Näin varmaan lienee, täältä osa 1: KLIK.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Isompi läpikäynti, e46 330 m54 koneiseen
Collapse
X
-
Löytyi yksi pieni orastava imuvuotopaikkakin, mikä ei kyllä näkynyt vielä missään mitenkään. Imusarjan takana olleista kahdesta pienestä kumitulpasta toinen oli jo aika hapero. Ei kyllä ihme että näissä on imuvuoto-ongelmia helposti. Melko monimutkainen ja hieno rakenne - mikä osin pilattu huonolaatuisilla kumi ja muoviosilla.
Miksi tehdä noin hieno jos ei sitten käytä riittävän laadukkaita materiaaleja että se toimii suunnitellusti auton eliniän. Ellei elinikä sitten ole reilu 10 vuotta. Sähköjohtojen eristemateriaalikaan ei herätä juuri luottamusta. Sen näki liki 20 vuotiaassa e36:ssa missä kunnossa ne johdot eristeiltään sitten parikymppisinä on. Ei nää juurikaan parempia taida olla e46:ssa? No kyllä ne vähän paremmilta vaikuttaa mutta..
Onhan nää saksassakin uutena sen verran kalliita että pitäisi kestää se 15-20 vuotta. Ja paketti suunniteltukin koottavaksi linjalla eikä niinkään purettavaksi ja huollettavaksi kuin suodattimiltaan ja nesteiltään.. Ihme että japanissa autot menee paaliin/vientiin viimeistään 6-8 vuotiaina, mutta niiden piuhat ja kumi/muoviosat on 20 vuotiainakin vielä ihan ok ja monen osan vaihto/korjaus on paljon helpompaa. KISS ja hyvät materiaalit, vai monimutkainen ja materiaalit sitten mitä sattuu? Laaduntuntua vai luotettavuutta/kestoa?
Hieno vimpula kunnossa ollessaan mutta vaatii kyllä hoitoa ja osien vaihtamista harrasteautomaisesti . No jospa uudet kumi/muoviosat sallivat seuraavan reilun 10 vuoden huolettoman ajon. Ei kyllä sinänsä ihmettele miksi saksalaiset haluavat eroon tämän ikäisistä autoistaanE46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R
Comment
-
-
Nyt kun mainitsit kumitulpat, muistelen että aiheesta on käyty keskustelua aiemminkin foorumilla juuri tulppien osalta hiljakkoin.
Kaikki imupuolen osat MAF:ltä lohkolle asti kannattaa syynätä tarkasti.
Eipä nuo kumiputket MAF:in ja läppäkoneiston välillä ihan hirveitä maksa mutta onhan siinä listalla pikkasen jo muutakin. Tsemppiä projektiin.
Comment
-
-
Joo. Hauskoja noi parin egen osat mitkä saa aikaan ison päänsäryn joskus myöhemmin. Voin kuvitella että jengi on tehnyt paljonkin työtä, hakenut vikaa syvältä ja purkanut puoli moottoria ja syyllinen on ollut joku pikku kumitulppa..
Aika monta paikkaa imuvuodolle.. Ja tosi ahdas se öljytikkuputki siitä kohti mistä on tarkoitus separaattorista tulevan öljyn valua öljypohjaan. Tekisi kyllä mieli korvata toi koko monimutkainen huohotushässäkkä öljynkeräimellä. Siitähän lähtee monta imuvuotopaikkaa pois kun vakio huohotusjärjestelmän poistaa. DISA venttiili tulee fixattua german auton korjaussarjalla.E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R
Comment
-
-
Kauheasti houkuttaisi german auto solutionsin huohotusratkaisua odotellessa laittaa öljynkeräin ja poistaa turhat osat huohotusjärjestelmästä. BMW:n järjestelmä on turhan monimutkainen ja kun siihen yhdistää sen että kumi ja muoviosat on ihan kuraa -> uudetkin osat tulevat mätänemään ja tuosta pitäisi ennemminkin poistaa niitä potentiaalisia imuvuotokohteita. Nuo alkuperäiset kumitulpat ja letkut pitää korvata paremman materiaalin osilla ja eliminoida kokonaan siltä osin kuin se on mahdollista.Last edited by kani; 13-03-2014, 20:28.E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R
Comment
-
-
Originally posted by kani View PostJoo. Hauskoja noi parin egen osat mitkä saa aikaan ison päänsäryn joskus myöhemmin. Voin kuvitella että jengi on tehnyt paljonkin työtä, hakenut vikaa syvältä ja purkanut puoli moottoria ja syyllinen on ollut joku pikku kumitulppa..
.
Eli tässä maassa tehdään mm."kone ja kansiremontteja" ihan jatkuvalla syötöllä, vaikka vika on näissä muutamassa kumikorkissa tai jossakin letkussa.
Asiakkaalle sitten satuillaan venttiili ja männänrengasvaurioista ja kaikessa hiljaisuudessa moottoriremontin yhteydessä vaihdetaan ko.korkit ja pari letkua.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostNämä muutaman sentin kumitulpat ovat aikaansaaneet tuhansien eurojen laskuja TODELLA monille v.98-03 BMW:n omistajille nykyisin.
Eli tässä maassa tehdään mm."kone ja kansiremontteja" ihan jatkuvalla syötöllä, vaikka vika on näissä muutamassa kumikorkissa tai jossakin letkussa.
Asiakkaalle sitten satuillaan venttiili ja männänrengasvaurioista ja kaikessa hiljaisuudessa moottoriremontin yhteydessä vaihdetaan ko.korkit ja pari letkua.
Huohotusletkujen ja noiden imusarjan/separaattorin tulppien lisäksi imusarjasta hiilikanisterille ja siitä polttoainesäiliöön menevässä kovamuovisessa letkussa on kans muutama täysin epäkelpoa kumia oleva letkunpätkä. Uusi alkuperäinen on tuskin yhtään parempaa :(
Miten muuten tarvike-letkut? Onko tarvikevalmistajat valinneet paremman letkumateriaalin kuin BMW?? Riskinä tietysti että kun tilaa huohotusletkuja tarvikkeena ne onkin peräisin siitä samasta paikasta mikä tekee BMW:lle ne letkut.. Tuskin mikään letku huonompi voi olla. Kiinalaisessa skootterissa olen nähnyt yhtä surkeita kumiletkuja/tulppia. Huohotinletkun letkumateriaali tuntuu ihan ala-arvoiselta ja samoin ne "haitarit" mitä letkuihin on laitettu. Rits, rats ja "RAKS!". Ei tuommoisen letkun mikä on vaikea vaihtaa purkamatta paljon kuulu autossa olla sellaista materiaalia joka kovettuu 10 vuoden aikana, sellaisen pitää kestää ainakin 20 vuotta.. Jos auto on suunniteltu noin ettei sitä oikeastaan ole tarkoitus purkaa/kasata uudestaan kuin pudottamalla koko roska alas ja rakentamalla uudestaan voisi vaatia myös että ne letkut ja osat kestävät auton eliniän.
Suunnitteluvirhe voi tietysti olla että lämpötila näissä paikoissa nousee liian kovaksi jolloin letkun pitää olla kallista materiaalia että kestää.. Ei yhtään kiinosta laittaa samaa roskaa tilalle, vaikka ei kai se huonoksi ole tekniikka pudottaa autosta 10 vuoden välein ja vähän remontoida..??E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostVaihda silti.
Joku sakemanni on joskus jotain hihnalle muuten tehnyt kun oli kiristäjärullan kuusiokolo nylpitty pyöreäksi. Jos kone olisi ollut paikoillaan sen irrottaminen olisi ollut ikävää.
Harmi ettei tuohonkaan paikkaan taida olla saatavana parempimateriaalista tiivistettä :(. Löysin myös yhden kumijutun mitä en ollut aiemmin osannut huomioida: tyhjäkäyntiventtiilin ja imusarjan välinen kumitutti. Mikä vaikuttaa kyllä olevan parempaa kumia.E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R
Comment
-
-
Originally posted by kani View PostJoo, ihan paskatiiviste se öljysuodatinkotelon ja lohkon välinenkin tiiviste. Oli ihan koppuroitunut ja hajosi kappaleihin irrotettaessa. Eli olis varmaan alkanut vuotamaan koska hyvänsä. Toihan kannattaa vaihtaa jos hihna/rullajumpan tekee.
Joku sakemanni on joskus jotain hihnalle muuten tehnyt kun oli kiristäjärullan kuusiokolo nylpitty pyöreäksi. Jos kone olisi ollut paikoillaan sen irrottaminen olisi ollut ikävää.
Harmi ettei tuohonkaan paikkaan taida olla saatavana parempimateriaalista tiivistettä :(. Löysin myös yhden kumijutun mitä en ollut aiemmin osannut huomioida: tyhjäkäyntiventtiilin ja imusarjan välinen kumitutti. Mikä vaikuttaa kyllä olevan parempaa kumia.
Yksi vähän pidempi seisotus ja olisi alkanut sekin vuotamaan, joten hyvä että vaihdoit.
On kuitenkin irtomoottoriin ainakin paljon mukavampi vaihtaa kuin ahtaassa konehuoneessa ja kuten totesin, ihan loppu se kuitenkin on kaikissa tämän ikäisissä koneissa.
Comment
-
-
Joo, toi tiiviste kovettuu yhtä varmasti kuin vanos-tiivisteet ja jos hihnat on jo irti ja rullatkin vaihdetaan -> ei ole iso jumppa vaihtaa vielä tuo öljysäiliön ja lohkon välinen tiiviste verrattuna sitten vähän myöhemmin tehdä se homma uudestaan..
Ja harmi ettei siihen saa tiivistettä mistään materiaalista mikä kestää, eli sen saa säännöllisesti vaihtaa uuteen. Olisi kyllä "kivaa" jos joku valmistaisi näihin letkuja ja tiivisteitä paremmasta materiaalista, mielelläni ostaisin niitä enkä laittaisi vastaavaa roskaa takaisin autoon. Öljynkeräimellä, parilla kumitulpalla ja laadukkailla letkuilla saa aika monta imuvuotopaikkaa pois paketista. Eikä tuo öljyjalan tiivistekään maksa mitään verrattuna siihen paljonko riesaa siitäkin voi tulla.
Mikä valtti se olisikaan OEM valmistajalle kun BMW speksaa materiaalit halvoiksi ja huonoiksi säästääkseen valmistuksessa rahaa, myydä aftermarkettina yhtä hyvin sopivaa kamaa mutta paremmasta matskusta, asiakkaat varmaan ostaisi niitä mielummin kun marmorilta riistohintaan alkuperäisiä koppuroituvia kumeja, muoveja ja tiivisteitä.. Tosin ei kai se ole hyvää bisnestä myydä kestäviä kalliimmalla kun harva pitää autoa viittä vuotta pidempään.. toisille sillä on vain merkitystä mitä autoonsa laittaa.
Tiivisteiden pitää olla vitonia tai fluorocarbonia kuumissa paikoissa, kestää polttoaineita ja lämpöä, kuten noi beisanin vanos-tiivisteet tai mitä käytetään german auto solutionsin tuotteissa. Tai sitten niitä joutuu vaihtamaan uudestaan ja uudestaan.. :(E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R
Comment
-
Comment