Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 1999 328 touring radio/kasetti/navi yksikkö "jäätyy/jumii"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Art_Zi
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 170
    • Kemi

    E46 1999 328 touring radio/kasetti/navi yksikkö "jäätyy/jumii"

    Mikähän mahtas olla vikana, kun radio/navi/kasetti-yksikkö jumii?

    Eli välillä kun satrttaa niin kaikki toimii normaalisti, mutta esim. pienikin tärähdys satunnaiseti vetää koko laitteen "jumiin". Mikään nappi ei toimi, ääni ei kuulu jne.
    Olen käyttänyt 7- ja 41-sulakkeet irti ja ongelma katoaa hetkeksi tämän jälkeen.

    Välillä radio/navi toimii normaalisti ja välillä koko laitos on "jumissa" kun starttaa auton. Joskus herää henkiin ajon aikana, mutta jos ei herää ilman sulakkeiden pois käyttämistä.

    Eilen esim. toimi normaalisti, kun starttasin ja ajoin 10 km. Kun tulin kaupasta takaisin ja lähdin kotiin päin, ei toiminut. Näytössä palaa normaalisti valot ja ävlillä ajotietokone toimii, eli MENU-nappi ja oikea rullanappi mutta muut napit ei.

    Kyseessä siis tuo kasettisoittimellinen radio/navi-hässäkkä.
    E61 525dA preLCI -2007
    VW Typ2 -1967
    Ex. E46 328ia touring
  • Bimmer-05
    BTCF Member
    • May 2013
    • 55
    • Marttila

    #2
    Mulla myynnissä kyseinen keskusyksikkö jos tarvitset toimivan tilalle http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=288998

    Mutta onnea vianetsintää ensin.
    E46 320D Touring -00

    Comment

    • Art_Zi
      Bimmer Rookie
      • Jun 2009
      • 170
      • Kemi

      #3
      Yritän eka paikantaa vikaa

      Onko tuo soittorasia muualta kiinni kun tuolta yläreunasta?
      E61 525dA preLCI -2007
      VW Typ2 -1967
      Ex. E46 328ia touring

      Comment

      • Bimmer-05
        BTCF Member
        • May 2013
        • 55
        • Marttila

        #4
        Sulake #7 (5A) on heräte, joka tulee virtalukolta kun käännät virrat päälle.
        Sulake #41 (30A) on jatkuva sähkö.

        Tarkistaisin ensin ainakin, että molempiin tulee reippaat ~12,5V kun auto ei käynnissä ja ~13,8V kun auto käynnissä. Tsekkaa myös tarkkaan sulakkeet että ovat ehjiä, niistä ei aina nää ovatko kunnossa vai ei.

        Koko hässäkän saat pois paikastaan kun ruuvaat molemmista yläkulmista ruuvit irti ja sitten varovasti muovisella lastalla autat laitteen sivuista vähitellen vitkuttamalla ulospäin. Voi olla yllättävän jämäkästi paikoillaan ellei ole ikinä ennen irroiteltu.

        Toivottavasti joku muu osaa tästä jatkaa neuvomista...
        E46 320D Touring -00

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #5
          Kokeilisin ensin uusilla sulakkeilla.

          Sen jälkeen liitännät tarkasteluun, voi olla kontaktihäiriö.

          Pura kontin puolelta vasen verhoilu irti ja tarkista videomodulin (jos on) sekä navilaskurin liitännät. Näissä liittimissä on lukitus eli ensin lukitus auki ja sitten vasta liitin lähtee suht' pienellä voimalla ulos. Ainakin navilaskurin perässä liitimet värikoodattu, sininen liitin siniseen pistokkeeseen ja violetti violettiin.

          Perinteisesti navilaskuri ottaa kosteutta ja alkaa pätkiä tai hyytyy heti totaalisesti.

          Ensin avaisin navilaskurin kosteusvaurion varalta kuin epäilisin näyttöä. Jos rakenne on sama kuin MKIV:ssä, leikkaat takuutarran poikki ja pienellä lattaruuvarilla varovasti hivutat peltikantta auki, ei pitäisi olla mitään ruuveja tms.

          Comment

          • Art_Zi
            Bimmer Rookie
            • Jun 2009
            • 170
            • Kemi

            #6
            Sulakkeet oon vaihtanu ja virtaa tulee normaalisti.

            Itse kans miettiny jotain kontaktihäiriötä, kun yleensä tärähdyksestä jumasee. Mut sitte taas toisaalta, joskus on jo valmiina jumissa ennen starttausta.

            Pitänee tsekata eka toi peräkontti ja sit käyttää tuo soittorasia irti ja tsekata sieltä takaa liitännät.

            Kiitokset ideoista.
            Last edited by Art_Zi; 28-03-2014, 07:31.
            E61 525dA preLCI -2007
            VW Typ2 -1967
            Ex. E46 328ia touring

            Comment

            • Kissvesala
              Moderator
              • Jun 2010
              • 3110
              • Liminka

              #7
              Tyyppivikahan se näissä taitaa olla. Buksinilla taitaa ainaki olla kokemusta korjauksista.
              Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
              Kissvesala.fi
              Priva tai o443424479

              Comment

              • Art_Zi
                Bimmer Rookie
                • Jun 2009
                • 170
                • Kemi

                #8
                Noniin. Kontaktit käyty läpi ja putsattu ja radiokin käytetty irti.
                Myös navin cd-boksin käytin auki ja putsasin. Ei näkyny missään merkkejä mistään ongelmista/heikosta kontaktista.

                Tallilta kauppaan pelas ku unelma myös tärinöiden aikana, eli ei jumahtanu tärinästä. Kaupassa kävin ja auto käyntii ja taas koko vehje jumissa.

                Eli lisää ideoita otetaan vastaan
                E61 525dA preLCI -2007
                VW Typ2 -1967
                Ex. E46 328ia touring

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3143
                  • Tampere

                  #9
                  Onko ollut muita sähköhäiriöitä?

                  Seuraavaksi tulee mieleen olisiko laturissa jännitteensäätäjä ehtoopuolella, antaa hetkellistä ylijännitettä ja navi olis herkin sille?

                  Jos kuikuilis salavalikosta jonkun (turvallisen) reitin aikana miten jännite käyttäytyy, piikkejähän sieltä ei varmaan saa näkyviin. Jos on tuttavapiirissä kenttäkelpoista skooppia tai parempilaatuista loggaavaa yleismittaria niin kannattaisi tsekata ehkä tämäkin.

                  Comment

                  • Art_Zi
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2009
                    • 170
                    • Kemi

                    #10
                    Originally posted by MNi View Post
                    Onko ollut muita sähköhäiriöitä?

                    Seuraavaksi tulee mieleen olisiko laturissa jännitteensäätäjä ehtoopuolella, antaa hetkellistä ylijännitettä ja navi olis herkin sille?

                    Jos kuikuilis salavalikosta jonkun (turvallisen) reitin aikana miten jännite käyttäytyy, piikkejähän sieltä ei varmaan saa näkyviin. Jos on tuttavapiirissä kenttäkelpoista skooppia tai parempilaatuista loggaavaa yleismittaria niin kannattaisi tsekata ehkä tämäkin.
                    Mones se latausjännite nyt olikaan siel salavalikos...vissii 2 vuotta sit viimeks seikkaillu siel
                    E61 525dA preLCI -2007
                    VW Typ2 -1967
                    Ex. E46 328ia touring

                    Comment

                    • Art_Zi
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2009
                      • 170
                      • Kemi

                      #11
                      Tänään ei oo toiminu ollenkaa koko vekotin.

                      Aamulla kävin salavalikkoa läpi ja ku käytti muutaman kerran virtoja päällä ja pois ni kajareista kuulu radio, kun virrat oli kokonaan pois ja ku laitto virrat ni radio pimeni.

                      Eli voisko virtalukosa olla jotaki? Nyt kun tulin tallilta ni en saanu koko soitinta toimimaan. Sulakkeiden irtikäyttämisen jälkeen toimii muuten normaalisti, mutta ääntä ei kuulu...sit kohta jumii koko laitos taas..

                      Jos jollain on Kemin lähistöllä jotaki testeriä millä vois päästä kii tähän vikaan ni voipi olla yhteyksissä.

                      t:Art_Zi
                      E61 525dA preLCI -2007
                      VW Typ2 -1967
                      Ex. E46 328ia touring

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3143
                        • Tampere

                        #12
                        Virtalukon pohja on kelvollinen arvaus eikä varmaan ole pahitteeksi sulkea se pois vaihtoehdoista, tuskin haittaa vaikka vaihtaa. Voi tehdä itsekin. Jos olis virtalukon pohja niin silloin pitäisi jotain muutakin ehkä jäädä poies päältä.

                        Radion pätkimiset taas saattaa olla BM54:n tyyppivikaa, esim. KLIK ja KLIK tai vielä KLIK.

                        Comment

                        • Art_Zi
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2009
                          • 170
                          • Kemi

                          #13
                          Tuli lähdettyä tallilla käymään ja menomatkalla radio heräs toimimaan ja toimi koko koko matkan tallille ja takas.

                          Tuli purettua verhoiluja sen verran että löysin tuon radiomodulin ja huhhele mikä johtohelevetti sielä oli. En tiä onko tehtaalta lähteny tuon näköstä jälkeä vai onko joku ex-omistaja jotaki räpelöiny tuola. Oli rosvoliitintä ja sähköteippiä ja irtonaisia johtoja. Itellä on peukalo sen verran keskellä kämmentä näiden sähköhommien kans ettei parane mennä noita räpelöimään.
                          En piä mahottomana että sielä joku liitos pääsee tärinästä liikkumaan ja vetää jonku paikan oikoseen sillee että tuo radio ei jumahtaa.

                          Pitänee mettästää joku joka pikkurahalla kävis noi liitokset läpi...
                          E61 525dA preLCI -2007
                          VW Typ2 -1967
                          Ex. E46 328ia touring

                          Comment

                          • MNi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2008
                            • 3143
                            • Tampere

                            #14
                            Ei kuulu orkkikseen irtojohtimet tai rosvoliittimet. Oliskohan sovitettu aftermarket-vahvistinta, tarkasta onko muualla takakontissa asennusjälkiä.

                            Comment

                            • Art_Zi
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2009
                              • 170
                              • Kemi

                              #15
                              Ei ollu muita asennusjälkiä. Hiukan myös epäilyttää, kun tietää omistushistorian, että ei sinne varmaa mitää vahvistimia oo asenneltu
                              Mut jotain siel on tehty ja vahvasti näyttäs et nois johoissa se vika on, ku niitä eilen heiluttelin, ni tänään on pelannu kokoajan ok toi radio.

                              Sit muuten ihmetyttää samalla ku akun päällä on sellanen musta puhelimen kokoinen loota, jossa lukee flash control tai joku sellanen ja siinäki on joku irtojohto. Mitään lisävaloja autossa ei oo ollut, et mikähän toi boksi sit on?
                              E61 525dA preLCI -2007
                              VW Typ2 -1967
                              Ex. E46 328ia touring

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎