Eli kyseessä 285tkm ajettu330i moottori M54B30, jossa kaikenlaista murhetta. 2011 ja 2012 talvina huohotin pääsi jäätymään ja öljyt tuli jostain pihalle. Auto oli korjaamolla, jossa putket ja venttiilikopan kansi puhdistettiin. Parina viime talvena munuaiset on tukittu alkuperäisläpillä ja probleemia ei ole huohottimen kanssa ollut tai ainakaan vihellystä tai paksua savua ei ole ilmennyt. Viime vuonna alkutalvesta öljynvaihdon jälkeen alkoi öljyä kulumaan normaalia reippaammin. Ajattelin ensin, että johtuu öljytyypin vaihdosta 0W40 -> 5W30 mutta sitten moottorin kylki alkoi kostumaan. Itse tehty diagnoosi oli nettiä tutkittuani, että josko venttikopan tiiviste olisi valmis.
Vaihdoin sen kesällä ja koppaa irrottaessa mutterien mukana lähti myös muutama pultti, jotka ovat kiinni kannessa (?). Kotelon kansi irti ja tiivistehän oli aika kovettunut, putsasin samalla pinnat ja laitoin silikonia puolikuihin, tulpanreikien ympärille sekä kulmiin myös. Laitoin takaisin pultteja, joihin tulee ne mutterit jotka kiinnittävät kotelon ja käsipelillä mentiin eli ilman momenttia. Yhden kulmapultin kanssa luulen, että vedin sen liian tiukkaan ja rikki koska tuntui, ettei kiristy millään ja pyörii vain. Kotelo paikoilleen ja käsipelillä kiristäminen ristiin. Kaikki meni ihan hyvin kunnes yhdestä kulmasta kuului napsahdus. Epäilys on, että liian kovan kiristämisen johdosta taisi muovi haljeta. Paikka on sen verran paha, ettei silmillä oikein näe. No, kiroilua ja päreilyä ja loput hilut paikoilleen ja auto käyntiin. Mitään ei ruiski mihinkään ja minkäänlaista vuotoa ei ole havaittavissa, joten toivotaan parasta.
Tässä muutaman kuukauden aikana olen kerran joutunut lisäämään öljyä, joten mitään suurta vuotoa ei voi olla. Sitten tällä viikolla auto alkoi pätkimään satunnaisesti kun ajoin isolla vaihteella pienellä nopeudella. Ensin ajattelin, että johtuisikohan pienestä bensamäärästä kunnes lähdin kiihdyttämään motarille kolmosella ja kovempaa nykimistä, moottorin vikavalo (keltainen) syttyi ja kuulosti siltä, että kaikki sylinterit ei ole mukana. Ajoin muutaman kilometrin töihin ja parkkiksella autossa omituinen käyntiääni, selvästi kaikki sylinterit eivät toimineet Tunnin päästä käynnistin auton ja vikavaloa ei palanut ja käynti normaali. Töiden jälkeen tankkaus ja sitten hakemaan uudet tulpat, ajaminen aivan normaalia.
Vaihdoin eilen tulpat ja neljä keskimmäistä puolaa enemmän tai vähemmän kosteita, kahdessa tulpassa oli kierteissä reilusti öljyä mutta en voi sanoa varmuudella, että onko se tullut ylä- vai alapuolelta. Venttiilikopan yhdessä kulmassa pultin ympärystä kostea eli ilmeisesti halkeama on tullut.
Kun tuo huohotinputkisto tms. on varmaan aika valmista kauraa muutenkin, niin voiko sieltä jostain tulla öljyä tuonne puoliin vai onko ainoa vaihtoehto tuo venttiilikopan tiiviste? Yritin taskulampulla katsoa reikään ja näyttäisi vähän siltä, että tulpanreiän tiivisteen kohdalla olisi vähän itkemistä joten se puoltaisi tuota tiivistettä. Mielestäni kiristin kyllä pultit aika hyvin ja jostain kohtaa ilmeisesti jopa liian hyvin… :/ Autoa käynnistettäessä tuntui, ettei kaikki sylinterit olleet ihan heti mukana mutta käynti tasoittui nopeasti ja tuntuu aivan normaalilta. Tyhjäkäynnillä ei paksua savua tullut mutta kun kaasuttelin jonkun verran ja pidin kierroksia 2500-3500 välillä, savunmuodostus oli reipasta mutta ei paksua. Lämpötila oli +1-2C ja todella kosteaa, joten tietysti pakokaasukin näkyi hyvin.
Ajamisen jälkeen tulee kyllä selvästi sellainen palaneen käry jostain eli taitaa öljyä olla/tulla/mennä pakosarjaan? Tuo venttiilikannen kotelo ja mahdollinen halkeama tai useampi mietityttää, se on aika arvokkaan oloinen, joten mitä mielipiteitä sen vaihtamiseen löytyy? Ja onko kokemuksia mistä saisi edukkaasti? Ebaysta katselin mutta koko EU:n alueella oli vain yksi käytetty Tanskassa, USAssa sitten useampikin. Tietty tullit ja rahti tuo lisää jonkun verran. Onko turhaa rahankulutusta hommata uusi vai ”kerrankin hyvään tarkoitukseen”? Tuo koko huohotinsysteemi tekisi mieli vaihdattaa mutta onko jotain muuta mitä samalla kannattaisi fiksata? Tiivisteethän tuohon venttiilikannen koteloon ei juuri maksa mitään mutta ei huvittaisi näin joulun alla sijoittaa satasia koteloon jos siltä voi välttyä.
Pitkä vuodatus, joten Kiitos ja anteeksi.
Vaihdoin sen kesällä ja koppaa irrottaessa mutterien mukana lähti myös muutama pultti, jotka ovat kiinni kannessa (?). Kotelon kansi irti ja tiivistehän oli aika kovettunut, putsasin samalla pinnat ja laitoin silikonia puolikuihin, tulpanreikien ympärille sekä kulmiin myös. Laitoin takaisin pultteja, joihin tulee ne mutterit jotka kiinnittävät kotelon ja käsipelillä mentiin eli ilman momenttia. Yhden kulmapultin kanssa luulen, että vedin sen liian tiukkaan ja rikki koska tuntui, ettei kiristy millään ja pyörii vain. Kotelo paikoilleen ja käsipelillä kiristäminen ristiin. Kaikki meni ihan hyvin kunnes yhdestä kulmasta kuului napsahdus. Epäilys on, että liian kovan kiristämisen johdosta taisi muovi haljeta. Paikka on sen verran paha, ettei silmillä oikein näe. No, kiroilua ja päreilyä ja loput hilut paikoilleen ja auto käyntiin. Mitään ei ruiski mihinkään ja minkäänlaista vuotoa ei ole havaittavissa, joten toivotaan parasta.
Tässä muutaman kuukauden aikana olen kerran joutunut lisäämään öljyä, joten mitään suurta vuotoa ei voi olla. Sitten tällä viikolla auto alkoi pätkimään satunnaisesti kun ajoin isolla vaihteella pienellä nopeudella. Ensin ajattelin, että johtuisikohan pienestä bensamäärästä kunnes lähdin kiihdyttämään motarille kolmosella ja kovempaa nykimistä, moottorin vikavalo (keltainen) syttyi ja kuulosti siltä, että kaikki sylinterit ei ole mukana. Ajoin muutaman kilometrin töihin ja parkkiksella autossa omituinen käyntiääni, selvästi kaikki sylinterit eivät toimineet Tunnin päästä käynnistin auton ja vikavaloa ei palanut ja käynti normaali. Töiden jälkeen tankkaus ja sitten hakemaan uudet tulpat, ajaminen aivan normaalia.
Vaihdoin eilen tulpat ja neljä keskimmäistä puolaa enemmän tai vähemmän kosteita, kahdessa tulpassa oli kierteissä reilusti öljyä mutta en voi sanoa varmuudella, että onko se tullut ylä- vai alapuolelta. Venttiilikopan yhdessä kulmassa pultin ympärystä kostea eli ilmeisesti halkeama on tullut.
Kun tuo huohotinputkisto tms. on varmaan aika valmista kauraa muutenkin, niin voiko sieltä jostain tulla öljyä tuonne puoliin vai onko ainoa vaihtoehto tuo venttiilikopan tiiviste? Yritin taskulampulla katsoa reikään ja näyttäisi vähän siltä, että tulpanreiän tiivisteen kohdalla olisi vähän itkemistä joten se puoltaisi tuota tiivistettä. Mielestäni kiristin kyllä pultit aika hyvin ja jostain kohtaa ilmeisesti jopa liian hyvin… :/ Autoa käynnistettäessä tuntui, ettei kaikki sylinterit olleet ihan heti mukana mutta käynti tasoittui nopeasti ja tuntuu aivan normaalilta. Tyhjäkäynnillä ei paksua savua tullut mutta kun kaasuttelin jonkun verran ja pidin kierroksia 2500-3500 välillä, savunmuodostus oli reipasta mutta ei paksua. Lämpötila oli +1-2C ja todella kosteaa, joten tietysti pakokaasukin näkyi hyvin.
Ajamisen jälkeen tulee kyllä selvästi sellainen palaneen käry jostain eli taitaa öljyä olla/tulla/mennä pakosarjaan? Tuo venttiilikannen kotelo ja mahdollinen halkeama tai useampi mietityttää, se on aika arvokkaan oloinen, joten mitä mielipiteitä sen vaihtamiseen löytyy? Ja onko kokemuksia mistä saisi edukkaasti? Ebaysta katselin mutta koko EU:n alueella oli vain yksi käytetty Tanskassa, USAssa sitten useampikin. Tietty tullit ja rahti tuo lisää jonkun verran. Onko turhaa rahankulutusta hommata uusi vai ”kerrankin hyvään tarkoitukseen”? Tuo koko huohotinsysteemi tekisi mieli vaihdattaa mutta onko jotain muuta mitä samalla kannattaisi fiksata? Tiivisteethän tuohon venttiilikannen koteloon ei juuri maksa mitään mutta ei huvittaisi näin joulun alla sijoittaa satasia koteloon jos siltä voi välttyä.
Pitkä vuodatus, joten Kiitos ja anteeksi.

Comment