Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 jenkkiparkit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tahka-
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 76
    • Loimaa

    E46 jenkkiparkit

    Terve.
    Osaiskohan joku auttaa kun äkkiseltään ei Searchilla löytynyt ja olis vähän kiirus.
    Kaveri osti tommonen E46 coupelaisen ja siinä on jenkkiparkit eli siis vilkut palaa samaan aikaan ajovalojen kanssa. Ja on toteutettu jotenkin silleen että vilkut on yhdistetty normaaliparkkeihin ja myös sisällä olevaan valokatkasiaan menee muutamia johtoja ja siitä sitten hanttarinpuolelle johonkin sähköboxiin?
    Mutta siis kuinkakohan suuri projekti mahtaa olla tuollaiset ottaa pois käytöstä että pääsee leimalle? Otin jo nuo "ylimääräiset" johdot pois välistä niin että vilkuille ei tule kuin auton alkuperäiset johdot mutta silti vaan vilkut palaa yhtäjaksoisesti.
    Toivottavasti saatte jotain selvää tästä tekstistä
  • Bimmer-05
    BTCF Member
    • May 2013
    • 55
    • Marttila

    #2
    Tulee nyt ainakin yks asia mieleen.. Onko sulla siellä normaaliparkeissa oikeanlaiset polttimot paikassa? Ainakin oma saksantuonti yksilöni rupee polttelemaan villkkuja mikäli on parkkipolttimo palanut tai sen on poistanut kokonaan.

    Viisaammat tästä jatkakoon mikäli ei auttanut asiaan
    E46 320D Touring -00

    Comment

    • Guest's Avatar

      #3
      Parkeissa LEDit, tai jotkut "vähävastuksiset" lue pienempitehoiset polttimot niin palaa vilkut, valomoduuli kuvitelee että lamppu palanut ja se "korvataan" polttamalla vilkkua.

      Comment

      • Tahka-
        Bimmer Rookie
        • Mar 2007
        • 76
        • Loimaa

        #4
        Originally posted by isoR View Post
        Parkeissa LEDit, tai jotkut "vähävastuksiset" lue pienempitehoiset polttimot niin palaa vilkut, valomoduuli kuvitelee että lamppu palanut ja se "korvataan" polttamalla vilkkua.
        No tätä mäkin mietin ensin mutta eikös mittaristo yleensä rupee herjaamaan palaneesta polttimosta tommosella virityksellä. Ja nyt ku sitä pääsin äskön tarkemmin katseleen niin näissä parkkipolttimoiden välissä on joku relesysteemi minkä pois ottaminen ei sekään vaikuttanut yhtään mitään? Prkl tommosia

        Comment

        • Guest's Avatar

          #5
          Originally posted by Tahka- View Post
          No tätä mäkin mietin ensin mutta eikös mittaristo yleensä rupee herjaamaan palaneesta polttimosta tommosella virityksellä. Ja nyt ku sitä pääsin äskön tarkemmin katseleen niin näissä parkkipolttimoiden välissä on joku relesysteemi minkä pois ottaminen ei sekään vaikuttanut yhtään mitään? Prkl tommosia
          Joo, sehän mittaristo kertois sen
          Nyt tulee MUTUa, olisko se rele juttu särkenyt valomodulin? Tai olisko se ns. lukittunut semmoiseen tilaan että polttaa vilkkuja kokoajan, en tiedä/muista onko nuin vanhoissa semmoisia ominaisuuksia, joku paikallinen koodari käymään ja vähä katella tietokoneella bokseja sisältäpäin niin varmaan selviää eniten.

          Comment

          • Tahka-
            Bimmer Rookie
            • Mar 2007
            • 76
            • Loimaa

            #6
            Originally posted by isoR View Post
            Joo, sehän mittaristo kertois sen
            Nyt tulee MUTUa, olisko se rele juttu särkenyt valomodulin? Tai olisko se ns. lukittunut semmoiseen tilaan että polttaa vilkkuja kokoajan, en tiedä/muista onko nuin vanhoissa semmoisia ominaisuuksia, joku paikallinen koodari käymään ja vähä katella tietokoneella bokseja sisältäpäin niin varmaan selviää eniten.
            Joo siis elikkä nyt tarkemmin tutkailtuna niin toi relehässäkkä oli vaan jälkiasennetuille enkelivaloille. Mutta siis jostain syystä nyt tulee vilkuille jatkuva virta mistä on ryöstetty miinuspuoli normaaleille parkeille (lasikantaset ihan) ja +puoli tulee sisältä asti valokatkasialta. Olisiko sitten vilkuille jollain tietoneella saatu ohjelmoitua tämmönen koska vilkut toimii vilkuttaessa kuitenkin aivan normaalisti?

            Comment

            • bmw323it
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1791
              • N/A

              #7
              Minulla oli aikanaan USA-mallinen E46, johon siis jouduin tekemään Euro-parkit eteen. Käytännössä USA-mallisen auton ns. Jenkkiparkit on toteutettu yhdellä polttinolla, jolle tulee PWM-signaali; 12V jännitettä siis pätkitään nopeasti, jolloin hitaasti reagoiva vastuslanka polttimoista ei ehdi sammumaan vaan palaa himmeämmin. Näin yksi vastuslanka saadaan palamaan kahdella eri kirkkausasteella.

              Euro-autoissa parkille tulee oma johto valomoduulilta, joka sijaitsee siis siinä katkaisijaa takana.

              E46:ssa ei siis ole näille valoille releitä, vaan valomoduuli ajaa suoraan kaikkia valoja.

              E46:ssa on myös polttimonkorvausjärjestelmä, eli jonkin polttimon pimentyessä auto käyttää tilalla jotain toista polttimoa. Esim. Jarruvalon polttimon hajotessa auto alkaa käyttämään takasumuvaloja jarruvaloina, samoin etuparkkien pimetessä auto käyttää himmeitä vilkkuja parkkien korvikkeena, jne. Samalla mittaristoon syttyy varoitusvalo.

              Itselläni siis europarkit saatiin aikaan siten, että vedin valomoduulilta piuhan europarkille, ja käytin auton merkkiliikkeessä koodattavana jolloin autolle kerrottiin sen olevan Euroopassa: käytännössä siis auto muutettiin Euro-mallia vastaavaksi.

              Ettei tässäkin kyseessä oleva auto olisi alunperin USA-speksinen auto, joka on modattu kertaalleen euro-malliseksi, ja sitten taas jonkun toimesta viritelty nuo jenkkiparkit? Tämä selittäisi valomoduulilta parketille tulevan johdon.

              Jos auto on euro-mallinen, niin palautus katsastuskuntoon onnistuisi varmaan parhaiten poistamalla kaikki ylimääräiset piuhat ja tutkimalla mitä spesiaali-koodauksia autoon on tehty, sillä veikkaan että sellaisiakin on puuhasteltu, koska polttimo-varoituksia ei käy.

              Lisäys: tiedätkö että ne hanttarin puolelle menevät johdot liittyvät mitenkään näihin parkkivirityksiin? Nehän voivat olla vaikka jälkikäteen asennettujen sumarien johtoja tms.
              Last edited by bmw323it; 24-05-2014, 22:46.
              BMW 530e (g30)
              BMW 335i (e90)
              BMW 323iC (e36)
              Golf GTE
              ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

              Comment

              • Tahka-
                Bimmer Rookie
                • Mar 2007
                • 76
                • Loimaa

                #8
                Originally posted by bmw323it View Post
                Minulla oli aikanaan USA-mallinen E46, johon siis jouduin tekemään Euro-parkit eteen. Käytännössä USA-mallisen auton ns. Jenkkiparkit on toteutettu yhdellä polttinolla, jolle tulee PWM-signaali; 12V jännitettä siis pätkitään nopeasti, jolloin hitaasti reagoiva vastuslanka polttimoista ei ehdi sammumaan vaan palaa himmeämmin. Näin yksi vastuslanka saadaan palamaan kahdella eri kirkkausasteella.

                Euro-autoissa parkille tulee oma johto valomoduulilta, joka sijaitsee siis siinä katkaisijaa takana.

                E46:ssa ei siis ole näille valoille releitä, vaan valomoduuli ajaa suoraan kaikkia valoja.

                E46:ssa on myös polttimonkorvausjärjestelmä, eli jonkin polttimon pimentyessä auto käyttää tilalla jotain toista polttimoa. Esim. Jarruvalon polttimon hajotessa auto alkaa käyttämään takasumuvaloja jarruvaloina, samoin etuparkkien pimetessä auto käyttää himmeitä vilkkuja parkkien korvikkeena, jne. Samalla mittaristoon syttyy varoitusvalo.

                Itselläni siis europarkit saatiin aikaan siten, että vedin valomoduulilta piuhan europarkille, ja käytin auton merkkiliikkeessä koodattavana jolloin autolle kerrottiin sen olevan Euroopassa: käytännössä siis auto muutettiin Euro-mallia vastaavaksi.

                Ettei tässäkin kyseessä oleva auto olisi alunperin USA-speksinen auto, joka on modattu kertaalleen euro-malliseksi, ja sitten taas jonkun toimesta viritelty nuo jenkkiparkit? Tämä selittäisi valomoduulilta parketille tulevan johdon.

                Jos auto on euro-mallinen, niin palautus katsastuskuntoon onnistuisi varmaan parhaiten poistamalla kaikki ylimääräiset piuhat ja tutkimalla mitä spesiaali-koodauksia autoon on tehty, sillä veikkaan että sellaisiakin on puuhasteltu, koska polttimo-varoituksia ei käy.

                Lisäys: tiedätkö että ne hanttarin puolelle menevät johdot liittyvät mitenkään näihin parkkivirityksiin? Nehän voivat olla vaikka jälkikäteen asennettujen sumarien johtoja tms.
                Mietin tätä ihan samaa että jos kyseessä onkin jenkintuonti alunperin ja europarkit vaan laitettu jälkikäteen. Kummastuttaa vaan miten se on täällä suomessa saatu leimalle noilla jenkkiparkeilla. Tietysti jos on tuttu katastusmies niin mikäs siinä ja samoista johdoista ainakin mitkä lähtee valokatkaisialta näille europarkeille niin niihin on yhdistetty nämä johdot mitkä menee hanttarin puolelle. Mutta täytyypi ensviikolla sen kanssa piuha päässä tai ite katsoa inpa:lla jos kerkee että mitä siellä selviää

                Comment

                • bmw323it
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1791
                  • N/A

                  #9
                  Originally posted by Tahka- View Post
                  Mietin tätä ihan samaa että jos kyseessä onkin jenkintuonti alunperin ja europarkit vaan laitettu jälkikäteen. Kummastuttaa vaan miten se on täällä suomessa saatu leimalle noilla jenkkiparkeilla. Tietysti jos on tuttu katastusmies niin mikäs siinä ja samoista johdoista ainakin mitkä lähtee valokatkaisialta näille europarkeille niin niihin on yhdistetty nämä johdot mitkä menee hanttarin puolelle. Mutta täytyypi ensviikolla sen kanssa piuha päässä tai ite katsoa inpa:lla jos kerkee että mitä siellä selviää
                  Katso VIN koodilla bmwfanssista onko kyseessä euro vai USA-auto.

                  Jenkkiparkeilla ei kyllä muuttoajoneuvona saa rekisteriin, en usko että edes tutun katsastusmiehen avulla. BTW; jos kyseessä on muuttoajoneuvo, niin se lukee myös rekisteriotteessa.
                  BMW 530e (g30)
                  BMW 335i (e90)
                  BMW 323iC (e36)
                  Golf GTE
                  ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                  Comment

                  • Kissvesala
                    Moderator
                    • Jun 2010
                    • 3110
                    • Liminka

                    #10
                    ei se tarvi olla jenkki auto että saa koodaamalla palamaan jenkkiparkit. Kaikissa niissä on samat piuhat. Softalla muutetaan vaan arvoja. Tuo menee yhtä parametriä muuttamalla.
                    Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                    Kissvesala.fi
                    Priva tai o443424479

                    Comment

                    • bmw323it
                      BTCF Member
                      • Mar 2008
                      • 1791
                      • N/A

                      #11
                      Originally posted by Kissvesala View Post
                      ei se tarvi olla jenkki auto että saa koodaamalla palamaan jenkkiparkit. Kaikissa niissä on samat piuhat. Softalla muutetaan vaan arvoja. Tuo menee yhtä parametriä muuttamalla.
                      Joo, koodaamalla saa euron jenkiksi, mutta ei jenkkiä euroksi, piuhat kun ei ole samat. Jotain tuossa on piuhojen kanssa nysvätty, mikä herättää epäilyksen että olisi ollut alunperin jenkki. Tai sitten vai ei ole tiedetty tai kyetty koodaamaan ja on jotenkin koetettu kusettaa auto sytyttämään parkit ihme virityksillä.
                      BMW 530e (g30)
                      BMW 335i (e90)
                      BMW 323iC (e36)
                      Golf GTE
                      ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                      Comment

                      • McBeast
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2007
                        • 2998
                        • Tallinn

                        #12
                        On myös hyvin mahdollista, että tuo palaneen polttimon herjaus on poistettu koodaamalla.
                        Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                        Comment

                        • Hampsu
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2009
                          • 248
                          • Lappeenranta/Helsinki

                          #13
                          Mistä tämä valomoduuli löytyy?
                          Miulla polttaa kuskinpuolen vilkkua vaikka parkki ja lamput ovat ehjiä.
                          Epäilen siis moduulin olevan ropausta vailla..
                          Aivan yht' äkkiä ilmesty vika

                          EDIT:
                          Vika oli enkeleiden mukana tulleissa ledi parkeissa. Toimivat vielä ,mutta jokin pilipali osa irronnut ja auto luuli lampun palaneen. Lasiset tilalle ja auto tykkää!
                          Last edited by Hampsu; 02-06-2014, 19:48.
                          G21 320xd lci m-sport

                          Comment

                          • janne30
                            BTCF Member
                            • Apr 2011
                            • 2197
                            • Vantaa

                            #14
                            Valomoduuli on samaa palikkaa mistä laitat valot automaatille/pois päältä ja parkeille. Otat sen yläpuolella olevan listan irti ja pari ruuvia irti niin sulla on valomoduuli kädessäs.
                            G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                            E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                            1 x F20
                            3 x E30
                            2 x E36
                            5 x E46
                            3 x E9X

                            Comment

                            • Tahka-
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2007
                              • 76
                              • Loimaa

                              #15
                              Juu auton "kansalaisuus" oli USA... Tietokoneen päässä kun kävi ja muutti vilkut eurooppalaisiks ni nyt pelaa

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎