memebuy23buy

E46 316i valvetronic - Jäähdytysnesteiden vaihdon jälkeen alkoi savutus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Magirus
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 877
    • Keski-Suomi und Sawo

    E46 316i valvetronic - Jäähdytysnesteiden vaihdon jälkeen alkoi savutus?

    Kyselläänpäs hieman tällaisesta ongelmasta tutun puolesta:

    Originally posted by Magirus
    Tähän väliin yksi kymysys koskien 316i facelift mallin valvetronic -moottoria.

    Eli potilas ajettu ~250 tkm, suomiauto, käynyt tänään Laakkosella jäähdytysnesteiden vaihdossa.

    Auto toiminut hyvin tähän asti, mitä nyt vähän raksuttaa kuten näillä moottoreilla tapana. Huollossa olivat sanoneet että jakopää vaatisi huoltoa, valittaa nokka- sekä kampiakselin asentotunnistimista ja jotain Vanoksesta. "Huollon" aka. jäähdytysnesteitten jälkeen auto oli alkanut pätkiä, nykiä ja lopulta ei pysynyt kunnolla käynnissä. Auto ei siis kuumalla koneella enää edes suostunut hörähtämään.

    Menin potilasta tutkimaan ja kas kummaa, kyseiset vikakoodit koskien tunnistimia ja vanosta rekisterissä, lisäksi luistoneston valo paloi ja DSC valitti jotain CAN yhteydestä DME/DDE välillä. Nollasin koodit ja luvan kanssa auto rohkeasti käyntiin. Kävi todella nätisti, ei antanut koodeja.

    Siinä sitten ihmeteltiin ja pyöriteltiin että taidettiinpa helpolla päästä KUNNES moottori lämpesi ja alkoi aivan järjetön savutus. Muistutti lähinnä tyhjäkäynnilläkin höyryveturia ja jakopää nyt rallatteli siinä ohessa mitä näissä normaalistikin.

    Kysymys kuuluu, kuinka herkkiä nämä on kansivioille? Mitä Laakkosella meni pieleen? Onko mahdollista että jäähdytysnesteiden vaihdossa kustiin jotain ja nyt on sitten vedet palotilassa? Öljy ei vaahtoa tai muistuta maitokahvia väriltään. Jännä homma kun vika tulee heti jäähdytysnesteiden vaihdon jälkeen.. Neuvoin kaveria olemaan ajamatta ja ottamaan huomenna heti yhteyttä Laakkoseen, syyttävä sormi osoittaen.
    Nyt on auton omistaja käynyt Laakkosella. Nauroivat päin naamaa ja kuulema vielä naljailivat. Syyttäävät jakopäätä ongelmasta, kuulema palamatonta bensaa menee läpi yms. paskaa, tätä en allekirjoita sitten mitenkään. Kaikki arvot oli viimeksikin INPA:lla katottuna hyvinkin järkeviä ja auto pyörii tasaisesti sekä käynnistyy hyvin. Ainoastaan järjetön savutus (sekä kuuleman mukaan käyntihäiriöt) kuumalla koneella vikoina.

    Eivät suostuneet tekemään ohivuotomittausta, eivätkä muutenkaan tutkineet autoa sen kummemmin. Huomenna soittelen tälle asiaa hoitavalle työntekijälle ja kuuntelen mitä heillä kerrottavana.

    Miten tointaisi tässä edetä? Omassa autossa oli huohotinventtiili rikki jonkun aikaa ja siinä meni niin paljon palamatonta bensaa läpi, että jopa lambdat kyykkäsivät ja auto pyöri selvästi raskaasti tyhjäkäyntiä. Silti ei savuttanut juurikaan ylimääräistä, kumma juttu.

    Tässä lopuksi vielä vikakoodit:

    DME:




    DSC:

    M47TU E61 520D FamilyWagon -06
    M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
    M20 E30 320i/323i Rooflost -86
    M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


    O: E24 osasia
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    #2
    Jotain on kämmätty, ei yleensä lueta vikakoodeja moisen rutiinivaihdon yhteydessä. Jos siellä taulussa ei merkkivaloja palanut viedessä, ei jäähynesteiden vaihto taatusti niitä noin vain sytytä..
    Sähköposti.
    IG: janzki_

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8975
      • Kellokoski

      #3
      Originally posted by Janzki View Post
      Jotain on kämmätty, ei yleensä lueta vikakoodeja moisen rutiinivaihdon yhteydessä. Jos siellä taulussa ei merkkivaloja palanut viedessä, ei jäähynesteiden vaihto taatusti niitä noin vain sytytä..
      Niin tai jakopää on ollut ns valmis ja korjaamo on diagnosoinut viat lisätöiden toiveessa :think
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • Janzki
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 4947
        • Lohja

        #4
        Originally posted by _nixu_ View Post
        Niin tai jakopää on ollut ns valmis ja korjaamo on diagnosoinut viat lisätöiden toiveessa :think
        Tuli mieleen että jätetty käymään tyhjäkäyntiä ilman paisarinkorkkia ja painuttu kaffelle..Takaisintullessa vanha geysir on ollut vastassa..
        Sähköposti.
        IG: janzki_

        Comment

        • Magirus
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 877
          • Keski-Suomi und Sawo

          #5
          Originally posted by Janzki View Post
          Tuli mieleen että jätetty käymään tyhjäkäyntiä ilman paisarinkorkkia ja painuttu kaffelle..Takaisintullessa vanha geysir on ollut vastassa..
          Ite mietin ihan samaa heti ensimmäisenä. Harmi kun nuo purkit ei jätä mitään "datalogia" tai trendiä moottorin lämpötiloista etc. Vielä kun päivämäärän ja kellonajan kanssa saisi logit pihalle niin voi olla ettei toista kertaa jäisi itsestään ilmaantumaan kaffipaussille..

          M47TU E61 520D FamilyWagon -06
          M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
          M20 E30 320i/323i Rooflost -86
          M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


          O: E24 osasia

          Comment

          • janituz
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2008
            • 858
            • nummi-pusula

            #6
            jos sieltä tulee jatkuvalla syötöllä vikakoodia kampuran ja pakonokan antureista menee jakopää 100% varmuudella uusiks, vaikka kuinka kävis nätisti. Vanos pystyy hyvin pitkälle säätämään sitä käyntiä, vetoja alkaa kyllä uupumaan jossain kohtaan.

            Se että savuttais/höyryttäis tän johdosta niin ei kyllä oo tullu vastaan. Ensimmäisen kansipahvin vaihdoin viimeviikolla ko. moottorityyppiin juurikin siitä syystä että höyryä puski MUTTA ohivuodot ja puristuspaineet oli moottorissa ok. Ohivuoto maks. 5%.. Yhden kansirempan kyllä tehnyt aiemmin kun oli alipainepumppu räjähtäny ja hajottanut pakonokan ja jostain syystä vaan yhdessä sylinterissä nasahtanu venat pakopuolelta.

            summasummarun, suosittelen ottamaan v.kannen auki ja kattomaan sen jakopään ihan ekaks.
            e46 330da -01
            E46 320d -00
            E30 323i -85 "pommikone"
            Projekti: E30 325i -86
            Projekti: E21 315 -83
            Ex: E30 318i mit m10i -89

            Comment

            • Magirus
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 877
              • Keski-Suomi und Sawo

              #7
              Originally posted by janituz View Post
              jos sieltä tulee jatkuvalla syötöllä vikakoodia kampuran ja pakonokan antureista menee jakopää 100% varmuudella uusiks, vaikka kuinka kävis nätisti. Vanos pystyy hyvin pitkälle säätämään sitä käyntiä, vetoja alkaa kyllä uupumaan jossain kohtaan.

              Se että savuttais/höyryttäis tän johdosta niin ei kyllä oo tullu vastaan. Ensimmäisen kansipahvin vaihdoin viimeviikolla ko. moottorityyppiin juurikin siitä syystä että höyryä puski MUTTA ohivuodot ja puristuspaineet oli moottorissa ok. Ohivuoto maks. 5%.. Yhden kansirempan kyllä tehnyt aiemmin kun oli alipainepumppu räjähtäny ja hajottanut pakonokan ja jostain syystä vaan yhdessä sylinterissä nasahtanu venat pakopuolelta.

              summasummarun, suosittelen ottamaan v.kannen auki ja kattomaan sen jakopään ihan ekaks.
              Ei saatu vikakoodia aikaiseksi ainakaan paikallaan pyörittämällä.

              Mikä oli syy/mistä vuoti nestettä palotilaan tuossa sinun tapauksessa? Mittasitko ohivuodot kuumalla moottorilla? Tuokaan ei kylmänä savuta, kuumana sitten senkin edestä. Mietin että onko turhaa käydä joltain toiselta huoltamolta ohivuotomittauksesta todistus, jos siellä ei sitten sitä ohivuotoa kunnolla ilmenekään? Jotenkin kuitenkin väittäisin Laakkosen munanneen tämän homman täysin, mitä lienee sitten jäähdytysnesteiden vaihdossa tekivätkään.

              M47TU E61 520D FamilyWagon -06
              M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
              M20 E30 320i/323i Rooflost -86
              M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


              O: E24 osasia

              Comment

              • janituz
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2008
                • 858
                • nummi-pusula

                #8
                oli siinä ihan pahvissa jälki mistä huuhtonu. Mittasin niin kylmänä kun kuumanakin. On vaan jotenkin vaikee uskoo että jäähdytin nesteiden vaihdossa NOIN radikaalisti voi ryssiä. :think vesi pumppu varmasti pelannut koko ajan tässä autossa?
                e46 330da -01
                E46 320d -00
                E30 323i -85 "pommikone"
                Projekti: E30 325i -86
                Projekti: E21 315 -83
                Ex: E30 318i mit m10i -89

                Comment

                • janituz
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2008
                  • 858
                  • nummi-pusula

                  #9
                  vaikkakin epätäydellinen palaminen saattaa aiheuttaa jonkin verran enemmän kondessiakin.. :think
                  e46 330da -01
                  E46 320d -00
                  E30 323i -85 "pommikone"
                  Projekti: E30 325i -86
                  Projekti: E21 315 -83
                  Ex: E30 318i mit m10i -89

                  Comment

                  • Magirus
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 877
                    • Keski-Suomi und Sawo

                    #10
                    Originally posted by janituz View Post
                    oli siinä ihan pahvissa jälki mistä huuhtonu. Mittasin niin kylmänä kun kuumanakin. On vaan jotenkin vaikee uskoo että jäähdytin nesteiden vaihdossa NOIN radikaalisti voi ryssiä. :think vesi pumppu varmasti pelannut koko ajan tässä autossa?
                    Originally posted by janituz View Post
                    vaikkakin epätäydellinen palaminen saattaa aiheuttaa jonkin verran enemmän kondessiakin.. :think
                    Kylläpä kyllä.. Soittelin tänään tuonne Laakkosen huoltoneuvojalle joka asiaa hoitanut. Puhelimessa sain sitten kuulla että auto oli savuttanut/kärynnyt ja pyörinyt huonosti sekä nykinyt jo ennen huoltoa (myös omistajan "vikaselvityksen" mukaan). Huollossa oli sitten vaan normaalisti vaihtaneet öljyt ja jäähdytin nesteet sekä todenneet jakopään olevan loppunsa edellä. Jostain kumman syystä auton omistaja vaan unohti mainita tämän asian kun vikaa selvittelin / tutkin..

                    Conclusions: Jakohan siellä on varmasti sekaisin ja ollut jo jonkun aikaa. Savuttaminen johtuu varmasti tuosta epätäydellisestä palamisesta. Soittelin neljään eri huoltamoon, kaikki tarjosi "eioota" jakopään remonttiin. Vielä pitäisi Nilsiästä saada joku pitkänlinjan ammattilainen kiinni, joka näitä kuulemma tekee. Itse en ala moiseen, tiedon/taidon ja työkalujen hankkiminen on liikaa, on jo ihan riittävästi tekemistä omissakin autoissa.

                    M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                    M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                    M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                    M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                    O: E24 osasia

                    Comment

                    • Janzki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 4947
                      • Lohja

                      #11
                      Nonni perkele !
                      On se kumma kun ei totuutta uskalleta kertoa.
                      Sähköposti.
                      IG: janzki_

                      Comment

                      • janituz
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2008
                        • 858
                        • nummi-pusula

                        #12
                        jos ei olis välimatkaa noin paljon niin onnistuis multakin toi remppa. Oon karkeasti sen 10-15 ton tyyppistä konetta tehny tässä "lyhyen" ajan sisään. Ja muutenkin paininu näiden ongelmien kanssa, kaikennäköstä tullu vastaan..
                        e46 330da -01
                        E46 320d -00
                        E30 323i -85 "pommikone"
                        Projekti: E30 325i -86
                        Projekti: E21 315 -83
                        Ex: E30 318i mit m10i -89

                        Comment

                        • kye
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2008
                          • 320
                          • Forssa

                          #13
                          Olisko mahdollista, että on laitettu kovinkin erilaatuiset öljyt sisään. Tässä tapauksessa huomattavasti ohkasemmat. Nyt valskaa sitten runsaasti venttiilivarren kumeista.
                          Tein kans pari viikkoo aikaa jakopään tuollaiseen n42 koneeseen, sekin oli melkoinen "hyöryveturi", jos jätti käymään tyhjäkäynti pidemmäksi aikaa ja sen jälkeen antoi koneelle kierroksia.
                          - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
                          - N42/46 jakopäät
                          - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

                          tied. 0407247465

                          Comment

                          • janituz
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2008
                            • 858
                            • nummi-pusula

                            #14
                            tuo viittaa enempi huohotin vikaan.. Öljy kerääntyy tyhjäkäynnillä imusarjaan, kaasua painaessa ilmavirta kasvaa ja öljy menee palotilaan enemmissä määrin. Sekin on melkolailla tyypillinen vika noissa n42/46 moteissa.
                            e46 330da -01
                            E46 320d -00
                            E30 323i -85 "pommikone"
                            Projekti: E30 325i -86
                            Projekti: E21 315 -83
                            Ex: E30 318i mit m10i -89

                            Comment

                            • Magirus
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2006
                              • 877
                              • Keski-Suomi und Sawo

                              #15
                              Tähän voisin päivitellä sen verran että auto kävi eräällä BMW merkkisiin henkilöautoihin erikoistuneella pajalla Nilsiässä. Jakopäähän/yläkertaan oli vaihdettu osaa ~1500€ edestä. Auto kuitenkin sammahteli yhtälailla jakopääremontinkin jälkeen ja lopulta vika oli löytynyt viallisesta kampiakselin asentotunnistimesta.

                              M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                              M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                              M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                              M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                              O: E24 osasia

                              Comment

                              Working...
                              X