Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 moottorin huoltovalo syttyy?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hurvana
    Newbiemmer
    • Jul 2014
    • 23
    • Kainuu

    E46 moottorin huoltovalo syttyy?

    Auto E46 316i 2000 (kone M43TU). Mikä sytyttää moottorin huoltovalon?

    Se syttyy aina samanlaisessa tilanteessa. Moottoritien jälkeen hidastelee risteykseen tai parkkipaikalle, niin siinä hidastustilanteessa sytyttää huoltovalon. Vikakoodin lukemiset ei ole ikinä kertoneet paljon mitään, vaikka on monessa paikkaa luettu ja sammutettu. Lambda on vaihdettu viime suvena.

    Toiseksi auto täristää tyhjäkäyntiä, kierrokset elää ittestään ja meinaa sammua. Lisäksi tyhjäkäynnin happipitoisuus on liian korkea.

    Onko ideoita?
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Originally posted by hurvana View Post
    Auto E46 316i 2000 (kone M43TU). Mikä sytyttää moottorin huoltovalon?

    Se syttyy aina samanlaisessa tilanteessa. Moottoritien jälkeen hidastelee risteykseen tai parkkipaikalle, niin siinä hidastustilanteessa sytyttää huoltovalon. Vikakoodin lukemiset ei ole ikinä kertoneet paljon mitään, vaikka on monessa paikkaa luettu ja sammutettu. Lambda on vaihdettu viime suvena.

    Toiseksi auto täristää tyhjäkäyntiä, kierrokset elää ittestään ja meinaa sammua. Lisäksi tyhjäkäynnin happipitoisuus on liian korkea.

    Onko ideoita?
    Imuvuoto.

    Comment

    • Rider
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2014
      • 211
      • Tampere

      #3
      Lainataan vähän ketjua.

      Omassa e46 328 seilaa tyhjäkäynti hieman lämpimänä. Vanoksen tiivisteet vaihdettiin keväällä ja imuvuotoja hieman itse epäilin, mutta mitenkäs toi ventiilikanteen tuleva huohotin letku työntää aavistuksen öljyä, onko vaikutusta, sekä auto tuntuu heilahtelevan hieman tyhjäkäynnillä onko moottorin tukikumit entiset?

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by Rider View Post
        Lainataan vähän ketjua.

        Omassa e46 328 seilaa tyhjäkäynti hieman lämpimänä. Vanoksen tiivisteet vaihdettiin keväällä ja imuvuotoja hieman itse epäilin, mutta mitenkäs toi ventiilikanteen tuleva huohotin letku työntää aavistuksen öljyä, onko vaikutusta, sekä auto tuntuu heilahtelevan hieman tyhjäkäynnillä onko moottorin tukikumit entiset?
        Jos sieltä huohotinletkusta tulee jotakin ulos, niin sieltä menee myös sisään, eli ilmaa. Imuvuoto siis.

        Comment

        • Retze
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 422
          • Keski-Suomi

          #5
          Topicin aloittajalle, kun auto tyhjäkäynnillä, kokeiles avata öljykorkkia, onko helppo irroittaa?
          nyk. jalkapelillä
          ex BMW 320i

          Comment

          • Rider
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2014
            • 211
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Hemi View Post
            Jos sieltä huohotinletkusta tulee jotakin ulos, niin sieltä menee myös sisään, eli ilmaa. Imuvuoto siis.

            Onko tuo huohotin järjestelmä jotenkin yhteydessä imusarjaan vai mistä johtuu tämä, että se vaikuttaa tyhjäkäyntiin?:think

            Comment

            • Slazha
              BTCF Member
              • Nov 2004
              • 2284
              • Joensuu/Syvyys

              #7
              Originally posted by Rider View Post
              Onko tuo huohotin järjestelmä jotenkin yhteydessä imusarjaan vai mistä johtuu tämä, että se vaikuttaa tyhjäkäyntiin?:think
              Kyllä
              Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
              E36 318is class II, e30 turpo

              Comment

              • Rider
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2014
                • 211
                • Tampere

                #8
                Mistäs tuon koko huohotin sarja kannattaa käydä hommaamasta? Ihan marmorilta vai netistä? Entä kannattaako mitään ennakoivaa huoltoa tehdä samalla, kun vaihtaa tuon koko huohotin järjestelmän ja öljynsuodattimenjalan tiiviste?

                Tuosta huohotusjärjestelmän vaihdosta muistelin jostain lukeneeni ja jonkun videonkin katsoneen, että kannattaa porata joku sihti pois siitä letkusta mikä tulee kiinni öljytikun putkeen? Pitääkö paikkansa?

                Comment

                • hurvana
                  Newbiemmer
                  • Jul 2014
                  • 23
                  • Kainuu

                  #9
                  E46 316i vm 2000, moottori vissiin M43

                  No niin bunpataas omaa ketjua koska tämä vika on yhä olemassa.

                  Elikäs jokin sytyttää aina sen keltaisen huoltovalon. Se syttyy aina kun moottori on hyvin lämpimäksi ajeltu, esim. ajon jälkeen kun liikkuu risteyksissä tai parkkipaikalla, niin sitten se syttyy. Autossa on ollut sitä että tyhjäkäynnillä kierrokset vaeltaa ja auto täristää aika paljon. Nytkin kun valo syttyi niin ennen tuli semmosia pyrähdyksenomaisia tärinöitä.

                  Varsinainen hieromalaitos toi auto. Välillä kun on ajanut jotain toista autoa, niin tyhjäkäynti on niin tasaista ja pehmeetä ettei voi verratakaan.

                  Aina vikavalon sammutuksen jälkeen se syttyy hyvin pian uudestaan eli vian esiintymistiheys on päivittäinen. Vikakoodi höpisee jotain polttonesteseosta. Imuvuotoja on etsitty ja hoidettu, ilmamäärämittari on vaihdettu, lambdaa ei.

                  Jos joku osaa heittää ideoita mistä vois johtua, niin otetaan vastaan...
                  Last edited by hurvana; 14-03-2015, 22:39.

                  Comment

                  • Lundersson
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2009
                    • 246
                    • Kerava

                    #10
                    Yksi asia joka särähti korvaan oli tyhjäkäynnillä kohonnut happipitoisuus pakokaasuissa. Se tarkoittaa että putki vuotaa: kannattaa tutkia missä vuoto on koska jos vuoto on ennen polttoaineseosta korjailevaa lambdaa niin diagnoosi on selvä.
                    Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
                    ex 325 e30, 316ti e46

                    Comment

                    • hurvana
                      Newbiemmer
                      • Jul 2014
                      • 23
                      • Kainuu

                      #11
                      No päästöt on kyllä ollut kohdallaan viime kesän jälkeen, ainakin katsastuksessa. Mutta pari vuotta sitten pakoputki roikkui menosuuntaan yhdestä kohtaan, silloin pistettiin vaan korjaamolla metallisella nippusiteellä takas kiinni.

                      Comment

                      • hurvana
                        Newbiemmer
                        • Jul 2014
                        • 23
                        • Kainuu

                        #12
                        Vähän yllätyksenä tuli yhden kokeneen autonkorjaajan puheet. Kysyin siltä tätä asiaa kun mulla E46 316 vm 2000 täristää tyhjäkyntiä ja kierrokset vaeltaa, ja lisäksi päästömittauksessa lambda- ja happiarvot on liian korkeat. Niin hän sanoi että kaada tankkiin Forte-bensajärjestelmän puhdistusainetta niin alkaa kuulemma käydä tasaisemmin.

                        Siellä on ainakin kaksi vaihtoehtoa, Forte Gas Treatment ja Fuel System Cleaner, kumpi parempi?

                        Lisäksi sanoi että BMW:hen saa käyttää vain 98-bensaa, eikä siis tätä 95:sta mitä mitä olen käyttänyt, kuulemma toimii paljon paremmin ysikasilla. Mitä bensaa täällä muut sitten syöttää autolleen? Ainakin mun käsikirjan mukaan kelpaa 316-mallille 95-bensa.
                        Last edited by hurvana; 21-07-2015, 19:49.

                        Comment

                        • suppari
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4049
                          • Turku

                          #13
                          Aika lämpimikseen on jutellut. Soittelehan jos auton haluat kuntoon.
                          sigpic
                          P:0409699000

                          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                          huollot/korjaukset!

                          BMW E&F sarjaan.
                          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎