Tänään puoliltapäivin tuli lähdettyä kaupoille ja tällä 5km matkalla syttyivät rengaspaineenvalo, service engine soon ja vaihteiston merkkivalot. Kaupan pihassa selvisi, että muutamanviikon ikäinen takarengas todellakin oli aivan tyhjä. No prismasta crc paikkauspullolla ja auton omalla kompuralla rengas täyteen ja piti lähteä ohjeen mukaisesti ajamaan. Ei sitten lähdettykään. Ensin ei suostunut starttaamaan, kun ei saanut vapaalle ja tämän käyntiinlähdön jlkeen mikään vaihde ei suostunut menemään päälle ja mittariston "vaihdekaavionäyttökin" käyttäytyi oudosti. Lopulta 1 meni sisään ja päästiin liikkeelle. Kuitenkin hetken päästä meni vaihde itsestään vapaalle. Uudelleen käynnistykset eivät auttaneet tai 2 vaihto, kun määrätietoisesti yritin saada autoa edes hieman liikkeelle. Parastahan olisi, että renkaanpaikkausvaahto jämähtäisi yhdeksi kasaksi paikalleen. Noin 10min vaivalloisen parkkipaikallapyörimisen jälkeen otin akun miinusnavan irti toivoen jotain maagista apua asiaan -> ei merkitystä. Sitten sain näprättyä konehuoneen relerasian kannen auki ja näperrettyä kuuluisaa lohenpunaista relettä. Lisäksi laitoin paperia konepellin tunnistimen päälle, että varmasti painuisi pohjaan. Jotenkin auto vain päätti yhtäkkiä alkaa toimimaan ja ajoin hetken kuluttua noin 200km kotiin talliin. Tänä aikana auto toimi moitteetta, mitänyt vaihteiston ja moottorin merkkivalot paloivat.
Autotallissa koitin lukea carsoftilla vikakoodeja ja mitään ei kaikkien yksiköiden luvussa esille tullut. En tiedä osaako tämä carsoft smg:tä lukeakkaan. Moottorin vikavalo kuitenkin nollaantui tällä. Tallissa annoin akun olla muutaman tunnin irti ja tarkisin hydrauliikkanesteet. Säiliö oli täynnä. Purin myös releen ja se ainankin näytti ehjältä ja pumppu lähtee päälle, kun ovet avaa. Pumppu pumppaa myös muutaman minuutin välein, kun virrat ovat päällä. Kävin vielä illalla noin 20km koeajolla, jonka aikana suoritin tämän jonkinlaisen vaihteiston arvojen nollauksen vaihde vapaalla vauhdissa ja pitämällä 20s läpysköjä takana. Koeajolla testailin eri vaihtamisohjelmia ja kenkääkin sai. Mitään epänormaalia/vikaa en huomannut, muutakuin tuon vaihteiston jatkuvasti keltaisena palavan merkkivalon. Merkkivalo ei ole vilkkunut missään vaiheessa.
Lähtiessäni koeajolle autotallin lattialla oli vaihteiston paikkeilla pienehkö lätäkkö kirkasta nestettä. Olisiko tämä ilmastoinnin kondenssivettä? Myös ajonjälkeen auton alle vaihteiston tuntumilta tuli tipoittain nestettä joka saattoi osua pakoputkeen, koska jonkinlaista sihahtelua/höyryä näkyi.
Nyt tietysti vikaakoodien lukijaa pk-seudulta kaivataan, että saisi varmennettua/paikallistettua vikaa. Yhteyttä voi ottaa privalla.
Minkälainen tämä valon sielunelämä edes on? Ilmeisesti tulee ja menee oman tahtonsa mukaan? Saako tätä edes nollattua?
Pitää vielä huomenna tarkistaa, että nestesäiliö on varmasti edelleenkin täynnä.
Edit: Tänään käyty postissa autolla ja vikavaloa lukuunottamatta toimi täysin normaalisti. Tämä lohenpunainen rele tilattu. Auton alle eilen illalla tippunut neste oli ainankin täysin haihtunut ilman mitään jälkiä auton alta ja säiliö oli lähes piripinnassa. Selkeästi yli minimin.
Autotallissa koitin lukea carsoftilla vikakoodeja ja mitään ei kaikkien yksiköiden luvussa esille tullut. En tiedä osaako tämä carsoft smg:tä lukeakkaan. Moottorin vikavalo kuitenkin nollaantui tällä. Tallissa annoin akun olla muutaman tunnin irti ja tarkisin hydrauliikkanesteet. Säiliö oli täynnä. Purin myös releen ja se ainankin näytti ehjältä ja pumppu lähtee päälle, kun ovet avaa. Pumppu pumppaa myös muutaman minuutin välein, kun virrat ovat päällä. Kävin vielä illalla noin 20km koeajolla, jonka aikana suoritin tämän jonkinlaisen vaihteiston arvojen nollauksen vaihde vapaalla vauhdissa ja pitämällä 20s läpysköjä takana. Koeajolla testailin eri vaihtamisohjelmia ja kenkääkin sai. Mitään epänormaalia/vikaa en huomannut, muutakuin tuon vaihteiston jatkuvasti keltaisena palavan merkkivalon. Merkkivalo ei ole vilkkunut missään vaiheessa.
Lähtiessäni koeajolle autotallin lattialla oli vaihteiston paikkeilla pienehkö lätäkkö kirkasta nestettä. Olisiko tämä ilmastoinnin kondenssivettä? Myös ajonjälkeen auton alle vaihteiston tuntumilta tuli tipoittain nestettä joka saattoi osua pakoputkeen, koska jonkinlaista sihahtelua/höyryä näkyi.
Nyt tietysti vikaakoodien lukijaa pk-seudulta kaivataan, että saisi varmennettua/paikallistettua vikaa. Yhteyttä voi ottaa privalla.
Minkälainen tämä valon sielunelämä edes on? Ilmeisesti tulee ja menee oman tahtonsa mukaan? Saako tätä edes nollattua?
Pitää vielä huomenna tarkistaa, että nestesäiliö on varmasti edelleenkin täynnä.
Edit: Tänään käyty postissa autolla ja vikavaloa lukuunottamatta toimi täysin normaalisti. Tämä lohenpunainen rele tilattu. Auton alle eilen illalla tippunut neste oli ainankin täysin haihtunut ilman mitään jälkiä auton alta ja säiliö oli lähes piripinnassa. Selkeästi yli minimin.
Comment