Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kannentiiviste(kö)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • B3Happy
    Newbiemmer
    • Oct 2013
    • 17
    • Etelä-savo

    Kannentiiviste(kö)

    Eli kyseessä 318 bemari vuosimallia 1998. Ongelmana keittäminen ja kova paine järjestelmässä.


    Lämpömittari on ihan hiuskarvan yli kello 12, tai normaalin, kuinka sen nyt käsittääkään.

    Ongelma alkoi kun kova paine halkaisi paisuntasäiliön. Tämän jälkeen nestekkin kiehui säiliössä, liekkö paineen häviämisen takia kun repesi se paisuntasäiliö.. Paisuntasäiliön sain kuitenkin paikattua.

    Sen jälkeen koitettu ilmata limpparipullopatentilla yms. muulla aivan järjettömästi, sekä tullut vaihdettua termostaatti, paisarin painekorkki, vesipumppu tarkastettu ja täysin kunnossa, neste kiertää eikä tukoksia ole. Tein ohivuotomittauksenkin suoralla 8bar paineella, mutta kone ei ollut juuri silloin käyntilämpoinen niin ei oikeastaan ollenkaan pulpattanut paisarissa silloinkaan vaikka ahtoi suoraan verkostosta ilmaa tulpan reiästä.


    Kylmänä pyörittäessä tulee paisuntasäiliöön neulankärjen kokoisia kuplia, liekkö sitten on kannentiiviste palanut oikeastikkin. Ei oikeen vaihtoehtojakaan jää, mutta jännä homma kun ei tuossa ohivuotomittauksessa pulpattanut. Tosin kone ei silloin ollut täydessä lämmössään.


    Onko kellään muulla ikinä ollut samankaltaisia ongelmia? Apuva kaivattaisiin, suunnitelmissa alustavasti olisi että ensiviikolla rupean kanspahvia vaihtamaan, jos ei keneltäkään ideoita nyt ilmaannu.
  • Newbiemmer
    Bimmer Rookie
    • Apr 2013
    • 61
    • Oulu

    #2
    En tiedä ymmärsinkö ihan oikein, mutta siis keittääkö kone tällä hetkellä silloin kun paisarin korkki on auki vai kiinni? Tuossahan on yli 100 asteinen termostaatti, joten keittää varmasti jos korkki on auki, eli painetta ei pääse syntymään, joka kohottaisi nesteen kiehumispistettä.
    e46 318i m43b19 ; ex e36 323ia ; ex e36 328i ; ex e34 525i ; ex e36 320ia

    Comment

    • B3Happy
      Newbiemmer
      • Oct 2013
      • 17
      • Etelä-savo

      #3
      Keittää paisarin korkki kiinni. Kun keittää, myös paine on aivan järjettömän kova järjestelmässä.

      Comment

      • karitammi
        Bimmer Rookie
        • Jun 2012
        • 78
        • Espoo

        #4
        Sanot kyllä, ettei tukoksia ja termari uusittu, mutta mites ilman termaria?

        Comment

        • B3Happy
          Newbiemmer
          • Oct 2013
          • 17
          • Etelä-savo

          #5
          Hyvä pointti, vois kokeilla tuolla vanhalla termostaatilla joka oli jumittunut auki. Kun vaihdoin termostaatin, meni kaksi viikkoa ja sern jälkeen alkoi toi keittäminen. Ajattelin, että liekkö termarissa vika, ja kävin hakemassa toisen uuden, vaihtoivat liikkeessä ilmatteeksi. Pitää vielä tutkia kuitenkin, koittaa sillä aukinaisella termostaatilla ja puhdistaa koko jäähdytysjärjestelmä. Jos sittenkään ei toimi, niin rupeaa ideat loppumaan.

          Kuuluisiko näissä olla vihreät nesteet, kun auton ostin siinä oli punaiset, ja itsekkin punaista olen laittanut.. Ei kai tämä voisi vaikuttaa asiaan?

          Ja flektissäkin muuten vikaa on. Ei lähde käyntiin vaikka kuinka lämpimäksi autoa käyttää. Suoralla virralla tosin toimi, eli varmaan anturivika. Ei kyllä luulisi että flekti vaikuttaisi ajossa ainakaan näillä keleillä.

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3143
            • Tampere

            #6
            Väristä ei voi päätellä enää mitään, katso detaljit: KLIK.

            Esimerkiksi Valvoline Maxlife on punaista mutta siinä on BMW:n hyväksyntä. Ainakin Motonetin mukaan.

            Kaikkia etyleeniglykoliin pohjautuvia jäähdytinnesteitä saa sekoittaa. Sen sijaan propyleeniglykolia ja etyleeniglykolia ei sovi laittaa keskenään.

            Sähköflektihän on pulssinleveysohjattu.

            Comment

            • B3Happy
              Newbiemmer
              • Oct 2013
              • 17
              • Etelä-savo

              #7
              Elikkäs termostaatti revitty hel*ettiin ja ongelmat loppuivat siihen paikkaan. Sitä ennen kokeiltu kahdella UUDELLA marmoritiskiltä käydyltä termostaatilla, ei vaan yksinkertaisesti aukea, vaikka neste välillä kiehuikin ylävesiletkussa silloin kun kone oli todella lämmin. Näissähän on sähköisesti ohjatut termostaatit, eli kysymys kuuluu että avautuuko termostaatti vain säihköisesti, vai sekä mekaanisesti 105asteessa sekä sitä ennen mahdollisesti sähköisesti?

              Mitähän nyt lähtisi tekemään, vai laittaako kylmän viileesti alavesiletkun väliin vanhan ladan letkun väliin tulevan termostaatin.. voi talvella muuten kylmä tulla..

              Comment

              • Rantakirppu
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2006
                • 504
                • Keski-Pohjanmaa

                #8
                Originally posted by B3Happy View Post
                Hyvä pointti, vois kokeilla tuolla vanhalla termostaatilla joka oli jumittunut auki. Kun vaihdoin termostaatin, meni kaksi viikkoa ja sern jälkeen alkoi toi keittäminen. Ajattelin, että liekkö termarissa vika, ja kävin hakemassa toisen uuden, vaihtoivat liikkeessä ilmatteeksi. Pitää vielä tutkia kuitenkin, koittaa sillä aukinaisella termostaatilla ja puhdistaa koko jäähdytysjärjestelmä. Jos sittenkään ei toimi, niin rupeaa ideat loppumaan.

                Kuuluisiko näissä olla vihreät nesteet, kun auton ostin siinä oli punaiset, ja itsekkin punaista olen laittanut.. Ei kai tämä voisi vaikuttaa asiaan?

                Ja flektissäkin muuten vikaa on. Ei lähde käyntiin vaikka kuinka lämpimäksi autoa käyttää. Suoralla virralla tosin toimi, eli varmaan anturivika. Ei kyllä luulisi että flekti vaikuttaisi ajossa ainakaan näillä keleillä.
                Heitä se punanen neste menee, ne on tarkotettu volkkareihin!!!
                Vaikka olis jossain sanottu käyvän, ni helpottaa ny ainakin miettimistä!!
                Jos olet ymmärtänyt kaiken, olet varmasti käsittäny väärin!

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3143
                  • Tampere

                  #9
                  Jos on BMW:n hyväksymä tuote niin värillä ei ole väliä. Pohjatuote on kuitenkin Glysantin G48.

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by B3Happy View Post
                    Elikkäs termostaatti revitty hel*ettiin ja ongelmat loppuivat siihen paikkaan. Sitä ennen kokeiltu kahdella UUDELLA marmoritiskiltä käydyltä termostaatilla, ei vaan yksinkertaisesti aukea, vaikka neste välillä kiehuikin ylävesiletkussa silloin kun kone oli todella lämmin. Näissähän on sähköisesti ohjatut termostaatit, eli kysymys kuuluu että avautuuko termostaatti vain säihköisesti, vai sekä mekaanisesti 105asteessa sekä sitä ennen mahdollisesti sähköisesti?

                    Mitähän nyt lähtisi tekemään, vai laittaako kylmän viileesti alavesiletkun väliin vanhan ladan letkun väliin tulevan termostaatin.. voi talvella muuten kylmä tulla..
                    Se termostaatti aukeaa ihan mekaanisesti, sähköllä on vain lämmitys jolla termari voidaan lämmittää aukeamaan varsinaista aukeamispistettä aikaisemmin.

                    Ilman termaria systeemi ilmaa itsensä ilman että ilmaruuviin tarvii koskea. Kait osaat ilmata tuon eli ei mitään limpparipulloja yms. vaan otat ilmaruuvin pois järjestelmää täytettäessä ja kaadat paisarin täyteen vettä niin pitkään kuin ilmaa tulee ulos?

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎