Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 mittarin valot pimeenä.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Meifels
    • Nov 2024

E36 mittarin valot pimeenä.

Tässä yks päivä huomasin, että bensa ja nopeusmittarin valot on pimeänä. Eilen otin sitten mittarin käsittelyyn ja sain sen puolittain vedettyä ulos siitä kolostaan ja sain jopa irroitettua luultavasti ainakin km-mittarin polttimon ja yhden toisen josta en ole varma mutta molemmat oli ehjiä niin laitoin takaisin ja käynnistin auton niin nyt oli pimeänä loputkin valot, eli kierroslukumittari ja moottorin lämpö eli WTF nyt? :O

Auto on siis 316 E36 vm91 ja sulakkeet olen auton moottoritilasta katsonut ja ne on kunnossa, eli onkohan joku johto sitten irti vai mikä siinä mättää? Onko nuo mittariston sulakkeet siellä moottoritilan sulakelaatikossa vai voiko ne olla jossain muualla? Vituttaa kun ratti ottaa vastaan niin ei oikein saa sitä koko mittaristoa irti. Näytti olevan kolmella johtonipukalla se kiinni mutta mihin suuntaa niitä liittimiä pitää vetää, että ne irtoaa siististi? Se pelko vain on, että jos ne irroittaa niin sitten kun ei saakkaan takaisin niin kyrpii, rattiin ei mun taidoilla uskalla oikein koskea, jää ratti vielä ensimmäisessä mutkassa käteen korjauksen jälkeen. O_o Mutta ei viittis huoltoonkaan viedä kun ryöstäävät miljoonia korjauksesta.
  • mikim
    Bimmer Rookie
    • Dec 2004
    • 79

Kyllä se mittaristo sieltä irtoaa helpolla, ruuvien aukaisun jälkeen vedät mittaristoa hieman ulospäin ja samalla taitat mittariston etupuolta maata kohden jolloin se tulee helposti ulos. Johdoissa pitäis olla sen verran varaa että saat sen mittariston siihen asti. Sitte liittimet irti, yhdessä muistaakseni lukitus, muissa ei.Kattele tarkkaan, älä yritä väkisin. Irtoaa ihan vetämällä. Ei tarvii suurta väkivaltaa. Mittariston saa myös pois ilman ratin irroitusta kunhan on kärsivällinen. Itse ainakin onnistuin helposti ja muistaakseni ratin oikealta puolelta mahtui hyvin.. Eiköhän noilla neuvoilla jo alkuun pääse.
    E39 1999 520i

Comment

• Aa-Pee
      Bimmer Rookie
      • Aug 2004
      • 19
      • Tampere

Siitä mittariston irroituksesta. Jos sulla ei ole kuskin airbagia niin ratti kylmästi pois (tarkasta, että renkaat suorassa, helpottaa takasin laittoa). Jos on airbag niin itse ainakin sain mittariston pois (E36 vm.-96) muljuttelemalla sen ratin "isoimmasta reijästä". Oma ratti oli nahkaratti, joten en tiedä onko nahaton kokoeroltaan erilainen. Jotta sen saa reijän kautta pois niin kannttaa kääntää mittaristo poikittain. Eli siten, että lämpömittari osoittaa ikään kuin itseesi päin (olet luultavasti kuskin penkillä) ja PA-mittari kojetauluun päin ja siittä sitten kokeilemaan. Jos tilttiratti niin sittenhän se on helppoa kun heinän teko.
      Rälläkkä is the only way...

Comment

• #36bbb
        Bimmer Rookie
        • Jan 2004
        • 59

Originally posted by Meifels
        Tässä yks päivä huomasin, että bensa ja nopeusmittarin valot on pimeänä. Eilen otin sitten mittarin käsittelyyn ja sain sen puolittain vedettyä ulos siitä kolostaan ja sain jopa irroitettua luultavasti ainakin km-mittarin polttimon ja yhden toisen josta en ole varma mutta molemmat oli ehjiä niin laitoin takaisin ja käynnistin auton niin nyt oli pimeänä loputkin valot, eli kierroslukumittari ja moottorin lämpö eli WTF nyt? :O

Auto on siis 316 E36 vm91 ja sulakkeet olen auton moottoritilasta katsonut ja ryöstäävät miljoonia korjauksesta.
        Minulla teki tuota aikoinaan kun se mittariston "Kirkkaudensäätö" potikka oli mennyt paskaksi. Se sammutti koko mittariston.

Vetäisi vaan ratti irti ensin, kun tuossa bemussa ei taida olla airbagia jos päädyt sen mittariston purkamaan.

Comment

• Leba
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 2101
          • Espoo

Airbagillistä rattia ei tartte ottaa pois, otat vaan sen muovin siitä ratin "päältä" irti, niin mittaristo mahtuu kyllä tulemaan helposti kolostaan. Ratin ei tarvitse olla edes korkeussäädettävä.
          Lolvo - Exiä: 330xd M-Sport II, e39 M5 '00, e34 M5 3.6, E39 528i, E34 M5 3.8, E36 328i

Comment

Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎