Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330i - vikakoodi pakonokasta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Terå
    Newbiemmer
    • Jan 2014
    • 20
    • Lahti, Päijät-Häme

    E46 330i - vikakoodi pakonokasta?

    Juuri taloon hommattuun 220tkm ajettuun 330i manuaaliin tuli katsastuksesta hylky OBD-testissä ilmenneen vikakoodin takia.

    Tuli tsekattua koulussa Boschin kts540:llä, tarkkaa vikakoodia en muistanut ottaa ylös (68?), mutta kuvaus oli jotakuinkin "pakonokka-akselin säätö ei ohjearvojen mukainen"

    Joten missähän mahtaa vika olla tai mistä sitä kannattaa ensimmäisenä lähteä etsimään?
    Pakonokan anturi? Eikö siitä tulisi ihan oma vikakoodinsa?
    Vanos?
    Ketju venynyt?

    Lisätään nyt vielä että mittaristossa ei pala moottorin häiriövalo ja auto tuntuu toimivan muuten toimivan ja vetävän hyvin, lukuunottamatta tyhjäkäynnin heittelyä (liittyy ilmeisesti tähän vikaan?)
    ___________________________

    E91 330d xDrive -09 M-Sport
    E30 325e -85

    EX
    E46 330i -01
    E46 330i -00 M-sport 1
    E36 318i -91
    E39 528iA -98

    sigpic
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Originally posted by Terå View Post
    Juuri taloon hommattuun 220tkm ajettuun 330i manuaaliin tuli katsastuksesta hylky OBD-testissä ilmenneen vikakoodin takia.

    Tuli tsekattua koulussa Boschin kts540:llä, tarkkaa vikakoodia en muistanut ottaa ylös (68?), mutta kuvaus oli jotakuinkin "pakonokka-akselin säätö ei ohjearvojen mukainen"

    Joten missähän mahtaa vika olla tai mistä sitä kannattaa ensimmäisenä lähteä etsimään?
    Pakonokan anturi? Eikö siitä tulisi ihan oma vikakoodinsa?
    Vanos?
    Ketju venynyt?

    Lisätään nyt vielä että mittaristossa ei pala moottorin häiriövalo ja auto tuntuu toimivan muuten toimivan ja vetävän hyvin, lukuunottamatta tyhjäkäynnin heittelyä (liittyy ilmeisesti tähän vikaan?)
    Kyllä siellä todennäköisesti pakopuolen nokan asentotunnistin vetelee viimeisiään, joten siitä kannattaa lähteä liikkeelle.

    Comment

    • Terå
      Newbiemmer
      • Jan 2014
      • 20
      • Lahti, Päijät-Häme

      #3
      Kiitos! Täytyy kokeilla jos sen vaihto asian korjaisi.
      ___________________________

      E91 330d xDrive -09 M-Sport
      E30 325e -85

      EX
      E46 330i -01
      E46 330i -00 M-sport 1
      E36 318i -91
      E39 528iA -98

      sigpic

      Comment

      • Nipa.b
        Newbiemmer
        • Mar 2014
        • 17
        • Joensuu

        #4
        Itselläni täysin sama vikakoodi ja oireena ainoastaan huono tyhjäkäynti, joten kerro ihmessä onko anturin vaihdolla vaikutusta. Tosin tekniikka m52b28tu.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by Nipa.b View Post
          Itselläni täysin sama vikakoodi ja oireena ainoastaan huono tyhjäkäynti, joten kerro ihmessä onko anturin vaihdolla vaikutusta. Tosin tekniikka m52b28tu.
          Käytännössä ihan sama tekniikka kuin tämä m54:kin.

          Comment

          • Terå
            Newbiemmer
            • Jan 2014
            • 20
            • Lahti, Päijät-Häme

            #6
            Ihan uteliaisuuttani tänään avasin venakopan, aika karstaselta näyttää, tulpat oli myös aikamoisessa paskassa, mutta silmämääräsesti ketjut ja muut vaikutti olevan kunnossa...

            Huomenna hakemaan uus anturi. Ilmottelen sitten miten käy. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta
            ___________________________

            E91 330d xDrive -09 M-Sport
            E30 325e -85

            EX
            E46 330i -01
            E46 330i -00 M-sport 1
            E36 318i -91
            E39 528iA -98

            sigpic

            Comment

            • Nipa.b
              Newbiemmer
              • Mar 2014
              • 17
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by Terå View Post
              Ihan uteliaisuuttani tänään avasin venakopan, aika karstaselta näyttää, tulpat oli myös aikamoisessa paskassa, mutta silmämääräsesti ketjut ja muut vaikutti olevan kunnossa...

              Huomenna hakemaan uus anturi. Ilmottelen sitten miten käy. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta
              Itsekkin tuosta huoltanu vanoksen täysin, sekä separaattori+ putket vaihettu ja imuvuotoja korjaillu, oli Se letku halki imusarjan päältä. Savutestikin vielä tehty joten melkeinpä 100% varma että ei imuvuotoja ole. Kaasuläppä ja tyhjäkäynti venttiili putsailtu ja herkistelty ja niihin tiisteet vaihettu. Disaankin korjaussarja asennettu ja tiiviste vaihettu. Enää ilmottaa tosiaan vikakoodin 68 pakonokasta ja joskus satunnaisesti missfirejä joka pytylle.

              Ainut mitä itekki epäilis tosta ni pakonokan anturi taikka jakoketju niin venyny. Itsekkin vaihdan anturin jokatapauksessa kohan tässä rahautuu.

              Comment

              • Terå
                Newbiemmer
                • Jan 2014
                • 20
                • Lahti, Päijät-Häme

                #8
                Joo, nyt on pakonokan anturi vaihdettu, tuli vielä kiireissään maksettua siitä 119€ marmorille... Ja tietysti vikakoodi tulee edelleen ja tyhjäkäynti edelleen samanlainen.

                Nyt tuli otettua koodi 20€ kännykkä testerillä ylös
                P0014 "B" Camshaft Position - Timing Over-Advanced or System Performance (Bank 1)

                Mistähän sitä sitten lähtis vikaa hakemaan :think
                Kuinka iso homma vanoksen tiivisteiden vaihto olisi? Mistä saa halvimmalla ja mitä ne maksaa?
                Saako vanosta irti ilman koko jakopään purkua?

                Anteeksi tyhmät kysymykset mutta vasta reilu kaksivuotta autojen ropaamista takana ja eka bemari kyseessä
                ___________________________

                E91 330d xDrive -09 M-Sport
                E30 325e -85

                EX
                E46 330i -01
                E46 330i -00 M-sport 1
                E36 318i -91
                E39 528iA -98

                sigpic

                Comment

                • Terå
                  Newbiemmer
                  • Jan 2014
                  • 20
                  • Lahti, Päijät-Häme

                  #9
                  Nyt vahvimpana epäilynä useamman tunnin googlettelun jälkeen olisi vanoksen solenoidin jumittuminen pakopuolelta.
                  Onko vaikea purkaa?
                  ___________________________

                  E91 330d xDrive -09 M-Sport
                  E30 325e -85

                  EX
                  E46 330i -01
                  E46 330i -00 M-sport 1
                  E36 318i -91
                  E39 528iA -98

                  sigpic

                  Comment

                  • Nipa.b
                    Newbiemmer
                    • Mar 2014
                    • 17
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by Terå View Post
                    Joo, nyt on pakonokan anturi vaihdettu, tuli vielä kiireissään maksettua siitä 119€ marmorille... Ja tietysti vikakoodi tulee edelleen ja tyhjäkäynti edelleen samanlainen.

                    Nyt tuli otettua koodi 20€ kännykkä testerillä ylös
                    P0014 "B" Camshaft Position - Timing Over-Advanced or System Performance (Bank 1)

                    Mistähän sitä sitten lähtis vikaa hakemaan :think
                    Kuinka iso homma vanoksen tiivisteiden vaihto olisi? Mistä saa halvimmalla ja mitä ne maksaa?
                    Saako vanosta irti ilman koko jakopään purkua?

                    Anteeksi tyhmät kysymykset mutta vasta reilu kaksivuotta autojen ropaamista takana ja eka bemari kyseessä
                    Ei tarttee irrottaa kun venttiilikoppa ni sitpä Se siitä purkamalla lähtee. Beisan systemsiltä tilasin tiivisteet itse ja siellä onkin tuohon remppaan todella hyvät ohjeet. Tais olla noin 50€ hintaa tiivisteillä ja tulee jenkeistä postilaatikkoon.

                    Saas nähä mitä toi oma kosla sanoo uudella nokan tunnistimella, toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Eihän tuon kanssa oo taisteltukaan ku kohta puolisen vuotta .

                    Comment

                    • Nipa.b
                      Newbiemmer
                      • Mar 2014
                      • 17
                      • Joensuu

                      #11
                      Pakopuolen solenoidi lähtee ilman mitään ylimääräsiä purkamisia, piuhaliitos pois ja kierittämällä irti. En nyt tähän hätään muista minkä kokonen lenkki siihen käy mutta todella helppo. Muutama tippa öljyy sieltä mahtaa tulla ku ruuvaa sen irti.

                      Comment

                      • Terå
                        Newbiemmer
                        • Jan 2014
                        • 20
                        • Lahti, Päijät-Häme

                        #12
                        Pakopuolen solenoidi onkin näköjään ihan ulkoa käsin avattavissa, avaan huomenna ja putsaan sen.
                        ___________________________

                        E91 330d xDrive -09 M-Sport
                        E30 325e -85

                        EX
                        E46 330i -01
                        E46 330i -00 M-sport 1
                        E36 318i -91
                        E39 528iA -98

                        sigpic

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by Nipa.b View Post
                          Itsekkin tuosta huoltanu vanoksen täysin, sekä separaattori+ putket vaihettu ja imuvuotoja korjaillu, oli Se letku halki imusarjan päältä. Savutestikin vielä tehty joten melkeinpä 100% varma että ei imuvuotoja ole. Kaasuläppä ja tyhjäkäynti venttiili putsailtu ja herkistelty ja niihin tiisteet vaihettu. Disaankin korjaussarja asennettu ja tiiviste vaihettu. Enää ilmottaa tosiaan vikakoodin 68 pakonokasta ja joskus satunnaisesti missfirejä joka pytylle.

                          Ainut mitä itekki epäilis tosta ni pakonokan anturi taikka jakoketju niin venyny. Itsekkin vaihdan anturin jokatapauksessa kohan tässä rahautuu.
                          Tämä likin nyt ihan uusi tieto.
                          Eli jos sieltä tulee missfire koodia ja vieläpä joka pytylle, niin vika on kyllä imuvuodossa.
                          Eli nämä tunnistinviat eikä mitkään vanosviatkaan ei manna missfirekoodeja, vaan kyllä silloin on vika ihan muualla.

                          Comment

                          • Nipa.b
                            Newbiemmer
                            • Mar 2014
                            • 17
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by Hemi View Post
                            Tämä likin nyt ihan uusi tieto.
                            Eli jos sieltä tulee missfire koodia ja vieläpä joka pytylle, niin vika on kyllä imuvuodossa.
                            Eli nämä tunnistinviat eikä mitkään vanosviatkaan ei manna missfirekoodeja, vaan kyllä silloin on vika ihan muualla.
                            Jaahas, no se on otettava imuvuodot sitten uudestaan syyniin. En vaan keksi mistä enää vois vuotaa, sen verran laajalti niitä tuli tutkittua. Imusarjaa toki en oo irrottanu ja tiivisteitä vaihtanu, mutta kaikki muut letkut ja putket on irti käytetty ja pyöritelty käsissä läpi. Imusarjan takana olevat tulpat myös tarkistettu ja ehjät olivat. Olisko vinkkejä mitä vielä tarkistaa?

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by Nipa.b View Post
                              Jaahas, no se on otettava imuvuodot sitten uudestaan syyniin. En vaan keksi mistä enää vois vuotaa, sen verran laajalti niitä tuli tutkittua. Imusarjaa toki en oo irrottanu ja tiivisteitä vaihtanu, mutta kaikki muut letkut ja putket on irti käytetty ja pyöritelty käsissä läpi. Imusarjan takana olevat tulpat myös tarkistettu ja ehjät olivat. Olisko vinkkejä mitä vielä tarkistaa?
                              mm.jarrutehostin, öljynsuodattimen jalka, venttiilikopan tiiviste/kiristysprikat, öljyntäyttökorkki,jne, ja eipä näissä ihan tavatonta ole sekään että mm.imusarja on saumastaan rikki.
                              Eli ainakin nyt tsekata onko öljyvuotoja missään ja pitääkö tehostin alipaineensa myös kone sammutettuna.
                              Mitkään jakopäähän viittaavatkaan ongelmat eivät anna missfire koodeja, vaan niitä tulee joistain sylintereistä puola ja imuvuototapauksissa, sekä kaikista sylintereistä imuvuototapauksissa(käy siis laihalla=sytytyskatkoksia).

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎