Announcement

Collapse
No announcement yet.

318 -93 Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • manupekka
    Newbiemmer
    • Jan 2014
    • 7
    • Kyröskoski

    318 -93 Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto

    Puhaltimen moottorista on hiilet selkeästi loppu ja uusi puhallinkin on jo etupenkillä laatikossa, mutta mitenkäs toi vaihto oikein onnistuu? Eli kuinka paljon tuolta pitää oikein purkaa että siihen pääsee käsiksi? tämän hetken tilanne on se, että puhallin on irti ja näkyvissä, mutta ei mitään toivoa, että tuon puhaltimen saisi tuosta välistä ujutettua ulos. Vai miten noi oravanpyörät on kiinni akselissa? saisko ne irrotettua tuolla paikallaan, ilman niitä moottorin saattais saadakin irti..
    imusarja on irti, mutta siinä on kiinni kaikki siihen tulevat letkut joten sitä saan vain vähän siirrettyä sivuun. Mutta suurempana murheena on vielä se auton moottorin ja tuon puhaltimen moottorin välissä kulkeva johtosarja (ehkä?) joka on koneessa kiinni ainakin yhdellä pultilla. mutta sitä en kyllä irroita jos ei ole pakko, koska pultti on niin vaikeassa paikassa, ettei sinne mahdu edes räikkä, vaan on pakko lenkkiavaimella käsituntumalla tuhertaa. voiko tuon vaihtaminen olla noin käsittämättömän vaikeaa vai enkö nyt vain tajua jotain? auto on siis 318 automaatti vuodelta 93. ja autossa on ilmastointi, joten puhallin on toi kahdella potkurilla varustettu...
  • Byge
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2013
    • 249
    • Oulu

    #2
    Konehuoneesta koneen takaa pelti pois, on kiinni muutamalla muistaakseni neljällä ruuvilla. Muovit vinkkarien juuresta, puhaltimen ympäriltä (muovit on pienillä metalliklipseillä kiinni toisissaan jotka lähtee ihan kampeamalla irti ja on helppoja menemään hukkaan). puhallin on kiinni metallisella sangalla joka lähtee kans kampeamalla irti. aikansa taikinoimalla tulee myös pois sieltä onkalosta. uus hollotin paikalleen ja kasaus päivastasessa järjestyksessä. Puhaltimen kotelomuovien kanssa saa olla tarkkana että siivet ei osu mihinkään eikä ala pitämään ääntä.
    Nykyiset:
    520i

    Entiset:
    316i
    520i

    Comment

    • manupekka
      Newbiemmer
      • Jan 2014
      • 7
      • Kyröskoski

      #3
      sangan sain kylläkin irti mutta tilaa ei näytä olevan. pitäisikö ne sivuttaissuunnassa oravanpyörien vieressä olevat muovit saada pois? jossain on neuvottu että katkoo propellit paikallaan että saa pois, mutta kun moottorin mukana ei tullu uusia siipiä... onko tuossa moottorissa pakko siis saada imusarja kokonaan pois, että tilaa tulisi? ja jos niin onko kenelläkään siihen ohjetta. siis näkyvät pultit oon irrottanu ja imusarja itsessään on irrallaan koneesta mut jotain letkuja ja vaijereita siihen kuitenkin tulee enkä tiedä uskaltaako niitä irroitella...

      Comment

      • Byge
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2013
        • 249
        • Oulu

        #4
        Mahtuu tulemaan ulos ilman imusarjan irroittamista ainakin m40 koneessa. puhallinmoottorin ympäriltä kaikki muovit lähtee joko nätisti temppuilemalla tai kräksäyttämällä, puhaltimen sivuille jäävät kotelot muistaakseni jätin laittamatta paikalleen koska eivät suosiolla enään pysyneet kiinni. sitten kun kaikki muovit on irti ja moottori irrallaan siellä onkalossa niin sivuttain liu'uttamalla kuskin puolelle ja kääntelemällä sain sen pois. ei tosiaan tarttenut ottaa muuta kuin vinkkarien alta muovi pois sen tiivisteen kanssa ja imusarjan takana oleva pelti joka on ruuveilla kiinni ja irtoaa nykäisemällä.
        Last edited by Byge; 23-01-2014, 07:18. Reason: lisäystä
        Nykyiset:
        520i

        Entiset:
        316i
        520i

        Comment

        • ot8
          Bimmer Rookie
          • May 2011
          • 86
          • Lahti

          #5
          Mulla myös kokemusta samasta rojektista m40 koneisessa ja ainakin yks siipinen puhallin tuli sieltä suht helposti pois samalla kaavalla ku ylempänä kerrottu, ku vähän pyöritteli ja väkivaltaa käytti, ei ne siivet iha helpolla rikki mene. Eikä siis tarvitse imusarjaa irrottaa. Sen johtosarjan kiinnikkeet ku pulttaa irti niin saa liikuteltua sitä pois edestä.
          F31 320iX Schwarz II
          E39 530iA Cosmosschwarz metallic
          E36 328i Moreagrün metallic

          Entiset:
          E36 316i Alpinweiss II
          E36 323ti Titansilber metallic

          Comment

          • manupekka
            Newbiemmer
            • Jan 2014
            • 7
            • Kyröskoski

            #6
            Puhallin irti...

            Jes. Väkivallalla se puhallin tuli irti. Mutta matkustajan puoleinen ropelli meni päreiksi tuossa askarrellessa. Itseasiassa tuolla tavalla neuvottiin tekemäänkin yhdessä ohjeessa, eli leikkaamaan siivet irti sivuleikkureilla, mutta tästä tietty seurasi seuraava reissu motonettiin, olettaen että sieltä sellaiset löytyy. KL-varaosiin jos ei löydy. No, anyway.. mitenkäs nuo propellit sitten on tarkoitus ottaa akselista irti. oletin että akselin päissä olisi ollu jotkut mutterit mutta eipä näy? ja miten sen uuden puhaltimen sitten saa tuonne takaisin, vai pitääkö ujuttaa propellit akseleihin vasta kotelossaan?

            Comment

            • manupekka
              Newbiemmer
              • Jan 2014
              • 7
              • Kyröskoski

              #7
              Ja saako noita siipiä mistään siis irrallisina, ilman moottoria? kun motonetin varaosassa ei tullu siipiä mukana eikä ainakaan varaosaluettelo tunne pelkkiä propelleja.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎