Noniin elikkäs kysymys omasta sukkulasta E46 318d sedan -04. Aamulla tsekkailin öljyt ja jäähytysnesteen tason. Jälkimmäisen kohdalla huomasin nesteen pinnalla keltaista möhnää/vaahtoa. Tarkistuksen tein n. 5 min. koneen sammuttamisesta. Mistäs tämä johtuu? Aiemmin en oo tällaista paisuntasäiliössä nähnyt :think Öljykorkin alle kun kurkkasin, niin siellä oli kaikki OK - ei majoneesi. Tosin eipä tuossa koneessa ole koskaan sitä ollutkaan!
Jäähdytinnesteen seassa keltaista möhnää/vaahtoa
Collapse
X
-
Jos nesteet on ihan tavalliset, niin eipä taida jäädä muuta vaihtoehtoa kuin kansiremontti. Elikkä puskee öljyt nesteiden sekaan. Itsellä oli joskus mersussa sama homma, öljyjen seassa ei ollut mitään, mutta hiljakseen puski öljyt nesteiden sekaan ja näkyi paisuntasäiliön pinnassa majoneesina. Ajelinkin sillä pitkään ennen kansiremonttia, eikä haitannut mitään..e46 318i m43b19 ; ex e36 323ia ; ex e36 328i ; ex e34 525i ; ex e36 320ia
-
Jaa
Mitäs siinä kansirempassa yleensä tehään muuta ku vaihetaan kannentiiviste ja muita yläpään tiivisteitä? Onko kannen koneistus tuon yhteydessä yleensä välttämätöntä? Toki remppaan ryhtyä vasta ku öljyt ei enää pysy sisällä...
BMW E46 318d 10/04
Comment
-
Eikai se kannen koneistaminen aina välttämätöntä ole, mutta todennäköisesti erittäin suositeltavaa ettei kohta ole sama homma edessä uudestaan, ja kansihan voi olla myös kiero tai halkema..
Ja itsellä oli vanha mersun romu millä viitsin ajella riskilläkin, mutta sulla sen verran tuoreempi kampe, että en suosittelisi ehkä lykkäämään kovin pitkään. Ainakin jäähdytysjärjestelmä alkaa tukkiintumaan ajan kanssa kun öljytöhnää joka paikassa..e46 318i m43b19 ; ex e36 323ia ; ex e36 328i ; ex e34 525i ; ex e36 320ia
Comment
-
Kiitos tiedosta. Onhan se selvää, että on riski ajella jos alkaa paikat mennä tukkoon ja sitä myöten riski kasvaa, että kone keittää ja leikkaa kiinni
Onko se miten tavanomaista, että näihin vehkeisiin tulee näillä kilsoissa (246tkm) kansiremppaa?
kilsoja toki on jo aika lailla, joten onhan tämmöset isommat jutut ollu odotettavissa ainakin yli 300tkm jälkeen...tähän mennessä vaihdettu konepuolelle suuttimet, termarit, ilmamassamittari, huohotin, ahtopaineanturi, apulaitteita ja apulaitehihnat...muuten kaikki alkuperäistä...
BMW E46 318d 10/04
Comment
-
Kyllä siellä öljyä pääsee jäähdytysnesteen joukkoon, kuten tuossa jo epäiltiinkin. Hyvällä tuurilla kyseessä on pelkkä kannentiivisteen antautuminen, mutta taitaa ainakin yhtäsuurella todennäköisyydellä olla vikana kannen halkeaminen.
Jos kone ei ole päässyt keittämään ja kansi on avattaessa kiero, niin syyllinen kannen kierouteen löytyy lähes varmasti peiliin katsomalla. Kansi kuuluu avata päinvastoin kuin kiristetään, vaiheittain.
Jos ei kannentiivisteestä löydy selvää vikapaikkaa, niin koneistamoon se kannattaa viedä ponnistettavaksi. Tämän jälkeen tietääkin sitten enemmän.Autokalusto: 320d f30
Comment
-
Öljyjäähdytin?
Asiaa kannattaa tutkia tarkemmin ja jättää ajamisen tässä vaiheessa ajamatta. Jos öljyjen seassa ei tosiaan ole mitään vuotaa öljyä jäähdytysnesteiden sekaan tod.näk. jostain öljyn painepuolelta. On ollut tapauksia jossa öljynjäähdytin on haljennut ja vienyt öljyä jäähdytysjärjestelmään. Nyt kun kyseessä on ilmeisesti pieni määrä voi kyseessä olla alkanut-/hiusmurtuma. Tilanne on sinänsä vakava koska jos halkeama/vuoto pettää täysin painaa kone kaikki öljyt veden sekaan... Ja vaarana on myös että jäähdytin ja lämmityskenno on tukkeutumassa.Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
ex 325 e30, 316ti e46
Comment
-
Koneen puolella öljy oli tosiaan aivan normaalin näköistä ja öljynmääräkin oli OK...en ole varma oliko auto hallissa hieman kallistuneena, joten mittaustulos ei ollut täysin luotettava. Ehkä sitä öljyä oli aavistuksen hävinnyt, ettei ollut kaikkea tallella..Parempi ajaa auto maanantaina pajalle, niin saavat siellä kans vilkaista ja voi sopia jatkotoimenpiteistä. Välttää nyt niitä ajoja ettei mene jotain pahemmin rikki
Omaan silmääni siellä jäähdytinnesteen pinnalla oli vähän sitä keltaista...eli ehkä se on sitten jokin alkava murtuma tai hiusmurtuma mistä mainittiin. Mutta vaikea sanoa kun ei näe pintaa syvemmälle...
BMW E46 318d 10/04
Comment
-
Case ratkaistu! Mitään ongelmaan viittavaa ei ollutkaan. Pajalla kun katsoivat paisaariin paremmassa valossa, niin se mikä näytti keltaiselta, oli mittatikun korkeuslätkä siellä nestepinnan alla (keltaisen sävyinen)
Tämä sai nesteen pinnan näyttämään keltaiselta
Nyt kova ajo jatkuu normaaliin malliin
BMW E46 318d 10/04
Comment
-
Yllättäen taas on joku ensimmäiseksi ehdotellu kansiremppaa
Ei ne kannentiivisteet/kannet nyt ihan itsekseen mene paskaks. Jos siellä olisi oikeasti ollu jotain ylimäärästä settiä jäähdytinnesteen seassa, niin nesteiden vaihto kannataisi tehdä ensimmäisenä ja seurata tilannetta sen jälkeen. Jäähdytinnesteet kun monesti on melko epämääräsen näköiset, jos alkaa olla kymmenen vuotta vanhan nesteet koneessa. Vaikka mitään vikaa ei varsinaisesti olekkaan.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
Täytyy sanoa että jos oireena kerrotaan että yhtäkkiä ilmestyny jäähdytinnesteen pintaan keltaista töhnää niin kyllä sille on joku syy. Ja yleensä se syy on öljyn sekoittuminen, kun ei sinne muutakaan pääse ellei itse lisää. Ei ne nesteet vaan yhtäkkiä muutu keltaiseksi töhnäksi.Originally posted by Pazi88 View PostYllättäen taas on joku ensimmäiseksi ehdotellu kansiremppaa
Ei ne kannentiivisteet/kannet nyt ihan itsekseen mene paskaks. Jos siellä olisi oikeasti ollu jotain ylimäärästä settiä jäähdytinnesteen seassa, niin nesteiden vaihto kannataisi tehdä ensimmäisenä ja seurata tilannetta sen jälkeen. Jäähdytinnesteet kun monesti on melko epämääräsen näköiset, jos alkaa olla kymmenen vuotta vanhan nesteet koneessa. Vaikka mitään vikaa ei varsinaisesti olekkaan.
Hyvä homma että tällä kertaa vika oli silmissä eikä kannessa..e46 318i m43b19 ; ex e36 323ia ; ex e36 328i ; ex e34 525i ; ex e36 320ia
Comment
-
Onneksi kaikki oli tällä kertaa OkOriginally posted by Pazi88 View PostYllättäen taas on joku ensimmäiseksi ehdotellu kansiremppaa
Ei ne kannentiivisteet/kannet nyt ihan itsekseen mene paskaks. Jos siellä olisi oikeasti ollu jotain ylimäärästä settiä jäähdytinnesteen seassa, niin nesteiden vaihto kannataisi tehdä ensimmäisenä ja seurata tilannetta sen jälkeen. Jäähdytinnesteet kun monesti on melko epämääräsen näköiset, jos alkaa olla kymmenen vuotta vanhan nesteet koneessa. Vaikka mitään vikaa ei varsinaisesti olekkaan.
en oo varma, millon olis jäähdytinnesteet vaihdettu kokonaan uusiin. Jarrunesteet vaihdattanu joka kolmas vuosi.
BMW E46 318d 10/04
Comment
-
Nesteet pitää muutenkin vaihtaa neljän vuoden välein, jos tästä ei ole mitään ietoa niin vaihtoon vain, ja merkintä huoltokirjaan seuraavalle. Mitäkö tapahtuu jos ei nesteitä vaihda - pitkässä juoksussa korroosio alkaa vaivata jäähdytysjärjestelmän sisällä, ruostemoska kulkeutuu toki lämppärinkennolle huonontaen sen tehoa joskin reserviä on sen verran ettei sitä juuri havaitse, ensimmäinen paikka missä alkaa havaittavia ongelmia olemaan on lämmityslaitteen kierron magneettiventtiili, ja tämän hinnalla olisikin vaihtanut nesteet muutamia kertoja.Originally posted by Pazi88 View PostYllättäen taas on joku ensimmäiseksi ehdotellu kansiremppaa
Ei ne kannentiivisteet/kannet nyt ihan itsekseen mene paskaks. Jos siellä olisi oikeasti ollu jotain ylimäärästä settiä jäähdytinnesteen seassa, niin nesteiden vaihto kannataisi tehdä ensimmäisenä ja seurata tilannetta sen jälkeen. Jäähdytinnesteet kun monesti on melko epämääräsen näköiset, jos alkaa olla kymmenen vuotta vanhan nesteet koneessa. Vaikka mitään vikaa ei varsinaisesti olekkaan.
Comment
-
Varmaa tietoa kun en löytänyt niin menee aineet vaihtoon seuraavassa huollossa eli reilun kuukauden päästä. Kun sattuu olemaan BMW:n oma kanikka jemmassa
Tosin marraskuussa uusittiin vesipumppua, kampiakselin hihnarullaa, hihnojen rullia, kiristintä yms. Tämän operaation kuitissa luki jäähdytinneste... Olisko tämmösen yhteydessä uusittu aineet kokonaan?BMW E46 318d 10/04
Comment
-
Vesipumpun vaihdon yhteydessä käytännössä kaikki nesteet tulee ulos, eli eiköhän ole vaihdettu.Originally posted by huppu View PostVarmaa tietoa kun en löytänyt niin menee aineet vaihtoon seuraavassa huollossa eli reilun kuukauden päästä. Kun sattuu olemaan BMW:n oma kanikka jemmassa
Tosin marraskuussa uusittiin vesipumppua, kampiakselin hihnarullaa, hihnojen rullia, kiristintä yms. Tämän operaation kuitissa luki jäähdytinneste... Olisko tämmösen yhteydessä uusittu aineet kokonaan?e46 318i m43b19 ; ex e36 323ia ; ex e36 328i ; ex e34 525i ; ex e36 320ia
Comment
Comment