Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webasto esilämmitys + automaatti-ilmastointi (E46) asiaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rp
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 246

    Webasto esilämmitys + automaatti-ilmastointi (E46) asiaa

    Onko käytännön neuvoja seuraavaan askarruttavaan asiaan. Tuli pistettyä Webasto E46 330 dieseliin kännykkäetäkäytöllä. Webasto EI kytketty "virallisella tavalla" automaatti-ilmastointiin. Eli auto ei itse osaa sitä käynnistää tarvittaessa, mutta webasto kyllä kytkee auton puhalluksen tietysti päälle. (Halusin näin ettei webasto käynnisty ilman haluani)

    Ongelma: Asentaja sanoi että esilämmitystä käyttäessä pitäisi auton sammutusta ennen muistaa laittaa PUHALLUS vähintään 5 "pölkkyyn", jottei rupee kiehuun systeemit. Webaston ohje taas sanoo että auton lämmönsäätö on pantava maksimille. Kumpikohan pitää paikkansa tämän automaatti-ilmastoinnin kanssa vai pitääkö kumpikaan?

    Ei tuota pirukaan muista aina tehdä kun ilmastointi on aina AUTO-asennossa. Onko käytännössä talvella ilmastoinnin jäädessä AUTO-asentoon röörit tarpeeksi auki, jos unohtaa koko homman? Entä jos katsoo että automaattisäädön pölkyt on varmasti jossain puolenvälin kohdalla? Ei kai sentään tarvii vääntää ilmastoinnin lämpöasetusta 36celciukseen...

    Kuinkahan todennäköistä tuo kiehuminen on 30minuutin lämmityksellä?

    Tiedosta kiitollinen ennen omia testejä...
  • rp
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 246

    #2
    Testailua

    Itse itselleni vastailen. Pienien kokeiden perusteella huoleni näyttää aiheettomalta ja asentajan ohje turhalta. Webaston kytkeminen tekstiviestillä herätti automaatti-ilmastoinnin näytön ja selvästikin ainakin puhallinvoimakkuuden automaattinen (ja manuaalinen) säätö toimi normaalisti. Luulisi siten lämpötilan ollessa alle ilmastoinnin asetuksen ilman kiertävän kennon kautta eli maksimilämmityksen kytkeytyvän automaattisesti.

    Mitään ongelmaa ei siis kaiken järjen mukaan pitäisi tulla kun automaatti-ilmastointi on hereillä. Lämmityksen saavutettua webaston tavoitelämmön, sammui myös automaatti-ilmastointi.

    Ainoa mitä ehkä kannattaa tehdä niin ilman voisi jättää manuaalisäädöllä menemään vain laseille jos on jäätymisvaara.

    Comment

    • zeizei
      Bimmer Rookie
      • Aug 2004
      • 147
      • Oulu

      #3
      Eli kuten ohjekirja sanoi, laita lämmönsäätö täysille. Tämähän koskee manuaali-ilmastointia eli valintakiekko punaiselle. Automaatissa systeemi puhaltaa kuumaa niin kauan että asetettu tavoitelämpö on saavutettu.
      Ohjekirjassa sanotaan myös että puhallusnopeus pienimmälle asennolle. Manuaalisessa 1-asento (ehkä 2-asentokin). Automaattisessa valitse n. 2-3 pylvästä ennen autosi sammuttamista. Tämä siksi että akku ei tyhjenisi niin nopeasti. Puhallusnopeusautomatiikka tyhjentää autosi akun aika nopeasti puhaltaessaan lähes täysillä. Puhalluksen voi myös suunnata lasille jos ikkunat tahtovat huurtua.
      Tuota asentajan neuvomaa 5 pykälää en oikein ymmärrä. Kyllähän se webastokin sammuu tai vähentää tehoaan kun veden lämpötila lähenee 90 astetta. Itse sain autoni (E39, uusi akku 100Ah) akun tyhjenemään käyttäessäni syksyllä 4 pykälää tuossa puhalluksessa. Tietenkin se riippuu ajomatkoista ja ulkolämpötilasta, miten akku ehtii latautua.
      BMW X3 -15
      BMW 530D -08
      BMW 320D -99
      BMW 525TDSA Touring -98
      BMW 318IS -90

      Comment

      • Rapamaha
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 683
        • -

        #4
        Originally posted by zeizei
        Itse sain autoni (E39, uusi akku 100Ah) akun tyhjenemään käyttäessäni syksyllä 4 pykälää tuossa puhalluksessa. Tietenkin se riippuu ajomatkoista ja ulkolämpötilasta, miten akku ehtii latautua.
        Valaisetko vielä lämmitysjaksojen pituutta ja niitä seuranneiden ajomatkojen kestoja?

        Comment

        • zeizei
          Bimmer Rookie
          • Aug 2004
          • 147
          • Oulu

          #5
          Sain akun tyhjenemään lämmittämällä aina puoli tuntia 4-pykälällä ja sen jälkeen lyhyitä matkoja ~20min.
          Nyrkkisääntöhän on, että ainakin saman verran ajoa kuin lämmitystäkin. Tyhjeneekö akku vähitellen riippuu niin monesta asiasta että tarkkaa ohjetta webaston optimikäytölle on mahdotonta antaa. -20 asteinen akku ei ota juuri yhtään virtaa vastaan laturilta kun taas huoneen lämpöinen ottaa kaiken mitä saa. Akun kunto ja laatu vaikuttaa paljon akun virranottoon kylmänä. Diesel-auto hehkuttaessaan ja startatessaan käyttää paljon akun virtaa ja myös se pitää ladata takaisin.
          BMW X3 -15
          BMW 530D -08
          BMW 320D -99
          BMW 525TDSA Touring -98
          BMW 318IS -90

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎