Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 M3 Kannentiiviste-ongelmat (DIY?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • topsi
    BTCF Member
    • Mar 2009
    • 225
    • Oulu

    E46 M3 Kannentiiviste-ongelmat (DIY?)

    Tuossa yleisessä M3-ketjussa hieman kerroinkin oireista, joiden todennäköinen syy on sylinterien välistä palanut kannentiiviste. Tähän topicciin voisi kerätä aiheesta tietoa, jota suomeksi ei tunnu netistä löytyvän.



    Oireet

    Rätinä/räminä, matalilla kierroksilla ja isolla vaihteella vedätettäessä. Kuulostaa niinkuin pakoputki olisi irti / resonoisi erittäin pahasti.
    Epätasainen käynti. Viasta varmuuden saa puristuspaineet mittaamalla (jota en ole itse vielä tehnyt.) Kahdessa vierekkäisessä pytyssä huonommat puristuspaineet vihjaavat viasta.

    Linkkejä, joissa samasta viasta keskustelua:




    Tarvittavat osat


    Osaluettelo koottu pääosassa yllä olevista linkeistä (suomennokset omakeksimiä). Kannentiiviste, uudet kansipultit ja venakopan tiiviste ovat kalliimpia, muut osat ovat muutaman euron tiivisteitä tai klemmareita. Päivitän listaa tarvittaessa. (näiden osien hinta original-teile.de:ssä n. 350€)

    11127835918 kannentiiviste
    11127831862 kannen pultit
    07119963072 vanos banjo tiivisterenkaat 4 kpl
    11141736758 tiivisterengas / O-rengas nokkien pidikkeesen?
    11537830708 jäähdytysputkien O-tiiviste 3 kpl
    11367831938 vanos tiiviste
    11537830709 jäähdytysjärjestelmän / termostaatin o-rengas 2 kpl
    11127832034 venakopan tiiviste
    11127831271 sytytystulppaputken tiiviste 6 kpl
    11627830667 pakosarjan tiiviste 6 kpl
    13547831483 läppärungon o-rengas 6 kpl
    11617831745 Läppärungon kiinnitysklemmari 63 mm 6 kpl
    11531318402 termarin o-rengas
    07129952109 letkuklemmari 18-24mm
    11427833769 Öljynsuodatin
    83192154780 Jarrujen puhdistusaine

    Projektissa tarvittavat erikoistyökalut

    Löysin täältä listan mitä erikoistyökaluja hommassa tarvii: http://www.m3forum.net/m3forum/showp...9&postcount=16

    Yliviivaan työkaluja sitä mukaa kun huomaan ne tarpeettomaksi

    P/N (TIS) P/N (Samstag) P/N (Current) Need for Removal? Description BMW Description (Tisher) Already Have?
    11 4 400 0-88-6-114-400 83300493743 Y Magnetic Shim Tool Shim Installer Y
    12 1 120 90-88-6-121-120 83300493902 Y Fuel Injector Unlocker Unlocking Lever Helposti irtoaa ilmankin
    00 9 120 90-88-6-009-120 83300490504 Astetyökalu (ei tietysti tarvitse olla bmw merkkinen )
    11 2 300 88-88-6-112-300 83300490861 Kampiakselin lukitustappi
    11 4 380 90-88-6-114-380 83300493739 Nokka-akselin puristustyökalu - Itse irroitin ilman tätä - pelko perseessä.
    11 5 100 90-88-6-115-100 83300491056 Y Turning crank to adj valve timing Fixture
    11 7 130 90-88-6-117-130 83300493430 Y Applying Compressed Air Connection Piece Vanos irtoaa kyllä ilmankin
    11 7 160 90-88-6-117-160 83300493805 Vanos Adj of Spline Hub Vanos Handle
    11 7 200 90-88-6-117-200 83300493434 Tightening threaded connection of Vanos Spanner for Bolts
    11 7 342 90-88-6-117-342 (?) 83300491086 Setting Camshaft Lead Angle Locking Pin Kuuluu ajoitustyökaluun
    11 9 130 90-88-6-119-130 83300493749 Setting Gauge Camshaft Adj. Gauge - Ajoitustyökalu, jolla saa nokka-akselit oikeaan asentoon.
    11 9 140 90-88-6-119-140 83300493750 SWZ Gauge Camshaft Timing Gauge
    11 9 170 90-88-6-119-170 83300493838 Maintaining prespecified dist duing VANOS adjustment Vanos Adj Bracket
    12 6 050 90-88-6-126-050 83300493429 Y Activating Solenoid Valves Switching Unit Vanos irtoaa kyllä ilmankin
    12 6 410 90-88-6-126-410 83300491148 Y External Operation of Vanos (inc 411 412 413) Adapter Cable
    12 6 411 Included in 12 6 410 (?)

    Tämä työkalupuoli onkin seuraava tenkkapoo: Erikoistyökaluja tuntuu tarvitsevan ison nipun. Mielellään otetaan vastaan että mitkä työkalut ovat todella pakollisia, ja minkä pystyy korvaamaan maalaisjärjellä? Löytyykö joltain vuokralle näitä työkaluja? Jos kaikki nuo joutuu jostain metsästelemään / ostamaan niin taitaa projekti kaatua siihen...

    Jos joku on tämän homman joskus itse tehnyt niin kommentit ovat enemmän kuin tervetulleita. Ja jos joku on sitä mieltä että hommaan ei missään nimessä tulisi ryhtyä itse, niin kannattaa sinunkin avata suusi. Kaikki neuvot ovat tervetulleita.

    Pyrin päivittämään tätä aloituspostausta tilanteen mukaan (tarvittavia osia + työkaluja + hankintapaikkoja)

    Te, jotka ovat homman teettäneet jossain, kertokaa tekin kokemuksenne, paljonko oli kilometrejä takana, ja missä korjautitte.

    Sikäli mikäli itse projektiin ryhdyn, otan siitä kuvia ja päivitän tietoa tähän ketjuun.


    Työvaiheet

    Kirjoitan tähän listaan työvaiheista, mitä on tehty. Ihan joka nippeliä ei välttämättä ole erikseen listattu. Yritän muistella järjestyksenkin

    1. Moottorin suojakansi pois (Raitisilmasuodatinsysteemit pois)
    2. Puolat ja tulpat pois
    3. Puristuspaineiden mittaus (ensin polttoainepumpun sulake pois, käynnistys jotta putket tyhjenee)
    4. Imuputkisto ja imuboxi irti
    5. Jäähdytinneste ulos moottorin kyljestä (pultti on melko hankalassa paikassa pakopuolella 2-sylinterin kohdalla)
    6. Jäähdyttimen letkut irti
    7. Tuuletin irti ilmanohjureineen, vaatii että ensin öljynjäähdytin irti
    8. Pakosarjat irti kannesta, suojapellit ensin niin helpottaa hommaa
    9. Venttiilikoppa auki
    10. Vanos irti (monta työvaihetta, esim. tässä hyvä ohjevideo: https://www.youtube.com/watch?v=9SkT2j3jsU0)
    11. Nokka-akselit irti (ilman erikoistyökaluakin irtosi...)
    12. Termostaattikotelo + termostaatti irti
    13. Polttoainesuutinten johtosuojuskotelo? irti (lukitukset saa kyllä auki ilman erikoistyökalua)
    14. Vesipumpun hihnapyörä irti
    15. ...
    Last edited by topsi; 05-10-2014, 12:34.
    E46 ///M3 -01
    Ex: E39 530d -01 M-sport
    Ex: E39 525tds touring -97
  • topsi
    BTCF Member
    • Mar 2009
    • 225
    • Oulu

    #2
    Onko tosiaan näin että tietoa ei löydy?

    Jos jostain saisi merkittävät työkalut käyttöön niin kiinnostaisi alkaa hommaan itse. Anyone? Vinkkejä mistä kysellä? Kaikki apu on eteenpäin.
    E46 ///M3 -01
    Ex: E39 530d -01 M-sport
    Ex: E39 525tds touring -97

    Comment

    • Doni
      Moderator
      • Sep 2004
      • 2842
      • Kyrsälä

      #3
      Originally posted by topsi View Post
      Projektissa tarvittavat erikoistyökalut

      P/N (TIS) P/N (Samstag) P/N (Current) Need for Removal? Description BMW Description (Tisher) Already Have?
      11 4 400 0-88-6-114-400 83300493743 Y Magnetic Shim Tool Shim Installer Y
      12 1 120 90-88-6-121-120 83300493902 Y Fuel Injector Unlocker Unlocking Lever
      00 9 120 90-88-6-009-120 83300490504 Special Torque Angle Tightner Torque Angle
      11 2 300 88-88-6-112-300 83300490861 Y Locking crankshaft in TDC when adj timing Arbor Y
      11 4 380 90-88-6-114-380 83300493739 Y For pressing down camshaft Camshaft Fixture
      11 5 100 90-88-6-115-100 83300491056 Y Turning crank to adj valve timing Fixture
      11 7 130 90-88-6-117-130 83300493430 Y Applying Compressed Air Connection Piece
      11 7 160 90-88-6-117-160 83300493805 Vanos Adj of Spline Hub Vanos Handle
      11 7 200 90-88-6-117-200 83300493434 Tightening threaded connection of Vanos Spanner for Bolts
      11 7 342 90-88-6-117-342 (?) 83300491086 Setting Camshaft Lead Angle Locking Pin
      11 9 130 90-88-6-119-130 83300493749 Setting Gauge Camshaft Adj. Gauge
      11 9 140 90-88-6-119-140 83300493750 SWZ Gauge Camshaft Timing Gauge
      11 9 170 90-88-6-119-170 83300493838 Maintaining prespecified dist duing VANOS adjustment Vanos Adj Bracket
      12 6 050 90-88-6-126-050 83300493429 Y Activating Solenoid Valves Switching Unit
      12 6 410 90-88-6-126-410 83300491148 Y External Operation of Vanos (inc 411 412 413) Adapter Cable
      12 6 411 Included in 12 6 410 (?)

      Tämä työkalupuoli onkin seuraava tenkkapoo: Erikoistyökaluja tuntuu tarvitsevan ison nipun. Mielellään otetaan vastaan että mitkä työkalut ovat todella pakollisia, ja minkä pystyy korvaamaan maalaisjärjellä?
      Kampiakselin (112300, tämänkin voi korvata sopivalla poranterällä ja maalaisjärjellä) ja nokka-akseleiden (119130) lukitustyökalut ovat ainoat erikoistyökalut joita tarvitset. Astelevyä en laske erikoistyökaluksi Nuo vanoksen asennustyökalut ovat ihan höpöhöpöä.
      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

      Comment

      • topsi
        BTCF Member
        • Mar 2009
        • 225
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Doni View Post
        Kampiakselin (112300, tämänkin voi korvata sopivalla poranterällä ja maalaisjärjellä) ja nokka-akseleiden (119130) lukitustyökalut ovat ainoat erikoistyökalut joita tarvitset. Astelevyä en laske erikoistyökaluksi Nuo vanoksen asennustyökalut ovat ihan höpöhöpöä.
        Kiitos taas jälleen neuvoista Joo astelevykin näköjään listalla oli . Vanoksen kanssa siis pärjää ilman erikoistyökaluja, hyvä tietää... No siinä tapauksessa hommailen nuo pari työkalua ja alan sen jälkeen tutkimaan mitä sieltä löytyy.

        Laitoin tuossa pielmeieriltä nipun osia valumaan.
        E46 ///M3 -01
        Ex: E39 530d -01 M-sport
        Ex: E39 525tds touring -97

        Comment

        • topsi
          BTCF Member
          • Mar 2009
          • 225
          • Oulu

          #5
          Dodiin. Nyt on mahdollisuus aloitella tätäkin projektia.

          Osia + työkaluja tuli pielmeriltä pari viikkoa sitten:



          Puristuspaineet mitattu:

          1. 12.57 bar
          2. 12.5
          3. 12
          4. 12.5
          5. 4.5
          6. 3.5 bar

          Eli asia on tällä erää pihvi... Oikein kuuli 5 ja 6 pytyssä suhahduksen joka puristuksella, kun tulpat oli irti. Nyt voikin aloittaa purkamishommat.
          E46 ///M3 -01
          Ex: E39 530d -01 M-sport
          Ex: E39 525tds touring -97

          Comment

          • topsi
            BTCF Member
            • Mar 2009
            • 225
            • Oulu

            #6
            Nyt on purettu jonkin verran... Vanos irroitettu, ja seuraavaksi pitäisi irrottaa nokka-akselit.

            Viikon kysymys: Miten irroitan nokka-akselit ilman nokka-akselin puristustyökalua?

            Mitä maailmalta lueskelin niin vaarana on nokka-akselin rikkominen jos vain alkaa pultteja löysäämään... :think Ideoita??
            E46 ///M3 -01
            Ex: E39 530d -01 M-sport
            Ex: E39 525tds touring -97

            Comment

            • Robi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 7606
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by topsi View Post
              Nyt on purettu jonkin verran... Vanos irroitettu, ja seuraavaksi pitäisi irrottaa nokka-akselit.

              Viikon kysymys: Miten irroitan nokka-akselit ilman nokka-akselin puristustyökalua?

              Mitä maailmalta lueskelin niin vaarana on nokka-akselin rikkominen jos vain alkaa pultteja löysäämään... :think Ideoita??
              Varovasti vaan avaamaan. Järjestyksessä avaa noin varttikierroksen kerrallaan jokaista pulttia niin saa ehjänä irti ja samallalailla takaisin. Vaatii aikaa ja hermoja mutta noin oon itsekin homman tehnyt.
              Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
              Tiedustelut priva tai 0452210069

              Current
              E61 530d
              E39 530d
              E39 520iA
              E46 330xd
              E28 528i

              Comment

              • topsi
                BTCF Member
                • Mar 2009
                • 225
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Robi View Post
                Varovasti vaan avaamaan. Järjestyksessä avaa noin varttikierroksen kerrallaan jokaista pulttia niin saa ehjänä irti ja samallalailla takaisin. Vaatii aikaa ja hermoja mutta noin oon itsekin homman tehnyt.
                Kiitos. Kävin jo nyppäämässä toisen akselin irti. "painottomat" laakeripukit irroitin saman tien... jolloin vain ne pukit, joihin venttiilinjouset tuo kuormaa, ovat jäljellä. ( eli vähän niinkuin tämän artikkelin tyyliin, tosin kansi paikallaan joten nokkaa ei voi pyörittää, joten pari kuormitettua nokkaa jää viimeiseksi: http://www.pelicanparts.com/bmw/tech...ft-removal.htm)
                E46 ///M3 -01
                Ex: E39 530d -01 M-sport
                Ex: E39 525tds touring -97

                Comment

                • JJT
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6694
                  • .......

                  #9
                  Ja pukkeja kiriessä katsoo että ohjuriholkit sattuu reikiin. Mulla oli S50:ssä joku seppä yhden holkin litistelly pukin väliin.
                  Myyn:
                  M10/20/52 E30-E36 osia

                  Comment

                  • topsi
                    BTCF Member
                    • Mar 2009
                    • 225
                    • Oulu

                    #10
                    Hyvä huomio tuokin!

                    Päivittelin hieman aloituspostaukseen työvaiheita mitä on tullut nyt tehtyä tässä vaiheessa. Tässä muutamia kuvia vaikka niissä nyt ei mitään mullistavaa uutta olekaan:








                    Last edited by topsi; 05-10-2014, 12:58.
                    E46 ///M3 -01
                    Ex: E39 530d -01 M-sport
                    Ex: E39 525tds touring -97

                    Comment

                    • topsi
                      BTCF Member
                      • Mar 2009
                      • 225
                      • Oulu

                      #11
                      Nyt on kansi irti. Laitan kohta kuvia.

                      Huomioita:
                      1. Sieltähän se tiiviste oli 5. ja 6. välistä poikki.

                      2. 6 mäntä oli kirkas (ja öljyinen?). Muut männät sen sijaan karstottuneita. 6 männän tekstitkin olivat luettavissa. Muista männistä ei puhettakaan. Osaisiko joku arvioida syitä mikä tällaista voisi aiheuttaa? Sylinterin seinämä on kunnossa.

                      3. "timing case" (nokkaketjun kotelo) on ilmeisesti käytetty joskus auki - niin että kannentiivisteen alimmat kerrokset olivat litistyneet lohkon ja kotelon kannen väliin. Ehkä sen on ollut syynä öljyvuotoon - koneen etuosa on öljyinen.

                      Osaisiko joku vinkata että onko näissä kuvissa joitain muutakin pielessä? Ja voisiko tuon 6 pytyn "märkyys" johtua siitä että joku öljykanava olis vuotanu pyttyyn?... Ideoita?





                      Last edited by topsi; 09-10-2014, 22:50.
                      E46 ///M3 -01
                      Ex: E39 530d -01 M-sport
                      Ex: E39 525tds touring -97

                      Comment

                      • Ässä
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2003
                        • 374
                        • Nokia

                        #12
                        Täällähän tämä edellinen autoni on, mutta harmillisesti näissä merkeissä. Omana omistusaikanani ei mitään oireita tällaisesta viasta. Hyvä, että tulee nyt kuntoon!

                        Näyttäisi siltä kuin olisi jäähdytysnestettä päässyt tuohon sylinteriin ja kuuma vesihöyry sitten puhdistanut männän laen ja palotilan.

                        Tuohon on minua edeltäneen omistajan toimesta vaihdettu uusi jakoketju laahaimineen ym. osineen, joten siksi tuo kotelo ollut auki.
                        Porsche Cayman S
                        MB 200cdi W203

                        ex: BMW F36 420xd M-sport
                        ex: BMW e46 M3
                        ex: Nissan Micra 995cc "pikkulohko"
                        ex: Mercedes-Benz 220cdi -08 w204
                        ex: e36 M3 sedan
                        ex: e90 320d
                        ex: e30 320i (2.6) -87
                        ex: e39 520i -97

                        Comment

                        • topsi
                          BTCF Member
                          • Mar 2009
                          • 225
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Ässä View Post
                          Täällähän tämä edellinen autoni on, mutta harmillisesti näissä merkeissä. Omana omistusaikanani ei mitään oireita tällaisesta viasta. Hyvä, että tulee nyt kuntoon!

                          Näyttäisi siltä kuin olisi jäähdytysnestettä päässyt tuohon sylinteriin ja kuuma vesihöyry sitten puhdistanut männän laen ja palotilan.

                          Tuohon on minua edeltäneen omistajan toimesta vaihdettu uusi jakoketju laahaimineen ym. osineen, joten siksi tuo kotelo ollut auki.
                          Jep sinulla on ollut hieno auto Alkuun itsellänikin toimi moitteettomasti, hieman liikaa vielä oli kesää jäljellä kun alkoi ongelmat... tai eihän se ole ongelma, hieman vain tekemistä... Olisihan se mukava ollut ajella kesä loppuun asti, nyt remonttikausi alkoi hieman aikaisin.

                          Fb-foorumilla ameriikankielisetkin arvelivat että jäähdytinneste voisi olla aiheuttanut tuon putsautumisen... Tosin sieltä tuli tällainenkin kommentti:

                          It's not coolant because Piston 5 would also be clean because the leak is constant..... It's from the fuel from number 5 chamber on induction stroke being sucked across gap and pushed out on the exhaust stroke on number 6 chamber, the neat fuel cleans the piston..... Won't happen other way round due to the firing order
                          Eli voihan se olla tuostakin kyse. Ainoaksi kysymykseksi jää että miksi se on "märkä", ja nimenomaan näyttäisi öljyiseltä.

                          Kaadoin moottoriöljyä pyttyyn yöksi niin katsotaan väheneekö yön aikana. Vai onko moottoriöljy liian paksua tähän käyttöön?

                          Ja, huomasitteko tuossa 6-männässä on hieman lohjennut tuo mäntä yläoikealta. Pari murusta siis irronnut. Liitteenä parempi kuva. Onkohan tuo kovinkin vakavaa(?)

                          Last edited by topsi; 10-10-2014, 22:50.
                          E46 ///M3 -01
                          Ex: E39 530d -01 M-sport
                          Ex: E39 525tds touring -97

                          Comment

                          • viltsu^^
                            BTCF Member
                            • Jan 2008
                            • 7
                            • Toijala

                            #14
                            Täälä olisi kans yks ämmä mistä kansipahvi palanut....
                            Erona vaan että pyttyjen 1-2 välistä



                            BMW e46 M3 -2003
                            BMW e36 328 - 1995
                            BMW e30 316 - 1989
                            Mitsubishi L300 - 1987

                            Comment

                            • Doni
                              Moderator
                              • Sep 2004
                              • 2842
                              • Kyrsälä

                              #15
                              Seuraava S54 kohtalotoveri.

                              Puristuspaineet huonot 2 ja 3 pytyssä. Rämisee ja käy huonosti. Sylinterikannen irroitus ja tiivisteen tarkistus. 2. ja 3. pytyn välistä peltitiiviste palanut puhki 10mm matkalta. Tiiviste on myös katkennut 3-4, 4-5 ja 5-6 välistä. Ainoa ehjä väli oli 1-2.



                              Sitten kävi topsit. Eli 2. sylinterin männän imupuolelta puuttui pala ja mäntä on puhdas verrattuna muihin mäntiin. Sylinteriputki näyttäisi myös olevan aivan valmis. Sylinterin yläreunassa tuntuu huomattava kuluma. Muissa sylintereissä näkyy hoonausjäljet ja ei tunnu pykälää.

                              Pitää vielä sylinterimitalla tarkistaa sylinterin välys tarkemmin.



                              $$$$$$$
                              Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎