Announcement

Collapse
No announcement yet.

Polttoaine suodin jäässä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jussi83
    Bimmer Rookie
    • Jun 2013
    • 102
    • Kitee

    Polttoaine suodin jäässä?

    Tänään ei sigun ruoska enään käynnistynyt, vaikka 2 tuntia oli roikassa.
    nätisti kyllä pyörii mutta ei lupaa ollenkaan, oma arvio on että suodatin jäätyi.

    Mutta kun tässä lueskelee noita kauhutarinoita muiden käynnistymättömyydestä niin alkaa hehkut, pumput sun muut härpäkkeet pyöriä mielessä??????????
    F25 30d vm:11
    Ex:e46 320dA toukka 110kw vm:03
  • Jussi83
    Bimmer Rookie
    • Jun 2013
    • 102
    • Kitee

    #2
    niin että onko keltään jäätynyt suodatin? tai onko se nyt kovinkaan yleistä näissä Baijerin ihmeissä?
    F25 30d vm:11
    Ex:e46 320dA toukka 110kw vm:03

    Comment

    • jaskap
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2010
      • 528
      • Finland Rovaniemi

      #3
      Siis dieselin suodin vain ?

      On ihan universaali ilmiö dieseleissä, jos tankissa sattuu olemaan kesälaatua tai joku asema on säiliön pohjia myynyt. Suodatinhan pitäisi vaihtaa aina ennen talvea, jos haluaa ongelmilta välttyä. Se tuskin on jäässä, polttoaine ei ole enää vain suodattettavaa alhaisissa lämpötiloissa.

      Ennen vanhaan kenttäolosuhteissa dieseliä terävöitettiin kaksitahtibensalla, mutta nykydieseleihin tätä ei voi suositella

      On allekirjoittaneella bensakoneissakin suodatin joskus mennyt tukkoon kovilla pakkasilla. Ruiskuissa toki harvemmin, mutta e10 tankkauksen jälkeen tämäkin kerran tapahtui.

      Auto lämpimään, tankkiin talvidieseliä ja suodatin vaihtoon.
      Last edited by jaskap; 29-12-2014, 17:29.
      e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
      e32 750 iA -88 DoubleSex.
      Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

      Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
      e32 735 1/18
      e34 M5 1/18
      e24 635 Csi 1/18
      e9 3.0 CSi 1/18
      e31 850 Csi

      Comment

      • JTP
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2008
        • 506
        • Hpj

        #4
        Originally posted by Jussi83 View Post
        niin että onko keltään jäätynyt suodatin? tai onko se nyt kovinkaan yleistä näissä Baijerin ihmeissä?
        Dieselsuodatin kannattaa vaihtaa joka syksy ennen pakkasten tuloa, eikä vasta sitten kun auto on jättänyt tien päälle..
        e90 330i lci -09
        Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
        Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #5
          Muuten kylmästarttiongelmien vianetsintä menee about näin epäillyn suotimen lisäksi:

          - Akun jännite riittävä että jaksaa pyörittää starttia kunnolla --> jos railpaine ei nouse yli 300 bar ei DDE anna käynnistyslupaa
          - siirtopumppu, jos pumpun jälkeen ei paine nouse 3,5 baariin on suodin tukossa/jäässä tai siirtopumppu finaalissa eikä kylmänä jaksa antaa soppaa
          - hehkut tai hehkuohjain tai kaikki särki, jos vaihdat niin sekä hehkut että ohjain vaihtoon, vain OEM tai Behr. Viallisesta ohjaimesta jää kait aina vikakoodi mutta viallinen yksittäinen hehku ei välttämättä jätä vikakoodia.
          - suuttimet vuotaa kylminä ohi tai männän päälle liikaa että railpainevaatimus täyttyisi --> mittaa ohivuodot suuttimilta
          - kun saat käyntiin, katso tai pyydä katsomaan INPAlla korjausarvot, jos on liikaa niin viittaa vuotoon
          - jos railpaine antaa epämääräistä signaalia, tarkista railpaineanturin liitin hapettumisen varalta, liittimen luota voi joku johdin olla myös menossa poikki
          - nokka-akselin tai kampiakselin asentotunnistimelta tuleva huono tai puuttuva signaali antaa kyllä startata mutta DDE ei anna käynnistyslupaa ennenkuin molemmat signaalit ovat ok. Nokka-akselin anturista yleensä jää vikakoodi, kampuran asentoanturilta ei välttämättä. Molempin liittimet syytä tarkistaa. Kampuran asentoanturia vaihtaessa vain alkuperäinen tuote.
          - suuttimien johtosarjassa voi olla vikaa, pätkisi kyllä jo ajossakin
          - konetilan e-boksissa DDE:n rele kunnossa, samoin siellä olevat sulakkeet?
          - railin määräsäädin tietty voi olla finaalissa, kait harvemmin, määräsäätimen liitin ja johtimet syytä tarkistaa kuitenkin.

          Liittimien irroitus (varovasti ettei kylmässä vanhat muoviset lukituskorvat katkea) ja kiinnitys yksi kerrallaan voi paljastaa ongelman tai pyytää kaverin heiluttelemaan johtoja startin aikana (varo hiuksien, hanskojen, sormien joutumista hihnojen alle jne).

          Comment

          • Jussi83
            Bimmer Rookie
            • Jun 2013
            • 102
            • Kitee

            #6
            Kiitän. Nyt on kattava lista.

            Sinäänsä outoa tuossa ongelmassa on se että pakkasesta on aiemmin lähtenyt käyntiin, ja virtaa on varmasti riittämiin.
            F25 30d vm:11
            Ex:e46 320dA toukka 110kw vm:03

            Comment

            • eeskoo
              Bimmer Rookie
              • Oct 2012
              • 91
              • Chicago

              #7
              Lisätään vielä listaan että yksittäisestäkin pimeästä hehkusta jää vikakoodi muistiin.

              Comment

              • Jussi83
                Bimmer Rookie
                • Jun 2013
                • 102
                • Kitee

                #8
                Äsken lähti käyntiin, pitkien juhannustaikojen jälkeen otin MAF:fin töpselin irti niin välittömästi starttasi? Ei ollu suotimet jäässä ei. Pitänee ettiä vikakoodin lukijan (inpa) omistava tästä Savonlinnan lähettyviltä.
                F25 30d vm:11
                Ex:e46 320dA toukka 110kw vm:03

                Comment

                • Bullitt
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 2786
                  • Turku

                  #9
                  Kun täällä etelässäkin on myyty talvilaatua jo 3 kuukautta, niin kenellä muka on vielä kesälaatua tankissa? Muutenkaan en oikein pysty käsittämään tätä vouhotusta näistä polttoainesuodattimista. Suodattimen huolenpitoon riittää ihan normaalit valmistajan ohjeiden mukaiset huollot, eikä niitä minkään almanakan mukaan tarvitse vaihdella.

                  Yhtään autoa en ole korjannut pelkästään suodatinta vaihtamalla, jos mukaan ei lasketa niitä muutamaa vanhaa raiskaa, joissa oli suodattimen kuori hapettunut puhki, eli polttoainetta vuosi ulos, mutta tukossa nekään eivät vielä olleet.


                  Comment

                  • Jussi83
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2013
                    • 102
                    • Kitee

                    #10
                    Niinhän se on, tuo jäätyminen vaan kummitteli silloin mielessä kun oli pakkasta -23.

                    Mutta eipä ole enää pakkasta vaan +1 ja rottelo teki saman tempun.
                    Pitänee infota kun vika selviää jos vaikka joku painii joskus saman asian kanssa.
                    F25 30d vm:11
                    Ex:e46 320dA toukka 110kw vm:03

                    Comment

                    • _nixu_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 8972
                      • Kellokoski

                      #11
                      Veikataan että joku suutin vuotaa paluupuolelle ja railinpaineet ei nouse tarpeeksi. Antaa kyllä vikakoodin paineista ja ohivuodotkin on suht helppo mitata..
                      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                      Comment

                      • Jussi83
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2013
                        • 102
                        • Kitee

                        #12
                        BMW scannerilla sai tuollaiset viat.
                        Attached Files
                        Last edited by Jussi83; 04-01-2015, 15:45.
                        F25 30d vm:11
                        Ex:e46 320dA toukka 110kw vm:03

                        Comment

                        • Jolli
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2006
                          • 2556
                          • Virolahti

                          #13
                          Hehkut ja hehkujen ohjausboksi vaihtoon, mahdollisesti siirtopumppu vaihtoon ja maf koittaa puhdistaa nyt aluksi
                          Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                          Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                          PM tavoittaa, puhelimella ei.

                          Comment

                          • Jussi83
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2013
                            • 102
                            • Kitee

                            #14
                            Maffin vika poistui kyllä samoin hehkujen viat. Sitä tässä nyt arvailen että tilaanko siirtopumpun vai Railpaine anturin.

                            persaukisena vähä huono pelata osabingoo
                            F25 30d vm:11
                            Ex:e46 320dA toukka 110kw vm:03

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

                              #15
                              Jos nyt kuitenkin mittaisit ne suuttimien paluuvuodot ennen osien ostamista.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎