Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 m3 SMG-merkkivalo.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Allianz
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 386
    • Vantaa

    e46 m3 SMG-merkkivalo.

    Tänään puoliltapäivin tuli lähdettyä kaupoille ja tällä 5km matkalla syttyivät rengaspaineenvalo, service engine soon ja vaihteiston merkkivalot. Kaupan pihassa selvisi, että muutamanviikon ikäinen takarengas todellakin oli aivan tyhjä. No prismasta crc paikkauspullolla ja auton omalla kompuralla rengas täyteen ja piti lähteä ohjeen mukaisesti ajamaan. Ei sitten lähdettykään. Ensin ei suostunut starttaamaan, kun ei saanut vapaalle ja tämän käyntiinlähdön jlkeen mikään vaihde ei suostunut menemään päälle ja mittariston "vaihdekaavionäyttökin" käyttäytyi oudosti. Lopulta 1 meni sisään ja päästiin liikkeelle. Kuitenkin hetken päästä meni vaihde itsestään vapaalle. Uudelleen käynnistykset eivät auttaneet tai 2 vaihto, kun määrätietoisesti yritin saada autoa edes hieman liikkeelle. Parastahan olisi, että renkaanpaikkausvaahto jämähtäisi yhdeksi kasaksi paikalleen. Noin 10min vaivalloisen parkkipaikallapyörimisen jälkeen otin akun miinusnavan irti toivoen jotain maagista apua asiaan -> ei merkitystä. Sitten sain näprättyä konehuoneen relerasian kannen auki ja näperrettyä kuuluisaa lohenpunaista relettä. Lisäksi laitoin paperia konepellin tunnistimen päälle, että varmasti painuisi pohjaan. Jotenkin auto vain päätti yhtäkkiä alkaa toimimaan ja ajoin hetken kuluttua noin 200km kotiin talliin. Tänä aikana auto toimi moitteetta, mitänyt vaihteiston ja moottorin merkkivalot paloivat.

    Autotallissa koitin lukea carsoftilla vikakoodeja ja mitään ei kaikkien yksiköiden luvussa esille tullut. En tiedä osaako tämä carsoft smg:tä lukeakkaan. Moottorin vikavalo kuitenkin nollaantui tällä. Tallissa annoin akun olla muutaman tunnin irti ja tarkisin hydrauliikkanesteet. Säiliö oli täynnä. Purin myös releen ja se ainankin näytti ehjältä ja pumppu lähtee päälle, kun ovet avaa. Pumppu pumppaa myös muutaman minuutin välein, kun virrat ovat päällä. Kävin vielä illalla noin 20km koeajolla, jonka aikana suoritin tämän jonkinlaisen vaihteiston arvojen nollauksen vaihde vapaalla vauhdissa ja pitämällä 20s läpysköjä takana. Koeajolla testailin eri vaihtamisohjelmia ja kenkääkin sai. Mitään epänormaalia/vikaa en huomannut, muutakuin tuon vaihteiston jatkuvasti keltaisena palavan merkkivalon. Merkkivalo ei ole vilkkunut missään vaiheessa.
    Lähtiessäni koeajolle autotallin lattialla oli vaihteiston paikkeilla pienehkö lätäkkö kirkasta nestettä. Olisiko tämä ilmastoinnin kondenssivettä? Myös ajonjälkeen auton alle vaihteiston tuntumilta tuli tipoittain nestettä joka saattoi osua pakoputkeen, koska jonkinlaista sihahtelua/höyryä näkyi.

    Nyt tietysti vikaakoodien lukijaa pk-seudulta kaivataan, että saisi varmennettua/paikallistettua vikaa. Yhteyttä voi ottaa privalla.

    Minkälainen tämä valon sielunelämä edes on? Ilmeisesti tulee ja menee oman tahtonsa mukaan? Saako tätä edes nollattua?

    Pitää vielä huomenna tarkistaa, että nestesäiliö on varmasti edelleenkin täynnä.

    Edit: Tänään käyty postissa autolla ja vikavaloa lukuunottamatta toimi täysin normaalisti. Tämä lohenpunainen rele tilattu. Auton alle eilen illalla tippunut neste oli ainankin täysin haihtunut ilman mitään jälkiä auton alta ja säiliö oli lähes piripinnassa. Selkeästi yli minimin.
    Last edited by Allianz; 15-09-2014, 15:04.
    Porsche 911S/Powerkit/Pccb, f10 M5 "kauppakassi III"
    ex:e93 M3 convertible "kauppakassi II", Porsche Boxster S 986, e46 M3 coupe "kauppakassi"
    "perheenjäsen e60 530ia", e36/7 z3 2.8i,e36/7 z3 1.9i, e30 325i convertible US , e30 327i ,e28 520ia, e34 525iT, e34 525i , e36 318iS Class II, e28 520i, e28 520i R.I.P., e28 518i, e34 520ia
  • ///Nipa
    Bimmer Rookie
    • Jul 2013
    • 117
    • Finland

    #2
    Originally posted by Allianz View Post
    Tänään puoliltapäivin tuli lähdettyä kaupoille ja tällä 5km matkalla syttyivät rengaspaineenvalo, service engine soon ja vaihteiston merkkivalot. Kaupan pihassa selvisi, että muutamanviikon ikäinen takarengas todellakin oli aivan tyhjä. No prismasta crc paikkauspullolla ja auton omalla kompuralla rengas täyteen ja piti lähteä ohjeen mukaisesti ajamaan. Ei sitten lähdettykään. Ensin ei suostunut starttaamaan, kun ei saanut vapaalle ja tämän käyntiinlähdön jlkeen mikään vaihde ei suostunut menemään päälle ja mittariston "vaihdekaavionäyttökin" käyttäytyi oudosti. Lopulta 1 meni sisään ja päästiin liikkeelle. Kuitenkin hetken päästä meni vaihde itsestään vapaalle. Uudelleen käynnistykset eivät auttaneet tai 2 vaihto, kun määrätietoisesti yritin saada autoa edes hieman liikkeelle. Parastahan olisi, että renkaanpaikkausvaahto jämähtäisi yhdeksi kasaksi paikalleen. Noin 10min vaivalloisen parkkipaikallapyörimisen jälkeen otin akun miinusnavan irti toivoen jotain maagista apua asiaan -> ei merkitystä. Sitten sain näprättyä konehuoneen relerasian kannen auki ja näperrettyä kuuluisaa lohenpunaista relettä. Lisäksi laitoin paperia konepellin tunnistimen päälle, että varmasti painuisi pohjaan. Jotenkin auto vain päätti yhtäkkiä alkaa toimimaan ja ajoin hetken kuluttua noin 200km kotiin talliin. Tänä aikana auto toimi moitteetta, mitänyt vaihteiston ja moottorin merkkivalot paloivat.

    Autotallissa koitin lukea carsoftilla vikakoodeja ja mitään ei kaikkien yksiköiden luvussa esille tullut. En tiedä osaako tämä carsoft smg:tä lukeakkaan. Moottorin vikavalo kuitenkin nollaantui tällä. Tallissa annoin akun olla muutaman tunnin irti ja tarkisin hydrauliikkanesteet. Säiliö oli täynnä. Purin myös releen ja se ainankin näytti ehjältä ja pumppu lähtee päälle, kun ovet avaa. Pumppu pumppaa myös muutaman minuutin välein, kun virrat ovat päällä. Kävin vielä illalla noin 20km koeajolla, jonka aikana suoritin tämän jonkinlaisen vaihteiston arvojen nollauksen vaihde vapaalla vauhdissa ja pitämällä 20s läpysköjä takana. Koeajolla testailin eri vaihtamisohjelmia ja kenkääkin sai. Mitään epänormaalia/vikaa en huomannut, muutakuin tuon vaihteiston jatkuvasti keltaisena palavan merkkivalon. Merkkivalo ei ole vilkkunut missään vaiheessa.
    Lähtiessäni koeajolle autotallin lattialla oli vaihteiston paikkeilla pienehkö lätäkkö kirkasta nestettä. Olisiko tämä ilmastoinnin kondenssivettä? Myös ajonjälkeen auton alle vaihteiston tuntumilta tuli tipoittain nestettä joka saattoi osua pakoputkeen, koska jonkinlaista sihahtelua/höyryä näkyi.

    Nyt tietysti vikaakoodien lukijaa pk-seudulta kaivataan, että saisi varmennettua/paikallistettua vikaa. Yhteyttä voi ottaa privalla.

    Minkälainen tämä valon sielunelämä edes on? Ilmeisesti tulee ja menee oman tahtonsa mukaan? Saako tätä edes nollattua?

    Pitää vielä huomenna tarkistaa, että nestesäiliö on varmasti edelleenkin täynnä.
    Yleisimmät ongelmat on:
    -konepellin asentotunnistin
    -SMG rele (Salmon reley)
    -Hydrauliikkapumppu

    Itelle tuli tuo ko vikojen selvittely aika tutuksi, kun auto toimi ensimmäisen 6kk 'puolivaloilla' releitä tuli vaihdettua 5-6kpl joka jollain tavalla lykkäsi suurempaa vikaa. Taustalla oli aina vikakoodi p1717 mikä viittaa suoraan hydrauliikka puoleen. Minulla tehtiin diagnostiikka, että hydrauliikka yksikkö (SMG hydraulic unit) on sökö, eli tämä meni vaihtoon ja sen jälkeen rinkulat ja vaihteet pysy paikoillaan myyntiin asti. SMG vaihteisto on todella vikaherkkä, mutta valitettavasti tuo vaihteiden tippuminen vapaalle/vaihteeton-tila kesken ajon kuulostaa samalta miltä oma. Pelkkä vaihteisto rinkula+moottorivikavalo ilman vaihteiden tippumista "korjaantui" vaihtamalla relettä ja sillä, että konepelti oli kunnolla "lyöty" kiinni. Toivottavasti vika selviää ja saat laitteet kuntoon
    Last edited by ///Nipa; 15-09-2014, 08:53.
    Porsche Taycan Turbo S

    BMW historia
    G12 745Le xDrive M Sport
    G30 530e xDrive M Sport
    F31 320iA xDrive
    E46 M3 SMG
    E39 525iA

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #3
      Originally posted by Allianz View Post
      Tänään puoliltapäivin tuli lähdettyä kaupoille ja tällä 5km matkalla syttyivät rengaspaineenvalo, service engine soon ja vaihteiston merkkivalot. Kaupan pihassa selvisi, että muutamanviikon ikäinen takarengas todellakin oli aivan tyhjä. No prismasta crc paikkauspullolla ja auton omalla kompuralla rengas täyteen ja piti lähteä ohjeen mukaisesti ajamaan. Ei sitten lähdettykään. Ensin ei suostunut starttaamaan, kun ei saanut vapaalle ja tämän käyntiinlähdön jlkeen mikään vaihde ei suostunut menemään päälle ja mittariston "vaihdekaavionäyttökin" käyttäytyi oudosti. Lopulta 1 meni sisään ja päästiin liikkeelle. Kuitenkin hetken päästä meni vaihde itsestään vapaalle. Uudelleen käynnistykset eivät auttaneet tai 2 vaihto, kun määrätietoisesti yritin saada autoa edes hieman liikkeelle. Parastahan olisi, että renkaanpaikkausvaahto jämähtäisi yhdeksi kasaksi paikalleen. Noin 10min vaivalloisen parkkipaikallapyörimisen jälkeen otin akun miinusnavan irti toivoen jotain maagista apua asiaan -> ei merkitystä. Sitten sain näprättyä konehuoneen relerasian kannen auki ja näperrettyä kuuluisaa lohenpunaista relettä. Lisäksi laitoin paperia konepellin tunnistimen päälle, että varmasti painuisi pohjaan. Jotenkin auto vain päätti yhtäkkiä alkaa toimimaan ja ajoin hetken kuluttua noin 200km kotiin talliin. Tänä aikana auto toimi moitteetta, mitänyt vaihteiston ja moottorin merkkivalot paloivat.

      Autotallissa koitin lukea carsoftilla vikakoodeja ja mitään ei kaikkien yksiköiden luvussa esille tullut. En tiedä osaako tämä carsoft smg:tä lukeakkaan. Moottorin vikavalo kuitenkin nollaantui tällä. Tallissa annoin akun olla muutaman tunnin irti ja tarkisin hydrauliikkanesteet. Säiliö oli täynnä. Purin myös releen ja se ainankin näytti ehjältä ja pumppu lähtee päälle, kun ovet avaa. Pumppu pumppaa myös muutaman minuutin välein, kun virrat ovat päällä. Kävin vielä illalla noin 20km koeajolla, jonka aikana suoritin tämän jonkinlaisen vaihteiston arvojen nollauksen vaihde vapaalla vauhdissa ja pitämällä 20s läpysköjä takana. Koeajolla testailin eri vaihtamisohjelmia ja kenkääkin sai. Mitään epänormaalia/vikaa en huomannut, muutakuin tuon vaihteiston jatkuvasti keltaisena palavan merkkivalon. Merkkivalo ei ole vilkkunut missään vaiheessa.
      Lähtiessäni koeajolle autotallin lattialla oli vaihteiston paikkeilla pienehkö lätäkkö kirkasta nestettä. Olisiko tämä ilmastoinnin kondenssivettä? Myös ajonjälkeen auton alle vaihteiston tuntumilta tuli tipoittain nestettä joka saattoi osua pakoputkeen, koska jonkinlaista sihahtelua/höyryä näkyi.

      Nyt tietysti vikaakoodien lukijaa pk-seudulta kaivataan, että saisi varmennettua/paikallistettua vikaa. Yhteyttä voi ottaa privalla.

      Minkälainen tämä valon sielunelämä edes on? Ilmeisesti tulee ja menee oman tahtonsa mukaan? Saako tätä edes nollattua?

      Pitää vielä huomenna tarkistaa, että nestesäiliö on varmasti edelleenkin täynnä.

      Edit: Tänään käyty postissa autolla ja vikavaloa lukuunottamatta toimi täysin normaalisti. Tämä lohenpunainen rele tilattu. Auton alle eilen illalla tippunut neste oli ainankin täysin haihtunut ilman mitään jälkiä auton alta ja säiliö oli lähes piripinnassa. Selkeästi yli minimin.
      Ekat oireet viittaisivat vaihteiston asentoanturin toimintahäiriöön, on aika yleinenkin jo tässä vaiheessa noissa laatikoissa, voi toimia taas toimimaan alettuaan jonkin aikaa ok, yleensä aika satunnaisesti häröilee vian alkaessa. Osan hinta n. 250€.

      Comment

      • Allianz
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 386
        • Vantaa

        #4
        Maanantai iltana kävin lähistöllä vikakoodeja luettamassa. Emme suoranaisesti saaneet Boschin ohjelmalla koodeja kyseisestä laatikosta, mutta valon sai nollattua. Ja akku todettiin huonokuntoiseksi jännite pitkään alle 12v käynnistyksen jälkeen. Kävin ostamassa uuden akun ja latasin sitä vielä yön yli. Seuraavana aamuna akku paikalleen ja vikavaloa ei näkynyt. Toimi moitteettomasti lauantaihin asti. Lauantaina piti lähteä Tampereelta taas Vantaallepäin lämpimästä tallista. Vikavalo paloi eikä vaihde suostunut menemään päälle. Tai edes sen jälkeen kunnolla vapaalle kun ei antanut startata. Parin minuutin yrittämisen jälkeen homma lähti taas toimimaan ja noin 300m ajon jälkeen vikavalokin sammui. Toimi taas täysin normaalisti kotitalliin asti. Tämän lohenpunaisen releen hain viimeperjantaina ja asennellaan tänään sekin varmuuden vuoksi vielä paikalleen.

        Suurin epäilys siis kohdistuisi nyt tuohon vaihteiston asentoanturiin ja näillä oireilla sen voisi suurempia ihmettelemättä siihen vaihtaa?

        Edit: vuosimalli 2002 ja noin 120 000km ajettu.
        Porsche 911S/Powerkit/Pccb, f10 M5 "kauppakassi III"
        ex:e93 M3 convertible "kauppakassi II", Porsche Boxster S 986, e46 M3 coupe "kauppakassi"
        "perheenjäsen e60 530ia", e36/7 z3 2.8i,e36/7 z3 1.9i, e30 325i convertible US , e30 327i ,e28 520ia, e34 525iT, e34 525i , e36 318iS Class II, e28 520i, e28 520i R.I.P., e28 518i, e34 520ia

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          Originally posted by Allianz View Post
          Maanantai iltana kävin lähistöllä vikakoodeja luettamassa. Emme suoranaisesti saaneet Boschin ohjelmalla koodeja kyseisestä laatikosta, mutta valon sai nollattua. Ja akku todettiin huonokuntoiseksi jännite pitkään alle 12v käynnistyksen jälkeen. Kävin ostamassa uuden akun ja latasin sitä vielä yön yli. Seuraavana aamuna akku paikalleen ja vikavaloa ei näkynyt. Toimi moitteettomasti lauantaihin asti. Lauantaina piti lähteä Tampereelta taas Vantaallepäin lämpimästä tallista. Vikavalo paloi eikä vaihde suostunut menemään päälle. Tai edes sen jälkeen kunnolla vapaalle kun ei antanut startata. Parin minuutin yrittämisen jälkeen homma lähti taas toimimaan ja noin 300m ajon jälkeen vikavalokin sammui. Toimi taas täysin normaalisti kotitalliin asti. Tämän lohenpunaisen releen hain viimeperjantaina ja asennellaan tänään sekin varmuuden vuoksi vielä paikalleen.

          Suurin epäilys siis kohdistuisi nyt tuohon vaihteiston asentoanturiin ja näillä oireilla sen voisi suurempia ihmettelemättä siihen vaihtaa?

          Edit: vuosimalli 2002 ja noin 120 000km ajettu.
          anturi maksaa noin 250-350€ ja vaihtotyökään ei ihan sormia napsauttamalla mene joten jos vian ollessa päällä saisi vielä luettua livedatalla asentotiedon onko se jotakin epämääräistä riippumatta esim testerillä annetuista vaihdekomennoista niin tällä asian voisi varmistaa.

          Comment

          • Robi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 7606
            • Vantaa

            #6
            Samoja oireita SMG laatikossa aiheuttaa kulunut Actuator 23-41-2-229-789.
            Actuatorin akseli kuluu jolloin se ei enää osaa työntää vaihdetta kunnolla paikalleen jolloin vaihteen tunnistava palikka (gear identification switch) ei tunnista mikä vaihde on päällä ja sytyttää vikavalon

            Actuatoriin ei saa varaosana kulunutta akselia joten palikan joutuu vaihtamaan Osa maksaa vajaasta 2000€ hieman yli riippuen ostopaikasta ja sen vaihto vaatii laatikon irroituksen.

            Tämä siis worst case scenario mikä voi aiheuttaa ongelmat.
            Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
            Tiedustelut priva tai 0452210069

            Current
            E61 530d
            E39 530d
            E39 520iA
            E46 330xd
            E28 528i

            Comment

            • ///Nipa
              Bimmer Rookie
              • Jul 2013
              • 117
              • Finland

              #7
              onkos tää selvinnyt :think
              Porsche Taycan Turbo S

              BMW historia
              G12 745Le xDrive M Sport
              G30 530e xDrive M Sport
              F31 320iA xDrive
              E46 M3 SMG
              E39 525iA

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎