Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 tt thermo lämmitin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3019
    • Kuopio

    #16
    Originally posted by JTP View Post
    Itse toteutin kytkennän sillä tavalla, että nappasin Defan panssarikaapelista toisesta päästä pistokkeen irti, ja kytkin tuon panssarikaapelin suoraan lämmittimeen. Toinen vaihtoehto olisi ollut hakea sähköliikkeestä panssariletkua, ja suojata sillä tuo lämmittimen oma liitäntäkaapeli.

    Ja näin sanoo määräykset noista lämmitinasennuksista:

    SFS-5724. Erityisvaatimukset ajoneuvojen moottorinlämmittimille, linja-autonlämmittimille ja matkailuperävaunulämmittimille (kertoo kuinka SFS-60335-1:tä sovelletaan ajoneuvoihin)
    23.2:
    Käytetty kaapeli ei saa olla kevytrakenteisempaa kuin kevyt taipuisa kumikaapeli (tyyppi H05 RN-F) tai kevyt taipuisa muovikaapeli (tyyppi H05 VV-F tai H05 VVH2-F) vedettynä taipuisaan panssariletkuun tai vastaavaan, joka antaa mekaanisen suojan kaapelille. Panssariletkun on oltava molemmista päistä luotettavasti kiinnitetty. Kaapelin on oltava kiinnitetty vedonpoistimiin. Sama vaatimus koskee myös muita sisäisiä yhdysjohtoja, kuten esim. lämmittimien ja mahdollisen muuntajan, akunvaraajan, kytkinkellon tai ajoneuvoon asetetun sisätilanlämmittimen välillä olevaa kaapelia.
    Tämä kuulostaa hyvältä. Jätitkö lämmittimen omaa johtoa yhtään paljaaksi vai kytkitkö panssarikaapelin suoraan lämmittimeen? Pitää alkaa itsekin tutkimaan asiaa uudestaan kun välillä tämän jo hylkäsin. Ei sulla sattuisi olemaan yhtään kuvaa tuosta johdon asennuksesta?
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • LasseE
      Bimmer Fanatic
      • May 2008
      • 416
      • Kontiolahti/Joensuu

      #17
      Originally posted by markok View Post
      Tämä kuulostaa hyvältä. Jätitkö lämmittimen omaa johtoa yhtään paljaaksi vai kytkitkö panssarikaapelin suoraan lämmittimeen? Pitää alkaa itsekin tutkimaan asiaa uudestaan kun välillä tämän jo hylkäsin. Ei sulla sattuisi olemaan yhtään kuvaa tuosta johdon asennuksesta?
      Kuva kiinnostaisi minuakin..Eli kytkemällä uuden panssarikaapelin, saisi järkevämmän liittimen puskuriin,käytännössä calix/defa mallisen..?
      Ex. E46 330d -05
      Ex. e61 530da -05
      Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
      Member of Team EastAudio
      Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

      Comment

      • JTP
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2008
        • 506
        • Hpj

        #18
        Originally posted by markok View Post
        Tämä kuulostaa hyvältä. Jätitkö lämmittimen omaa johtoa yhtään paljaaksi vai kytkitkö panssarikaapelin suoraan lämmittimeen? Pitää alkaa itsekin tutkimaan asiaa uudestaan kun välillä tämän jo hylkäsin. Ei sulla sattuisi olemaan yhtään kuvaa tuosta johdon asennuksesta?
        Eipä tullut mieleenkään ottaa kuvia asennuksesta, kun piti niin äkkiä päästä testaamaan lämmitintä!
        Mutta poistin siis kokonaan sen lämmittimen oman johdon, ja kytkin sen Defan panssaroidun johdon suoraan lämmittimen kytkentärasiaan.
        Tässä olisi myös yksi vaihtoehto panssarikaapelin ja lämmittimen mukana tulevan johdon liittämiseen. http://www.taloon.com/vaihtorasia-2x...openGroup=4311
        Tuon rasian ja lämmittimen välillä olevan kaapelin kun suojaa koko matkalta panssariletkulla, niin ei pitäis olla vakuutusyhtiöilläkään mitää valittamista..

        Ja tässä yksi Audifoorumilta kopsattu kuva liitännästä.. https://www.dropbox.com/s/jniigjz1y0...25.26.jpg?dl=0
        e90 330i lci -09
        Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
        Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3019
          • Kuopio

          #19
          Originally posted by JTP View Post
          Eipä tullut mieleenkään ottaa kuvia asennuksesta, kun piti niin äkkiä päästä testaamaan lämmitintä!
          Mutta poistin siis kokonaan sen lämmittimen oman johdon, ja kytkin sen Defan panssaroidun johdon suoraan lämmittimen kytkentärasiaan.
          Tässä olisi myös yksi vaihtoehto panssarikaapelin ja lämmittimen mukana tulevan johdon liittämiseen. http://www.taloon.com/vaihtorasia-2x...openGroup=4311
          Tuon rasian ja lämmittimen välillä olevan kaapelin kun suojaa koko matkalta panssariletkulla, niin ei pitäis olla vakuutusyhtiöilläkään mitää valittamista..

          Ja tässä yksi Audifoorumilta kopsattu kuva liitännästä.. https://www.dropbox.com/s/jniigjz1y0...25.26.jpg?dl=0
          Eli lämmittimen kuori on avattavissa ja johdon pystyy vaihtamaan rikkomatta mitään? Jos näin on niin ehdottomasti näinhän se kannattaa tehdä. Kiitos vinkeistä.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • JTP
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2008
            • 506
            • Hpj

            #20
            Originally posted by markok View Post
            Eli lämmittimen kuori on avattavissa ja johdon pystyy vaihtamaan rikkomatta mitään? Jos näin on niin ehdottomasti näinhän se kannattaa tehdä. Kiitos vinkeistä.
            Lämmittimen liitäntärasian kansi aukeaa 2 ruuvin irroitusella, jonka jälkeen pääsee käsiksi liittimiin. Pikkuisen ahdasta siellä on, mutta jos kiinalaiset on pienillä kätösillään saaneet kytkennät tehtyä, niin tokihan sen sillon täytyy onnistua muiltakin..
            Tuon lämmittimen takuu siinä varmaan myös raukeaa, kun liitäntäkaapeli vaihdetaan, mutta eipä tuo lämmitinkään mitään älyttömiä maksa..
            Suomessahan näitä lämmittimiä myydään nimellä TT-Thermo, ja Saksassa sama kiinalaisten tekele on myynnissä Thermo Teufel -tuotemerkillä.
            Tuon oman lämmittimen tilasin eBay:n kautta Autoteile Ost:ista.
            Ja tuossa muuten kotimaankieliset asennusohjeet: http://files.kotisivukone.com/tt-the...nnish_v1.9.pdf
            Last edited by JTP; 27-12-2014, 21:48.
            e90 330i lci -09
            Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
            Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

            Comment

            • vilkku67
              Bimmer Rookie
              • Oct 2010
              • 39
              • sastamala

              #21
              oliskohan kellään kuvia miten on asennuksen tehnyt ? ahdasta näyttäs olevan.

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8257
                • Järvikylä (Nakkila)

                #22
                Näin sähkärinä sanoisin että tuon panssariletkun idea loppuu tuohon teippipatenttiin. noihin on kyllä saatavissa ihan liittimet.

                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3019
                  • Kuopio

                  #23
                  Vielä täytyy JTP:ltä kysyä neuvoa tuosta fyysisestä asennuksesta. Minulla on e61 N52 moottorilla mikä on hyvin samanlainen kuin sinun N53 johon lämmittimen asensit. TT-thermossa näyttää kiinnityslaipan halkaisija olevan 16mm. Olen ymmärtänyt, että näissä koneissa letkut olisi 19mm. Miten tuo asettui alkuperäisiin letkuihin ja käytitkö ylimääräisiä letkuja, kulmia tai adaptereita? Asensitko lämmittimen koneen alaosaan termostaatin viereen?
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • JTP
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2008
                    • 506
                    • Hpj

                    #24
                    Originally posted by markok View Post
                    Vielä täytyy JTP:ltä kysyä neuvoa tuosta fyysisestä asennuksesta. Minulla on e61 N52 moottorilla mikä on hyvin samanlainen kuin sinun N53 johon lämmittimen asensit. TT-thermossa näyttää kiinnityslaipan halkaisija olevan 16mm. Olen ymmärtänyt, että näissä koneissa letkut olisi 19mm. Miten tuo asettui alkuperäisiin letkuihin ja käytitkö ylimääräisiä letkuja, kulmia tai adaptereita? Asensitko lämmittimen koneen alaosaan termostaatin viereen?
                    Lämmittimen asensin ylävesiletkusta lämmityslaitteelle menevään letkuun ilmansuodattimen kotelon alapuolelle. Tuo letkuhan kulkee ainakin e90:ssä runkoaisan päällä, joten lämmittimen saa tuettua hyvin siihen runkopalkin kylkeen, eikä se jää roikkumaan pelkästään letkujen varaan. Lämmittimen ala- ja yläpuolelle joutuu laittamaan 90 asteen mutkat, koska lämmitin pitää asentaa pystyasentoon. Mulla jäi pari kappaletta noita kulmaletkuja kun asensin Eberin edelliseen autooni, joten niitä ei tarvinnut erikseen ostaa.
                    Ja vaikka tosiaankin letkun halkaisija on mainitsemasi 19mm, niin hyvin nuo liitokset näyttävät pitävän kunnon klemmareilla. Tosin tuon lämmittimen myyntitekstissä mainitaankin, että soveltuu sisähalkaisijaltaan 16 - 20mm letkuille.
                    e90 330i lci -09
                    Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
                    Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

                    Comment

                    • LasseE
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2008
                      • 416
                      • Kontiolahti/Joensuu

                      #25
                      Originally posted by JTP View Post
                      Järkevin teholuokka lienee tuo n.2kW, jolloin se toimii 10A sulakkeellakin.
                      3kW:n lämmitin vaatii jo 16A sulakkeen. Asennuksen kannalta mielestäni on paras tämä malli http://www.autoteileost.de/catalog/p...1b823979e4b321, sillä alapäässä on jo kulma valmiina, ja myös kiinnityskaulus näyttäisi olevan valmiina lämmittimessä.
                      M57N -moottorissa tuo lämmitin kannattaa asentaa moottorilohkosta sähköiselle lisälämmittimelle menevään letkuun.
                      Onko tuo sähköinen lisälämmitin kuskin puolella moottoria, iskaritolpan kyljessä oleva mötikkä, johon tulee kaksi vesiletkua tuulilasin suunnasta ja yksi letku yhdistää ala-ja yläosan..
                      Saisin laitettua lämmittimen ajovalon taakse,iskaritolpan viereen..Mites kun lämmittimen asennusohjeessa mainitaan;Asenna
 lämmitin
 vähintään
 20
 cm
 jäähdytysnesteen
 minimitason 
alapuolelle. Miten tämä pitäisi ottaa huomioon?
                      Ex. E46 330d -05
                      Ex. e61 530da -05
                      Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
                      Member of Team EastAudio
                      Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

                      Comment

                      • JTP
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2008
                        • 506
                        • Hpj

                        #26
                        Originally posted by LasseE View Post
                        Onko tuo sähköinen lisälämmitin kuskin puolella moottoria, iskaritolpan kyljessä oleva mötikkä, johon tulee kaksi vesiletkua tuulilasin suunnasta ja yksi letku yhdistää ala-ja yläosan..
                        Saisin laitettua lämmittimen ajovalon taakse,iskaritolpan viereen..Mites kun lämmittimen asennusohjeessa mainitaan;Asenna
 lämmitin
 vähintään
 20
 cm
 jäähdytysnesteen
 minimitason 
alapuolelle. Miten tämä pitäisi ottaa huomioon?
                        Tuossa kertomassasi paikassahan se lisälämmitin sijaitsee. Se lämmitin on se alimmainen mötikkä ja sen päällä on vesiventtiili / kiertovesipumppu -yhdistelmä. Se alempi letku mikä on liitetty siihen lisälämmittimeen, tulee moottorilohkosta ja ylempi letku lähtee vesiventtililtä lämmityslaitteen kennolle.(vai olikohan nuo letkujen paikat just päinvastoin..)
                        TT-Thermo kannattaa mielestäni asentaa siihen lohkosta tulevaan letkuun ennen lisälämmitintä/vesiventtiiliä. Eli siitä lisälämmittimen kyljestä letku irti, ja se liitetään TT-Thermon sisäänmenoon. Ja thermon ulostulosta pätkä letkua lisälämmittimelle/vesiventtiilille .
                        Tuo 20cm vaatimus alle nestepinnan minimitason täyttyy helposti, jos lämmittimen asentaa paisuntasäiliön pohjan tasolle tai sen alapuolelle..
                        Last edited by JTP; 29-12-2014, 20:48.
                        e90 330i lci -09
                        Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
                        Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

                        Comment

                        • LasseE
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2008
                          • 416
                          • Kontiolahti/Joensuu

                          #27
                          Originally posted by JTP View Post
                          Tuossa kertomassasi paikassahan se lisälämmitin sijaitsee. Se lämmitin on se alimmainen mötikkä ja sen päällä on vesiventtiili / kiertovesipumppu -yhdistelmä. Se alempi letku mikä on liitetty siihen lisälämmittimeen, tulee moottorilohkosta ja ylempi letku lähtee vesiventtililtä lämmityslaitteen kennolle.(vai olikohan nuo letkujen paikat just päinvastoin..)
                          TT-Thermo kannattaa mielestäni asentaa siihen lohkosta tulevaan letkuun ennen lisälämmitintä/vesiventtiiliä. Eli siitä lisälämmittimen kyljestä letku irti, ja se liitetään TT-Thermon sisäänmenoon. Ja thermon ulostulosta pätkä letkua lisälämmittimelle/vesiventtiilille .
                          Tuo 20cm vaatimus alle nestepinnan minimitason täyttyy helposti, jos lämmittimen asentaa paisuntasäiliön pohjan tasolle tai sen alapuolelle..
                          Kiitokset näistä ohjeista,täytyy hankkia lämmitin ja koettaa asennusta..
                          Ex. E46 330d -05
                          Ex. e61 530da -05
                          Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
                          Member of Team EastAudio
                          Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

                          Comment

                          • LasseE
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2008
                            • 416
                            • Kontiolahti/Joensuu

                            #28
                            Originally posted by LasseE View Post
                            Kiitokset näistä ohjeista,täytyy hankkia lämmitin ja koettaa asennusta..
                            Sen verran tutkailin asennuspaikkaa,että melko ahdas väli näyttäisi olevan heti tuon sähköisen lisälämmittimen alapuolelle asentaa..mietin tuossa asennuspaikaksi samaa kuin webastoissa eli kuskinpuolen ajovaloumpion taakse/alapuolelle. Tulee vain pidemmät letkunvetomatkat mutta saisi lämmittimen ainakin paisuntasäiliön alapuolelle ja tukevasti kiinni pyöränkaareen.
                            Ex. E46 330d -05
                            Ex. e61 530da -05
                            Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
                            Member of Team EastAudio
                            Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

                            Comment

                            • JTP
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2008
                              • 506
                              • Hpj

                              #29
                              Originally posted by LasseE View Post
                              Sen verran tutkailin asennuspaikkaa,että melko ahdas väli näyttäisi olevan heti tuon sähköisen lisälämmittimen alapuolelle asentaa..mietin tuossa asennuspaikaksi samaa kuin webastoissa eli kuskinpuolen ajovaloumpion taakse/alapuolelle. Tulee vain pidemmät letkunvetomatkat mutta saisi lämmittimen ainakin paisuntasäiliön alapuolelle ja tukevasti kiinni pyöränkaareen.
                              Ahdastahan siellä tosiaan on! Sen totesin aikoinaan kun etsin Eberin kiertovesipumpulle sopivaa kiinnityspaikkaa noilta samoilta kohdilta. Mahtuisko se lämmitin mitenkään sinne lähelle rintapeltiä startin lähistölle?
                              e90 330i lci -09
                              Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
                              Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

                              Comment

                              • LasseE
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2008
                                • 416
                                • Kontiolahti/Joensuu

                                #30
                                Originally posted by JTP View Post
                                Ahdastahan siellä tosiaan on! Sen totesin aikoinaan kun etsin Eberin kiertovesipumpulle sopivaa kiinnityspaikkaa noilta samoilta kohdilta. Mahtuisko se lämmitin mitenkään sinne lähelle rintapeltiä startin lähistölle?
                                Enpä ole tuota tutkinut..altapäin olisi ehkä helpompi kokeilla asentaa tuonne rintapellin lähelle. Onkos tuossa ajovaloumpion takana/alla olevassa kolossa joku haittaava tekijä? Siinä olisi eniten tilaa...
                                Ex. E46 330d -05
                                Ex. e61 530da -05
                                Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
                                Member of Team EastAudio
                                Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎