Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 M3 alatukivarsi takaa poikki - Mitä tilalle ja miten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • topsi
    BTCF Member
    • Mar 2009
    • 225
    • Oulu

    E46 M3 alatukivarsi takaa poikki - Mitä tilalle ja miten?

    Eli sattumalta auton alla touhutessani huomasin että taka-akselilta tuo alatukivarsi(?) on puoleksi poikki...



    Onko tämä yleistäkin?

    Onko tämä niitä osia että ehdottomasti alkuperäistä tilalle vai juuri niitä että ei missään nimessä alkuperäistä

    Ja sitten: Minkälainenhan homma tuo on vaihtaa? Sisäpään pultti näyttää melko ahtaalta, siltä että ei välttämättä mahdu tulemaan ulos kun ottaa vetariin tms kiinni... Eli joutuuko tässä käyttämään perän irti että saa tuon tukivarren vaihdettua... Onko jossain jotain selkeää ohjetta tuon vaihtamiseen?

    Kiitokset jo etukäteen jos viitsisitte neuvoa miestä mäessä.
    E46 ///M3 -01
    Ex: E39 530d -01 M-sport
    Ex: E39 525tds touring -97
  • kye
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 320
    • Forssa

    #2
    Tuon tukivarren saa ihan normivaraosaputkasta lemförder merkkisenä n. 40€ maksaa. M3:ssa täytyy vetari irrottaa perästä, silloin sisäpään pultti mahtuu pois. Varaudu myös siihen että tuo ulkopään camberin säätöpultti on ruostunut puslaan kiinni.
    - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
    - N42/46 jakopäät
    - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

    tied. 0407247465

    Comment

    • topsi
      BTCF Member
      • Mar 2009
      • 225
      • Oulu

      #3
      Nyt on tämän vaihtoprojekti aloitettu... Onko täälä tosiaan kukaan vaihtanut tätä osaa aiemmin?

      1. Pultti irti... ei mahdu tulemaan ulos, osuu perään.
      2. Ei auta kuin löysätä perä irti... perän 3 kiinnityspulttia irti
      3. Pultti ei lähde vieläkään... Vetari osuu pakoputkeen... pakoputki irti.
      4. Pultti ei lähde vieläkään, kallistuksenvakaaja irti jotta saisi perää hieman alemmas..
      5. Pultti ei vain mahdu vieläkään tulemaan ulos... Mitä seuraavaksi???

      Joutuuko tässä kardaanin irrottamaan perästä jotta sitä saisi sen verran (arviolta sentti-2 pitäs vielä saada) taaksepäin jotta pultin saisi pois...

      Ei ollut ihan piece of cake homma tämä...
      E46 ///M3 -01
      Ex: E39 530d -01 M-sport
      Ex: E39 525tds touring -97

      Comment

      • Doni
        Moderator
        • Sep 2004
        • 2842
        • Kyrsälä

        #4
        Reippaasti vaan kardaani irti ja perä pois edestä. Ei se pultti sieltä mahdu vaikka kuinka taittelee.

        EDIT: Nyt on hyvä sit tarkistaa samalla apurungon kiinnityspisteet että ei ole murtumia.
        Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #5
          Ja muistaa merkitä kardaanin että menee samoille pultinreil'le takaisin.

          Comment

          • topsi
            BTCF Member
            • Mar 2009
            • 225
            • Oulu

            #6
            Nyt on projekti hoidettu loppuun. Kirjoitetaan nyt vielä jälkipolville miten se meni.

            - Kardaanin pultit irti
            - Perää ruhjomaan taaksepäin (ja ylös) - kappas, pultti tuli ulos, mutta en huomannut että kardaani olisi edes irronnut paikaltaan...
            - Yritin irroittaa ulkopään pulttia -oli ruostunut kiinni. WD40, lämpöä, vasaraa, kaikkea kokeiltiin. Lopulta sekä pultti että nivel oli uusimiskunnossa...
            - Useampi tunti kaiken mahdollisen yrittämistä (jotta pultin tai nivelen saisi ulos), purin jarrut edestä pois häiritsemästä..
            - Ulosvetäjällä + reilulla lämmityksellä + jäällä + vasaralla tuli lopulta ulos.

            Uuden helan tilalle laittaminen meni helpommin: Annoin kuumailmapuhaltimen lämmittää kehää ehkä puoli tuntia, samalla kun uusi hela oli pakasteessa. Laitoin nivelen huulelle ja napautin vasaralla - hups, holahti reijästä läpi. Pari kevyttä napautusta jotta sai nivelen kohdalleen ja siihen se jämähti.

            Hyvä puoli tässä tarinassa on se, että pohjaa tuli tuijoteltua tuntitolkulla, ja ei näkynyt minkään sortin vaurioita apurungon kiinnityspisteissä / peräkontin pohjassa. Kardaanikin pysyi samassa kohdassaan, siellä oli vanha merkki vielä tallella!

            Kiitokset kaikille vinkeistä On se mukava opetella alkeiden perusteita.
            E46 ///M3 -01
            Ex: E39 530d -01 M-sport
            Ex: E39 525tds touring -97

            Comment

            • suppari
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4049
              • Turku

              #7
              Originally posted by MNi View Post
              Ja muistaa merkitä kardaanin että menee samoille pultinreil'le takaisin.
              Aika teoreettista, perän laippa ei ole mukana tasapainoituksessa.
              sigpic
              P:0409699000

              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
              huollot/korjaukset!

              BMW E&F sarjaan.
              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                #8
                Näin TIS ainakin suosittelee: KLIK.

                Important!
                To avoid complaints of humming:
                Before removing propeller shaft, mark cardan universal joint to drive flange of final drive.
                Reinstall joint in this position

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎