Announcement

Collapse
No announcement yet.

N42B20 vauhtipyörän lukitseminen paikoilleen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zeeliz
    Bimmer Rookie
    • Aug 2011
    • 82
    • Espoo

    N42B20 vauhtipyörän lukitseminen paikoilleen

    Nyt tarttis kyllä hitusen neuvoja missä helvatussa tuo vauhtipyörän lukitus on tuossa n42b20 koneessa? Nyt meni hermo ja otin koko imuventtiilikopan kokonaan pois jotta pääsisin näkemään tarkemmin onko startin alla jotain mihin sen vois laittaa. En ole löytänyt mitään koloa/pulttia jonka alta paljastuis oikea paikka.

    Otin vielä kuvia imusarjan puolelta ja auton alhaalta. Saa esittää arvailuja ja näkemyksiä missä olis tää kuuluisa "reikä" mistä saan vauhtipyörän lukitsijan paikoilleen.

    Vauhtipyörän toki saa muutenkin paikoilleen, mutta se pitäisi saada nyt siihen oikeaan kohtaan paikoilleen, jotta saa nokat säätää sen mukaisesti omille paikoille.
    Attached Files
    Myynnissä E46 touring osina, kaikki myydään.

    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=343097
  • nic0i
    Newbiemmer
    • Oct 2010
    • 7
    • Suomi

    #2
    Originally posted by zeeliz View Post
    Nyt tarttis kyllä hitusen neuvoja missä helvatussa tuo vauhtipyörän lukitus on tuossa n42b20 koneessa? Nyt meni hermo ja otin koko imuventtiilikopan kokonaan pois jotta pääsisin näkemään tarkemmin onko startin alla jotain mihin sen vois laittaa. En ole löytänyt mitään koloa/pulttia jonka alta paljastuis oikea paikka.

    Otin vielä kuvia imusarjan puolelta ja auton alhaalta. Saa esittää arvailuja ja näkemyksiä missä olis tää kuuluisa "reikä" mistä saan vauhtipyörän lukitsijan paikoilleen.

    Vauhtipyörän toki saa muutenkin paikoilleen, mutta se pitäisi saada nyt siihen oikeaan kohtaan paikoilleen, jotta saa nokat säätää sen mukaisesti omille paikoille.
    Siinä startin alla se on, ainakin manuaalimalleissa. Kuvissa sitä ei ihan näy, johtuen kuvakulmasta, kuvan epäsevyydestä sekä yleensä kuroutunut täyteen kaikennäköistä paskaa eteen. Lukitusreiän löytämistä vaikeuttaa myös todella tiukat toleranssit reiän sekä lukitustapin kanssa, joten reippaasti crctä (tiukka saa olla, muttei kuiva) Reiän tarkka sijaintihan on lohkon vaaka ja pystyosan kulmassa, eli tappi menee kuvan osoittaman anturin alitse.

    Hirveän vaikea selittää, mutta toivottavasti auttoi edes hieman!

    Comment

    • zeeliz
      Bimmer Rookie
      • Aug 2011
      • 82
      • Espoo

      #3
      Kyllä noista kuvista pitäisi näkyä se paikka. Olen katsonut monesta ohjeesta että se pitäisi olla tuossa 3 kuvassa, suurinpiirtein tossa missä on tuo kummallinen ulospäin suuntautuva valu, tuota valua ei ole missään noissa netistä löytyvissä kuvissa. Tosi erikoista ettei kenelläkään olisi tullu samankaltaisia ongelmia täällä vastaan.

      Olen myös lukenut muutamia foorumeita joissa henkilöt on törmännyt samaan ongelmaan että sitä reikää ei yksinkertaisesti ole. Myöskin on malleja joissa LUK merkkisissä vauhtimassapyörissä ei olisi myöskään sitä vastareikää. Nää mallit on useasti kyllä ollu USA mallisia.
      Myynnissä E46 touring osina, kaikki myydään.

      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=343097

      Comment

      • Fldaas
        Newbiemmer
        • Aug 2013
        • 5
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by zeeliz View Post
        Kyllä noista kuvista pitäisi näkyä se paikka. Olen katsonut monesta ohjeesta että se pitäisi olla tuossa 3 kuvassa, suurinpiirtein tossa missä on tuo kummallinen ulospäin suuntautuva valu, tuota valua ei ole missään noissa netistä löytyvissä kuvissa. Tosi erikoista ettei kenelläkään olisi tullu samankaltaisia ongelmia täällä vastaan.

        Olen myös lukenut muutamia foorumeita joissa henkilöt on törmännyt samaan ongelmaan että sitä reikää ei yksinkertaisesti ole. Myöskin on malleja joissa LUK merkkisissä vauhtimassapyörissä ei olisi myöskään sitä vastareikää. Nää mallit on useasti kyllä ollu USA mallisia.
        Eikös se reikä tuossa kuvassa #4 näy? Muokkasin liitteeksi. :think

        Omaan katiskaan tuli laitettua luk-kaksoismassa ja vastareikä löytyi.
        Attached Files

        Comment

        • Convertible
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2003
          • 2638
          • Turku

          #5
          Juu, noissa korjaamo manuaaleissa on ihan joku muu kuva kuin mitä n42 koneessa se kohta on.
          F25 X3 35d
          E87 118i
          E46 330ti
          E46 M3
          E30 M3
          E30 M3 Convertible
          Z3 Roadster

          Comment

          • smpovers
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 2372
            • Tammela

            #6
            Autossa on automaatti laatikko ja ajoitustappi on paikallaan. Moottori pyörii ehkä alle puolimilliä kun koittaa pyörittää. Onko normaalia? Jos se nyt oikeassa reijässä niin, nokka-akselien ajoitus näyttää olevan jonkin verran myöhässä, mutta vikakoodia väärästä ajoituksesta ei tullut. Niihin isoihin reikiin se tappi tuntuu myös menevän, mutta niissä se ei nyt ole..

            On ehkä mahdollista että jako olisi hypännyt juuri nosturille ajettua koska koneesta kuului sillon pieni rusahdus.
            BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
            BMW 330d touring e46 -05
            Ford Cortina Mk2 1600 -70
            ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16412
              • Asikkala

              #7
              Heittäkää nämä n42-koneet kaikki romulavalle, niistä ei saa kuin rupia perseeseen, uskomatonta paskaa.

              Comment

              • apina
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2004
                • 274
                • Espoo

                #8
                Originally posted by smpovers View Post
                Autossa on automaatti laatikko ja ajoitustappi on paikallaan. Moottori pyörii ehkä alle puolimilliä kun koittaa pyörittää. Onko normaalia? Jos se nyt oikeassa reijässä niin, nokka-akselien ajoitus näyttää olevan jonkin verran myöhässä, mutta vikakoodia väärästä ajoituksesta ei tullut. Niihin isoihin reikiin se tappi tuntuu myös menevän, mutta niissä se ei nyt ole..

                On ehkä mahdollista että jako olisi hypännyt juuri nosturille ajettua koska koneesta kuului sillon pieni rusahdus.
                Mulla ei pyörinyt yhtään tappi paikoillaan kampuran päästä kokeiltuna...
                318iA Touring -02
                ex 316 2.5l -87
                ex 525tdsA Touring -95

                Comment

                • smpovers
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 2372
                  • Tammela

                  #9
                  ........
                  Last edited by smpovers; 28-02-2017, 20:54.
                  BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                  BMW 330d touring e46 -05
                  Ford Cortina Mk2 1600 -70
                  ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10949
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by smpovers View Post
                    Ok. Täs nyt ihan pieni välys tuntuu. Mutta pakko sen tapin on olla oikeassa kolossa:think

                    Taas toinen ongelma. Pulttipyssyllä kuningaspultti varmasti aukeaa kivuttomasti, mutta sen kiristys. Ei varmaan uskalla 300nm vetää se ajoitustappi paikallaan. Pitäisi taas olla yksi erikoistyökalu lisää. Sen tosin pystyisi tekemään itsekkin, mutta menee taas aikaa hukkaan.
                    Hieno myös toi bilteman ajoitussarja. Ensimmäisessä setissä nokan ajoitustyökalu oli viallinen ja tässä toisessa pakonokka-akselin lukitustyökalun pultit ei sovi samaan reikään kannen kanssa.. Vitutus on ihan sanoin kuvaamatonta tän auton kanssa.
                    Miksi sä ostat biltemasta koneen ajoitustyökaluja? Siellä se laatu vaihtelee työkaluissa niin paljon, että tuollaisia työkaluja en kyllä biltemasta ostaisi.. Tälläisissä työkaluissa toleranssit on aika tarkat. Toki siellä osa työkaluista on hyviä, mutta osa ei kuten olet huomannut.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • smpovers
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 2372
                      • Tammela

                      #11
                      .......
                      Last edited by smpovers; 28-02-2017, 20:54.
                      BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                      BMW 330d touring e46 -05
                      Ford Cortina Mk2 1600 -70
                      ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                      Comment

                      • apina
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2004
                        • 274
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by smpovers View Post
                        Joo kyllä tää oli virhe. Vähän alkaa näyttämään siltä, että noilla työkaluilla ei homma onnistu riittävän tarkasti. Imunokan lukitustyökalu menee ihan jämptisti paikalleen, mutta pakonokan ei. Pultit tosiaan ei sovi reikiin ja aika väljästi se istuu nokka-akseliin kiinni. Uskalsin ostaa setin, koska mielestäni usein bilteman työkalut ovat olleet ihan riittävän hyviä laadultaan ja mitään en ole ainakaan muistaakseni rikkonut.. Melkeimpä yritän palauttaa tuon jos ne sen sattuu huolimaan..
                        Kampiakselin pultin avaamiseen/kiristykseen tuli tehtyä itse työkalu ja hyvin se kesti avaamisen vaik seka kunnollisella pulttipyssyllä ei lähtenyt auki.

                        Jos noita kunnollisia ajoitustyökaluja on Hämeenlinnan tai Forssan seudulla sopivaan hintaan vuokralle, niin olisin kiinnostunut..
                        Kuulostaa nyt samalta kun itsellä ebayn halpistyökalun kanssa. Sulla on varmaan työkalu liian takana nyt ja pultinreiät ei siksi kohtaa...ja luulet että työkalu väljä vaikka se onkin liian tiukka eikä mahdu liikkumaan tarpeeksi eteen. Pakonokan neliön toinen otepinta on vain pari milliä ja työkalun tulee vastata siihen.

                        Jouduin viilaamaan vähän pakonokan työkalua että nokan neliö sopi paikoilleen.

                        Ajoitus ei sitten oikeasti ole supertarkka. Johan ketjutkin vähän venyy ja bmw.n TIS ohjeissakin mainitaan muistaakseni max 0.5mm välys ainakin imunokalle ajoitustyökalu paikallaan tjsp....
                        Last edited by apina; 20-12-2016, 23:59.
                        318iA Touring -02
                        ex 316 2.5l -87
                        ex 525tdsA Touring -95

                        Comment

                        • zeeliz
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2011
                          • 82
                          • Espoo

                          #13
                          Itselläni ei ollu bilteman laatuista mutta ei ollut alkuperäinenkään. Tuo tappi tosiaan osuu ainoastaan yhteen "reikään" ja lukitsee sen vauhtipyörän paikoilleen (siellä ei pitäisi olla useita reikiä) Tuo kiristys tehdään johonkin 30 - 50 nm kireydelle kun tappi on paikallaan. Sen jälkeen tappi otetaan pois ja kiristys tapahtuu samaan tapaan kuin sen pultin irroituskin, eli mahdolisesti vaihde päällä, jarrut pohjassa yms.. mitä nyt kukakin keksii.
                          Myynnissä E46 touring osina, kaikki myydään.

                          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=343097

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎