Announcement

Collapse
No announcement yet.

330xi E46 vikavaloa ja sylinterien sytytyshäikkää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9096
    • Oulu

    #16
    Näistä imuvuodoistahan löytyy foorumilta jo miljoona valmista keskustelua.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Kekkuli
      Bimmer Rookie
      • Feb 2014
      • 36
      • Tampere

      #17
      Moro

      Nyt purin näiden imuvuotojen löytämiseksi ison haitariletkun ja pari pienempää siitä haarautuvaa ja ne ainakin näytti olevan ehjiä väännellessä ja käännellessään. Niitä letkujahan on aivan perkeleesti, eli pitäisikö imusarja irroittaa jotta kaikkiin pääsisi käsiksi? Irrotin myös puolat ja tarkistin tulpan syvennykset, mutta kuivia nekin oli, joten taitaa vielä venttiilinohjuritkin olla kunnossa...joku näinkin neuvoi tekemään. Vielä kuitenkaan ei ole auton käynti aivan virheetöntä... Kylmänä kun lyö tulille niin noin 35-45 sek. käy tasaisesti vähän isommilla kierroksilla (1000-1200), sen jälkeen kun kierrokset putoaa niin auto alkaa huojumaan voimakkaasti ja tuntuu kuin auto kävisi aika epätasaisesti. Tänään aamulla viimeksi syttyi taasen tuo moottorivalo ja tuntui kuin auto olis mennyt vajailla pytyilllä, liikennevaloissa hyvä kun auto pysyi käynnissä ja meno oli muutenkin takkuista. No töistä kotio päästyäni sammutin auton ja noin puolen minutin päästä käynnistin uudestaan ja avot.. Vikavalo sammui ja moottori kehräsi kuin kissa. Eli osaisiko joku nyt kenties neuvoa mistä voisi olla kyse? Etsinkö härkäpäisesti uudestaan niitä imuvuotoja? Voisiko ne puolat vain olla loppu, eli aina ei käy täysillä pytyilllä, vai mikä nyt neuvoksi?
      Neuvotonhan tässä tavan kadunmies on, eikä heti viitsisi valohoitoonkaan merkkihuoltoon viedä arvailtavaksi!

      Comment

      • Antti O
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6929
        • N/A

        #18
        Oliko ne imusarjan takanta olevat tulpat jo vaihdettu?

        Tässä kuvassa 15, 17



        Sytytystulppien reikiin jos tulee öljyä vuotaa venttiilikopan tiivisteen yksi osio. Ei sillä venttiiliohjuireitten kanssa ole tekemistä.
        En jaksa henkilökohtaisesti uskoa että puolissa on vikaa, epäilen imuvuotoa.

        Ilmeisesti hemi tarkoitti aiemmin imusarjassa kulkevaa letkua, tässä
        1:50 kohdalta

        Last edited by Antti O; 13-03-2014, 16:11.

        Comment

        • kani
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2003
          • 699
          • Espoo

          #19
          Kannattaa tsekata hiilisuodattimenkin letkut, niissä on ihan yhtä epäkelvot kumijohdon pätkät kuin niissä imusarjan takana oleviss kahdessa tulpassa :(. Moottorin etupuolelta katsottuna on ensin imusarjan takana kaksi tulppaa ja sitten letku. Letku on kiinni imusarjassa kumijohdonpätkällä mikä on tosi epäkelpoa tavaraa. Menee siitä sitten imusarjan alle hiilisuodattimeen ja sen suodattimen kiinnitys on hoidettu samanlaisilla surkeilla kumiletkunpätkillä.

          Imusarjan päällä on semmonen ilmanjakohässäkkä, mikä on liitoksessa separaattorille. Jos ilmanjakohässäkän tiivisteet tai ne separaattorille menevät letkut on menneet huonoiksi niiin sieltäkin vuotaa. Ja sitten kaikki separaattorin letkut, omassani oli venakopan kannesta lähtevän letkun haitari ihan kovettunut että "raks" vaan. Separaattorissakin oli yksi kumitulppa, sitä samaa epäkelpoa BMW-kumia..

          Melkoinen karhunpalvelus BMW:ltä laittaa noin paskoja kumi/muoviosia autoon. Vasta sitten kun kumitulpat ja letkut on tarkistettu/vaihdettu kannattaa lähteä etsimään vikaa syvemmältä..
          E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #20
            Originally posted by Kekkuli View Post
            Moro

            Nyt purin näiden imuvuotojen löytämiseksi ison haitariletkun ja pari pienempää siitä haarautuvaa ja ne ainakin näytti olevan ehjiä väännellessä ja käännellessään. Niitä letkujahan on aivan perkeleesti, eli pitäisikö imusarja irroittaa jotta kaikkiin pääsisi käsiksi? Irrotin myös puolat ja tarkistin tulpan syvennykset, mutta kuivia nekin oli, joten taitaa vielä venttiilinohjuritkin olla kunnossa...joku näinkin neuvoi tekemään. Vielä kuitenkaan ei ole auton käynti aivan virheetöntä... Kylmänä kun lyö tulille niin noin 35-45 sek. käy tasaisesti vähän isommilla kierroksilla (1000-1200), sen jälkeen kun kierrokset putoaa niin auto alkaa huojumaan voimakkaasti ja tuntuu kuin auto kävisi aika epätasaisesti. Tänään aamulla viimeksi syttyi taasen tuo moottorivalo ja tuntui kuin auto olis mennyt vajailla pytyilllä, liikennevaloissa hyvä kun auto pysyi käynnissä ja meno oli muutenkin takkuista. No töistä kotio päästyäni sammutin auton ja noin puolen minutin päästä käynnistin uudestaan ja avot.. Vikavalo sammui ja moottori kehräsi kuin kissa. Eli osaisiko joku nyt kenties neuvoa mistä voisi olla kyse? Etsinkö härkäpäisesti uudestaan niitä imuvuotoja? Voisiko ne puolat vain olla loppu, eli aina ei käy täysillä pytyilllä, vai mikä nyt neuvoksi?
            Neuvotonhan tässä tavan kadunmies on, eikä heti viitsisi valohoitoonkaan merkkihuoltoon viedä arvailtavaksi!
            Katsoitko sen imusarjan päällä olevan suojamuovin alta löytyvän letkun?
            Nimenomaan ko.letkun alapuolen? Eli näyttää päällisin puolin ihan ehjältä, mutta kun käännät 180-astetta, niin alapuolelta ihan haperoa?

            Comment

            • Kekkuli
              Bimmer Rookie
              • Feb 2014
              • 36
              • Tampere

              #21
              Moro

              Imuvuotojen etsintä edelleen käynnissä, hitaasti mutta varmasti. Nyt olisi semmoinen uusi murhe... Eli jäähdytin neste vuotaa kirjaimellisesti joskus ja jouluna jostain. Purin jo auton alta suoja levyt pois mutta selkeää vuotoa ei mistään silloin löytynyt. Ongelma onkin kun auto seisoo niin välillä ei yön aikana ole näkyvää vuotoa ja välillä taas auton alla on noin puolen desin-desin lammikko. Syyläri näytti ehjältä ja siitä lähtevät letkut ja liitokset. Paisari myöskin näytti kuivalta. Vuoto tippuu siis etummaisen pohjalevyn päälle ja siitä jommasta kummasta reunasta auton asennosta riippuen maahan. Onko jollain ollut vastaavia murheita tai onko näissä jokin selkeä paikka mistä yleensä alkavat vuotamaan? Jälleen olisi viisaat neuvot kalliit.

              Comment

              • TseiPii
                BTCF Member
                • Apr 2012
                • 188
                • Keskellä Suomea

                #22
                Originally posted by Kekkuli View Post
                Moro

                Imuvuotojen etsintä edelleen käynnissä, hitaasti mutta varmasti. Nyt olisi semmoinen uusi murhe... Eli jäähdytin neste vuotaa kirjaimellisesti joskus ja jouluna jostain. Purin jo auton alta suoja levyt pois mutta selkeää vuotoa ei mistään silloin löytynyt. Ongelma onkin kun auto seisoo niin välillä ei yön aikana ole näkyvää vuotoa ja välillä taas auton alla on noin puolen desin-desin lammikko. Syyläri näytti ehjältä ja siitä lähtevät letkut ja liitokset. Paisari myöskin näytti kuivalta. Vuoto tippuu siis etummaisen pohjalevyn päälle ja siitä jommasta kummasta reunasta auton asennosta riippuen maahan. Onko jollain ollut vastaavia murheita tai onko näissä jokin selkeä paikka mistä yleensä alkavat vuotamaan? Jälleen olisi viisaat neuvot kalliit.
                Meikäläisen 325 m54:ssa nestettä valutteli vesipumpulta. Jos ei oo tietoa koska vaihdettu niin suosittelen tilaamaan Schmiedmanilta vahvistetun pumpun. Hinta tuohon m54 on 40e + toimituskulut ja miksei samaan vesileikkiin vaihtaisi termariakin (hinta 50e).

                Imuvuodoista mitä itsellä ollut niin haitariletku ja siihen liittyvät letkut, imusarjan takana olevat kumitulpat. http://realoem.com/bmw/showparts.do?...03&hg=11&fg=45 venttiililtä osa nro 1 lähtevä pikkuletku mikä menee kohti imusarjaa ja suosittelen myös irrottamaan tuon kyseisen venttiilin ja katselemaan kuinka paljo karstaa/öljyä ym sontaa löytyy venttiilistä. jos tuo venttiili on tukos niin aiheuttaa käynnistykses (ainakin kylmänä) epämääräisiä käyntionkelmia. Sitten http://realoem.com/bmw/showparts.do?...79&hg=11&fg=40 osa nro 7 eli disaventtiili kannattaa tarkastaa. Ja samaisesta linkistä tyhjäkäyntiventtiili (osa 8) kannattaa putsata ja samalla kattoa osa nro 10 kunto. Kumitulpat mitä meinasin tuossa aiemmin niin löytyy kans tuosta viimeisimmästä linkistä osat 15 ja 17. Nuolla pääsee jo alkuun.
                E30 318i -85

                E30 320i -87 ex
                E36 316i -91 ex
                E36 325i -94 ex
                E46 325i -03 ex
                E46 316i -02 ex
                E61 525i -06 ex
                E46 320d -03

                E70 3.0d - 09


                E39 M5 pyhänä

                Comment

                • kawis
                  BTCF Member
                  • Sep 2009
                  • 187
                  • Kokkola

                  #23
                  Originally posted by TseiPii View Post
                  Meikäläisen 325 m54:ssa nestettä valutteli vesipumpulta. Jos ei oo tietoa koska vaihdettu niin suosittelen tilaamaan Schmiedmanilta vahvistetun pumpun. Hinta tuohon m54 on 40e + toimituskulut ja miksei samaan vesileikkiin vaihtaisi termariakin (hinta 50e).

                  Imuvuodoista mitä itsellä ollut niin haitariletku ja siihen liittyvät letkut, imusarjan takana olevat kumitulpat. http://realoem.com/bmw/showparts.do?...03&hg=11&fg=45 venttiililtä osa nro 1 lähtevä pikkuletku mikä menee kohti imusarjaa ja suosittelen myös irrottamaan tuon kyseisen venttiilin ja katselemaan kuinka paljo karstaa/öljyä ym sontaa löytyy venttiilistä. jos tuo venttiili on tukos niin aiheuttaa käynnistykses (ainakin kylmänä) epämääräisiä käyntionkelmia. Sitten http://realoem.com/bmw/showparts.do?...79&hg=11&fg=40 osa nro 7 eli disaventtiili kannattaa tarkastaa. Ja samaisesta linkistä tyhjäkäyntiventtiili (osa 8) kannattaa putsata ja samalla kattoa osa nro 10 kunto. Kumitulpat mitä meinasin tuossa aiemmin niin löytyy kans tuosta viimeisimmästä linkistä osat 15 ja 17. Nuolla pääsee jo alkuun.
                  Löytyykö jokaisesta mallista noi 2 kumitulppaa kun omasta selvitelly noita imuvuotoja niin imusarjan päästä löytyy mulla se isompi kumitulppa ja sitten on letku joka menee siihen non-return valvelle ja siitä electric valvelle??

                  Tämä siis -02 330xi eli onko oikein vai onko siellä vielä se yksi nippa josta olisi se pienempi tulppa pudonnut pois.
                  Sähkörimpula

                  Ex
                  BMW e30 M3 tech., BMW e39 540iA, BMW e46 330xi
                  BMW e53 X5 4.4, BMW e39 530iA, BMW f10 530xd
                  BMW e91 335d, BMW e71 X6 35d , BMW f30 330e, F10 M550d

                  Comment

                  • TseiPii
                    BTCF Member
                    • Apr 2012
                    • 188
                    • Keskellä Suomea

                    #24
                    Originally posted by kawis View Post
                    Löytyykö jokaisesta mallista noi 2 kumitulppaa kun omasta selvitelly noita imuvuotoja niin imusarjan päästä löytyy mulla se isompi kumitulppa ja sitten on letku joka menee siihen non-return valvelle ja siitä electric valvelle??

                    Tämä siis -02 330xi eli onko oikein vai onko siellä vielä se yksi nippa josta olisi se pienempi tulppa pudonnut pois.

                    Kyllä siellä pitäisi olla 2 kumitulppaa. Toinen vaan tais olla vähäsen vitt*maises välis että sitä ei heti käteen tuntenu mutta pitäis saada vaihdettua silloin kun imusarja on paikoillaan. Jos ei muuten niin lamppu ja peili käteen niin vois nähdä sinne taakse. Muuten sen toisioilmapuolen letkut tais olla kohtuu hankala uusia jos imusarja on paikoillaan (varmuudella muista), mutta jos ja kun joskus joudut ottamaan imusarjan irti niin viimeistään silloin uusit ihan kaikki imupuolen letkut ja tiivisteet (eli http://realoem.com/bmw/showparts.do?...79&hg=11&fg=40 osat 2,6,15,17,10) Suosittelen myös varautumaan siihen kun otat imusarjan irti niin huohottimen letkut menee poikki tai sitte lukitukset hajoaa jos ei oo hetkeen aikaan sinne puolelle osia vaihdeltu eli suosista sinne kans varaat noin 150€ niin saat sen puolen myös kerralla kuntoon.
                    E30 318i -85

                    E30 320i -87 ex
                    E36 316i -91 ex
                    E36 325i -94 ex
                    E46 325i -03 ex
                    E46 316i -02 ex
                    E61 525i -06 ex
                    E46 320d -03

                    E70 3.0d - 09


                    E39 M5 pyhänä

                    Comment

                    • kawis
                      BTCF Member
                      • Sep 2009
                      • 187
                      • Kokkola

                      #25
                      Originally posted by TseiPii View Post
                      Kyllä siellä pitäisi olla 2 kumitulppaa. Toinen vaan tais olla vähäsen vitt*maises välis että sitä ei heti käteen tuntenu mutta pitäis saada vaihdettua silloin kun imusarja on paikoillaan. Jos ei muuten niin lamppu ja peili käteen niin vois nähdä sinne taakse. Muuten sen toisioilmapuolen letkut tais olla kohtuu hankala uusia jos imusarja on paikoillaan (varmuudella muista), mutta jos ja kun joskus joudut ottamaan imusarjan irti niin viimeistään silloin uusit ihan kaikki imupuolen letkut ja tiivisteet (eli http://realoem.com/bmw/showparts.do?...79&hg=11&fg=40 osat 2,6,15,17,10) Suosittelen myös varautumaan siihen kun otat imusarjan irti niin huohottimen letkut menee poikki tai sitte lukitukset hajoaa jos ei oo hetkeen aikaan sinne puolelle osia vaihdeltu eli suosista sinne kans varaat noin 150€ niin saat sen puolen myös kerralla kuntoon.
                      Ok. tarvii sit vaan syynätä tarkempaan josko se pienempikin tulpan nippa sieltä löytyisi..

                      Vaihdoin talvella tuon huohotin systeemin talvimalliin ja samalla vaihdoin sen emission valven ja ne letkut venttililtä juuri sinne imusarjan päähän menevälle venttilille eli niissä ei pitäs olla vuotoa.

                      Samalla vaihdoin tulpat ja putsasin kaasuläpän ja tyhjäkäyntiventtilin sekä uusin bensan suodattimen/paineensäätimen sekä uusin sen letkun joka tulee siihen kumihaitari putkeen sieltä suodattimelta.

                      Olevinaan sieltä imusarjan päästä lähtee vielä yksi letku joka menee johonkin sinne imusarjan alle?? eli mihin se päätyy josko senkin samalla uusisi?

                      disan toiminta tarkastettu ja uusi tiiviste tilattu..samalla tilasin sen imusarjan päälle tulevan letkun joka siellä suojamuovin alla piilossa..saapunee ensi viikolla niin saa nekin sulkea sit pois vaihtoehdoista.

                      Myös vanos tiivisteet vaihdoin sekä venttilikopan tiivisteet..Eli kohta alkaa vissiin kaikki letkut olemaan vaihdettu että josko sitten pääsisi lopuista käyntiäiriöistä eroon..
                      Sähkörimpula

                      Ex
                      BMW e30 M3 tech., BMW e39 540iA, BMW e46 330xi
                      BMW e53 X5 4.4, BMW e39 530iA, BMW f10 530xd
                      BMW e91 335d, BMW e71 X6 35d , BMW f30 330e, F10 M550d

                      Comment

                      • TseiPii
                        BTCF Member
                        • Apr 2012
                        • 188
                        • Keskellä Suomea

                        #26
                        Originally posted by kawis View Post
                        Olevinaan sieltä imusarjan päästä lähtee vielä yksi letku joka menee johonkin sinne imusarjan alle?? eli mihin se päätyy josko senkin samalla uusisi?

                        disan toiminta tarkastettu ja uusi tiiviste tilattu..samalla tilasin sen imusarjan päälle tulevan letkun joka siellä suojamuovin alla piilossa..saapunee ensi viikolla niin saa nekin sulkea sit pois vaihtoehdoista.
                        Ei pysty muistamaan jotta mihin se letku sieltä kaartaa.

                        Ihan mielenkiinnosta kysäisen jotta miten oot disan toiminnan tarkastanu?
                        E30 318i -85

                        E30 320i -87 ex
                        E36 316i -91 ex
                        E36 325i -94 ex
                        E46 325i -03 ex
                        E46 316i -02 ex
                        E61 525i -06 ex
                        E46 320d -03

                        E70 3.0d - 09


                        E39 M5 pyhänä

                        Comment

                        • kawis
                          BTCF Member
                          • Sep 2009
                          • 187
                          • Kokkola

                          #27
                          Originally posted by TseiPii View Post
                          Ei pysty muistamaan jotta mihin se letku sieltä kaartaa.

                          Ihan mielenkiinnosta kysäisen jotta miten oot disan toiminnan tarkastanu?
                          ihan siis otin irti imusarjasta ja päällisin puolin katoin et läppä on kiinni ja se pieni niitti siinä päässä kunnolla paikallaan sekä sit testasin sen tiiviyden sormitestillä.

                          ja sit katottu kaasuttaessas että se akseli liikkuu eli läppä varmaan toimii??
                          Sähkörimpula

                          Ex
                          BMW e30 M3 tech., BMW e39 540iA, BMW e46 330xi
                          BMW e53 X5 4.4, BMW e39 530iA, BMW f10 530xd
                          BMW e91 335d, BMW e71 X6 35d , BMW f30 330e, F10 M550d

                          Comment

                          • kani
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2003
                            • 699
                            • Espoo

                            #28
                            Originally posted by kawis View Post
                            Olevinaan sieltä imusarjan päästä lähtee vielä yksi letku joka menee johonkin sinne imusarjan alle?? eli mihin se päätyy josko senkin samalla uusisi?

                            disan toiminta tarkastettu ja uusi tiiviste tilattu..samalla tilasin sen imusarjan päälle tulevan letkun joka siellä suojamuovin alla piilossa..saapunee ensi viikolla niin saa nekin sulkea sit pois vaihtoehdoista.
                            Mun autossa meni yksi letku imusarjan päästä niiden kahden tulpan vierestä imusarjan alapuolella olevaan mustaan säiliöön josta se jatkoi matkaansa auton takaosaan. Luulin ensin että se oli joku polttoainetankin huohotus tms. mutta se menikin siitä säiliöstä auton taakse venttiiliin mikä sääteli pakoputken päässä olevaa läppää. Pakoputken läppä oli jo poistunut aiemmin takapöntön vaihdon yhteydessä kun uudessa pöntössä ei ollut läppää.

                            Tulppaan sen ja otan koko härdellin kaikkineen pois autosta. Letku oli aika hapero paristakin kohtaa eli olisi pitänyt uusia - mutta eihän sillä koko systeemillä ole enää käyttöä. Imuvuodon saa tännekin ja ihan turhaan.. letku huonoa materiaalia eikä kestä kuten ne tulpat ja moni muu letku ja tiiviste.

                            Jos sulla on läppä takapöntössä niin katso että se on auki-asennossa, poista koko härdelli venttiileineen säiliöineen ja letkuineen ja tulppaa imusarjasta.

                            Disa venttiiliin kannattaa tilata german auto solutionsista sarja joka vahvistaa sen läpän, eipä lentele enää..
                            E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                            Comment

                            • TseiPii
                              BTCF Member
                              • Apr 2012
                              • 188
                              • Keskellä Suomea

                              #29
                              Originally posted by kawis View Post
                              ihan siis otin irti imusarjasta ja päällisin puolin katoin et läppä on kiinni ja se pieni niitti siinä päässä kunnolla paikallaan sekä sit testasin sen tiiviyden sormitestillä.

                              ja sit katottu kaasuttaessas että se akseli liikkuu eli läppä varmaan toimii??
                              Varmuuden vuoksi vielä että, varmaan testasit ettei kilise/kolise ku ravistelee ja läpän akselis ei oo välystä? Eli läpäs ei oo ns. tyhjää liikettä.
                              E30 318i -85

                              E30 320i -87 ex
                              E36 316i -91 ex
                              E36 325i -94 ex
                              E46 325i -03 ex
                              E46 316i -02 ex
                              E61 525i -06 ex
                              E46 320d -03

                              E70 3.0d - 09


                              E39 M5 pyhänä

                              Comment

                              • kawis
                                BTCF Member
                                • Sep 2009
                                • 187
                                • Kokkola

                                #30
                                Originally posted by TseiPii View Post
                                Varmuuden vuoksi vielä että, varmaan testasit ettei kilise/kolise ku ravistelee ja läpän akselis ei oo välystä? Eli läpäs ei oo ns. tyhjää liikettä.
                                Juu ravistelin kyllä eikä kilise/kolise ja läpässä ei välystä.Eli toistaiseksi vielä toimintakuntoinen
                                Sähkörimpula

                                Ex
                                BMW e30 M3 tech., BMW e39 540iA, BMW e46 330xi
                                BMW e53 X5 4.4, BMW e39 530iA, BMW f10 530xd
                                BMW e91 335d, BMW e71 X6 35d , BMW f30 330e, F10 M550d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎