memebuy23buy

Jäähdytinnesteen seassa keltaista möhnää/vaahtoa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • huppu
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2010
    • 423
    • Rovaniemi

    Jäähdytinnesteen seassa keltaista möhnää/vaahtoa

    Noniin elikkäs kysymys omasta sukkulasta E46 318d sedan -04. Aamulla tsekkailin öljyt ja jäähytysnesteen tason. Jälkimmäisen kohdalla huomasin nesteen pinnalla keltaista möhnää/vaahtoa. Tarkistuksen tein n. 5 min. koneen sammuttamisesta. Mistäs tämä johtuu? Aiemmin en oo tällaista paisuntasäiliössä nähnyt :think Öljykorkin alle kun kurkkasin, niin siellä oli kaikki OK - ei majoneesi. Tosin eipä tuossa koneessa ole koskaan sitä ollutkaan!
    BMW E46 318d 10/04
  • Newbiemmer
    Bimmer Rookie
    • Apr 2013
    • 61
    • Oulu

    #2
    Jos nesteet on ihan tavalliset, niin eipä taida jäädä muuta vaihtoehtoa kuin kansiremontti. Elikkä puskee öljyt nesteiden sekaan. Itsellä oli joskus mersussa sama homma, öljyjen seassa ei ollut mitään, mutta hiljakseen puski öljyt nesteiden sekaan ja näkyi paisuntasäiliön pinnassa majoneesina. Ajelinkin sillä pitkään ennen kansiremonttia, eikä haitannut mitään..
    e46 318i m43b19 ; ex e36 323ia ; ex e36 328i ; ex e34 525i ; ex e36 320ia

    Comment

    • huppu
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2010
      • 423
      • Rovaniemi

      #3
      Jaa Mitäs siinä kansirempassa yleensä tehään muuta ku vaihetaan kannentiiviste ja muita yläpään tiivisteitä? Onko kannen koneistus tuon yhteydessä yleensä välttämätöntä? Toki remppaan ryhtyä vasta ku öljyt ei enää pysy sisällä...
      BMW E46 318d 10/04

      Comment

      • Newbiemmer
        Bimmer Rookie
        • Apr 2013
        • 61
        • Oulu

        #4
        Eikai se kannen koneistaminen aina välttämätöntä ole, mutta todennäköisesti erittäin suositeltavaa ettei kohta ole sama homma edessä uudestaan, ja kansihan voi olla myös kiero tai halkema..
        Ja itsellä oli vanha mersun romu millä viitsin ajella riskilläkin, mutta sulla sen verran tuoreempi kampe, että en suosittelisi ehkä lykkäämään kovin pitkään. Ainakin jäähdytysjärjestelmä alkaa tukkiintumaan ajan kanssa kun öljytöhnää joka paikassa..
        e46 318i m43b19 ; ex e36 323ia ; ex e36 328i ; ex e34 525i ; ex e36 320ia

        Comment

        • huppu
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2010
          • 423
          • Rovaniemi

          #5
          Kiitos tiedosta. Onhan se selvää, että on riski ajella jos alkaa paikat mennä tukkoon ja sitä myöten riski kasvaa, että kone keittää ja leikkaa kiinni

          Onko se miten tavanomaista, että näihin vehkeisiin tulee näillä kilsoissa (246tkm) kansiremppaa? kilsoja toki on jo aika lailla, joten onhan tämmöset isommat jutut ollu odotettavissa ainakin yli 300tkm jälkeen...tähän mennessä vaihdettu konepuolelle suuttimet, termarit, ilmamassamittari, huohotin, ahtopaineanturi, apulaitteita ja apulaitehihnat...muuten kaikki alkuperäistä...
          BMW E46 318d 10/04

          Comment

          • enins
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2009
            • 521
            • Rauma

            #6
            Kyllä siellä öljyä pääsee jäähdytysnesteen joukkoon, kuten tuossa jo epäiltiinkin. Hyvällä tuurilla kyseessä on pelkkä kannentiivisteen antautuminen, mutta taitaa ainakin yhtäsuurella todennäköisyydellä olla vikana kannen halkeaminen.

            Jos kone ei ole päässyt keittämään ja kansi on avattaessa kiero, niin syyllinen kannen kierouteen löytyy lähes varmasti peiliin katsomalla. Kansi kuuluu avata päinvastoin kuin kiristetään, vaiheittain.

            Jos ei kannentiivisteestä löydy selvää vikapaikkaa, niin koneistamoon se kannattaa viedä ponnistettavaksi. Tämän jälkeen tietääkin sitten enemmän.
            Autokalusto: 320d f30

            Comment

            • Lundersson
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2009
              • 249
              • Kerava

              #7
              Öljyjäähdytin?

              Asiaa kannattaa tutkia tarkemmin ja jättää ajamisen tässä vaiheessa ajamatta. Jos öljyjen seassa ei tosiaan ole mitään vuotaa öljyä jäähdytysnesteiden sekaan tod.näk. jostain öljyn painepuolelta. On ollut tapauksia jossa öljynjäähdytin on haljennut ja vienyt öljyä jäähdytysjärjestelmään. Nyt kun kyseessä on ilmeisesti pieni määrä voi kyseessä olla alkanut-/hiusmurtuma. Tilanne on sinänsä vakava koska jos halkeama/vuoto pettää täysin painaa kone kaikki öljyt veden sekaan... Ja vaarana on myös että jäähdytin ja lämmityskenno on tukkeutumassa.
              Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
              ex 325 e30, 316ti e46

              Comment

              • huppu
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2010
                • 423
                • Rovaniemi

                #8
                Koneen puolella öljy oli tosiaan aivan normaalin näköistä ja öljynmääräkin oli OK...en ole varma oliko auto hallissa hieman kallistuneena, joten mittaustulos ei ollut täysin luotettava. Ehkä sitä öljyä oli aavistuksen hävinnyt, ettei ollut kaikkea tallella..Parempi ajaa auto maanantaina pajalle, niin saavat siellä kans vilkaista ja voi sopia jatkotoimenpiteistä. Välttää nyt niitä ajoja ettei mene jotain pahemmin rikki Omaan silmääni siellä jäähdytinnesteen pinnalla oli vähän sitä keltaista...eli ehkä se on sitten jokin alkava murtuma tai hiusmurtuma mistä mainittiin. Mutta vaikea sanoa kun ei näe pintaa syvemmälle...
                Last edited by huppu; 17-01-2015, 18:23. Reason: korjaus
                BMW E46 318d 10/04

                Comment

                • huppu
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2010
                  • 423
                  • Rovaniemi

                  #9
                  Case ratkaistu! Mitään ongelmaan viittavaa ei ollutkaan. Pajalla kun katsoivat paisaariin paremmassa valossa, niin se mikä näytti keltaiselta, oli mittatikun korkeuslätkä siellä nestepinnan alla (keltaisen sävyinen) Tämä sai nesteen pinnan näyttämään keltaiselta Nyt kova ajo jatkuu normaaliin malliin
                  BMW E46 318d 10/04

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11219
                    • Oulu

                    #10
                    Yllättäen taas on joku ensimmäiseksi ehdotellu kansiremppaa Ei ne kannentiivisteet/kannet nyt ihan itsekseen mene paskaks. Jos siellä olisi oikeasti ollu jotain ylimäärästä settiä jäähdytinnesteen seassa, niin nesteiden vaihto kannataisi tehdä ensimmäisenä ja seurata tilannetta sen jälkeen. Jäähdytinnesteet kun monesti on melko epämääräsen näköiset, jos alkaa olla kymmenen vuotta vanhan nesteet koneessa. Vaikka mitään vikaa ei varsinaisesti olekkaan.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Newbiemmer
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2013
                      • 61
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Yllättäen taas on joku ensimmäiseksi ehdotellu kansiremppaa Ei ne kannentiivisteet/kannet nyt ihan itsekseen mene paskaks. Jos siellä olisi oikeasti ollu jotain ylimäärästä settiä jäähdytinnesteen seassa, niin nesteiden vaihto kannataisi tehdä ensimmäisenä ja seurata tilannetta sen jälkeen. Jäähdytinnesteet kun monesti on melko epämääräsen näköiset, jos alkaa olla kymmenen vuotta vanhan nesteet koneessa. Vaikka mitään vikaa ei varsinaisesti olekkaan.
                      Täytyy sanoa että jos oireena kerrotaan että yhtäkkiä ilmestyny jäähdytinnesteen pintaan keltaista töhnää niin kyllä sille on joku syy. Ja yleensä se syy on öljyn sekoittuminen, kun ei sinne muutakaan pääse ellei itse lisää. Ei ne nesteet vaan yhtäkkiä muutu keltaiseksi töhnäksi.

                      Hyvä homma että tällä kertaa vika oli silmissä eikä kannessa..
                      e46 318i m43b19 ; ex e36 323ia ; ex e36 328i ; ex e34 525i ; ex e36 320ia

                      Comment

                      • huppu
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2010
                        • 423
                        • Rovaniemi

                        #12
                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Yllättäen taas on joku ensimmäiseksi ehdotellu kansiremppaa Ei ne kannentiivisteet/kannet nyt ihan itsekseen mene paskaks. Jos siellä olisi oikeasti ollu jotain ylimäärästä settiä jäähdytinnesteen seassa, niin nesteiden vaihto kannataisi tehdä ensimmäisenä ja seurata tilannetta sen jälkeen. Jäähdytinnesteet kun monesti on melko epämääräsen näköiset, jos alkaa olla kymmenen vuotta vanhan nesteet koneessa. Vaikka mitään vikaa ei varsinaisesti olekkaan.
                        Onneksi kaikki oli tällä kertaa Ok en oo varma, millon olis jäähdytinnesteet vaihdettu kokonaan uusiin. Jarrunesteet vaihdattanu joka kolmas vuosi.
                        BMW E46 318d 10/04

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          #13
                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Yllättäen taas on joku ensimmäiseksi ehdotellu kansiremppaa Ei ne kannentiivisteet/kannet nyt ihan itsekseen mene paskaks. Jos siellä olisi oikeasti ollu jotain ylimäärästä settiä jäähdytinnesteen seassa, niin nesteiden vaihto kannataisi tehdä ensimmäisenä ja seurata tilannetta sen jälkeen. Jäähdytinnesteet kun monesti on melko epämääräsen näköiset, jos alkaa olla kymmenen vuotta vanhan nesteet koneessa. Vaikka mitään vikaa ei varsinaisesti olekkaan.
                          Nesteet pitää muutenkin vaihtaa neljän vuoden välein, jos tästä ei ole mitään ietoa niin vaihtoon vain, ja merkintä huoltokirjaan seuraavalle. Mitäkö tapahtuu jos ei nesteitä vaihda - pitkässä juoksussa korroosio alkaa vaivata jäähdytysjärjestelmän sisällä, ruostemoska kulkeutuu toki lämppärinkennolle huonontaen sen tehoa joskin reserviä on sen verran ettei sitä juuri havaitse, ensimmäinen paikka missä alkaa havaittavia ongelmia olemaan on lämmityslaitteen kierron magneettiventtiili, ja tämän hinnalla olisikin vaihtanut nesteet muutamia kertoja.

                          Comment

                          • huppu
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2010
                            • 423
                            • Rovaniemi

                            #14
                            Varmaa tietoa kun en löytänyt niin menee aineet vaihtoon seuraavassa huollossa eli reilun kuukauden päästä. Kun sattuu olemaan BMW:n oma kanikka jemmassa

                            Tosin marraskuussa uusittiin vesipumppua, kampiakselin hihnarullaa, hihnojen rullia, kiristintä yms. Tämän operaation kuitissa luki jäähdytinneste... Olisko tämmösen yhteydessä uusittu aineet kokonaan?
                            Last edited by huppu; 21-01-2015, 21:22. Reason: lisäys
                            BMW E46 318d 10/04

                            Comment

                            • Newbiemmer
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2013
                              • 61
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by huppu View Post
                              Varmaa tietoa kun en löytänyt niin menee aineet vaihtoon seuraavassa huollossa eli reilun kuukauden päästä. Kun sattuu olemaan BMW:n oma kanikka jemmassa

                              Tosin marraskuussa uusittiin vesipumppua, kampiakselin hihnarullaa, hihnojen rullia, kiristintä yms. Tämän operaation kuitissa luki jäähdytinneste... Olisko tämmösen yhteydessä uusittu aineet kokonaan?
                              Vesipumpun vaihdon yhteydessä käytännössä kaikki nesteet tulee ulos, eli eiköhän ole vaihdettu.
                              e46 318i m43b19 ; ex e36 323ia ; ex e36 328i ; ex e34 525i ; ex e36 320ia

                              Comment

                              Working...
                              X