Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kaksoismassapyörä ja kytkin vaihtoon 320 d 2002

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhnukka
    BTCF Member
    • Mar 2014
    • 604
    • Lohja

    Kaksoismassapyörä ja kytkin vaihtoon 320 d 2002



    Elikkäs tuollaisen paketin tilasin ja jäi arveluttamaan että mitä kaikkea muuta tuon paketin lisäksi pitää ostaa ja vaihtaa?

    kun olen kuullut että noiden vaihdossa pitää vaihtaa jotain pultteja ja sen sellaisia.

    Tavoite olisi saada kamat vaihdettua kerralla, jotta auton ei tarvitsisi seistä nosturilla turhaa, kun jää parista pultista kiinni
    Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366
  • nevari
    BTCF Member
    • Apr 2008
    • 256
    • jyväskylä

    #2
    Itsellä oli pakolliset ainakin kytkinasetelman kiinnityspultit. Vaihteiston kiinnityspultit (kytkinkopan) suositellaan vaihtamaan, kuten myös esim rättinivelen pultit. Aika paljon infoa löytyy myös googlettamalla. Nämä tuli ensimmäisenä mieleen. Hyvä olisi tietysti vaihtaa moottorin takastefa samalla kun paikat auki. Vaihdevivustossa jos väljää niin sekin menee siinä samalla. Tuossa ainakin mitä itsellä mennyt kuitenkin vaihtoon aika lyhyen ajan sisään. Joku enemmän tehnyt varmaan tarkentaa..

    Comment

    • Anz0r
      Bimmer Rookie
      • Mar 2009
      • 142
      • Nääsville

      #3
      Itsellä juuri auto telakalla kun teen samaa projektia omaan 330d:iin... Mutta tossa paketissa tulee siis kytkinlevy, asetelma, painelaakeri, vauhtipyörä ja oletettavasti vauhtipyörän pultit.

      Itse hommasin lisäksi asetelman pultit ja kun laatikko on kerta pois niin samalla vaivalla vaihtelen sinne kampuran stefan, sekä laatikon etupäästä sen stefan, sekä vauhtipyörän silmälaakerin ja kytkinhaarukan sen muovitapin ettei ainakaan niiden muutaman euron osien takia tarvi samaa helvettiä (=laatikon irroitusta kotioloissa) tehdä toistamiseen. Yllätyksiin on hyvä varautua kun alkaa purkamaan, itse totesin rättinivelen rikkinäiseksi, sekä kardaanin vakionopeusnivel oli myös saanut viillon kumiosaan ja oksentanut vaseliinit pois.

      Vaihdekepin puslien vaihto myös erittäin suositeltavaa samalla (itse teen myös tämän), sillä se on todella helppoa laatikon ollessa alhaalla, sekä vaihteensiirtäjän stefan vaihdan samalla. Laatikon takaosassa on myös stefa samoin kun kytkinakselin juuressa mikä kannattaa myös vaihtaa.

      Työkaluista momenttiavain, lenkkisarja, hylsysarja (missä pitkiä jatkoja ja myös torx hylsyjä !) ja kytkimen keskitystyökalu ovat ehdottomia.

      Kun tuli puheeksi niin vinkkejä millä tuon vauhtipyörän silmälaakerin saisi helposti pois? Koitin vaseliinin avulla "lyödä" sitä pois mutta ei tapahtunut muuta kuin että maailma oli vaseliinia täynnä ennenpitkää... Jonkunlainen ulosvetäjä tai joku näppärä työkalu?
      BMW E46 330D

      Comment

      • nevari
        BTCF Member
        • Apr 2008
        • 256
        • jyväskylä

        #4
        Hyvä että joku täydentää! Vaihdoinhan itsekkin nuo kaikki stefat! Hienosti muistaa. Itse otin silmälaakerin irti käyttämällä 15 millin kiila-ankkuria, siihen käyvää 12 millistä kierretankoa, mutteria ja sorkkarauta sekä vasaralla lyönti.. vähän aikaa sai avitella että sai pois mutta toimi.
        Showroomissa joku oli poistanut tunkemalla kasteltua sanomalehteä vaseliinin sijaan sinne silmälaakerin taakse ja myös lyömällä tuurnalla perään.

        siinä pari vaihtoehtoa jotka tiedän että toimii.

        Comment

        • stts
          Bimmer Rookie
          • Aug 2011
          • 70
          • Finland

          #5
          Miten kaksoismassa tai kytkin oireili (tärinät, kahinat, koilinat, jytinät ym äänet) että päädyitte ko rempan tekemään? Oliko vanhat osat aidosti vaihtokunnossa?

          Mitä tällaisen rempan osakulut ovat, esim Anz0r:n tapauksessa??

          Jos kaksoismassa-kytkin rempan tekee niin hölmöähän se olisi jättää stefat ym kilkkeet vaihtamatta.

          Tässä vaan on paha aavistus, että remppa voi kaikkine osineen ja ammattilaisella teetettynä kustantaa sen verta, että alkaa auton vaihto tuntua "järkevältä" vaihtoehdolta...
          -03 E46 320d Touring

          Comment

          • Anz0r
            Bimmer Rookie
            • Mar 2009
            • 142
            • Nääsville

            #6
            Itsellä alkoi tärräys olemaan jo sitä luokkaa että en enää viitsinyt odotella lopullista hajoamista ja mahdollisia lisävaurioita...

            Ja mitä noihin osakustannuksiin tulee niin kytkinpaketti vauhtipyörällä kustansi 600€. Rättinivel, vaihteiston ja kampuran stefat, vaihdekepin puslat ja asetelman pultit, haarukan muovitappi ja vp: silmälaakeri tähän lisää n.300€ eli touhutonnilla syytä varautua jo pelkkiin osiin
            BMW E46 330D

            Comment

            • nevari
              BTCF Member
              • Apr 2008
              • 256
              • jyväskylä

              #7
              Kytkin oireili tärinällä luistattaessa ( oli 0,5mm pintaa jäljellä )
              Vauhtipyörän väljän huomasi jo ajossa suurena voimansiirron väljänä ja kolahtikin jo ilkeästi terävämmissä kiihdytyksissä. kalliita nuo osat on, sitä ei voi kieltää...

              Comment

              • mikkis-92
                Bimmer Rookie
                • Sep 2012
                • 86
                • Taivalkoski

                #8
                Vaihteiston kumit tuli itsellä vaihdettua samalla, vaikkakin helppo homma tehdä myös jälkikäteen
                e39 M5 ahdettuna

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎