Tuossa yleisessä M3-ketjussa hieman kerroinkin oireista, joiden todennäköinen syy on sylinterien välistä palanut kannentiiviste. Tähän topicciin voisi kerätä aiheesta tietoa, jota suomeksi ei tunnu netistä löytyvän.

Oireet
Rätinä/räminä, matalilla kierroksilla ja isolla vaihteella vedätettäessä. Kuulostaa niinkuin pakoputki olisi irti / resonoisi erittäin pahasti.
Epätasainen käynti. Viasta varmuuden saa puristuspaineet mittaamalla (jota en ole itse vielä tehnyt.) Kahdessa vierekkäisessä pytyssä huonommat puristuspaineet vihjaavat viasta.
Linkkejä, joissa samasta viasta keskustelua:
Tarvittavat osat
Osaluettelo koottu pääosassa yllä olevista linkeistä (suomennokset omakeksimiä). Kannentiiviste, uudet kansipultit ja venakopan tiiviste ovat kalliimpia, muut osat ovat muutaman euron tiivisteitä tai klemmareita. Päivitän listaa tarvittaessa. (näiden osien hinta original-teile.de:ssä n. 350€)
11127835918 kannentiiviste
11127831862 kannen pultit
07119963072 vanos banjo tiivisterenkaat 4 kpl
11141736758 tiivisterengas / O-rengas nokkien pidikkeesen?
11537830708 jäähdytysputkien O-tiiviste 3 kpl
11367831938 vanos tiiviste
11537830709 jäähdytysjärjestelmän / termostaatin o-rengas 2 kpl
11127832034 venakopan tiiviste
11127831271 sytytystulppaputken tiiviste 6 kpl
11627830667 pakosarjan tiiviste 6 kpl
13547831483 läppärungon o-rengas 6 kpl
11617831745 Läppärungon kiinnitysklemmari 63 mm 6 kpl
11531318402 termarin o-rengas
07129952109 letkuklemmari 18-24mm
11427833769 Öljynsuodatin
83192154780 Jarrujen puhdistusaine
Projektissa tarvittavat erikoistyökalut
Löysin täältä listan mitä erikoistyökaluja hommassa tarvii: http://www.m3forum.net/m3forum/showp...9&postcount=16
Yliviivaan työkaluja sitä mukaa kun huomaan ne tarpeettomaksi
P/N (TIS) P/N (Samstag) P/N (Current) Need for Removal? Description BMW Description (Tisher) Already Have?
11 4 400 0-88-6-114-400 83300493743 Y Magnetic Shim Tool Shim Installer Y
12 1 120 90-88-6-121-120 83300493902 Y Fuel Injector Unlocker Unlocking Lever Helposti irtoaa ilmankin
00 9 120 90-88-6-009-120 83300490504 Astetyökalu (ei tietysti tarvitse olla bmw merkkinen
)
11 2 300 88-88-6-112-300 83300490861 Kampiakselin lukitustappi
11 4 380 90-88-6-114-380 83300493739 Nokka-akselin puristustyökalu - Itse irroitin ilman tätä - pelko perseessä.
11 5 100 90-88-6-115-100 83300491056 Y Turning crank to adj valve timing Fixture
11 7 130 90-88-6-117-130 83300493430 Y Applying Compressed Air Connection Piece Vanos irtoaa kyllä ilmankin
11 7 160 90-88-6-117-160 83300493805 Vanos Adj of Spline Hub Vanos Handle
11 7 200 90-88-6-117-200 83300493434 Tightening threaded connection of Vanos Spanner for Bolts
11 7 342 90-88-6-117-342 (?) 83300491086 Setting Camshaft Lead Angle Locking Pin Kuuluu ajoitustyökaluun
11 9 130 90-88-6-119-130 83300493749 Setting Gauge Camshaft Adj. Gauge - Ajoitustyökalu, jolla saa nokka-akselit oikeaan asentoon.
11 9 140 90-88-6-119-140 83300493750 SWZ Gauge Camshaft Timing Gauge
11 9 170 90-88-6-119-170 83300493838 Maintaining prespecified dist duing VANOS adjustment Vanos Adj Bracket
12 6 050 90-88-6-126-050 83300493429 Y Activating Solenoid Valves Switching Unit Vanos irtoaa kyllä ilmankin
12 6 410 90-88-6-126-410 83300491148 Y External Operation of Vanos (inc 411 412 413) Adapter Cable
12 6 411 Included in 12 6 410 (?)
Tämä työkalupuoli onkin seuraava tenkkapoo: Erikoistyökaluja tuntuu tarvitsevan ison nipun. Mielellään otetaan vastaan että mitkä työkalut ovat todella pakollisia, ja minkä pystyy korvaamaan maalaisjärjellä? Löytyykö joltain vuokralle näitä työkaluja? Jos kaikki nuo joutuu jostain metsästelemään / ostamaan niin taitaa projekti kaatua siihen...
Jos joku on tämän homman joskus itse tehnyt niin kommentit ovat enemmän kuin tervetulleita. Ja jos joku on sitä mieltä että hommaan ei missään nimessä tulisi ryhtyä itse, niin kannattaa sinunkin avata suusi. Kaikki neuvot ovat tervetulleita.
Pyrin päivittämään tätä aloituspostausta tilanteen mukaan (tarvittavia osia + työkaluja + hankintapaikkoja)
Te, jotka ovat homman teettäneet jossain, kertokaa tekin kokemuksenne, paljonko oli kilometrejä takana, ja missä korjautitte.
Sikäli mikäli itse projektiin ryhdyn, otan siitä kuvia ja päivitän tietoa tähän ketjuun.
Työvaiheet
Kirjoitan tähän listaan työvaiheista, mitä on tehty. Ihan joka nippeliä ei välttämättä ole erikseen listattu. Yritän muistella järjestyksenkin

Oireet
Rätinä/räminä, matalilla kierroksilla ja isolla vaihteella vedätettäessä. Kuulostaa niinkuin pakoputki olisi irti / resonoisi erittäin pahasti.
Epätasainen käynti. Viasta varmuuden saa puristuspaineet mittaamalla (jota en ole itse vielä tehnyt.) Kahdessa vierekkäisessä pytyssä huonommat puristuspaineet vihjaavat viasta.
Linkkejä, joissa samasta viasta keskustelua:
Tarvittavat osat
Osaluettelo koottu pääosassa yllä olevista linkeistä (suomennokset omakeksimiä). Kannentiiviste, uudet kansipultit ja venakopan tiiviste ovat kalliimpia, muut osat ovat muutaman euron tiivisteitä tai klemmareita. Päivitän listaa tarvittaessa. (näiden osien hinta original-teile.de:ssä n. 350€)
11127835918 kannentiiviste
11127831862 kannen pultit
07119963072 vanos banjo tiivisterenkaat 4 kpl
11141736758 tiivisterengas / O-rengas nokkien pidikkeesen?
11537830708 jäähdytysputkien O-tiiviste 3 kpl
11367831938 vanos tiiviste
11537830709 jäähdytysjärjestelmän / termostaatin o-rengas 2 kpl
11127832034 venakopan tiiviste
11127831271 sytytystulppaputken tiiviste 6 kpl
11627830667 pakosarjan tiiviste 6 kpl
13547831483 läppärungon o-rengas 6 kpl
11617831745 Läppärungon kiinnitysklemmari 63 mm 6 kpl
11531318402 termarin o-rengas
07129952109 letkuklemmari 18-24mm
11427833769 Öljynsuodatin
83192154780 Jarrujen puhdistusaine
Projektissa tarvittavat erikoistyökalut
Löysin täältä listan mitä erikoistyökaluja hommassa tarvii: http://www.m3forum.net/m3forum/showp...9&postcount=16
Yliviivaan työkaluja sitä mukaa kun huomaan ne tarpeettomaksi

P/N (TIS) P/N (Samstag) P/N (Current) Need for Removal? Description BMW Description (Tisher) Already Have?
11 4 400 0-88-6-114-400 83300493743 Y Magnetic Shim Tool Shim Installer Y
00 9 120 90-88-6-009-120 83300490504 Astetyökalu (ei tietysti tarvitse olla bmw merkkinen

11 2 300 88-88-6-112-300 83300490861 Kampiakselin lukitustappi
11 4 380 90-88-6-114-380 83300493739 Nokka-akselin puristustyökalu - Itse irroitin ilman tätä - pelko perseessä.
11 5 100 90-88-6-115-100 83300491056 Y Turning crank to adj valve timing Fixture
11 7 160 90-88-6-117-160 83300493805 Vanos Adj of Spline Hub Vanos Handle
11 7 200 90-88-6-117-200 83300493434 Tightening threaded connection of Vanos Spanner for Bolts
11 9 130 90-88-6-119-130 83300493749 Setting Gauge Camshaft Adj. Gauge - Ajoitustyökalu, jolla saa nokka-akselit oikeaan asentoon.
11 9 140 90-88-6-119-140 83300493750 SWZ Gauge Camshaft Timing Gauge
11 9 170 90-88-6-119-170 83300493838 Maintaining prespecified dist duing VANOS adjustment Vanos Adj Bracket
Tämä työkalupuoli onkin seuraava tenkkapoo: Erikoistyökaluja tuntuu tarvitsevan ison nipun. Mielellään otetaan vastaan että mitkä työkalut ovat todella pakollisia, ja minkä pystyy korvaamaan maalaisjärjellä? Löytyykö joltain vuokralle näitä työkaluja? Jos kaikki nuo joutuu jostain metsästelemään / ostamaan niin taitaa projekti kaatua siihen...

Jos joku on tämän homman joskus itse tehnyt niin kommentit ovat enemmän kuin tervetulleita. Ja jos joku on sitä mieltä että hommaan ei missään nimessä tulisi ryhtyä itse, niin kannattaa sinunkin avata suusi. Kaikki neuvot ovat tervetulleita.
Pyrin päivittämään tätä aloituspostausta tilanteen mukaan (tarvittavia osia + työkaluja + hankintapaikkoja)
Te, jotka ovat homman teettäneet jossain, kertokaa tekin kokemuksenne, paljonko oli kilometrejä takana, ja missä korjautitte.
Sikäli mikäli itse projektiin ryhdyn, otan siitä kuvia ja päivitän tietoa tähän ketjuun.
Työvaiheet
Kirjoitan tähän listaan työvaiheista, mitä on tehty. Ihan joka nippeliä ei välttämättä ole erikseen listattu. Yritän muistella järjestyksenkin

- Moottorin suojakansi pois (Raitisilmasuodatinsysteemit pois)
- Puolat ja tulpat pois
- Puristuspaineiden mittaus (ensin polttoainepumpun sulake pois, käynnistys jotta putket tyhjenee)
- Imuputkisto ja imuboxi irti
- Jäähdytinneste ulos moottorin kyljestä (pultti on melko hankalassa paikassa pakopuolella 2-sylinterin kohdalla)
- Jäähdyttimen letkut irti
- Tuuletin irti ilmanohjureineen, vaatii että ensin öljynjäähdytin irti
- Pakosarjat irti kannesta, suojapellit ensin niin helpottaa hommaa
- Venttiilikoppa auki
- Vanos irti (monta työvaihetta, esim. tässä hyvä ohjevideo: https://www.youtube.com/watch?v=9SkT2j3jsU0)
- Nokka-akselit irti (ilman erikoistyökaluakin irtosi...)
- Termostaattikotelo + termostaatti irti
- Polttoainesuutinten johtosuojuskotelo? irti (lukitukset saa kyllä auki ilman erikoistyökalua)
- Vesipumpun hihnapyörä irti
- ...
Comment