En ole koskaan vaihtanut levyjä saatika jarrupaloja autoon ja nyt pitäisi levyt vaihtaa taakse kyseiseen toukkaan, kaikki apu on tarpeen tälläiselle aloittelijalle eli jakakaa kanssani neuvot/niksit vaihtamiseen! :think
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e46 330xd touring takajarrulevyjen vaihto
Collapse
X
-
En ole itsekään vaihtanut mutta seuraavia seikkoja on tullut foorumia lueskellessa vastaan:
- satuloista ja satulan pidikkeestä urat ja liukupinnat puhdistettava hyvin
- ne kohdat joissa palat lepäävät pidikkeessä päistään on syytä putsata viilalla jotta edellisten palojen mahdollisesti hakkaamat urat poistuvat
- ATE:n tai Henkelin Plastilubea uusien palojen taakse
- anti-rattle clip syytä vaihtaa uuteen
- satulan mäntään syytä vaihtaa uusi ATE:n pölysuojakumi ja ATE:n Bremszylinderpastea alle
- suositellaan myös muut kumiosat vaihtamaan eli liukutappien kumit, jälleen ATE:n osaa
ATE:n osat esimerkiksi autoteilemann.de. Plastilube ja Bremszylinderpaste löytyy Motonetistäkin, saattaa sielläkin olla ATE-varaosia.
Jos jarruletkun vaihdosta ei ole tietoa, syytä sekin ottaa päivitykseen. Jarruletkun kiinnityskohta jarruputkeen on haasteellinen irroittaa kun jarruputkeen ei saa kohdistaa vääntöä, olen ymmärtänyt että juuttunutta letkun liitäntää pitää lämmittää aika raakasti mutta tästä ei ole käytännön kokemusta.
-
-
Eilen moinen homma tehty 5-toukkaan.
16mm räikkälenkki on kätevä kun availee jarrusatuloita. Liukutapit tais olla 7mm kuusiokolo (ja jarrulevy myös yhdellä kuusiokololla) ja ne liukutapit kannattaa löysätä kun satula on paikoillaan. Teräsharja jolla liukutappirunko puhtaaks, brakecleaneria, joku muu (irrotus)öljy, rälläkkä tai viila kun uudet palat oli kovin tiukat jarrusatulaan, karhunkieli-rätti+porakone jolla putsaa liukutapit ellei osta uusia tiivisteineen ja rasvoineen. Motonetista saa niihin liukutappeihin jotai erikoisrasvaa ja tais maksaa euron. Jarrusatulan männän takasin työntämiseen on olemassa kätevä erikoistyökalu ja mäntää kannattaa pari kertaa pumpata varovasti ulospäin eikä missään nimessä niin paljon että mäntä pullahtaa ulos. Tämä siksi että saadaan varmistus että mäntä liikkuu kevyesti eikä jumittele. Varo kuitenkin kiertämästä sitä männän kumitiivistettä rikki. Paikat puhtaaks jo purkuvaiheessa esim paineilmalla ylimääräset pölyt ja hiekat ja sitte tietenkin kasaus vaiheessa huolellisuus ja osien puhtaus. Tee toinen puoli tietty ensiksi, jos tulee unohdus niin voit vielä toiselta puolelta tsekata miten olikaan Jotain perustyökaluja tarvii ja rättiäkin on hyvä olla. Ja muuten toisella puolen jarrupaloissa on kulumisenvaroitin. Jos se on ehjä sen saa siirrettyä uusiin paloihin ja tunnistaa siitä että sinne jarrusatulaan menee piuha. Jos mittaristossa palaa muistaakseni keltanen jarrun merkkivalo on se piuhakin vaihdettava uuteen.
Kännyllä kirjotettu ni saatu melkoi sekamelska aikaseksi
Comment
-
-
Ja ensiksi tietysti käsijarruvaijerit löysäksi käsijarrukahvan puolelta että saat ne käsijarrukaapelit irti.
Kannattaa varautua uusimaan myös levyn sisältä käsijarrukengät ja kaikki hilut. Kerralla pistää koko setin kuntoon niin ei tarvitse tehdä kohta uudestaan.. Talvi/suolakäyttöautoissa voi olla takajarrukeilvet ruostuneet niin ettei käsijarrukenkiä saa enää kiinni niihin. Niitten tappien kanssa mitkä pitää käsijarrukenkiä kiinni jarrulevyssä kävin Biltemassa katsomassa, löytyi korjaussarjoja missä jouset/tapit yms. ja sellaset pohjat millä voi ehkä saada laitettua vaikka takajarrulevykilpi olisi vähän hapantunutkin. Omassa oli kyllä takajarrukilvet hyvässä iskussa kun saksasta tuotu avoauto, en tarvinnut sitten niitä. Takajarrukilpien vaihto on sitten oma juttunsa.E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R
Comment
-
Comment