisiko tämä aiheuttaa sen että peräkkäisillä starttiyrityksillä omalla akulla ei lähtenyt ja sitten apuvirralla heti perään lähti iloisesti?
              Niin, eipä tuo apuvirta ja imuvuoto toisiinsa mitenkään liity.

              Mutta toisaalta jos auton oma akku tosiaan on kypsä niin ei sen silti kuuluisi lennosta sammua kun on kerran saatu käyntiin.

              Vertaan tätä edelleen tuohon omaan keissiin jossa tosiaan auto sammui varoittamatta ja välittömästi sammumisen jälkeen ei edes luvannut kun starttia pyöritti. Ja pienen odottelun jälkeen lähti käyntiin kerrasta, kuin palmun alta, ilman rykimistä tai muuta vastaavaa.
              BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

              Originally posted by kaol
              Ongelma: Kolmekutonen.

              Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

              Comment

              • Miikkuks
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2010
                • 309
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by ELPPIZ View Post
                Ihmeteltiin myös mikä konehuoneessa naksuttaa virtojen katkaisun jälkeen hetken aikaa riippumatta siitä kävikö kone vai ei, osaisiko joku tähän vastata?
                Jotenkin tuli ensimmäisenä mieleen, että sielä naksuttaa joku rele.
                E39 528i M sport

                Comment

                • ELPPIZ
                  BTCF Member
                  • Jun 2013
                  • 17
                  • PKS

                  #9
                  Akku vaihdettu eilen illalla, sen jälkeen lähti taas heti käymään, samoin tänä aamuna lähti taas heti käymään, tähän mennessä ei ole ongelmia esiintynyt mutta täytyy testata sitä kunnolla...

                  Onko kellään nyt mielipidettä siihen, että olisiko koko episodi voinut olla vain huonosta akusta kiinni? Olen ymmälläni...
                  - ELPPIZ

                  E90 335i 'internal M-sport' -07 Safirschwarz metallic
                  Ex: E36 323i -96 Cosmosschwarz metallic
                  Ex: E36 325i Coupe M-sport -92 custom dark purple/black/gold shiny thingy
                  Ex: E36 320i Coupe -93 Calypsorot metallic


                  Joskus kyselen vain tyhmiä, joskus vielä tyhmempiä...

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11021
                    • Oulu

                    #10
                    Lue ne vikakoodit! Veikkaus kampiakselin asentotunnistimelle täältäkin. Alkaa aiheuttaa sammumisia ja sitä että ei lähde käyntiin, kun vetelee viimesiään.

                    Jos siellä akku olis ollu rikki, niin se aiheuttaa vaan sen että kone ei yksinkertaisesti pyöri startatessa.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • ELPPIZ
                      BTCF Member
                      • Jun 2013
                      • 17
                      • PKS

                      #11
                      Vikakoodit luettu -> näytti nokka-akselin asentotunnistimen vikakoodia arvoilla error frequency 1 ja logistic counter 40. Kuitenkin startatessa live dataa seuraten ei näyttänyt moottorille kierroslukua lainkaan eli ilmeisesti kuitenkin juuri tuossa kampuran tunnistimessa vika. Tietääkö joku mistä saisi edullisimmin ja nopeasti uuden alkuperäisen tunnistimen?

                      Lisäksi todettiin että ilmeisesti vesipumpulta tiputtaa jäähdytysnesteitä...
                      Kyllä tuntuu taas että autohommat potkii päähän oikeen kunnolla...
                      - ELPPIZ

                      E90 335i 'internal M-sport' -07 Safirschwarz metallic
                      Ex: E36 323i -96 Cosmosschwarz metallic
                      Ex: E36 325i Coupe M-sport -92 custom dark purple/black/gold shiny thingy
                      Ex: E36 320i Coupe -93 Calypsorot metallic


                      Joskus kyselen vain tyhmiä, joskus vielä tyhmempiä...

                      Comment

                      • ELPPIZ
                        BTCF Member
                        • Jun 2013
                        • 17
                        • PKS

                        #12
                        Nyt tarvis tietää kohtuullisen äkkiä onko kellään kokemuksia KL-varaosien ns. paremmasta saksalaisesta tarvike kampuran asentotunnistimesta? Toimiiko se vai ei ja kuinka kauan? Kyseisen firman edustaja sanoi että noita myydään noin 50kpl vuodessa eikä yhtään ole tuotu takaisin.
                        - ELPPIZ

                        E90 335i 'internal M-sport' -07 Safirschwarz metallic
                        Ex: E36 323i -96 Cosmosschwarz metallic
                        Ex: E36 325i Coupe M-sport -92 custom dark purple/black/gold shiny thingy
                        Ex: E36 320i Coupe -93 Calypsorot metallic


                        Joskus kyselen vain tyhmiä, joskus vielä tyhmempiä...

                        Comment

                        • Rytinä
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 138
                          • Kylmäoja/Joensuu

                          #13
                          Originally posted by ELPPIZ View Post
                          Nyt tarvis tietää kohtuullisen äkkiä onko kellään kokemuksia KL-varaosien ns. paremmasta saksalaisesta tarvike kampuran asentotunnistimesta? Toimiiko se vai ei ja kuinka kauan? Kyseisen firman edustaja sanoi että noita myydään noin 50kpl vuodessa eikä yhtään ole tuotu takaisin.
                          Osta suosiolla alkuperäinen, maksaa 130€.
                          Kestää ainakin sen 300 tkm ajaa
                          Ford Fiesta '15
                          Bmw E46 320i touring '03
                          Suzuki SJ410 '83
                          Suzuki GSX-R 1216 Turbo '92

                          Comment

                          • ELPPIZ
                            BTCF Member
                            • Jun 2013
                            • 17
                            • PKS

                            #14
                            Originally posted by Rytinä View Post
                            Osta suosiolla alkuperäinen, maksaa 130€.
                            Kestää ainakin sen 300 tkm ajaa
                            No tuosta samasta firmasta sais alkuperäsenkin alle satasella ja nyt tosiaan tuolla koslalla ajettu se 161tkm ettei taida ihan 300 tonnia kuitenkaan kestää...
                            - ELPPIZ

                            E90 335i 'internal M-sport' -07 Safirschwarz metallic
                            Ex: E36 323i -96 Cosmosschwarz metallic
                            Ex: E36 325i Coupe M-sport -92 custom dark purple/black/gold shiny thingy
                            Ex: E36 320i Coupe -93 Calypsorot metallic


                            Joskus kyselen vain tyhmiä, joskus vielä tyhmempiä...

                            Comment

                            • Miikkuks
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2010
                              • 309
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by ELPPIZ View Post
                              No tuosta samasta firmasta sais alkuperäsenkin alle satasella ja nyt tosiaan tuolla koslalla ajettu se 161tkm ettei taida ihan 300 tonnia kuitenkaan kestää...
                              Itse ostin Kl tiskiltä saman osan ja täysin samaan mottiin 2vuotta sitten. Ei ole ollut ongelmia anturin kanssa, joten hyvin toimii. Toki voit ostaa sen kalliimman ja ottaa varmanpäälle.
                              Last edited by Miikkuks; 22-01-2014, 12:16.
                              E39 528i M sport

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎