Announcement

Collapse
No announcement yet.

-05 316i öljyn kulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juuhokei
    Newbiemmer
    • Oct 2014
    • 5
    • Suomi

    -05 316i öljyn kulutus

    Tervehdys...

    Keltainen moottorin vikavalo. Vikakoodi P2187 powertrain - system too lean at idle bank1- eli tyhjäkäynti laihalla. Tyhjäkäynti vähäsen seilaa, kierrosväliä 600-800, kuulostaa vähän alhaiselta varsinkin tuossa alemmassa päässä, jopa lämpimänä vähän sykäyksissä käy tuo tyhjäkäynti... Nollasin koodin vajaa viikko sitten, nyt taas ilmeni. Olen katsellut noita airboxilta lähteviä putkia ja vähän käännellyt ja väännellyt mutta ei näy murtumia, onko alempana moottoritilassa jotain ketkua letkua joka aiheuttaisi mahdollisen ilmavuodon, vai voisiko tuolla tyhjäkäynnille olla jotain muuta selitystä?
    Last edited by juuhokei; 28-10-2014, 20:57. Reason: Käytetään samaa ketjua eri vian selvittämiseen...
  • bitzer223
    Bimmer Rookie
    • Jan 2011
    • 78
    • Oulu

    #2
    Moottorin takaosassa huohottimen letku tulee mieleen. Osa nro 3

    Comment

    • juuhokei
      Newbiemmer
      • Oct 2014
      • 5
      • Suomi

      #3
      Kiitos inputista, tällä kertaa syylliseksi näytti muodostuvan ilmamassamittari. Ei ainakaan nyt reiluun viikkoon enää ole valo syttynyt palamaan

      Nyt on sitten jo toinen ongelma, laitetaan samaan ketjuun, vaihdetaan otsikkoa... öljy maistuu. Ja aikas reilusti. Tosiaan N46B18 kone, 120tkm ajettu, 5tkm sitten tehty öljyhuolto, ja viimeisen reilun parin tonnin aikana lisännyt *4* litraa öljyä. Viime kerralla nollasin trippimittarin, ja kun öljykannu taas alkoi huhuilemaan, oli mittarissa 520km.

      En tosiaan tiedä, mitä öljyä sinne oli silloin huollossa laitettu (todennäköisesti halvinta mitä hyllystä löytyi) mutta nyt on nuo neljä litraa laitettu Teboil Diamond 5w40-öljyä joka täyttää BMW LL-04-standardin. Käsittääkseni ihan hyvää öljyä? Pitäisikö vielä kokeilla Castrol Magnatecia vai viedä suoraan lääkäriin. Tosin ei tuohon nyt vielä lompakko repeä.

      Auto ei savuta edes kylmänä tyhjäkäynnillä mitenkään erikoisesti, mutta kyllä takalasista jonkinlaiset pöllyt näkyy kun painaa kaasua esim. valoista lähtiessä. Väriltään savu on kyllä valkeaa kuin kesäpäivän pilvet, mutta pitää joku kaveri vielä pyytää painelemaan kaasua sillävälin kun katson tarkemmin putkeen :think

      Auto on vasta katsastettu ja päästöt olivat OK
      Last edited by juuhokei; 28-10-2014, 21:05.

      Comment

      • pomo
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2013
        • 429
        • Oulu

        #4
        Aika reiluahan tuo kulutus on, mutta valmistajien ohjearvot ovat sellaiset että 1-1,5l /1000 km on vielä normaalia. Öljyillä voi olla jonkinlainen vaikutus, veikkaan kyllä, että castrolia menee enemmän, koska sinä taitaa olla notkeampaa?

        Aika hankala tuota öljyn kulutusta on selvittää, jos ei näy vuotoja.
        --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

        E46 320 Cab

        Comment

        • TseiPii
          BTCF Member
          • Apr 2012
          • 188
          • Keskellä Suomea

          #5
          Ja hyvin todnäk huohotin vika. Pidä auto tyhjäkäynnillä muutama minuutti ja kokeele kaasuttaa. Luultavasti tulee sitä sinistä savua. Huohotin vika saattaa aiheuttaa myös nuota vikakoodia. Jos aukaset öljykorkin ku auto on käynnis niin ei saisi olla mikää mahdoton imu.

          E: Ja tämähän tosiaan tuohon öljynkulutukseen liittyen
          E30 318i -85

          E30 320i -87 ex
          E36 316i -91 ex
          E36 325i -94 ex
          E46 325i -03 ex
          E46 316i -02 ex
          E61 525i -06 ex
          E46 320d -03

          E70 3.0d - 09


          E39 M5 pyhänä

          Comment

          • juuhokei
            Newbiemmer
            • Oct 2014
            • 5
            • Suomi

            #6
            Öljykorkki aukesi ihan kiltisti, vähän suhahti niin kuin pitääkin. :think

            Comment

            • juuhokei
              Newbiemmer
              • Oct 2014
              • 5
              • Suomi

              #7
              Alkaa enemmän epäilyttää, että kyse on öljypropusta, tiivisteestä tms, tänään havaitsin vihdoin, että aamulla töihin lähtiessä oli ilmestynyt öljyläiskä asvalttiin auton alle. Eli jostain se vuotaa, eikä tosiaan näytä palavan - savu ei sinerrä yhtään, ei kylmänä tai lämpimänä.

              Edellisellä litralla kesti 520km kulua loppuun, tällä litralla on jo 680, saavuttaa kohta kyllä alarajan. Paksumpaa öljyä varmaan tuo Teboil, kun mitä silloin öljyhuollossa laitettua, mikä selittäisi paranevan kulutuksen. Olisikohan sieltä voinut vain huollon kavereilta unohtua joku prikka tai ovat kusaisseet kierteet vituiksi?

              Pitää katsoa jos viikonloppuna pääsee auton alle pohjapanssaria irroittelemaan ja tutkimaan tarkemmin... :think

              Comment

              • KimmoL
                Bimmer Rookie
                • Dec 2014
                • 31
                • Pohjanmaa

                #8
                Itse olen käynyt samnkaltaista keskustelua "oranssi öljyvalo" threadissa http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=207257
                Eilen tosiaan tuo joutokäynti alkoi seilaamaan alle tonnissa ja pörähti sieltä ylös ja vaeltaa edestakas.
                Löytyikö näihin vikoihin ratkaisua?
                E46 316i -03 touring:think
                R 1200 GSA

                Comment

                • KimmoL
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2014
                  • 31
                  • Pohjanmaa

                  #9
                  Originally posted by KimmoL View Post
                  Itse olen käynyt samnkaltaista keskustelua "oranssi öljyvalo" threadissa http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=207257
                  Eilen tosiaan tuo joutokäynti alkoi seilaamaan alle tonnissa ja pörähti sieltä ylös ja vaeltaa edestakas.
                  Löytyikö näihin vikoihin ratkaisua?
                  Vastaan itselleni. Eli tyhjäkäynti seilasi koska öljykorkki oli huonosti kiinni
                  Öljyä tosiaan vei nyt niin että ö.pinta tikussa minimissä 316 km ajolla
                  E46 316i -03 touring:think
                  R 1200 GSA

                  Comment

                  • eegas
                    Newbiemmer
                    • Jun 2013
                    • 4
                    • Liperi /Kauhava

                    #10
                    Täällä takuuajan käytettiin Mobil longlife öljyjä, sitä kului n.0,5l/1000km, takuuajan jälkeen käytetty Mobil 3000 öljyä, vaihdeltu 10tonnin välein, kulutus n.1l/5000km. Öljylaatua vaihtamalla kulutus tippui järkeviin lukemiin.
                    Auto: BMW 316i 1,8 -04 touring, ajettu n.195tuhatta.
                    BMW 316i touring -04

                    Comment

                    • Antti O
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6929
                      • N/A

                      #11
                      Isälläni on 2004 tehty E46 316 1.8, en tiedä onko sama moottori. Kuitenkin siinä on ollut ajanmyötä melkoista öljynvientiä. Se sotki koko koneen etupään kun vanoksien solenoidien o-renkaat vuoti reilusti öljyä. Toinen vuotopaikka oli öljynsuodatinjalan tiiviste. Eihän vuoda siitä?

                      Toinen asia kun siirryttiin 0w öljyistä 5w öljyihin kulutus loppui käytännössä kokonaan. Nyt on sisällä 5w-40 magnatecit ja ei tarvitse lisäillä.
                      Ei nyt välttämättä auta kun olit jo tainnut paksumpaan öljyyn siirtyä.. tosiaan miltä koneen etupää näyttää vuotaako siitä? Tosin noin paljon jos vuotaisi se jo sotkisi lattiatkin.

                      Comment

                      • Spedemasta
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2013
                        • 23
                        • Helsinki

                        #12
                        Voin kertoa omat kokemukset N46b18 moottorin öljynsyönnistä. Ostaessa mittarissa 195tkm ja pääsin noin 5tkm ennen kuin piti lisätä öljyä (ei tietoa mitä edellinen oli sinne laittanut). 200tkm laitoin Castrolin Edget 5w-30 jota maistui 1L/2000km. Tämän jälkeen tuli vaihdettua kasa "vuotavia" tiivisteitä; venttiilikopan, öljypohjan, solenoidien-, alipainepumpun o-renkaat, joista öljypohjan tiiviste vuoti eniten tai sanotaanko huohotti (maahan ei tiputtanut). Öljynsyönti pysyi kuitenkin samana. Seuraavaksi huohottimen ja letkujen vaihto. Majoneesia löytyi putkista, mutta öljyä meni tämänkin jälkeen samalla tavalla.

                        Lopuksi venttiilivarsien kumit vaihtoon -> loppui se öljynsyönti. Paljon luin eri bmw foorumeilta ympäri palloa, että N-sarjan koneiden 2000-luvun alun ja puolenvälin 4-6-8 mukisten venttiilivarsien kumit ei kestä kuin sen 10v/200tkm, niin kuin itselläkin. Renkaista johtuvaa öljynsyöntiä on ilmeisen vähän foorumien perusteella..

                        Comment

                        • huppu
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2010
                          • 423
                          • Rovaniemi

                          #13
                          Originally posted by Spedemasta View Post
                          Voin kertoa omat kokemukset N46b18 moottorin öljynsyönnistä. Ostaessa mittarissa 195tkm ja pääsin noin 5tkm ennen kuin piti lisätä öljyä (ei tietoa mitä edellinen oli sinne laittanut). 200tkm laitoin Castrolin Edget 5w-30 jota maistui 1L/2000km. Tämän jälkeen tuli vaihdettua kasa "vuotavia" tiivisteitä; venttiilikopan, öljypohjan, solenoidien-, alipainepumpun o-renkaat, joista öljypohjan tiiviste vuoti eniten tai sanotaanko huohotti (maahan ei tiputtanut). Öljynsyönti pysyi kuitenkin samana. Seuraavaksi huohottimen ja letkujen vaihto. Majoneesia löytyi putkista, mutta öljyä meni tämänkin jälkeen samalla tavalla.

                          Lopuksi venttiilivarsien kumit vaihtoon -> loppui se öljynsyönti. Paljon luin eri bmw foorumeilta ympäri palloa, että N-sarjan koneiden 2000-luvun alun ja puolenvälin 4-6-8 mukisten venttiilivarsien kumit ei kestä kuin sen 10v/200tkm, niin kuin itselläkin. Renkaista johtuvaa öljynsyöntiä on ilmeisen vähän foorumien perusteella..
                          Osaatko sanoa, kuuluuko nuo venttilinvarsien kumit yläpään tiivistesarjaan vai onko ihan oma lukunsa? :think Meillä uusittiin ykköseen yläpään tiivistesarja, millä loppui samanlainen öljynkulutus kuin sulla. Tämän jälkeen ei ole tarvinnut lisätä desiäkään. Tätä ennen ja jälkeenkin on välillä tullut kabiiniin öljynkäryn hajua. Jostain siis pääsee kuitenkin satunnaisesti tippa vuotamaan, mistä tuo hajuhaitta tulee. Syytä tähän ei ole löytynyt eikä ole viitsinyt erikseen tutkituttaa, kun sekin maksaa omansa. Oireiden jatkumisesta voisi päätellä, että vuotaa jostain muualta kuin yläpään tiivistesarjaan kuuluvien tiivisteiden kautta.

                          Osaisko joku sanoa, voisko tällainen vuotava paikka (venttiilinvarren kumit) aiheuttaa käryä kabiiniin? :think
                          BMW E46 318d 10/04

                          Comment

                          • KondomDuck
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2008
                            • 1006
                            • Kirkkonummi

                            #14
                            Originally posted by Spedemasta View Post
                            Lopuksi venttiilivarsien kumit vaihtoon -> loppui se öljynsyönti. Paljon luin eri bmw foorumeilta ympäri palloa, että N-sarjan koneiden 2000-luvun alun ja puolenvälin 4-6-8 mukisten venttiilivarsien kumit ei kestä kuin sen 10v/200tkm, niin kuin itselläkin. Renkaista johtuvaa öljynsyöntiä on ilmeisen vähän foorumien perusteella..
                            Mites tota, tarkistitko tulpat ennen kun vaihdoit venavarrenkumit? Eikös niiden pitäisi aina kuitenkin mennä mustaksi mikäli niissä on feelua?

                            Comment

                            • Spedemasta
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2013
                              • 23
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by huppu View Post
                              Osaatko sanoa, kuuluuko nuo venttilinvarsien kumit yläpään tiivistesarjaan vai onko ihan oma lukunsa?

                              Osaisko joku sanoa, voisko tällainen vuotava paikka (venttiilinvarren kumit) aiheuttaa käryä kabiiniin? :think
                              Nuo kumit ei kuulu yläpään tiivistesarjaan, joten tuskinpa on niitä vaihdettu. (muokkaus, BMW parts OEM ylätiiviste setti ei näytä v-varren kumeja, mutta samalla varaosanumerolla ns. tarvike merkit ne sisältää (head gasket set)) Tuon käryn kabiinin tuo tod. näk. vuotavat alipainepumpun o-renkaat tai voihan venttiikoppantiivistekin vuotaa mistä kohtaa vain ja ilmavirta kuljettaa öljyt pakosarjalle/putkelle. Jos pääset auton alle, niin lampulla voit tuo alipainepumpun mahd. vuodon tsekata. Mutta nämä tiivisteet on kyllä vaihdettu, jos yläpääntiiviste srj. on laitettu.
                              Last edited by Spedemasta; 28-01-2015, 13:20.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎